<
Ewa Kuryluk
Hitler bécsi háttere
A nácizmus olyan
mozgalom, melyben az osztrák téboly forgatta a porosz
szablyát.
August Maria Knoll
A századfordulós Bécset, akárcsak
a Mediciek Firenzéjét, az európai kultúra
ékkövének tartják: nosztalgiával emlegetik
a várost mind írói, mûvészei, zenészei
és tudósai, mind mecénásai miatt, akik közül
jó néhányan a zsidó értelmiségbõl
és burzsoáziából kerültek ki. Ugyanakkor
túl könnyedén feledkezünk meg e kultúra
másik arculatáról, az archaikus hagyományokra
és XIX. századi ideológiákra épülõ
protonácizmusról, melyet félmûvelt kispolgárok
hoztak létre. Köztudott, hogy Hitler, a linzi osztrák
abban a reményben érkezett 1907-ben Bécsbe, hogy
mûvészi karriert fut be. 1913-ig lakott a városban.
A Mein Kampf a bécsi idõszakról, a tanulás
és a nyomor éveirõl szóló fejezettel
kezdõdik. Errõl írta Hitler in Vienna, 1907-1913
címû könyvét egy amerikai újságíró,
J. Sidney Jones. Az alulról" látott, de túl
felszínesen ábrázolt osztrák-magyar fõvárossal
a háttérben vázolta föl a leendõ Führer,
e félszeg, faragatlan és tehetségtelen, ugyanakkor
eszelõsen ambíciózus fiatalember portréját.
A késõbb megírandó történelmi
munkáknak szerves része kell, hogy legyen a Hitler eszméit
inspiráló és tápláló félvilág.
Mert mind ez idáig csak két komoly munkában vizsgálták
a hitlerizmus osztrák gyökereit. Mindkettõt alulértékelték,
ha ugyan nem ignorálták. A régivágású
történészeket talán feszélyezi az a tény,
hogy ilyen komoly szerepet játszott a zavaros locsogás,
a hülyeség és a bohózat egy ideológia
megszületésében, amely a boltosok és iparosok,
elemi iskolai tanítók és kishivatalnokok széles
tömegeinek meg a társadalom söpredékének
és a szellemi elit néhány képviselõjének
szólt. A századfordulón jelent meg Ausztria-Magyarország
fõvárosában és a monarchia más tájain
a protonáci szubkultúra, melynek ismerete nélkül
nem érthetõ az európai történelem e szakasza.
Errõl a másik Bécsrõl ír a két
kiváló osztrák kutató, Friedrich Heer történész
és Wilfried Daim pszichológus.
Az Adolf Hitler hite (Der Glaube des Adolf Hitler,
1968) szerzõje, Heer nem ortodox katolikus, a hatvanas években
arról ábrándozott, hogy párbeszédet
folytat a marxizmussal. Az értekezés helyenként
olyan magas hõfokú, hogy már-már az önvizsgálattal
határos. Heer leírja, hogyan hatott Hitlerre az osztrák
katolicizmus, és megmutatja, milyen mély válságba
jutott az osztrák egyház a századfordulón.
A hierarchia császárhû és viszonylag felvilágosult
képviselõi cselekvésképtelenek voltak. Ugyanakkor
az alsóbb szinteken egyre inkább eluralkodott a radikális
társadalmi doktrína. A felszínesen értelmezett
szocialista eszmék itt keveredtek a középkorig, az
ellenreformációig, a törökök elleni háborúkig
visszanyúló hagyományokkal, melyek az idegenekkel,
a zsidókkal, a protestánsokkal vagy a muzulmánokkal
azonosították a kereszténység ellenségeit.
1887-ben alakult meg a Keresztény Társadalmi Mozgalom.
Bécs polgármestere, Karl Lueger állt az élén.
Ekkor szervezõdött a Keresztény Társadalmi
Szövetség (Christlich-Sozialer Verein), lapja, az Illustrierte
Wiener Volkszeitung Az Antiszemiták Orgánuma alcímmel
kezdett megjelenni. A felsõ és alsó papság
közti konfliktus 1895-ben élezõdött ki, amikor
XIII. Leó pápa fogadta Schindler bécsi prelátust,
akit azzal vádoltak, hogy gyûlöletet terjeszt és
lázadást szít a hívek között.
