<
Várnagy Tibor
Kávéfoltok az a-brossch.ról
Fotogalerie Wien: Positionerung / bemutatkozás
Magyar Fotográfusok Háza (Mai Manó Ház), Budapest
2000. szeptember 2--szeptember 26.
Képzeljétek Drágáim, holnaptól
szemüvegem lesz! Igaz, hogy még csak olvasáshoz.
Ezen felül itt az õsz, s hogy ne kerteljek: ez bizony messze
nem olyan jó kiállítás, mint amilyen lehetne.
Mindennek száraz és unalmas tényeit, még
ezen írás keretein belül a Mai Manó Ház
fejére olvasom, de e szöveg nem errõl fog szólni,
hanem a Fotogalerie Wienrõl. Annál is inkább, mert
ha úgy különben minden rendben lenne- bennünk
és körülöttünk --, akkor a Fotogalerie Wien
pesti bemutatkozása számomra most arra is alkalmat teremtene,
hogy NEWYORKCAFE címû korábbi írásom1
folytatásaként egy WIENERMELANGE-zsal lepjelek meg benneteket.
Tudniillik én Bécset, s az osztrák mûvészeti
szcénából majd mindent, többé-kevésbé
a Fotogalerie Wien szellemi közegébõl kiindulva ismertem
meg. Volna hát, mirõl érdemes írni, viszont
kénytelen lennék elõrebocsátani, hogy azok
a bécsi élmények amelyekre támaszkodhatnék,
mind az 1987 és 1993 közötti idõszakból
származnak. Azóta nem jártam Bécsben, s
így az osztrák mûvészetrõl késõbb
szerzett ismereteimet nem Ausztriában, hanem Zürichben,
Németországban és máshol látott kiállításokon
szereztem.
Ha jól számolom, a Liget Galéria
1987 és 1993 között olyan 17-18 osztrák/magyar
vonatkozású kiállítás szervezésében
vett részt, 94-tõl viszont egyetlen egyben sem. Azóta
voltak holland, olasz, német, lengyel, svájci kiállítóink,
részt vettünk németországi, dániai
ügyek létrehozásában, de ezek az Ausztriával
való egykor élénk kapcsolataink szép csendben
elaludtak. S így lett ez a csehekkel, szlovákokkal is.
Most, hogy a Fotogalerie Wien kiadványainak másfél
évtizedet átölelõ folyamát nézegetem
-- mert õk a Bildert2 azért mégis küldték
a Ligetbe- kezd körvonalazódni bennem, hogy tulajdonképpen
ez is összefüggésben állhat azzal a korszakváltással,
ami ezek szerint nem csak nálunk, hanem a többi szomszédos
országban is ekkoriban következhetett be. Tudniillik míg
a 80-as évek második felétõl mi magyarok,
osztrákok, csehek, szlovákok, lengyelek egy közös
kulturális identitáskeresés jegyében egyre
fontosabbá váltunk egymás számára,
addig ez az akkor fölfedezni vélt összetartozástudat
a 90-es évek derekára -- úgy tûnik -- szertefoszlott.
Ezt akkor nem vettük észre, mert pl. a budapesti Ludwig
Múzeum és a Mûcsarnok egymással kooperálva
éppen 1993-ban rendezett nagyszabású kortárs
osztrák kiállítást, amivel párhuzamosan-
Hans Knoll kezdeményezésére- további kilenc
budapesti galéria mutatott be ausztriai mûvészeket.
Akkor azt hihettük, ez csak a kezdet, mert a szomszédságból
adódóan ezen túl magától értetõdõ
lesz az egymás iránti nagyobb és megkülönböztetett
figyelem. De aztán pont az derült ki, hogy ez már
csak hattyúdala volt egy korábbi történetnek.
Ennyit bevezetésként, most pedig nézzük a
Fotogalerie Wient.
