<
Ileana Pintilie
Akcionizmus Romániában a 60-as, 70-es években*
A kortárs román mûvészetet
a szakkutatás nem ismeri minden oldaláról, a korszak
kontextusában pedig alig vizsgálja. A modern és
kortárs román mûvészet történetét
nem írták meg, a jelenségeket átfogó
módon vizsgáló tanulmányok hiányában,
töredékes dokumentációs anyag alapján-
ilyenek a katalógusok és az Arta" címû
folyóirat, mely hitelesen írja körül egyfelõl
a hivatalos álláspontot, akárcsak a titkos törekvéseket,
melyek az ötvenes és a nyolcvanas években a mûvészet
és a mûvészetkritika felszínén megjelentek-
az egyes események ma már nehezen rekonstruálhatók.
Mit is értünk Romániában akcionizmus
alatt? A mi felfogásunkban az akcionizmus fogalma egy olyan mûvészeti
megnyilvánulás típusát jelöli, amelyben
a mûvész a saját színre" vitt
produkciójának válik színészévé".
Elvetve a happening és a performance fogalmát
(mely a közönségnek is szerepet szán) az általánosabb
akció és akcionizmus terminusokat részesítettem
elõnyben. A happening esetében a mûvész
a közönségre támaszkodik, így az az elõadás
egyik alkotó elemévé válik, kinek reakcióitól
függ néha az esemény teljes kimenetele. A román
mûvészeti közegben, a kommunizmus idõszakában
a közönség elõtt ez a fajta megnyilvánulás
már a kezdetektõl lehetetlenné vált, vagy
csupán szûk körû és a mûvészetbe
eleve beavatott közönség elõtt történhetett
meg. Az egyetlen elfogadott ideológiai és képzõmûvészeti
módszer, a szocialista realizmus" ellenpontjaként
az akcionizmus az ötödik és a nyolcadik évtizedek
közötti idõszakban, nyitott" jellegén
keresztül eltávolodik az egyedi mûvészet elvétõl,
a vizuális kutatás, a kísérletezés
szolgálatába állva.
Az akcionizmus jó példát ad egy
efféle, a kommunista korszakot tárgyaló tanulmányhoz,
mivel a hivatalos, dogmatikus állásponttal szemben egy
másféle vizuális kifejezésmódot kínált,
és így alkalmassá vált egy spontán,
a nemzetközi mûvészettel szinkronban lévõ
jelenség bemutatására. A román akcionizmus
elszigetelõdése a mûvészet természetes
körforgásától- elsõsorban a cenzúra
teljes körû mûködésének következményeként-
csupán a hivatalos romániai mûvészet által
képviselt hatalmi központhoz képest eredményezett
marginalizálódást. Nemzetközi szinten ugyanis
az 1960 utáni kortárs mûvészet központnélkülivé
lett. Ennek következményeként jelenhettek meg a helyi
centrumok vagy gócok, melyek az erõ- és érdekviszonyok
módosulásainak és az elkövetkezõ évtizedek
sajátos mobilitásának megfelelõen állandó
átalakulásban voltak.
Az akcionizmus a kommunista Romániában
underground jelenség volt. Nemcsak azért, mert
közönséggel való kapcsolatát korlátozták,
hanem mivel az ilyen jellegû megnyilvánulások terjesztése
és közvéleményhez való eljuttatatása
is lehetetlen volt. A bécsi akcionizmussal ellentétben
a román akcionizmus nem volt egységes mozgalom, csak a
hetvenes-nyolcvanas években konszolidálódott néhány
kevéssel korábban felbukkant magányos egyéniség
körül.
A mi koncepciónk szerint az akcionizmus
egész sor változatát jelenti a mûvészeti
gesztusoknak, a tapintható" tárgyaktól,
amelyek elõkészítették a késõbbi
rituális akciókat (Paul Neagu) a land art tipusú
akciókon keresztül, amelyek enviroment-jellegû
tér szituációban összegezõdtek (Sigma
csoport, Ana Lupas, Mihai Olos) a közönség elõtti
performance-okig (Bertalan, Olos), valamint a fényképezõgép
vagy az egyetlen tanú nélküli filmkamera elõtti
body art-ig (Ion Grigorescu, Geta Bratescu). Az akcionisták
által bevezetett és használt új médiumok-
mint a fénykép és film- alapvetõen hozzájárultak
ahhoz, hogy teret nyerhessen egy más típusú: a
közvetett kép.