Schindlert megtámadta Schönborn osztrák bíboros,
így akarta gyengíteni a Keresztény Társadalmi
Mozgalmat. A pápa viszont helyeselte a fõpap elkötelezettségét,
személyén keresztül Luegert is biztosította
támogatásáról, akit Ferenc József
négyszer nem erõsített meg bécsi polgármesteri
tisztségében a jelölt vad antiszemitizmusa miatt.
Ezzel a lépéssel a pápa kivívta az osztrák
katolikus tömegek szimpátiáját.
Bécsben nem csak az elit kultúra volt apokaliptikus,
hanem a szubkultúra is. Míg az írók és
mûvészek, filozófusok és pszichológusok
a belülrõl várható veszélyekre összpontosították
figyelmüket, a kispolgárság primitív szószólói
kívül keresték a gonoszt: a zsidókban, a szlávokban,
a bolsevikokban. Ebben az alvilági Bécsben"
nem elemezték az álmokat. Vágyképekkel és
utópiákkal táplálkoztak, valóságnak
vélték a lázálmok világát.
Jó példa erre Scheicher 1900-ban kiadott Az 1920. év.
A Landstag és a Reichsrat képviselõje, doktor Joseph
Scheicher álma címû könyvecskéje.
Az álom a népek olvasztótégelyeként,
új Szodomaként ábrázolja Bécset.
1920-ban már a zsidók uralkodnak a városban, elõbb
elterjesztették a paráznaságot és a szifiliszt,
aztán megkezdték Bécs árja lakosságának
kiirtását. Scheicher szövege hûen tükrözi
a populista antiszemitizmust, ez volt Lueger, Schönerer vagy Guido
von List specialitása. Adolf Lanz viszont sokkal abszurdabb,
obszcénabb és patologikusabb rasszizmus híve volt.
Daim Hitler tanítójának nevezi Der Mann, der
Hitler die Ideen gab (1958) címû kiváló
könyvében.
Azt írja Hitler a Mein Kampfban, hogy amikor
megérkezett Bécsbe, falta a liberális és
nemzetközi lapokat, a Neue Freie Pressét és
a Wiener Tagblattot. Megtalálta bennük az imádott
nagyvárosi pompa visszfényét. De hamarosan megváltozott
az ízlése. Kezdte idegesíteni a világsajtó
objektív hangneme. Lecserélte hát újságait
a Deutsches Volksblattra, egy kisebb és tisztább
provinciális, reakciós és antiszemita lapra.
Aztán, miután sokkhatást váltott ki belõle
a bécsi utcákon megjelenõ haszidok egzotikus külleme,
megvette fillérekért az elsõ antiszemita
brosúrákat életében". Ezt a Mein
Kampfból vett idézetet Daim kiegészíti
Lanz beszámolójával, akivel 1951-ben készített
interjút. Lanz ekkor beszélt neki a fiatal Hitlerrõl,
aki 1909-ben fölkereste õt, hogy beszerezze a Lanz kiadásában
megjelenõ Ostara magazin hiányzó példányait.
Daim ellenõrizte az információt: igaz volt, és
arra ösztönözte, hogy hihetetlenül izgalmas kutatásokat
folytasson, melyeket még August Maria Knoll kezdeményezett.
A kiváló szociológus már a Bécsi
Egyetemen, 1934 és 1938 között tartott elõadásain
említette Lanzot, hogy így járassa le a sok hallgatót
lelkesítõ hitlerista ideológiát és
ráébressze õket arra, hogy a Führer tanítója
csaló volt és idióta.
Adolf Lanz 1874-ben született, apja elemi iskolában
tanított. Amikor bejelentkezett és kitöltötte
az osztrák csendõrség által elõírt
ûrlapot, nemesi elõnevet adott magának és
a következõ adatokat tüntette föl rajta: Georg
Lancz von Liebenfels, született 1872. május 1-én
Messinában, Olaszországban; apja neve: báró
Johann Lancz de Liebenfels; anyja neve: Katharina, szül. Skala.
