Kollár
József
W a r h o l a s z á r n y a s f
e j v a d á s z?
Andy Warhol élete és mûvészete
Kortárs Mûvészeti Múzeum–Ludwig Múzeum Budapest
2000. június 21–július 25.
A minap a Tilos Rádión a Nemzeti felkelés címû „nemzetébresztõ”
mûsort hallgattam, melyben terítékre került a férfi-nõ kapcsolat néhány feszítõ
kérdése is. A diszkusszió során kulcsproblémává vált a vécédeszka le- (hajrá
feministák!), illetve felhajtásának (ki a macho?) meglehetõsen általános
problémája. Miközben a telefonálók váratlanabbnál váratlanabb variációit
gyártották a vécédeszka-argumentumnak, a spontán módon létrejövõ szellemi tér
kitágult: a vécé zárt terébõl kiszabadulva éteri magaslatokra emelkedett, és a
keleti budi bûze rövid idõre átváltozott szabadság illatává, azaz a pop szelleme
váratlanul megváltotta a világot.
A távoli Amerikában élõ filozófia-professzor és kritikus, Artur C.
Danto hasonlóan megrendítõ élményrõl számol be. Felidézi azt a szituációt,
amikor egy amerikai város útkeresztezõdésében egy használtautó-piac mellett
téblábolt, mely merész betûkkel írt mûanyag zászlókkal hirdette az eladásra
szánt autók elképesztõ tulajdonságait és iszonyatosan alacsony árait. A következõ
sarkon üzemelõ önkiszolgáló benzinkút teli tartályokkal várta a régi és új
autótulajokat, a harmadik sarkon egy szupermarket kirakata vonzotta az eltévedt
filozófus tekintetét. Miközben cégjelzésekkel ellátott kamionok téptek el mellette,
a lehúzott ablakú autókban bömbölt a zene, villogtak a fények, azaz „a pop
mámorítóan megváltotta a világot”.
1973-ban Danto a San Diegó-i egyetemen együtt dolgozott Herbert
Marcuséval, akinek gyakran mondogatta, hogy ha valakitõl „…balra áll, attól jobbra
már nem lehet senki”. Marcuse – aki szerint a hajdan erõs mûvészet Caspar David
Friedrich-et követõen romlásnak indult – ekkor már nem remélte, hogy jobbra
(pontosabban balra) fordulhatnak a dolgok, végleg feladta abbéli reményét, hogy az
ifjúság számára eljöhet „a politikai és az erotikus fenség órája…”. Ez a
fajta (egydimenziós szemüvegben tükrözõdõ) világ érzõdik Warhol kilencvenes
évekbeli magyarországi recepciójában, melyet innen a cyber korszakból szeretnék
szemüvegtokostól a fiókba tenni.
Például György Péter (Pénz a falon, Új Mûvészet,
91/6.) szerint Warhol olyan mûvész, akinek nincs se saját véleménye, se személyes
kézjegye, ráadásul elemi individuális gesztusoknak is híján van. Tulajdonságok
nélküli ember, aki hasonlóan üres embertársainak portréit gyártja. A magyar
esztéta olvasatában: válság és üresség minden szinten, és szinte minden. György
úgy véli, hogy e képek „üres esztétikumáról” való beszéd során automatikusan
a korszak morális és filozófiai válságáról is szólnunk kell. Warhol azért
megkerülhetetlen, mert a mechanikus rögzítés eredményeként létrehozott mûvei hû
lenyomatai ennek a (magyar viszonyok felõl nézve tagadhatatlanul) mély válságban
dagonyázó disznófejû kapitalizmusnak, a fogyasztói társadalom terrorjának. „Az
extenzív totalitás diadala ez, mindent tapétává tenni, elvágni a múlt és a
tradíció összes szálát, megszüntetni mindazt, ami a totális, abszolút jelen elõtt
volt. Ha valaki azt gondolja, hogy Warhol a múlttól való tébolyult menekülésnek, az amerikai
álom (kiemelés K. J.) kergetésének…az igazi krónikása, akkor talán nem téved”.