1966-ban, amikor Romániában hirtelen a
nyitottság szele kezdett fújni, absztrakt mûveket
állított ki egy fiatal mûvészekbõl
álló temesvári csoport, elõször egy
tartományi kiállításon. Roman Cotosman erre
így emlékezett: A 66-os év számunkra
nagy reményeket hozott. A tartományi kiállítás
elõestéjén furcsa hírek érkeztek
a Szövetségtõl (Román Képzõmûvészek
Szövetsége- a ford.). A zsûri, melynek összetételében
bukaresti személyiségek is voltak, elsõ alkalommal
mutatott hajlandóságot, arra, hogy absztrakt mûveket
fogadjon el."
A nyitás az 1968-as évben, a Prágai
tavasz évében csúcsosodott ki, amikor Románia
hivatalosan kinyilatkoztatott álláspontja a szolidaritás
volt Dubcek Csehszlovákiájával. Ennek a politikai
eseménynek következtében, melyet De Gaulle bukaresti
látogatása szintén megerõsített,
úgy tûnt, mintha Románia egy, a szovjetétõl
eltérõ befolyási övezetbe kerülne.
Ezt a politikai pillanatot a fiatalok intenzíven
élték át, köztük Paul Neagu is, aki az
akkori hangulatot így írta le: De Gaulle éppen
Romániában volt látogatóban, és a
hatvannyolcas párizsi események hírére innen
szaladt gyorsan haza; az oroszok tankokkal vaktában gázoltak
keresztül a Dubcsehszlovákia liberalizmusa keltette lelkesedésen,
és Ceausescu halálra ijedten, ingott hol balra, hol jobbra.
A bukaresti értelmiségiek jobbára a szovjet inváziótól
való félelemtõl, hol pedig egy új szabadság
elõérzetétõl voltak nyugtalanok."
Paul Neagu fiatal mûvészként olyan
magatartásformát alakított ki, mely segítette
elszakadását attól az akadémikus környezettõl,
amely õt formálta. Még diákéveiben,
az ötvenes évek végén ez egyfajta jelenlétben
valósul meg, spontán performance-okban, ahogy a mûvész
nevezi személyiségnek, pózokban való konkretizálását
(A Fekete-tenger felemelése; Szikla a Fekete-tengerben).
Ezek az egyensúlyozó gyakorlatok"-ként
is emlegetett magatartásformák, amelyeket késõbb
a legkülönbözõbb helyeken valósított
meg (lásd: egyensúlygyakorlat a Louvre Colbert pavilonja
elõtt) olyan, terekbe való beavatkozásnak tekinthetõk,
ahol a tér sajátosságába behatolva a mûvész
azokat saját jelenlétével szándékszik
módosítani.
Vágya, hogy szakítson az akadémikus
hagyománnyal, valamint kutató szellemisége egy
sor neodadaista jellegû munka készítésére
sarkalta, melyek Neagu dobozai címen váltak ismerté.
Ezek a dobozok" kiapadhatatlan lendületû képzelõerõvel
megvalósított változatos formájú
kis tárgyak, az újra visszahódításra
várakozó tapintási érzékhez szólnak,
amit az ízeitõl megfosztott mûvészet oly
sokáig elhanyagolt. Ezek a tárgyak a kor hivatalos mûvészetével
dacolva a háromdimenziós kiterjedésükkel tüntettek,
valamint a formák összeszerkeszthetõségére
és szétszedhetõségére tettek javaslatot.
E vándorló és lassan önálló
életre kelõ tárgyaknak a megteremtésével,
formájukhoz és céljukhoz kötõdõen
egy olyan kulturális, és kommunikációs vonatkozás
is megjelenik, mely elõtérbe helyezi a szociológiai
kapcsolatokat. Neagu dobozai ironikus és önironikus kommentárjai
annak a társadalmi közegnek, melyben létrejöttek.
Ilyeténképpen bevezetik a kortárs román
képzõmûvészetbe a közvetlen és
fesztelen játékosságot, valamint a gátlástalan
mûvészeti magatartásformát a görcsbe
rándult kulturális környezetbe.