Bár Lanz egyik barátja még 1955-ben is azt
állította, hogy régi patrícius családból
származott, melynek címerén ezüst sas látható
vörös mezõben, valójában a Liebenfels
nevet egyszerûen kölcsön vette a feleségétõl,
aki egyáltalán nem volt arisztokrata. Az Adolf nevet Lanz
Georgra vagy Jörgre cserélte (ez a György név
ónémet változata), hogy kapcsolatba hozza magát
a sárkányölõ szenttel.
Nem sokat tudunk Lanz gyermek- és ifjúkoráról.
Hitlerhez hasonlóan operarajongó és fantaszta volt.
Marschner Templomosok címû operája hatására
kezdett álmodozni arról, hogy lovagrendet alapít
és várat vesz. Tizenkilenc éves korában
belépett a cisztercita rendbe, bevonult a Heiligenkreuzba, a
Bécsi Erdõben, festõi környezetben lévõ
õsrégi kolostorba. 1894-ben groteszk értekezést
publikált, melynek a Berthold von Treun címet adta
és Fr. G., OC-ként írta alá (Frater Georg,
Ordinis Cisterciensis). Témája a kolostorban kiásott
sírkõ volt. Az egyik oldalán a Berthold von Treun
név olvasható, a másikon egy különös
állatra hágó férfi dombormûve látható.
Népszerû motívum ez a középkori mûvészetben,
rendszerint a sátánt eltipró Krisztus vagy egy
szent ábrázolásaként interpretálják.
Lanz viszont azt állította, hogy Berthold von Treunt,
a nemes lovagot ábrázolja, amint leigázza a majom
vagy szirén képében ábrázolt gonoszt.
A Daimmal folytatott beszélgetésben Lanz elmagyarázta,
hogy egy éjszaka, amikor még szerzetes volt, látomása
támadt: Berthold von Treun a templomosok rendjéhez tartozott
és gyõzelemre vezette a jót a sötétség
erõi fölött. Az Ostara nyolcadik számában
azt írja Lanz, hogy a sírkõ fölfedezésével
kezdte árjozófiai tanulmányait. Ennek eredményeképpen
Lanz az emberiséget két csoportra osztó, manicheista
stílusú primitív rendszert hozott létre.
Az egyikbe tartoztak a szõkék, akiket késõbb
a nemes és felsõbbrendû fajból
származó hõs ázingoknak- ez a név
az ógermán istenek, az ázok nevébõl
ered- és árja héroszoknak nevezett. A másik
csoportba tartozták a csandalák (a csandala
szó kevert fajokat jelent Indiában). A csandalákat
Lanz más neveken is emlegette: majmok, makik (Äfflinge),
Waninge, Schrättlinge és zsidókommuna.
Theodor Czepl- leendõ testvér"
az Új Templomosok rendjében- azt állítja,
hogy Lanz a sírkõ láttán föltárult
igazság hatására hagyta el a kolostort. De a heiligenkreuzi
latin nyelvû dokumentum, melyet az egyik helyi szerzetes fogalmazott,
más okot nevez meg. Testi szerelemrõl, cinikus hazugságról
és a katolikus hit elhagyásáról szól.
Daim gyanúi szerint valami szerelmi kaland állhatott mögötte,
ami botrányos véget ért és még inkább
elmélyítette Lanz nõgyûlölõ érzelmeit.
Látomásai" kétségkívül
egyre inkább ellentétbe kerültek a kolostori regulával
és az elöljárók nézeteivel. Miután
elhagyta Heiligenkreuzot Lanz munkához látott és
kidolgozta az Új Egyház Reguláját (rövidítve:
ONT). E célból elõször az arisztokratákhoz,
az isteni faj legtisztábbjaihoz fordult, de csalódott
bennük. Az elõkelõ, nemes családból
származó embereket nem érdekelték az
ötletei. Rögtön pártfogásba vették
viszont az egyszerû kenyérpusztítók.