A WUK gyakorlatilag egy régi, üzemen kívül
helyezett bécsi gyárépület, amit- hasonlóan
a zürichi Rote Fabrikhoz, vagy a hamburgi Kampnagelhez- a 80-as
évek elején foglaltak el az alternatívok. A Fotogalerie
Wien mûvészközösségén kívül
eleinte csak a feministák folytattak ugyanezen épületen
belül több-kevesebb rendszerességgel kiállítótevékenységet,
majd a 90-es évek elejétõl a Kunsthalle Exnergasse
is itt kezdte meg mûködését.3 A
WUK pesti analógiája egyébként még
leginkább a Trafó lehetne, de csupán méretre
és formára- vagy mert ez is, az is a IX. kerületben
van --, csakhogy a Trafó nem foglalt ház, s nem civil
kezdeményezés, úgyhogy innentõl kezdve már
más történet az egész.
Hogy milyen látványt nyújtott a
WUK mikor beléptünk a kapun? Plakátok, cédulák,
falfirkák, üzenetek ezrei a falakon, majd az udvaron asztalok
és padok. Délutánig nem is derül ki, hogy
mindez egy kocsmához tartozik, mert a kocsma egyrészt
odabent van, másrészt reggeltõl kávéház,
déltõl étterem, és csak délutántól
kocsma is, esténként olykor koncertekkel. A WUK -- szemben
a Trafóval -- úgy spontán kulturális intézmény,
hogy pl. volt benne óvoda is. Jóhogy ez is alternatív
volt, zöld meg piros hajú punk óvónénikkel,
akik mikor délután jöttek szüleik a gyerekekért,
kiültek velük az akkor már kocsmabútorként
funkcionáló asztalokhoz egy-egy csésze melange
vagy sör mellé beszélgetni, miközben a gyerkõcök
körülöttük rohangáltak. Magyarországon
ilyen békés, ilyen meghitt, nyugodt és idillikus
pillanatoknak én még egyetlen oktatási intézményben
sem voltam tanúja.
Bécs számomra azért ment élményszámba
minden látogatáskor, mert e városban múlt
és jövõ sokkal inkább összetalálkozik,
mint nálunk. Ehettem borjúbécsit krumplisalátával
a piac mellett olyan vendéglõben, mint amilyenekben nagyapám
ehette ugyanezt Zágrábban vagy Kaposváron fiatalkorában.
Láthattam lakótömböt, melyet munkásoknak
építettek a Monarchia összeomlását
követõ években, s melynek homlokzati felirata ma
is Karl Marx nevét hirdeti. Kimehettem a grinzingi temetõbe,
s nézhettem a mindenféle osztrák, cseh, magyar,
német, lengyel, szerb neveket a fejfákon, sírköveken,
s gondolhattam: itt már béke van. Béke, s nincs
az a permanens történelmi és kulturális amnézia,
ami odahaza ezt az egész századot jellemezte.
Mikor a Fotogalerie Wien-t megismertem, két fontos
fotógaléria létezett Bécsben.
A Galerie Faber egy elegáns belvárosi lakásban
mûködõ kereskedelmi galéria volt. Õk
szintén mutattak be kortársakat, mi több a 80-as
évek második felétõl már a Fotogalerie
Wien fiataljai közül is náhányat. Ezt a képet
árnyalja, hogy Ausztriában több más város
is- így Graz vagy Salzburg- fotografiai központnak számít.
Méghozzá úgy, hogy e városok- a lengyelországi
mûvészeti élet strukturáltságához
hasonlóan- különbözõ tradíciókat
és mûvészeti iskolákat képviselnek.
A Fotogalerie Wien- nem kis részben a bécsi akcionisták
kisugárzásának köszönhetõen- a
fotó médiumával legradikálisabban kísérletezõ
mûvészek fóruma volt alapításától,
1982-tõl kezdve. Fotóval persze Bécsben sem csak
a fotógalériák foglalkoznak, ahogy a Fotogalerie
Wien sem olyan kiállítóhely ami mereven ragaszkodna
a mûfaji határokhoz. Film, video, koncert, performance,
installáció, magától értetõdõ
repertoárdarabjai itt is a kínálatnak.