Egy évvel késõbb ezen 1966-67-es
törekvéseinek folytatásaként jelenik meg Érdemgyûjtõ-sorozata,
mely ugyancsak neodada jellegû rajzokat és tárgyakat
foglal magába, és azt a kérdést feszegeti,
hogy a kommunista Romániában a címek, rangok és
az érdem"-rendek osztogatásakor az érdemek
mérhetõek-e egyáltalán? Neagu olyan ironikus
szerkezeteket képzelt el, amelyek kritériumokat kínálnak
az érdemek kiválasztásához és azok
összegyûjtésére vonatkozóan, és
ezeket a hétköznapi emberre alkalmazzák. Ezek a tárgysorozatok
teljesedtek ki az elsõ romániai utcai akcióban
1968-ban, amikor Neagu érdemgyûjtõit"
elhelyezi Bukarest egyik fõ közlekedési útvonalán,
egy sugárút közepén, a közlekedés
fõáramában, a tömegközlekedés
és személygépkocsik hullámai között.
Szintén 1968-asak azon tárgy-, festmény-,
rajz- és performance-sorozatnak az elsõ darabjai, melynek
címe Anthropocosmos, és amely szintén az
összeszerkeszthetõség és a szétszedhetõség
emberre alkalmazott elvén alapult. Itt a testet a dekonstruált
és a strukturális elemek, az energiavonal-hálózat,
valamint az azt felépítõ sejtek szemszögébõl
vizsgálta. E látomásból, amely a kozmoszt
és a mikrokozmoszt (az emberi egyetemeset) méri össze,
születtek késõbb, a mûvész angliai letelepedése
utáni Vak harapás és Vízszintes
esõ címû performance-szertartásai.
Az Anthropocosmos-szal rokoníthatóak
a Cake-man címû performance-ok, melyek közül
való a Vak harapás eseménye is (London,
1971), ahol egy 80 adag waffle-bõl kialakított mulandó
konstrukciót, a Sütemény-embert fogyasztották
el. Az akciónak több aspektusát érdemes kiemelni:
egyrészt a tésztából sült, sejtre emlékeztetõ
formájú részelemek között meglévõ,
alaki kapcsolatot, másrészt a közönséggel
való párbeszédet, a sütemény-ember
közös elfogyasztását. A kommunikációt
a nézõk megszólítását célzó
kis cédulákon lévõ üzenetek duplázzák
meg. A szociális vonatkozás aztán Paul Neagu akcióinak
egyik jellegzetes elemévé válik.
Neagunál a rítus három szintje fejlõdik
ki, kezdve a Vak harapással (Blind Bite), mely
egy sor személyes vonatkozású tulajdonságot
jelent a mûvésznek, így: intuíció,
spontaneitás, emóció, érzület, valamint
általános közösségi szinten, ismeretlen
babonás erõként a világegység, az
eredendõ szabadság és a kollektív tudatalatti.
A második szintet a Vízszintes esõ (Horizontal
Rain) képviseli, amely a társadalom rétegzõdését,
a spekulatív és tudományos szabadságot stb.
szuggerálja. Az elsõ és a második szint
közötti kapcsolat jelképesen az Ugrással
(Ramp) teremtõdik meg az azonos címû performance-ban,
mely kísérlet a térkoordinátáktól
való elrugaszkodásra, és egy rövid súlytalansági
állapoton keresztül megvalósuló ég
és föld közti lebegésre. Végül az
utolsó szintet, amely az új totális kozmikus
szabadság" elérésére törekszik,
Gradually Going Tornado-nak nevezi. Ez egy ciklikus rituálé,
melyben egy atomizálódás folyamatában, az
extázis állapotán keresztül a mûvész
örök énjével törekszik egybeolvadni.
Paul Neagu rituális akcióinak jórészét
itthon gondolta ki, és Angliában, befogadó hazájában
folytatta. A belsõ fejlõdés bensõségességéhez,
a mûvész személyiségéhez szorosan
kötõdõen ezen akciók Neagut magát,
s egyben a román társadalmat idézik, ahol egyénisége
alakult.