1907-re, mire Hitler Bécsbe érkezett Lanznak
sikerült összegyûjteni annyi pénzt, hogy megvehesse
a várat. Megvásárolta Warfensteint- festõi
rom a Duna partján, egy meredek sziklán _, az omladékot
megtette az Új Templomosok székhelyének és
kiadta az ONT programot. 1905 körül az Ostarát
is elindította. Ez az aranyhajú, égszínkék
vagy acélszürke szemû, rózsaszín bõrû,
hosszúkás koponyájú és keskeny arcú,
ovális, fejhez simuló fülû, vékony,
egyenes orrú, arányos szájú, egészséges,
fehér fogú, telt orcájú, jó felépítésû,
magas termetû, keskeny tenyerû és lábfejû
férfiak lapja.
Lanz javasolta, hogy indítsanak pályázatokat,
alapítsanak díjakat és múzeumokat, melyek
bemutatnák a szép ázoki faj vívmányait.
Propagálta azt az elképzelést, hogy szervezzék
meg a faji tisztaság telepeit (Reinzuchtkolonien). A szõke
férfiak exkluzív kommunáit a degenerált
városoktól jó messze képzelte el. Ezek a
világos, aranyszín vér védelmét
szolgálták volna. Lanz Árja kiáltványa
dagályos, döcögõs írásmû,
megspékelve vallási szimbolikával. A hõsies
gyülekezet tagjai Krisztus tanítványai. De Jézus
nem visel zsidó nevet, õk is Freyjának hívták,
mint a gót püspök, Ulfila, aki ónémetre
fordította az Új Testamentumot.
Az Új Templomosoknak fehér habitusuk volt-
ugyanolyan, mint a cisztereknek, és keresztet viseltek a mellkasukon.
Lanz- Fra Jörg- volt a perjelük, és az Atya címet
kapta. A vallási-katonai rend a következõ fokozatokra
tagolódott: PONT (presbiter), NONT (novícius), MONT (magiszter),
CONT (szerzetes) és FONT (beavatott). Minden templomos egy bizonyos
várhoz tartozott (lásd Fra August ad Werfenstein példáját),
az imádsághoz fölhasználták Lanz grafomán
irományait. Fra Jörg breviáriumot" állított
össze szerzeteseinek, a mû legendariumból, evangeliariumból,
visionariumból és hebdonariumból áll:
reggeli, déli és esti imák egybegyûjtve a
hét minden napjára. A Bibliát is újrafordította,
mert titkos értelmû könyvnek tartotta. Megfejtette"
és arra a következtetésre jutott, hogy a kõ
szó az alsóbbrendû faj képviselõjét
jelöli, az angyal viszont valójában árja
hérosz. Így az a mondat, hogy az angyal követ
ragadott Lanznál eképp hangzik: az árja
hérosz likvidálta a majmot.
Lanz könyveket is kezdett írni. A katolicizmus
szemben a jezsuitizmussal (Katholizismus wider Jesuitismus, 1903)
címû könyvében kijelentette, hogy a jezsuiták
teljesen elcsandalásodtak, vagyis a zsidók uralkodnak
rajtuk. A teozoológia avagy A szodomai majmok és az
Isteni Elektron tudománya (Theozoologie oder die Kunde von dem
Sodoms-Äfflingen und den Götterelektron, 1904) címû
opus magnumában azért keverte össze a mitológiát,
a gnoszticizmust és Szent János Jelenéseit, hogy
megmagyarázza az emberiség genezisét és
az eredendõ bûn valódi jelentését.
Lanz szerint az ember bukását a szodómia, az asszonyok
és az állatok fajtalankodása okozta. Elcsábította
az ördög, a démoni bestia Évát és
nemzett vele korcs szörnyszülöttet, beszennyezve a vért
és meggyalázva a hõs szõke férfiak
faját, Isten gyermekeit. Összezagyválva a mitológia
és a tudomány legalját Lanz a fény és
a villamosság férfi istenségének tekintette
Istent, Isteni Elektronnak nevezte és azt állította,
hogy a Bukás elõtt az emberek mindenható elektromagnetikus
lények voltak. A szodómia bûnébe esve
az aranyhajú Ádám hitszegõ felesége
kétféleképpen is ártott az õsi homo
heroicusnak. Egyrészt a rossz vér gyengítette
elektromos génjeit. Másrészt a majmok és
más mocsári lények a sátán
vezérlete alatt megerõsödtek a szõkék
vérétõl és veszedelmesebbek lettek
a Logosz minden leszármazottjára nézve, mint a
teremtés elsõ napjaiban.
