E g y f u r c s a
f ö l d r é s z
Stephan Kunz-cal beszélget Vámos Éva
Vámos Éva: New York és Krakkó után a Kiscelli Múzeumba
hozták a svájci Aargauer Kunsthaus kiállítását Louise Bourgeois, Meret Oppenheim és
Ilse Weber rajzaiból és papírmunkáiból. A kiállítás történetérõl és arról
kérdeztem a svájci kurátort, hogy miért éppen e három mûvész közös
kiállítását rendezték meg.
Stephan Kunz: Mindhárman Párizsban éltek, tanultak a harmincas
években, akár találkozhattak volna is –, de errõl nem tudunk. Fontosabb ennél, hogy
egyazon nemzedék tagjai, és valami mélyebb rokonság fûzi össze õket. Ezzel a
kiállítással lehetõséget akartunk adni a képek párbeszédére, és nem titkolom,
hogy a külföldön alig ismert Ilse Webert is szerettük volna végre nagyobb
közönségnek bemutatni. Tudom, hogy Meret Oppenheim képeit a budapesti Ludwig
Múzeumbeli kiállításon már láthatta a magyar közönség.
Az Aargau-i Kunsthaus kis nemzeti galéria – az egyetlen olyan svájci mûvészeti
múzeum, amely kimondottan hazai mûvészetre szakosodott –, mégis úgy véltük, hogy
ezeken a kereteken túllépve a francia-amerikai Louise Bourgeois mûveivel közösen
valami izgalmas új anyaggal tudunk megjelenni. Az itt bemutatott mûvekbõl Meret
Oppenheimtõl néhány, Ilse Webertõl több kép is saját gyûjteményünkbõl való. A
többit galériáktól és magángyûjtõktõl kölcsönöztük. Aargauból eredetileg
csak New Yorkba akartuk elvinni a kiállítást, azután a Pro Helvetia javaslatára
hoztuk Krakkóba és Budapestre.
V.É.: E mûvészek mindvégig nagyon is különbözõ utakon
jártak. Mi az, ami mégis közös bennük?
S.K.: Más és más helyzetbõl indultak, de mindannyiuknak
sokáig kellett várnia az elismertségre. A nõnek, mint mûvésznek az elismerése
ugyancsak nehézséget okozott mindhármuk életében – így volt ez a konzervatív
svájci vidéken alkotó Ilse Weber életében, de a szürrealisták múzsájaként ismert
Meret Oppenheim esetében is. Igaz, Meret Oppenheim küzdelmes korszakát, alkotói
válságát megelõzte a gyors siker. André Breton és a párizsi szürrealisták
körével kialakított szoros viszonya híressé tette, de egyoldalúan. Már 1936-ban
megvette a Prémteríték címû képét a New York-i Museum of Modern Art, viszont
egészen a hetvenes évekig kellett várnia arra, hogy párizsi évei után önálló
egyéni megoldásokat választó, Svájcban született mûveit is értékeljék. Amíg
Meret Oppenheim a szürrealisták körében élt, addig Ilse Weber a leghagyományosabb
festészeti tanulmányokat folytatta Párizsban, majd Rómában. Igen érdekes
személyiség. Konvencionális festészetében a hatvanas évek végére egyszerre csak
óriási változás következett be. A külsõ valóságtól a megálmodott dolgok,
emlékképek felé fordult, és olyan kifejezõ nyelvet alakított ki, amelyet éppen a
hetvenes évektõl rendkívüli elismeréssel fogadtak a mûkritikusok. Érdekes, hogy ez
a visszavonultan élõ asszony élete vége felé, 1982-ben Amerikába költözött, és
ott még egy nagyszerû sorozatot alkotott Americana címen. Különös fintora a
sorsnak, hogy e két mûvész – ha személyesen nem is, de mûveivel ugyanabban az
országban – ezúttal Amerikában találkozhat a már régóta ott élõ – és
ugyancsak lassan, de a nyolcvanas évekre végére ott is elismertté lett – Louise
Bourgeois-val. Mindhárman jelentõs rajzmûvészek, de ennél is fontosabbak
mûvészetüknek azok a közös mélyrétegei, amelyek legbensõbb világukhoz, az
álmokhoz kötõdnek.
V.É.: Elsõsorban Meret Oppenheim mûveivel kapcsolatban
emlegetik Jung hatását.
S.K.: Mindhárom mûvészt erõsen foglalkoztatták az álmok.
Meret Oppenheimrõl tudjuk, hogy jól ismerte C. G. Jung írásait. Oppenheim mûveiben
gyakoriak az utalások az archetípusokra, a mitológiára és más kultúrákra. Képein
a férfi és a nõ, álom és valóság kapcsolatát kutatja. Álmait rendszeresen
lejegyezte – bizonyos visszatérõ álmaival meghitt viszonyban élt. Ehhez a
kiállításhoz is válogattunk néhány olyan rajzot, amely kötetbe fûzve meg is jelent
1986-ban Feljegyzések – álmok címen. De Louise Bourgeois is nagyon sokat
foglalkozott álmokkal, gyerekkori szorongásainak „továbbélõ színhelyével”.
Rajzai az emlékezetet hozzák felszínre, s annyira belsõ világához tartozónak,
személyes ügyének érezte ezeket, hogy sokáig be sem mutatta. A nyolcvanas évek óta
azonban rajzai már szerepeltek kiállításokon, és érdekesen egészítik ki
szobrász-oeuvre-jét. Ilse Webernél, ahogyan nõni kezdett a rajz jelentõsége, úgy
kapcsolódtak össze tájképei egyre inkább az álmokkal és emlékekkel. Egészen más,
új világot tárt fel ettõl kezdõdõen, amelyet – legalábbis Svájcban – nagy
elismeréssel fogadtak. |
|