Mihai Olos szülõhelyéhez, a Máramaros
hagyományvilágához kötõdõ, sokoldalú
mûvész, kinek a szobrászat, a festészet,
az objektek vagy akciók mind egy-egy újabb kifejezési
módot jelentenek. Kapcsolata a szülõfölddel
egy olyan kommunikációs formához vezetett, mely
egy behatárolt közösségen belül, felebarátok
között, archaikus rituálékra emlékeztetõ
õsi viselkedési kódra hivatkozik. Ezt a magatartást
idézi a mûvész, amikor a Herja-i aranybányában
500 méterre a föld alá ereszti félkész
termék formájában azt az aranyat, amelyet aztán
saját szobrainak ismert struktúrájában,
valamint búzaszemek- amikkel a posztamensként szolgáló
asztalt teleszórta- közegében helyez el, a bánya
mûszakváltásra szolgáló teremben és
az egyes mûszakok közötti idõben (Arany, búza,
emberek, 1972. november14., Herja bánya). A két elemnek-
aranynak és búzának- nyilvánvaló
anyagi és szellemi jólétet szuggeráló
szimbolikus jelentésein túl (melyet olyan módon
elevenít fel, hogy egyben archaikusabb értékekre
is rávilágít) a mûvész az esemény
résztvevõivé és mozgatóivá
változtatja a bányászokat, kik az aranytömbökkel
teli asztalon dobáltak keresztül búzát, azt
a népi tradíciót követve, mely szerint a búza
hajigálása jóléti és termékenységi
jókívánságot jelent.
1973 májusában Olos a máramarosi
Cuhea-ban Föld címmel hajt végre egy land
art akciót, amelyet a természetbe való beavatkozással
fejezett be. Néhány résztvevõvel együtt
szobrai formájának negatívját ismétlõ,
körülbelül fél méter mélységû,
labirintus alakú útvonalat ásatott ki. A kibontott
és kövecses szakaszokra gyeptéglákat helyeztek.
Mihai Olos erõsen ragaszkodik a népi hagyományhoz,
különösen a paraszti faépítészethez,
és nem kevésbé a Brancusi hagyományhoz,
a lényeg keresésének és a formák
öngeneráló erejének értelmében.
A szobrászat mûfaja ösztönzi Olost arra, hogy
megvalósítsa Egy szobor járja be Európát
címû ironikus, nyitott projektjét. Ezen keresztül
mûvész és mûve állandó dialógusba
kerül a különbözõ történelmi
és mûvészeti vonatkozásokkal átitatott
emlékmûvekkel és helyekkel. Joseph Beuys-szal való
találkozása szintén ennek a kulturális útvonal-projektnek
a része, és van benne valami meseszerû. Olos elképzelése
szerint kettõjük találkozása, azaz Beuys felkeresése
a Dokumenta 6-on (1978) egy performance formáját
kellet volna öltse Gordiuszi csomó címmel.
Olos dialógusba kezdett a német mûvésszel,
és a teremben lévõ táblára rajzolva,
neki és a közönségnek kezdte magyarázni
saját egyetemes város"-ának tervét.
Ezután bemutatta Beuys-nak azokat az általa létrehozott
struktúrákat, amelyekben a forma mértani haladványként
fejlõdik. Beuys, akinek a nagyobb gordiuszi csomót kellet
volna elvágnia, végül egy több százszor
megismétlõdõ kis modult, egy kis összekapcsolódást
(egy csomót) választott. Ezek után elkezdõdött
kettejük közt egy alkufolyamat, mely szerint Beuys a kis modult,
amit kiemelt az egységbõl, meg akarta õrizni. Olos
kínálta a nagyobbat, de a német mûvész
ezt csak egy szimbolikus összeg ellenében fogadta el. A
két bankjegy, amelyet Beuys a szobor ellenében felajánlott,
az akció tárgyi emlékét képezi, és
Beuys aláírását is viseli.
A korábban tértextileket és textiltárgyakat
készítõ Ana Lupas fokozatosan jutott el olyan téri
beavatkozások megvalósításához, melynél
organikus szemléletû, néprajzi jellegû szimbolikus
elemeket használ. Az archaikus világ szigorú szertartásai
szerint szervezett világa legfontosabb plasztikai elemei a vásznak,
a búzakoszorúk, a viasz, a bõr és az agyag.
A háziszõttes fehér vásznak kiterítésének
nõi rituáléja az õ felfogásában
tekintélyes enviromentté alakult át, melyet az
erdélyi Margau faluban valósított meg elõször.
Ezt az akciót, amely során végül egy rendezett
környezetet" hozott létre, miközben mozgósította
a falu lakóit, hogy vegyenek részt az eseményen,
többször is megismételte, különbözõ
környezetekben: 1973-ban a Repülõ szõnyegben,
melyet töredékesen Párizsban, a fiatalok biennáléján
is bemutatott, majd 1991-ben, egy újabb, fekete változatban
is, a bukaresti Egyetem téren (Rongy emlékmû).