Lanz rendszere a manicheizmusra emlékeztet annyiban,
hogy a gonosz sötét és anyagi, animális és
feminin. A kiugrott szerzetes gyûlöletet táplál
a majmok és a nõk iránt, mert elcsábították.
Hogy megõrizzék az eljövendõ nemzedékek
tiszta vérét, kolostorba kell zárni az aranyhajú
szüzeket, amíg meg nem termékenyítik õket
az aranyhajú férfiak. A rasszistákra igen jellemzõ
szegregációs vágy Lanz esetében a szexrõl
és a nõi fiziológiáról alkotott nézetekre
épül. Meg van gyõzõdve arról, hogy
a nemi aktus során a férfi egyszer s mindenkorra megjelöli
a nõt: a nõ vérével keveredve a férfi
örökre beszennyezi spermájával. A nõi
büntetõtelepeken át vezet az út vissza az
aranyhajú és elektromagnetikus elveszett paradicsomba.
Lanz zsidó uralom alá került intézménynek
tekintette a katolikus egyházat, saját rendjét
pedig Új Egyháznak tartotta, melynek története
hosszabb, mint a kereszténységé. A korai keresztény
templomok eredetileg Ostara, a tavasz és fény germán
istennõje szentélyei voltak, alakját Lanz kapcsolatba
hozta a Húsvéttal (Ostern), a keleti gótokkal
(Ostrogoten) és Ausztriával (Österreich).
Ezért nevezte el róla a lapját. Az Ostara Lanz
Bibliája. Száz számból csak tizenötnek
van más szerzõje, az összes többi az õ
mûve. A húszas években Lanz újra kiadta az
Ostara háború elõtti számait. Saját
cikkeivel váltotta föl mások szövegeit, a mennyei
istenségek és a mocsári szörnyek örök
harcáról valamint a hõsies és a majom
tulajdonságokról szóló szófosássá
változtatta a lapot. Lanz praktikus tanácsokat adott az
Ostara hasábjain és közölte azok címét,
akik saját fajuk képviselõjével kívánnak
házasságot kötni. Azt is követelte, hogy vezessenek
be hadiállapotot, mert akkor eredményesebben harcolhatnának
az alsóbbrendû fajokkal- a szocialistákkal, a bolsevikokkal,
a feministákkal, a négerekkel, a mongolokkal, a zsidókkal
és a lelkibetegekkel _, és változtassák
meg a törvényeket. A jogot alá akarta rendelni a
fajnak, származásuk alapján akart ítélkezni
az emberekrõl: az árja héroszok enyhébb,
az alsóbbrendû fajok szigorúbb elbírálást
érdemelnek. Lanz javaslata értelmében rabszolgasággal
és kasztrációval kell büntetni azokat, akik
csak azért élnek, hogy a szõkéket szolgálják.
Ez vezetne el a kívánatos végsõ megoldáshoz:
megtisztítaná a földet a kevert fajtól.
Hitler nyilván akkor látta elõször
az Ostarát, amikor megjelentek a fajtudománnyal,
a faj fiziognómiájával és szomatológiájával
foglalkozó számai (26-30). Lanz hangsúlyozta,
hogy az általános fajkeveredés miatt akkor is lehet
hérosz az ember, ha nem magas szõke. Ez
megoldotta azt a problémát, ami igencsak gyötörhette
Hitlert, a sötéthajú seggdugaszt. A jó
vér túlsúlyát tudományosan
lehet bizonyítani. A 31. számban található
azon kritériumok listája, melyek alapján azonosíthatók
a nemes és nemtelen fajok. A szöveghez a héroszok
és a makik ülepét ábrázoló vicces
rajzokat mellékeltek. Az is jól látható,
micsoda szakadék választja el a német arisztokrata
kecses lábfejét a néger lúdtalpától.
Más számokban is fekete-fehér világot ábrázolnak
az illusztrációk: a fény harcol a sötétséggel,
a hõs a szörnyeteggel, a férfi a nõvel. E
primitív és amatõr mûvészet világosan
fogalmazza meg a problémát. Az 1906. Évi 3. Szám
borítóján az éjszakai égbolton tündöklõ
üstökös ábrázolja az elektromos fajt. A
10. És a 13. Szám borítóján ocsmány
majom vicsorog. A Teozoológia (1904) elsõ kiadásán
ez a két motívum kerül szembe a borítón.