A Fotogalerie Wien helyiségeit a WUK épületében
az akkor 37 éves Josef Wais vezetésével szerezte
meg és hozta rendbe, majd kezdte el egyesületi formában-
non-profit galériaként- mûködtetni néhány
mûvész és mûvészettörténész.
A kiállítást kísérõ magyar
nyelvû sajtóanyagok 200 eddig megrendezett bemutatót
említenek, de ez valójában jóval több.
Több, mert a Fotogalerie Wien két- egy kisebb és
egy nagyobb- kiállítóterembõl áll,
melyeket rendszerint úgy használnak, hogy két külön,
esetleg lazán összefüggõ kiállítást
nyitnak meg bennük egyszerre. Ilyenkor a megnyitó dátuma
és aktusa, továbbá a minden egyes kiállításhoz
kiadott publikáció- a Bilder- közös, e kiállítások
azonban az esetek túlnyomó részében csak
párhuzamosak. (Hogy példával illusztráljam,
1990-ben Minyó Szert és Vetõ Kína állítottak
ki együtt a nagy teremben, míg a kisteremben Wolfgang Raffesberg
kamarakiállítása volt látható, s
mindezt akkor Szemzõ Tibor performansza nyitotta meg.) Másfelõl
viszont ez az így számolva több, mint 200 kiállítás
ennél is több, ha hozzászámítjuk a
Fotogalerie Wien kiállításcseréit, vagyis
a más helyszíneken megrendezett bemutatókat. Ezek
lehetnek csoportos kiállítások- a 90-es évek
második felében pl. olasz, holland, svéd, grúz
és lengyel partnerekkel4 --, de lehetnek szólókiállításokat
bemutató cserék is. 1987 és 93 között
a Liget Galériában hat osztrák mûvésztõl
tudtunk bemutatni hét egyéni kiállítást,
míg mi kétszer állítottunk ki náluk.5
Mindezen felül 1990-ben velük közös kiállítást
mutattunk be Varsóban, melynek anyagát aztán- lengyel
mûvészek munkáival kiegészítve- 1991
elején elhoztuk a Szombathelyi Képtárba is6.
Végül, de nem utolsó sorban itt kell említenem,
hogy pl. Hermann Nitsch 1988-ban a Liget Galériában bemutatott
kiállítását is közvetve a Fotogalerie
Wien-nek köszönhetjük.
A bécsi akcionizmus szellemi hátterét
azt hiszem akkor kezdtem el érteni, mikor Heinz Cibulka látott
vendégül bennünket. Róla akkor annyit tudtunk,
hogy a kortárs osztrák fotómûvészet
egyik meghatározó személyisége. A sorozatait
alkotó lapok- akkor már vagy évtizede- mindig négy
színes fotóból álltak össze, amik az
õt körülvevõ környezet leghétköznapibb
jeleneteit, helyszíneit, és tárgyait ábrázolták.
Talán úgy lehetne mondani, mindenféle olyasmit,
amit a hétköznapok során úgy" megnéz,
vagy amit úgy el-el nézeget az ember. Ez lehet egy fehérre
meszelt pincefal, amit sárral terített be egy gépkocsi;
egy kép egy templomban, könyvben vagy múzeumban;
egy családtag, barát, ismerõs vagy ismeretlen,
ahogy eszik, iszik, alszik, dolgozik, és így tovább.
Témáinak kiválasztásánál és
megörökítésénél Cibulka mindig
nagyon visszafogott és mértéktartó. Minden
képe ábrázol valamit, ami minden különösebb
erõfeszítés nélkül felismerhetõ
és azonosítható. Felvételei mindig az élet,
s nem pedig a fényképezés szempontjából
érdekes pillanatok. Úgyhogy Cibulka nem is fotómûvésznek,
hanem olyasvalakinek tekinti magát, aki- nem verseket ír,
hanem- vizuális haikukat készít. S képein
nincs is soha semmi, ami fotográfiai szempontból attraktív
lenne. Kidolgozásukat- mint bármely amatõr --,
standard fotólaborokra bízza, majd a végeredményt
meg se nézve elteszi õket egy faládába.