A temesvári Sigma csoport (Bertalan István,
Flondor Constantin és Doru Tulcan) akcióinak a hetvenes
években természetre vonatkoztatott, formatanulmányokat
és a képzõmûvészeti észlelést
célzó, kifejezetten kísérleti karaktere
volt. A mûvészeknek- a helyi mûvészeti gimnázium
tanáraiként- sikerült egy kísérleti,
nyitott oktatási programot megvalósítani, és
plasztikai kísérleteikbe, amelyeket gyakran a természetben,
különbözõ akciók segítségével
valósítottak meg, bevonták az így szereplõkké
váló tanítványaikat is.
A csoport egyik elsõ és legérdekesebb
akciója 1974-ben volt, az UNESCO képzõmûvészeti
hete alkalmából, Felfújható struktúrák
címmel. Az akció elsõ fele a mûvészeti
gimnáziumban zajlott, melynek során a sportteremben hatalmas
meteorológiai léggömbökkel engedték játszani
a gyerekeket. Az errõl felvett S8-as filmet az akció második
felében használták fel, amely egy enviromentben
összegezõdött. A Bastion (Bástya) Galériában
a termeket átlátszó csövekkel, felfújható
struktúrákkal rendezték be, amelyre a megnyitón
a korábbi, a gyerekekrõl felvett filmkockákat vetítették.
Ilyen formában a térberendezés nyilvános
happeninggé alakult.
Az Sigma csoport utolsó nagy közös akciója
a Multivision I és II. volt, amit a temesvári Tanulmány
I. címû kiállításon, 1978-ban
mutattak be. A térberendezés egy félig átlátszó,
színes hálókból kialakított háromdimenziós
struktúrából, valamint az erre két vetítõbõl
vetített fekete-fehér S8-as filmbõl állt.
A Sigma csoport még ebben az évben felbomlott.
Bertalan István személyiségének
része a sorsszerû beteljesülés formájában
jelentkezõ, természet iránti kivételes érzékenység.
Nagy intenzitású tanulmányokkal és megfigyelésekkel,
e beteljesülés keresésében tölti napjait.
Kísérleteiben, melyek a növényekre és
állatokra, a fény és árnyék, az élõvilág
és nap, valamint az égbolt pályái és
a nap égbolton elfoglalt helye közötti viszonyra irányulnak,
a világ egységének látomásában
fogalmazódik meg. Érzékeny, idõnként
drámai jellegû mûvészi gesztusainak szokatlan
intenzitása, mellyel a természet létébe
olvad, egybefonódik egzakt- bionikai és matematikai (mértani)-
tanulmányokkal fonódik egybe, és a leonardói
univerzális mûvészet szellemét idézi.
E belsõ indíttatása vezérelte
elsõ, természetben végrehajtott kísérletei
felé: 1972 júliusában a Temes partján készítette
el Város-természeti környezet címû
munkáját. A fövény homokjába dombos
vidéket képzel, kiegészítve azt vesszõkkel,
botokkal, papírral, kartonnal; egy képzeletbeli települést
rajzol, amely közelrõl fényképezve megkapó
realitást mutat.
Az elsõ Temes melléki akciójához
hasonló Dracsina - reggeltõl estig falu
címû akciója, amely szintén a folyó
közelében zajlott, egy falu mellett, ahol a vízben
szigetté formálódó, imitált homokfelszínbõl,
valamint alumíniumkorong-struktúrákból és
nylonfóliákból összeálló térberendezést
használt abból a célból, hogy e különbözõ
anyagok plasztikai kifejezõerejét környezetbe helyezve
is megfigyelhesse. Az egész napos akció az idõtényezõnek
is figyelmet szentelt, mivel a nap folyamán változott
az installáció állapota, valamint az élõlényekkel,
a növényekkel való kölcsönhatásnak
is, a falu közvetlen közelében.
Bertalan kísérletei többek között
Leonardóra is utaltak, akivel kapcsolatban azt a kérdést
tette fel, hogy vajon a fiatal mûvészgeneráció
tanulmányozza-e õt, és ha igen, milyen módon?