Az elektromos fajt sugarak szimbolizálják, a majomfajt
emberarcú, kiálló orrú, tenyeres-talpas,
hosszú farkával és jelentékeny hímtagjával
kitûnõ, csíkos bõrû szörnyszülött
személyesíti meg. Ezt a szemita kinézetû
majmot veszik célba a sugarak (a sávok a haszidok csíkos
imasáljára emlékeztetnek).
Az illusztrációk a kor stílusaival
együtt változtak. Az absztrakt és a figuratív
formák konfliktusa a szecessziós mûvészetre
jellemzõ, ezt idõvel fölváltja az expresszionista"
bibliai szimbolikát imitáló ábrázolás.
Az Utolsó Ítélet jeleneteiben Krisztus jobbjával
üdvözli a mennyben az erényeseket, baljával
pedig pokolra küldi a bûnösöket. Az Ostarában
a germán lovag, jobbjában tõrrel, a hérosz
klasszikus mellszobrára mutat, baljával pedig letaszítja
a gusztustalan vén zsidó képmását.
Lanz elméleteit nem csak saját rajzai és a munkatársak
mûvei népszerûsítik. Az Ostarában
ismert mûalkotásokról, például az
alhambrai Királyi Terem középkori mennyezeti freskójáról
készült gyatra reprodukciók és vázlatok
is láthatók. A rajz lovagot ábrázol lóháton.
Az ifjú hõs pajzsát három sas ékesíti,
lándzsája pedig átdöf egy vadembert, aki épp
kezet emelne a kisasszonyra. A lovag személyesíti meg
a germán erotikát. Ha nem lép közbe
a világos hajú hérosz, katasztrófa történik.
Milyen katasztrófa? Ezt mutatja be Lanz kedvenc mûve, egy
hitvány francia szobrász, Frémiet Az elrabolt
nõ címû alkotása. Pucér hölgy
a gorilla mancsaiban. Az Új Templomosok kisegítik a bajból
a szõke nõket, akiket megerõszakolnak a szörnyek.
A 37. Szám borítóján a hõs pajzsát
horogkereszt ékesíti, a fegyverzetén még
hét kisebb szvasztika látható. Az illusztrációt
egy konkrét esemény kapcsán közölték:
1907 karácsonyán tûzte ki elõször Lanz
a horogkeresztes zászlót werfensteini várára.
Ki olvasta az Ostarát? Daim elismeri, hogy
nem deríthetõ ki, milyen példányszámban
jelent meg. Lanz szerint abban az idõben, amikor Hitler érdeklõdött
a lap iránt, a példányszám elérte
a százezret (ezt a számot adták meg az 1907 tavaszán
megjelent ajándékszám borítóján).
De még ha ez nem is felel meg a valóságnak, az
tény, hogy nemcsak a monarchia, hanem Németország
és Svájc területén is terjesztették
a lapot. A bécsi értelmiség ismerte Lanzot. Die
Fackel címû lapja 1913. X. 17-i számában
Karl Kraus polemizált Lanz egyik cikkével (Ostara,
40, 1910), melyben a szõkék elszegényedésérõl
és a barnák gazdagodásáról írt.
Kraus éles nyelvérõl volt híres. Kegyetlenül
kigúnyolta Klimtet és Hofmannsthalt. Lanzot viszont, bár
nem értett egyet vele, nem nevette ki. Ellenkezõleg. Tudósnak,
nem pedig demagógnak nevezte az Új Templomosok vezérét.
Nincsenek bizonyítékok arra, hogy Lenin
olvasta a Teozoológiát, osztotta Lanz nézeteit
és találkozott vele Lausanne-ban- mint írja Lanz
levelében egy barátjának 1934-ben. Azt sem tudjuk,
hogy olvasta-e az Ostarát a fekete katonákkal folytatott
kegyetlenkedésérõl és a koncentrációs
táborok megszervezésérõl hírhedt
angol marsall, Lord Kitchener, akit õszintén csodált
Lanz. A kiadó mindenesetre azt állítja, hogy igen.
