<
Kinga Kawalerowicz
A soktulajdonságú nõ
Ewa Kuryluk
Ewa Kurylukot a barátai- a híres Musil-regény
címét tréfásan átfogalmazva- soktulajdonságú
nõ"-nek hívják. Nem is véletlenül.
Ewa Kuryluk rajzokat készít és a szobrászat
határát súroló installációkat
alkot. Mûvészettörténeti tanulmányokat
és a modern mûvészetrõl szóló
esszéket ír. Azonkívül költõ, és
1992-ben jelent meg Century 21 címû posztmodern regénye.
Ewa Kuryluk festészetet tanult a varsói
Képzõmûvészeti Akadémián, és
mûvészettörténetet hallgatott a krakkói
Jagelló Egytemen. Hosszú ideje külföldön
él. Bécsben, majd Londonban, 1981 óta pedig New
Yorkban. Ez az állandó állomáshelye, ahol
a modern alkotók népes csoportjához hasonlóan
mûvészi nomádéletet" él,
arra megy, amerre a soron következõ ösztöndíj,
elõadás vagy kiállítás vezérli.
Eleinte a primitív, nem hivatásos mûvészettõl
ihletett, figuratív képeket és rajzokat, összetett
grafikai kompozíciókat készített. A hetvenes
évek végén új médiumot talált
mûvészetéhez- szövetre rajzol. Az elsõ
térbeli installációt- Négy fal között-
1979-ben rendezte a varsói Keleti Fal Galériában.
Itt mintha egy szobába lépett volna a látogató,
ahol rózsaszín, fehér és fekete selyembélés
borítja a falakat. A színek a napszakokat jelképezték,
a selyem pedig tréfásan arra utalt, hogy alulnézetbõl"
látjuk az életet. Igen, két ember közös
életének lírai története volt ez- harminc
méter mûselyemre rajzolva. Van egy másik, hasonlóan
költõi és lírai alkotása, amely a Négy
fal közöttre emlékeztet: a fehér selyemre
fehér akrillal rajzolt Effi Briest kertje, amely a japán
mûvészetet juttatja eszünkbe. Ez volt az elsõ
munkája 1981-ben, miután New Yorkba költözött.
Kedvenc regényhõsnõjének bõrébe
bújva fák és virágok közé helyezte
saját arcvonásait. A természet világa és
az ember közvetlen környezete közötti harmóniát
idézik föl a szalvétákon" és
abroszokon" mintegy mellékesen megjelenõ kagylók,
virágok és gyümölcsök, vagy az olyan hétköznapi
tárgyak, mint egy nyitott könyv, egy csésze, egy
gyufásdoboz.
A hetvenes évek vége, nyolcvanas évek
eleje új, érett szakaszt nyit Ewa Kuryluk életmûvében.
Ebben az idõszakban kristályosodik ki rajzmûvészete.
Már nem vázlatszerû, és nem is naturalisztikus.
Szintézist alkot a formából, határozott,
mégis könnyû kézzel vezetett, tiszta kontúrral
fogja körül- szükségképpen, hiszen a kelmén
nem lehet javítani. Akárcsak korábban, most is
közel áll a mûvésznõhöz a disegno
eszméje: a dolgok lényegét megragadó rajz.
A nyolcvanas években új sorozatok születnek: a kendõk",
a leplek", a függönyök" és
a sátrak". Alkotójukkal együtt bejárják
a két Amerikát és Európát. A bõröndbõl
elõhúzott kelmék könnyedén tiszavirágéletû
freskóvá, építménnyé, szoborrá"
változnak. Kuryluk nemcsak falakra aggatja, hanem térben
is elhelyezi munkáit. Kiteríti a földön, székre
dobja, redõkbe rendezi õket. E folyamat eredményeképpen
a rajzok háromdimenzós, szoborszerû tárgyakká
változnak.
San Franciscóban, az 1982-es XII. Nemzetközi
Szoborkonferencián Kuryluk tizenkét, fehér pamutvászonra
rajzolt fehér nõalakot mutatott be, amelyeket mágikus
körben elrendezett székeken helyezett el. Két évvel
késõbb lépett ki elõször munkáival
szabad térre, amikor Princetonban volt ösztöndíjas:
fehér festékkel fekete selyemre festett nõalakokat
rendezett el székeken a hóborította campuson. Ettõl
kezdve installációkat készített a munkáiból
mindenfelé, és fotózta õket: az Atlanti-
és a Csendes-óceán partján, az Alpokban;
Long Islanden és a Mexikói-öbölben; New York-i
mûterme közelében, a Manhattan felsõ részén
található nyomornegyedekben és a Hudson folyónál;
a Central Parkban, a kiotói Császárkertben; a Luxembourg
Kertben és a vincennes-i erdõben. Az évszaktól,
a napszaktól, a megvilágítástól és
a környezettõl függõen mintha önálló
életet élnének a kendõk".