Ötven építészhallgatóval együtt
hajtotta végre a Leonardo, elõadás a közönségnek
címû akciót (1978. június), amely Temesvár
központi parkjában zárult. Ezt az akciót már
megelõzte egy 1977-es, melynek címe Egy képzõmûvészeti
vasárnap. Elõadás a park közönségének,
mely szinte próbája volt a következõ évben
már jól megfogalmazott, koherens problémában
konkretizálódott akciónak. A résztvevõk
mindegyike egy-egy komplex mértani formát alkotva javaslatokat
tett annak tanulmányozására, hogy ezek a formák
a térben hogyan érzékelhetõk, vagy hogy
fény és árnyék viszonylatában hogyan
viselkednek. Az idomokat, amelyeket szétszórtak a füvön,
illetve a fákra aggattak, Leonardo szövegidézetek
kísérték.
E megnyilvánulás, illetve az 1979 decemberi,
Bukarestben, a Kalinderu teremben bemutatott akció között
(130 napig éltem, mint egy napraforgó) csak egy
lépés van, bár ez a lépés egyúttal
új helyzetet teremt, amikor a mûvész a közönség
elõtt egyedül, direkt módon nyilvánul meg.
Andrei Plesu meghívására- aki ismerte a mûvész
napraforgónak szentelt mûvészeti projektjét-
Bertalan István vállalta, hogy egy különösen
személyes karakterû akciót hajt létre, amely
e mûfajban Romániában is kivételesnek számít.
A projekt lényegét a növény tanulmányozása
jelentette, csírázásától összes
fejlõdési fázisán át (növekedés,
virágzás, termés) egészen a haláláig.
E 130 napos evolúció ideje alatt a mûvész
fényképen és rajzokon dokumentálta és
naplószerû írásában követte a
legkisebb változásokat is. A tulajdonképpeni mûvészeti
esemény egy kiszáradt napraforgószárból
készített installáció körül zajlott,
amelyhez a naplóból vett jegyzetek és a növény
korábbi életét dokumentáló rajzok
voltak erõsítetve. A mûvész saját,
poétikusan megfogalmazott filozófiai szövegeit olvasta
fel, amit a közönség elõtt nagy átéléssel,
meggyõzõen adott elõ. Majd az akció idõpontjával,
a késõ õsz hidegével szemben a nyarat, a
napraforgó idejét idézte meg. A növény
lényegét mint spirál, mozgás és
gesztus" határozta meg, és emlékeztetett arra,
hogy az akció a magnál kezdõdött. A növekedési
ciklusra a levelek fejlõdésén keresztül emlékeztetett,
melyet az emberi érzelmekkel vetett össze, majd utalt a
égbolt csillagainak együttállásában
bekövetkezõ mozgásokra. Az akció a világegyetemre
vonatkoztatott látomásos állapottól a közvetlen
valóságra való ébredéssel zárult:
a késõ õszre és a száraz napraforgókóróra.
A mûvész meggyõzõdése szerint a természet
leckéje" létmodellként szolgál.
Constantin Flondor szerint is a kutatás kifogyhatatlan
forrása a természet, de itt a mûvész egy
szisztematikusabb kísérleti terepet választ tervének
megvalósításhoz, melynek értelmében
a környezõ világ rendszerezésre vár.
Elsõ akciója, melyet a temesvári mûvészeti
gimnázium tanulóival valósított meg a városon
kívül, a Szappanbuborékok volt (1972), ahol
az efemer" és a törékeny" témájának
kutatását javasolta. Itt a légáramlatok
esetleges mozgásának, valamint a szabadesésnek,
lebegésnek kitett buborékokat filmezték, amint
azok létrejöttek, majd szétszakadtak, valamint azokat
a feszültségeket, amelyeket egymás viszonylatában
létre hoztak. Egy másik projektje, melynek során
a nap mozgását rögzítette a nyári idõszakaszban,
sokáig foglalkoztatta, és fokozottabb tudományos
felkészültséget feltételezett. Itt a mûvész
egy valóságos építményt, installációt
hozott létre faállványokból, mely milliméterpapírra
vetett árnyékokkal a nap mozgását jelölte.
Doru Tulcan a kutatásával nemcsak a természetet
célozza meg, de magát a fotografikus képet, valamint
a filmet is mint kísérleti eszközt. Elena Tulcannal
együtt az emberi test képzõmûvészeti
kifejezõerejét, illetve olyan elemek viszonyában
vizsgálja, mint farudak, zsineg, természeti közeg
(Strukturális újraértékelések-
Manole mester, vagy Egy metafora a gyermekláncfûhöz,
mindkettõ 1975-ben, a Fehér megyei Strungariban).