Ugyanakkor volt egy illusztris tagja az Új Templomosok rendjének:
August Strindberg alias August ad Werfenstein testvér. A századfordulón
lenyûgözte az írót a gnoszticizmus, a miszticizmus
és a manicheizmus. Miután feleségül vette
az osztrák Frieda Uhlt (az õ családjáé
volt a Duna menti Strudengau birtok, nem messze Werfensteintõl),
Strindberg többször is ellátogatott Ausztria e tájára.
Már 1896-ban megismerte Lanzot. Nyilván mély benyomást
tett Strindbergre az excentrikus heiligenkreuzi szerzetes, már
csak azért is, mert a werfensteini romok romantikus díszletei
között került sor elsõ találkozásukra.
Az egyik Új Templomos, Theodor Czepl szerint A damaszkuszi
úton címû darabjában Strindberg Lanzról
mintázta a szerzetesek alakjait. Lanz elküldte Strindbergnek
a Teozoológiát és Die Psalmen teutsch
címen kiadott zsoltárfordításait, válaszul
kapott egy gyenge és hibás németséggel fogalmazott,
1906. július 10-én kelt levelet. Strindberg olyan szavakkal
gratulált Lanznak, amelyek messze túllépnek az
egyszerû udvariasságon: fényforrásnak
nevezte az eszement irományt.
Mivel ragadta meg Lanz Kraust és Strindberget?
A Bécs legintelligensebb újságírójának
tartott Kraustól nem volt idegen a zsidó öngyûlölet,
ami gyakran válik antiszemitizmussá. Kraus ki nem állhatta
az obskurantizmust, nem kevés fáradságába
kerülhetett hát, hogy föllelje a tudományosságot"
Lanz szófosásában. Ezt talán azért
tette, mert támogatni akarta a Lanzban rejlõ antiszemitát.
August Strindberget, a megszállott dekadenst és nõgyûlölõ
misztikust viszont a titok és a konspiráció, a
fekete mise és az erotika, a szexus és a halál
küzdelmének aurája vonzotta. Az író
nem tudott jól németül, ezért nem idegesítette
Lanz döcögõs stílusa. Õ maga is fantaszta
volt. Tehát minden nehézség nélkül
képes volt azonosulni az osztrák szerzetes abszurd teóriáival.
Strindberget nyilván az is mulattatta, hogy ehhez az ezoterikus
rendhez tartozik, amely vágyaikhoz illõ világot
kínált az éretlen és frusztrált férfiaknak.
Kraus jóindulata és Strindberg támogatása
is azt mutatja, milyen veszélyes volt Lanz. Kiváló
emberek is elfogadták, ez pedig arról tanúskodik,
hogy nemcsak a kispolgárokra hatott. Lanz áltudományos
baromságai vonzották a modernség" tanulatlan
híveit, akik belekóstoltak a természetes kiválasztódás
darwini elméletébe, hallottak valamit a marxista osztályharcról,
hittek a tudomány és a technika fejlõdésében.
A reakciósokat elbûvölte Lanz középkori
világa. Ideológiája eljutott azokhoz a katolikusokhoz,
akik csalódtak a nehézkessé vált egyház
tanításában. Az õ szemükben Lanz nem
csak prédikátor, hanem bátor reformer is volt:
felülvizsgálta az anakronisztikus" szent könyveket,
eszközöket kreált belõlük a konkrét
ellenségekkel folytatott harchoz. Olvasóit és híveit
az is lenyûgözte, hogy a bûn és a háború
kategóriáival értelmezte a szexust. Fölajzotta
õket a sátánnal szövetkezett, Ádám
ellen forduló bûnös asszony, Éva õsrégi
története. Ez az Éva a tiszta szûz és
anya, a fény, a haza és a család szeplõtelen
istennõjének teljes tagadása. Az Új Templomosok
a keresztény hagyomány nyomába eredtek és
a vérhez és a földhöz, ugyanahhoz a retorikához
fordultak, amelyet a nacionalista mozgalmak használtak a XIX.
század második felében.