Eddigi szabad téri kiállításai
közül az volt a legnagyobb szabású, amelyet
1987-ben rendeztek a bostoni Mobius Galériában. Kuryluk
a Szerelem Színházát" építette
föl harminc vászonfalon és tíz pamut alapanyagú
oszlopon, ezekre rajzolt szerelmespárokat, mindehhez a a mûvész
tenyérlenyomataval borított vászon adta a hátteret.
A nyolcvanas évek elsõ felére jellemzõ,
a formát határozott vonallal körülrajzoló,
száraz" kontúr és a szinte szobrászi"
mintázás a régimódi, akadémikus rajzolásra
emlékeztetett, amikor az élõ modellrõl készült
vázlatot is az antik szobrok mintáját követve
próbálták megjeleníteni. A nyolcvanas évek
végére Kuryluknál föllazul ez a klasszikus"
stílus. Szeszélyesebb lesz a vonal, sokszor rétegeket
képez. Az alakok körvonalain belül a rajzot vizuálisan
széttördelõ, kézzel írt szövegek
és a szöveten vágott ablakok" tûnnek
föl, ezeken keresztül válik láthatóvá
a szövet következõ, rajzot vagy szöveget tartalmazó
rétege. A kihasított kelme lazán lóg vagy
össze van tekerve, mint egy egyiptomi tekercs. 1990-ben keletkezett
az óegyiptomi mûvészettõl ihletett sorozat.
Ezt az új ciklust, amely a mai napig nem zárult le, rajzírásnak"
nevezte el Kuryluk. Ezzel egy idõben írta elsõ
regényét, a Century 21-t. Amit nem tudok
megírni, azt lerajzolom, amit nem tudok lerajzolni, azt megírom"-
mondja a mûvésznõ.
Ewa Kuryluk mûvészetét erõteljesen
áthatják a hû képmások, az imago-ikonok
szimbolikájához és a nemekhez kapcsolódó
archetipikus motívumok. A kelmére rajzolás abból
az elragadtatásból ered, amit Veronika kendõje
keltett benne. Már gyermekkorában különös
érdeklõdés" ébredt benne a szentek
középkori ábrázolása iránt.
A kendõn látható arcot belsõ portrénak"
érezte, a kendõt belsõ szubsztanciának"
és az emlékezet szövetének" (1981-ben
írt errõl egy esszében, amely a Leonardo
magazinban jelent meg). Veronika kendõjének bonyolult
szimbolikájából építette föl
mûvészetfilozófiáját. A szövetet
az élõ test szövetével azonosítja,
amelyen sebet ejt" rajzának vonala.
1993-ban rendeztem az Elemek címû
kiállítást, amely a természeti elemekrõl
szólt nõi mûvészek interpretációja
szerint. Kuryluk akkor a tûz elemét mutatta be. A tûz
élesebb ellentéteket idéz, mint bármelyik
más elem. Ugyanez jellemzõ Kuryluk mûvészetére:
egyszerre mimetikus és konceptuális, az érzelem
és az intellektus ellentétes pólusai között
ingadozik. Ez a szimbólumokban gazdag mûvészet,
amelyben oly sok a mítoszok és a kultúra világára
vonatkozó ikonografikus utalás, egyszerre hat az érzékekre
és a test érzékenységére. Ez a szenzualizmus
csöppet sem felszínes, hanem azt a mély meggyõzõdést
fejezi ki, hogy a testnek köszönhetõen tapasztaljuk
meg az emberi létet a maga teljességében. Kuryluk
nem vesz tudomást a kulturális tabukról, bátran
használja önmagát a testi tapasztalatok és
a lelki élmények legfõbb médiumaként.
Az a keserû tudat, hogy testünk esendõ,
és függünk tõle, Alina Szapocznikow mûveihez
hozza közel Ewa Kuryluk mûvészetét. Összeköti
õket az érzékek érzékenysége,
de elválasztja temperamentumuk és mûvészi
nyelvük. Szapocznikownál elementárisabb és
biologikusabb, forróbb"a kifejezésmód.
Ewa Kuryluk precíz vonala sokszor metszõen hideg, mint
a sebész szikéje. Kuryluk alakjai elõnytelen"
pozíciókban mutatkoznak elõttünk, nem veszik
figyelembe az illem és az esztétikai konvenció
szabályait. Ha közelebbi kapcsolatba akarunk kerülni
velük, túl kell jutnunk a gátló feszélyezettségen,
amit szentimentalizmustól mentes, szuggesztív intimitásuk
kelt bennünk. És akkor a konokul ránk szegezõdõ
tekintetben észrevesszük egzisztenciális nyugtalanságunk
tükörképét.
Mihályi Zsuzsa fordítása
|
|