Ha a temesvári Sigma csoport mûvészeinek
elszigetelõdése a korszak politikai-társadalmi
közegétõl- és ennek következtében
a mûvészeti közegétõl is- önkéntes
és önmaguk által fenntartott gesztus is volt, hogy
megõrizhessék az alkotás derûjét (ami
persze nem tartotta távol õket a legfontosabb kiállításoktól,
ahol általában mindenki által elismert és
értékelt, valódi meglepetésként voltak
jelen), akkor Ion Grigorescu számára a politikai és
mûvészeti légkör másként jelentkezett,
olyan ellentmondásos kérdésekben, mely állandó
provokációt jelentett. Amint már rámutattunk,
a hetvenes évek eleje a román mûvészetben
mûvészeti téren egyfelõl nyitást jelentett
(1968-ban, Ceausescu Csehszlovákia lerohanásának
alkalmából tett kijelentései után), de ugyanakkor
paradox módon 1971-ben, egy újabb ideológiai hullám
nyomása alatt- ezúttal egyféle kommunista nacionalizmusba
burkoltan- újabb elszigetelõdést kezdetét
is jelentette. A rugalmatlanság, amely a román társadalom
hagyományos konzervativizmusát tetézte, a mûvészet
területén külsõ megszorításokhoz
vezetett: a cenzúra kezdetben diszkrétebben, majd egyre
nyomasztóbban mûködött.
Az új ideológiai nyomásra a román
mûvészek különbözõképpen válaszoltak,
az ötvenes évekre jellemzõ, a politikai utasításaira
adott ügybuzgó válaszok már nem ismétlõdhettek
meg, így hát valóságos kulturális
skizofréniáról beszélhetünk, ahol egyik
oldalon a hivatalos mûvészet, másik oldalon az egyéni
útkeresést jelentõ, individualista mûvészet
áll, olyan mûvészek, akik kibújtak az ideológiai
nyomás alól. Ugyanakkor megszaporodtak a kis közönség
elõtti, titkos megnyilvánulások, vagy éppen
az olyanok, melyeknek egyáltalán nem volt tanúja,
vagy csupán a filmfelvevõ vagy a fényképezõgép.
Ide kapcsolódik Ion Grigorescu, kinek testével
kapcsolatos kísérletei egyedül-állóak
a román mûvészetben. A fénykép mûfaját
használó Grigorescu eredeti módon fejleszti a realizmus
és a valóság koncepcióját, a mûtermi
fotót a festészettel kombinálva olyan fotómontázsokba,
melyek az ideológiai elvárásokra adott, meglepõ
és ironikus válaszokként hatottak. A testi valósághoz
kötõdõen a fizikai kísérletek objektív
tanújaként használja a fotót és a
filmet. Ion Grigorescu hatvanas-hetvenes években megvalósított
elsõ, body art típusú, illetve politikai
akcióinak forrását forgatókönyveiben"
(lejegyzett álmai), vagy más irodalmi jellegû jegyzeteiben,
esetenként közvetlenül képeiben kell keresnünk.
A hetvenes évek elején végrehajtott
akcióinak egyik kategóriája: a valóság
félreérthetetlensége, a hétköznapiság
banális jeleneteiben fellelhetõ értékek.
Grigorescu a Konyha és a A mûvészet egyetlen
szobában (1976) címû akcióiban egy tömbház
szûk konyhájában élve mutatkozik be, amint
ingét vasalja vagy élelmiszereket szeletel, eszik, gépel
egy olyan asztalon, ahol egy jókora Journal du surrealisme"
kötet terpeszkedik, aztán festõállványánál
fest, majd piszkos edények között, használati
tárgyakkal megrakott, fullasztó zsúfoltsággal
bebútorozott környezetben hegedülni készül.
Mintha a hétköznapi élet és a mûvészet
között egyenlõséget tenne, s az apró,
mindennapi gesztusoknak heroizmusát" értékelné
fel. A maga kegyetlenségében és direktségében
mutatja be a nap-nap utáni valóságot. Az akció
ugyanakkor a burkolt társadalmi ítélet lehetõségét
is magában foglalja.