Képeit sorozatokba rendezni mindig akkor kezdi, mikor már
meg van róla gyõzõdve, hogy az adott felvételek
létrejöttének körülményeit elfelejtette,
mikor már úgy tudja szemlélni õket, mintha
azok nem is általa készített fotók lennének.
Közben persze nem napok, hetek, hanem hónapok telnek el.
Emlékezés és felejtés dialektikájáról
különben J.L. Borges esszéiben találhatunk megfontolandó
gondolatokat, s itt jön be a haiku. Aki játszott már
azzal, hogy két véletlenszerûen kiválasztott
képet egymás mellé tesz, az tudja, hogy nincs az
a két kép, amit ne lehetne egymással összefüggésbe
hozni. Egy harmadik igazolhatja, bonyolíthatja, vagy elbizonytalaníthatja
az elsõ kettõ közötti véletlenszerû
összefüggéseket, de a gondolkodás és
a képzelet még mindig képes egymás vonatkozásrendszerébe
hozni õket. Cibulkának azért kell a negyedik kép,
hogy úgy mutathassa be a dolgokat, hogy közben e racionális
rendszerezési és értelmezési klisék
automatizmusait kisiklassa. Aztán a következõ lapon
kezdõdik elõrõl az egész, de úgy,
hogy azzal az elõzõ és utána következõ
lapok tematikáját- jeleneteit, helyszíneit, motívumait-
folytatja, miközben itt is ott is újabb és újabb
elemek tûnnek fel.
Cibulka költõként indult, majd Hermann
Nitsch akcióinak asszisztense, késõbb fotódokumentátora
lett. Ezzel párhuzamosan talált rá erre a mátrix
formulára, ami- más mûvészek, s egyéb
ügyek mellett- a 80-as években fontos kiindulópontnak
bizonyult a Fotogalerie Wien fiataljai számára. Cibulka
világa a Mai Manó Ház kiállításán-
ha mégoly közvetve és távolian is --, de még
a leginkább Alfred Wetzelsdorfer installációjának
közvetítésével van jelen. Bizonyos értelemben
Hermann Capor Egy elveszett kapcsolat nyomai címû
sorozatát is említhetném, ami- pszichológiai
mûszóval élve- egy gyászmunka, és
ami ezen kiállításon belül szintén
egy szép anyag.7
Ugyancsak a bécsi akcionizmus hatásával
hozható összefüggésbe- amit sajnos e pesti kiállítás
nem jelenít meg kellõ hangsúllyal --, hogy a Fotogalerie
Wien praxisában mindig is nagy súllyal voltak jelen a
nõk. Méghozzá azok a nõi- és persze
férfi- alkotók, akik nagyon nem uniszex mûvekben
utaztak, s igencsak vehemensen reflektáltak mindazon problémákra,
amelyekrõl nálunk sokan hajlamosak azt gondolni, hogy
az Egyesült Államokból származnak. Ezek közül
Pesten eddig elég kevés dolog volt látható,
mondjuk pl. Magdalena Frey- Cibulka felesége- Mutterkuchen
címû anyaga 1993-ban a Ligetben. Frey saját terhességét,
a szülést, majd a gyermekágyas hetek eseményeit
dolgozta fel, 576 képben naplószerû alapossággal.