A fekete-fehér világkép nem Lanz
privát perverziója volt. Összhangban állt
a kor egyik jellegzetes tendenciájával: Lanz is vonzódott
a szélsõséges nézetekhez és megoldásokhoz,
melyek arra a tapasztalatra épülnek, hogy a jó és
a rossz elválik egymástól, mint a fajok, a nemzetek
és a nemek. Innen ered a keveredéstõl való
beteges félelem: az minden rossz forrása. (Bécsi
tanítója nyomán Hitler keveréknek
nyilvánította Jézust, a zsidó asszony és
Isten fiát.) Erre a XIX. század végére jellemzõ
felosztási mániára rakódott rá az
európai kultúra hagyományos dualizmusa. A Lanz
formátumú demagógok Zarathustra és Platón,
Mani és a gnosztikusok hulladékából dolgoztak.
Újjáteremtették a Szent János Jelenéseit,
a keresztes hadjáratokat és az inkvizíciót
átható antagonizmust. Az antiszemitizmus és a rasszizmus
náluk a máshitûek és a nõk gyûlöletével
társult. A nárcizmusnak sokféle, történelmi
és nemzeti, kulturális, gazdasági és vallási
formái vannak. A századfordulós Bécs viszonylag
toleráns politikájának köszönheti tündöklését,
e türelem tette lehetõvé a zsidók emancipációját
és asszimilációját. A protonácizmus
reakció a monarchia kulturális és vallási
sokszínûségére. A pluralizmussal harcba szálló
Lanz fölhasználja a régi manicheizmusokat és
messianizmusokat, emellett újakat teremt, a jó és
a gonosz birodalmára osztja a földgolyót, szent háborút
követel és elõkészíti a talajt a végsõ
megoldáshoz, amelyet Hitler jelez elõre a Mein Kampfban
és õ is valósítja meg. Az õ városa,
a hitvány középszer és a gyalogjáró
elme, a grafománok és a piktorok, a fantaszták
és a fanatikusok rémes és giccses Traumlandja
indította el a XX. századi apokalipszist. A csandala
Freud, az álmok kiváló magyarázója
pánikszerûen menekült Angliába. A császári
palota erkélyérõl beszélt az ünneplõ
tömegnek az árja hõs, Adolf Hitler, fényes
jövõt ígért a III. Birodalomhoz csatolt alattvalóknak
az alsóbbrendû elemektõl megtisztított planétán.
A szõke férfiak és nõk" kitörõ
lelkesedéssel támogatták a mozgalmat, ami úgy
söpört végig a világon, mint a leghatalmasabb
erõ a történelemben, írta 1934-ben Lanz,
és méltán érezte úgy, hogy õ
a nemzeti szocializmus atyja.
Az Anschluss után Hitler nem újította
föl a kapcsolatot Lanzcal. Megtalálta viszont és
megölette hû barátját, akivel megosztotta szobáját
a bécsi hajléktalanok menhelyén. El akarta törölni
a nyomot maga után, a tohonya, béna és beszari
ember után, aki megbukott a Szépmûvészeti
Akadémia vizsgáján és lecsúszott.
Az ifjú Hitlert a zsidó filantrópok által
alapított népkonyhák és hajléktalan
menhelyek tartották életben. S miután behívták
a hadseregbe, 1913-ban Németországba szökött,
hogy porosz szablyával" váltsa valóra
György testvér" lázálmát.
A háború kellõs közepén, amikor irtották
a majmokat, a Führer megvette Czernin gróf családjától
a Mûtermi jelenetet. Ezt tartják Vermeer egyetlen
önarcképének. Hitler úgy tervezte, hogy, miután
életbe léptette az új rendet, visszatér
a mûvészethez, megint festészettel, építészettel
és zenével foglalkozik- abban a világban, amely
a frissen alapozott vászonnál is tisztább. Álmaiban
minden alkotó versenyre kel a Teremtõvel. Apokalipszis
fenyeget, ha valamelyikük a mûvészeten kívül
akarja megvalósítani ezeket az ambícióit.
A gonosz", a nagy bécsi mûvészek rémálma
a mûvészet nímandja képében jött
a világra.
Pálfalvi Lajos
fordítása
|
|