György Péter az „amerikai álom” kifejezést úgy használja, mintha az egy
amnéziában szenvedõ, vagy a múltbéli frusztrációk elfojtására szervezõdõ
kollektív elmére vonatkozna, melynek álommunkáját csupán egy jól képzett, kissé
balos álomfejtõ képes megvilágítani.
Warhol, amikor néhány évvel halála elõtt megkérdezték tõle, hogy
milyen sírfeliratot választana, egyetlen szót jelölt meg: figment (kitaláció,
koholmány). Itt nem csupán saját életére reflektált (például arra, hogy miként
vált hirtelen a Metropolitan Operába bérletet váltó reklámgrafikus látszólag naiv
popsztárrá), hanem pontosan megragadta a modern lényegi vonását. Az eredetiség a
modernitás expanzionizmusának eredményeként létrejövõ misztifikáció, mely adott
esetben (döntési monopólium, egy igazság, egy isten, egy valóság stb.) a hatalom
számára nem kívánatos személyiségek megrendszabályozásának kifinomult
eszközévé is válhat. Eredeti az, amit a döntésre intézményesített formában
jogosult autoritások annak tartanak. „Mindenki folyton alkot. Olyan vicces, amikor azt
mondják, bizonyos dolgok nem alkotások – például az a cipõ, amit egy reklám
számára rajzolok, alkotásnak minõsül, a róla készült rajz azonban nem.”(Warhol)
Warhol „itatós”-technikája révén már reklámgrafikus korszakában is
kinyilvánította véleményét az efféle praktikákról. „A tintarajz
sokszorosításával voltaképpen az eredeti ceruzarajzot is megsokszorozta, és
ilyenformán leértékelte az »eredeti« fogalmát, mely a mûvészettörténet egyik
oltáriszentsége.” A szitanyomatok és a ready made-k szintén az eredetiség és a
hozzá kapcsolódó mûvészetfogalom felszámolására alkalmas médiumok.
Warholra gyakran úgy tekintenek, mint akinek „képeiben nincs kritika,
de még irónia sem az általa használt kommersz képi világgal szemben; õ természetes
módon használja az amerikai kultúrának ezt a rétegét, mintegy azonos vele. Neki
legfõbb eszménye a pénz, siker, hírnév…” Szerintem Warhol mûvészete a
közönséges jelhasználat szabályainak mûvészi eszközökkel történõ vizsgálata
révén válik megvilágító erejûvé. Nem a dolgokról szól, hanem arról a módról,
ahogy a világról általában beszélünk. Ezek a szabályok semmit sem mondanak a
realitás lényegérõl: a mûvészetnek nem kell sem kutatnia, sem megreformálnia a
reprezentáció szabályai és a valóság közt fennálló bonyolult viszonyrendszert.
Warhol célja, hogy emlékeztessen minket arra, hogy miként használjuk jeleinket, és
megmutassa, hogy mûvészi értelemben más reprezentációs technikák is hatékonyak
lehetnek, vagyis nincs egy isten, egy igazság, egy adekvát leképezés.
Robert Sheckley Dimension of Miracles címû
sci-fi-paródiájának a végén hasonlóan írja le a pop-art és a populáris mûvészet
viszonyát: „Valaha az emberek ellenezték a hétköznapjaikra való utalást. Ez az
idõ elmúlt. Ma már tudjuk, hogy a mûvészet nem más, mint maga a tárgy a maga
feleslegességében. Sietve hozzá teszem, nem a pop-art, mely gúnyol és eltúloz
(kiemelés K. J.), hanem a populáris, a népszerû mûvészet, amely egyszerûen
létezik.” A Tractatust író Wittgensteinhez hasonlóan (szemben az
avantgárddal) Warhol tehát leír és nem elõír, nem ad recepteket, nem mutat kiutat.
„Zavar, hogy az emberek a pop-arttól elvárják az állásfoglalást, vagy azt
mondják, hogy hívei túlzottan nagy figyelmet szentelnek a környezõ világnak.”