Ugyanaz a mûtermi környezet sokkal merevebbé
válik a Börtönben címû akciójában
(1978), ahol Grigorescu azzal fokozza az iménti helyzetet, hogy
egy megfigyelõnyílást és széles látószögû
objektívet használva olyan légkört sugall,
mintha az alanyt egy kémlelõnyíláson keresztül
figyelné. Ennek következtében a nagyítógép
és a festõállvány közötti szûk
térben mozgó mûvész csíkos pizsamája
rabruha-jelleget ölt. Elõbb katonás vigyázzállásban
tiszteleg, majd magát elengedve egy székre leül,
végül az elképzelt környezet nyomására
egy erõszakosan hétköznapi és gyûlöletes
rítus részeként megpróbál egy darab
fekete kenyeret lenyelni. A mûvész túlzó
látomásában az erõszakos ritmusú
börtönélet és az ennél nem sokkal jobb
Ceausescu-féle korszak közötti párhuzamot viszi
színre".
Azonban legtöbb, fényképezõgép
elõtt zajló akciója, a román társadalomban
tabunak számító test felfedezését
célozta. Önarckép tükörrel címû,
1973-as akciójában, melyet aztán több változatban
megismételt, Grigorescu két, mozgásban lévõ
tükröt használt, amely a szereplõ megtöbbszörözéséhez,
a mozgások felerõsödéséhez és
dinamikusabbá tételéhez vezetett. Ide tartozik
a Body art a házon belül címû akciója
is, ahol a mûvész egy széles látószögû
lencse segítségével közelít elõbb
az arc részleteihez, majd az objektív közelségét
az egész testhez viszonyítva fokozza, majd a bútorokat,
az antropomorfizált mûtermet is bekapcsolja ebbe vizuális
jelenlétbe.
1977-es Szülés címû fotósorozatában
tipikus nõi szituációt rendez meg, melynek során
a mûvész képzelõereje általi átlényegülési
képességét teszi próbára, és
a világ egységének visszaállítására
tesz kísérletet az androgén alakjának segítségével.
A hatvanas-hetvenes évek nemzedéke által
akut módon megélt képválság az Ágy,
illetve a Bacon elégiája (1980) címû
fotósorozatban arra indítja a mûvészt, a
fényképet a festõ helyetteseként érzkeltesse.
A mûvész közömbös modellként, a tükörben
visszavetülõ képpel együtt megcáfolhatatlan
tárgyiasságában, az ágyon meztelenül
elnyúlva, jóga testtartásban pózolva a festõvásznat
idézõ lepedõre vetül. E mûvész
az 1990 után feltûnõ fiatal román mûvészek
nemzedékére a lehetõ legnagyobb hatást tette.
Geta Bratescu a másik olyan személyiség,
aki mély benyomást tett a következõ nemzedék
fiataljaira. A nõi identitás elmélyült kutatása-
melynek során testét mint a reprezentáció
tipikus példáját faggatja- a mûvésznõ
vizuális stratégiájának része. A
Fehér felé címû akciójában
a falakat nagy ív fehér papírokkal letakarva elõbb
a mûterem terét kezdi tisztává formálni,
majd végül, amikor csupán alakjának sziluettje
üt el a környezettõl, saját magát is
letakarja, legvégül pedig a kezeit és az arcát
is fehérre festi. Azzal, hogy törli a konjunkturális
részleteket is, egy azonosíthatóvá tett,
jelképpé vált maszk reprezentációs
erejét teremti meg. Ugyanezt a témát folytatja
Önarckép a fehér felé (1976) címû
akciójában, amely után egy sor fénykép
marad: a szembõl látható arc átlátszó,
majd egyre homályosabb fóliákkal való letakarása
nyomán egyre inkább elhalványul, az identitás
felfedésével és elrejtésével játszva.
A megváltoztathatatlan és egyetemes én kifejezõjeként
megjelenõ maszkot irreális nézõponttal ruházza
fel, és a birtoklás eszközeként jeleníti
meg.
Mindazok a mûvészek, akikrõl e tanulmány
szól, lényeges irányjelzõk, akik köré
a nyolcvanas években egy akcionista mozgalom szervezõdött.
A nyolcvanas évek a közösségi kísérletek
évtizedévé vált, és az egyes csoportok
közös mûködése Kolozsvárott, Nagyváradon,
Temesváron és Bukarestben kétségtelenül
ezeknek az elõdöknek köszönhetõk.
fordította: Vécsi
Nagy Zoltán
* A Balkon Cluj 2. számában megjelent tanulmány
rövidített, szerkesztett változata
|
|