E 24×24 kép érzékletes dokumentuma a nõi
test változásainak, és a születés véres
misztériumának. Megjegyzem Michaela Moscouwtól
is láttam, történetesen a terhesség/vetélés/meddõség
tárgyköreit- meglehetõsen provokatívan- tematizáló
képeket.8
A Mai Manó kiállításán
most mindebbõl Susanne Gamauf mûvei mutatnak valamit. 30
makett címû munkája virágszirmokat ábrázol-
hadd ne menjek bele, hogy a virágszimbolikán belül
ez mi mindenre utal --, melyek színes fényképekbõl
kivágott kriptogramokként, vagy méginkább
kalligráfiákra emlékeztetõ írásjelekként
jelennek meg. Idén alkotott Makettek címû
képein viszont már e sziromalakzatokban nem a növények,
hanem az emberi test tájain található különféle
bõrfelületek színei és textúrái
láthatók. Gamauf 1990-ben a Liget Galériában
bemutatott Levél szavak nélkül címû
kiállítása egyébként ugyancsak a
kalligráfia és a fotó összekapcsolásán
alapult, s ezek a fényképet átalakító
gesztusok nála akkor egész a fotográfiai felület
roncsolásáig és teljes grafikai dekonstruálásáig
elmentek. Mondanom se kell, a Fotogalerie Wien körül csoportosuló
mûvészek között nem Gamauf volt az egyetlen,
aki e problematikát vizsgálta, de a Liget Galériában
mindebbõl rajta kívül csupán Robert Waldl
munkáit tudtuk bemutatni.9
A Fotogalerie Wien részérõl gesztus
értékûnek tekinthetjük, hogy több, korábban
a Liget Galériában bemutatott mûvész munkáit
is elhozták most e kiállításra, így
Susanne Gamauf-on kívül Michaela Moscouw és Josef
Wais újabb dolgait is. Josef Waisról a Fotogalerie Wien
alapító atyjáról fontos tudnunk, hogy õ
konceptualista munkái révén került kapcsolatba
a fotóval, s emellett mind a mai napig sokminden egyébbel,
többek közt alternatív bútorok és lámpák
tervezésével s kivitelezésével is foglalkozik.
Az õ Haus vörös (sic!) címû sorozatát
különben én e kiállításon inkább
Walter K. Mirtl munkáival szerepeltettem volna egy térben,
jóllehet én is utálom, mikor egymástól
teljesen különbözõ munkák azért
kerülnek egymás környezetébe, mert megjelenésük
külsõségeit tekintve hasonlóaknak látszanak.
Itt azonban ennek ellenére is bõven kiderülhetett
volna, hogy két különbözõ alkotói
attitûdrõl van szó, jóllehet sajnálom,
hogy Mirtl-tõl nem a Fotogalerie Wien-ben bemutatott olyan munkák
szerepeltek, amelyek akár az õ, akár a galéria
arculatának bemutatása vonatkozásában jellemzõbbek
lehettek volna. A Mai Manó Ház kiállításának
legfõbb problémája ugyanis az, hogy mindaz amit
mi most itt láthatunk, nem igazán olyan, amivel úgy
általában a Fotogalerie Wien kiállításain
találkozhatnánk. Ennek egyik oka gondolom az, hogy két
egymástól meglehetõsen eltérõ karakterû
kiállítóhely hozta össze e bemutatót,
a másik pedig, hogy sajnos nyilván technikai, de akár
szállítási szempontból is macerásabb
lett volna olyan mûveket elhozni, melyek a Fotogalerie Wien kiállítási
gyakorlatára nézve jellemzõbbek.
Amit így most Pesten láthatunk, azok vagy
kisebb- s bármilyen szép, de kevésbé reprezentatív-
munkák, vagy olyan relatíve nagyobb mûvek töredékei,
ahol épp e töredékesség kezd az érthetõség,
és az elementáris kiállítási élmény
lehetõségének rovására menni. Alfred
Wetzelsdorfer említett installációja esetében
még csak esetlen az, ahogy ez a kiállítótérben
megjelenik. A Mai Manó Ház nem az ilyesfajta mûvek
bemutatására van berendezkedve. Másrészt
viszont attól tartok Klaus Pamminger Kifordítva
címû installációja, vagy Michaela Moscouw
sorozata esetében nem biztos, hogy a pesti nézõ
számára is átjön mirõl van szó.