Timothy Leary: The Cyberpunk: The Individual as Reality Pilot
címû írásában a cyberpunk egyik korai képviselõjének tekinti Andy Warholt. Leary
értelmezésében a kibernetika a görög kubernetesbõl származik, mely kormányost
jelent: „az athéni Cyberpunk, a kormányos maga döntötte el az irányt.” A
cyberpunk alapvetõ vonása, hogy minden fellelhetõ adatot felhasznál tevékenysége
során. Warhol „krónikás, muzeológus, antropológus, par exellence gyûjtõ, zenei
impresszárió, magazin kiadó, alkalmazott grafikus, a korszak legélesebb szemû
dokumentátora”, metaforagyár-tulajdonos, filmrendezõ, multimédia zseni, aki
mellesleg médiasztár és a New York-i underground kultikus figurája egy személyben.
Warhol az információtechnológia arzenálját személyessé téve popularizálja azt,
és segítségével nyugdíjba küldi a modern expanzionalizmusát magában rejtõ
greenbergi mûvészetfogalmat.
A cyberpunk felszámolja a természet és kultúra szembeállítását,
az ember és a gép viszonyát újragondolva interface mûvészetet mûvel. Gibson Neurománcának
elsõ mondata „végleg eltörli” a mesterséges és a természetes, eredeti és
másolat, organikus és mechanikus közötti különbséget: „A kikötõ felett úgy
szürkéllett az ég, mint a televízió képernyõje mûsorszünet idején.” Warhol
Patrick S. Smithnek azt nyilatkozta, hogy „nem tudom, hol végzõdik a mesterséges, és
hol kezdõdik a valódi. Lenyûgöz a mesterséges, mert csillogó és ragyogó.” Warhol
és a cyberpunk tevékenységére egyaránt tekinthetünk úgy, mint az ember és a gép
azonosításának következményeit vizsgáló poszthumán vállalkozásra. Egy vele
készült interjúban világossá teszi, hogy a kifeszített szitára történõ festés
révén nem kívánja a feje tetejére állítani a mûvészettörténetet, egyszerûen
azért fest így, mert gép akar lenni. „Úgy érzem, ha bármit gépszerûen teszek,
akkor megvalósítom a szándékomat.” Warhol kedvenc problémája a technikának az
emberi létezésre gyakorolt hatása, valamint az embernek és a gépnek a (radikálisan
új helyzetet teremtõ) szimbiózisa, melyhez szorosan kapcsolódik a látszólagos
azonosulás a populáris, utcai kultúrával és a peremen egyensúlyozók napi dolgaival.
Warhol tudatosítja, hogy a klasszikus értelmiségit felváltja az esztétika
technológiai dimenziói iránt is fogékony multimédia mûvész. Mûvészetében a
látvány kitüntetett szerepet kap a rejtett struktúrákkal szemben. A dolgok nem
állnak semmi helyett, nem látnak el szimbolikus funkciót, csupán kitöltik a
látómezõt. Az ábrázolt világnak nincs mélysége, sem vizuális, sem pedig elvont
értelemben. „Minden festmény tény, és ez elegendõ; a festményeket feszültséggel
tölti meg az a tény, hogy léteznek.”(Warhol) Szerinte a szemiotika kiméráit csak a
velejéig ostoba és gonosz média, valamint a felszínes populáris kultúra közösen
ûzhetik el. Azzal, hogy rávilágítanak az általuk konstituált valóság mesterséges
voltára, akaratlanul is hadat üzennek a „humanista eszencializmusnak”, öntudatlan
elõsegítõi a descartes-i én szétdarabolásának. Warhol mûvészete nem más, mint a
hatalom és a médiák által közvetített esszenciális valóság zárójelbe tétele a
popkultúra rafinált felhasználása révén. Rá kell döbbennünk, hogy világunk
figment, Gibson szavaival: „konszenzuális hallucináció”. A „szociokultúrális
realitás” és a mûvészet fogalma egyaránt konszenzus eredménye, melynek premisszái
idõrõl idõre változnak, a dolgok változatlan alapjának mítosza a hatalom által
terjesztett propaganda. Baudrillard marxizáló olvasata szerint: „…az újratermelés,
a divat, a média, a reklám, az információ és a kommunikáció…, vagyis a látszat
és a jelrendszer szférája tartja egyben a tõke globális folyamatát”. Warhol
életmûve rávilágít, hogy Baudrillardnak nincs teljesen igaza: szerencsére
(legalábbis a lehetõség szintjén) nem vagyunk ennyire kiszolgáltatottak, hiszen a
lélek naturalizálása, az én feldarabolása nem foszlatja semmivé elménk és a
mûvészet intencionalitását: tudjuk, hogy tudják, hogy mi sejtjük, hogy õk azt
akarják, hogy mi ne tudjuk, hogy manipulálni akarnak minket. „A történelemkönyveket
állandóan újra írják. Nem számít, mit tesz az ember. Mindenki állandóan ugyanazt
gondolja, és ahogy az évek múlnak, egyre inkább ez a helyzet.” (Warhol)
A protocyberpunk Warhol érdeklõdésének centrumában a „gyakorlati
episztemológia” és „a mindennapi élet ontológiája” állt. Mûvészetében
fontos szerepet játszik annak tudása, „hogy »politikai és személyes kontextusunk«
nem más, mint technológia.” A média-függõ nyugati társadalmak technológiai
vonatkozásai iránt fogékony „technomûvész”, aki az énnek (mint a
cyberpunk személyiség szimbólumának: a gibsoni hologramrózsának) a
szétdarabolásában is jelentõs szerepet vállalt. „A képeslapon egy rózsa fehér
fényû hologramja látható. … vékonyan felvisít a gép, és ezer szilánkra szórja
a rózsát. A delta felé csúszva úgy látja magát, mint rózsát, minden szilánkja
megmutat egy egészet, melyet õ sosem fog megismerni…” (Gibson)
A média által gyártott fotókból készült szitanyomatai a fikciók
fikciói, hiszen az eredeti fotók is a sztárcsinálók belõtt lencséjén keresztül
mutatták be a hírességeket. Warhol szitái miközben elszemélytelenítenek,
rámutatnak a szokásos reprezentációk közhelyszerû voltára. A színes szitanyomatai
a sztárokat dekorációkká változtatják, és az ismétlés révén rádöbbentenek
arra, hogy a replikák olykor eredetibbek, mint az eredetijük. Ridley Scott Szárnyas
fejvadásza szerintem a Warhol mûvészetét izgalmasan megvilágító replika. Philip
K. Dick Do Androids Dream of Electric Sheep? címû novellájában, mely a film
pretextusa, Rick Deckard fejvadász emberszabású androidok nyomába ered, hogy a
fejpénzen lecserélhesse elektromos bárányát egy valódira. A sorozatgyártott
replikák (Nexus 6-7) egyre emberibbekké válnak, míg a valódi emberek
hangulatszabályzókra és egyéb gépekre kötött kvázi-robotokká silányulnak. A
replikák az embereket tarják mesterséges létezõknek, az emberek pedig az androidokat.
Deckard feladata épp olyan nehéz, mit a Heinz-féle paradicsomos ketchup dobozok mint
mûalkotások, és valóságos párdarabjaik elkülönítése, hiszen õ sem tudja
megkülönböztetni az androidokat a valódi emberektõl, az igazi állatokat
replikáiktól. Deckard a film végén egy „érzékien zongorázó” androidnõvel,
azaz eredeti másolattal szárnyal tovább az ismeretlen felé, miközben a figyelmes
nézõben ott bujkál a kétely, hogy talán maga a fõhõs is android. Warhol élete és
mûvészete világossá teszi, hogy mivel a valóság „konszenzuális hallucináció”,
radikálisan nem különbözik egymástól a fiktív és a reális, az eredeti és a
másolat. Szerinte a másolat olykor eredetibb, mint a valóságos, a mesterséges
izgalmasabb, mint a természetes. Andrew Warhola olyan szárnyas fejvadász, aki miközben
replikák után nyomozott New York diszkóiban, mozijaiban, divatbemutatóin, média
eseményein és másutt, maga is „eredeti” figmentté vált. |
|