Pamminger mûvének itt bemutatott részletébõl
elvileg minden érthetõ, de valószínûleg
korántsem olyan mellbevágó, mint amilyen ugyanez
egy storefront szituáción keresztül a járókelõk
egyidejû reakcióinak bekapcsolásával lehetett.
Moscouw 18 darabból álló, nagyméretû
fotogram sorozatából itt most négy képet
láthatunk, illetve egy ötödiket a katalógus
reprodukciói között. Tekintve, hogy szûk a tér,
s így a nagyobb képekre nincs igazán rálátás,
könnyebben bedõlünk a címeknek: 2 perc olvasás;
7 óra olvasás; 3 óra olvasás; 18 perc olvasás.
Miért is vonnánk kétségbe, hogy e nagyméretû
fotópapírokon a címek által feltüntetett
ideig ücsörögve olvasott valaki, s így az eltérõ
exponálási idõ, illetve a fényerõsség
függvénye volt, hogy melyik képen mennyi látszik
mindebbõl? Tudniillik több órán át
olvasni aligha lehet mozdulatlanul, s ez idõvel a fotóparírral
nem közvetlenül érintkezõ részletek rovására
megy. Hát igen, szép lenne ez így is. Elsõ
látásra én is azt gondoltam, hogy az olvasással
töltött idõ lett itt képbe transzponálva,
s rögtön az jutott eszembe, milyen érdekes, hogy bármely
regény elolvasása alig-alig vesz több idõt
igénybe, mint a belõle készített film megtekintése.
S bár meglehet a kérdéses regény esetleg
több száz oldal hosszú, mégis mérhetetlenül
kevesebb idõbe telik befogadása, mint mondjuk a Tao
Te King mindössze 81 rövid versével való
megismerkedés. Vagy a Ji King. A régi könyvek
másmilyenek voltak, másképp kellett õket
olvasni. De mirõl lehet szó Moscouw sorozatán?
Egyetlen kötetet olvasott el ugyanaz az illetõ megszakításokkal?
Hajlottam volna rá, hogy meditációs gyakorlatok
dokumentumait lássam benne; s, ha nem megyek vissza mégegyszer
megnézni a kiállítást, s ha ott nem futok
össze véletlenül Moscouw-val, akkor tán másodszorra
se tûnt volna föl, hogy szó sincs e fotogramokon semmiféle
olvasásról. Mindez fikció, s csak a fotogram nyelvezetével
elbeszélt és imitált képsor. Mi tagadás
röhögtem is, meg szégyeltem is magam- annál
is inkább, mert persze láttam én, hogy van valami
difi, dehát nem mertem elhinni --, mikor mondta, hogy a 7 óra
olvasás nem más mint egy velem szembe fordított
elefánt sematikus ábrája.
Moscouw 80-as években alkotott mûveit elég
jól ismertem, s azt hiszem közel állt hozzá,
hogy az elõzõ évtized végére az osztrák
mûvészet olyasfajta sztárja válhassék
belõle, mint amilyen nemsokkal késõbb Eva Schlegel
vagy újabban Elke Krystufek lett. Nem tudom mi történt,
bár gyanítom Moscouw lehetett az, aki nem vállalta
e szerepet.
Olvasóim sajnos már nem tudják megnézni
ezt a kiállítást, pedig javasoltam volna, szánjanak
idõt a Fotogalerie Wien videódokumentációs
anyagainak megtekintésére; mi több, próbálják
a videókat a megfelelõ évfolyamú Bilderekkel
összevetve megnézni. A Mai Manó Ház munkatársai
számára pedig azt tudom mondani: nagyon jó lépés,
hogy a Fotogalerie Wiennel kapcsolatot teremtettek, de ezzel a kiállítással
a bemutatás messze nincs kimerítve, sõt. Egy-egy
mûvészt elhozni nyilván könnyebb lesz, s így
szép lassan majd a Fotogalerie Wien tevékenységérõl
is pontosabb képet nyerhetünk. Mindezzel nem szeretném
azt sugallni, hogy a jövõben ne is próbálkozzanak
egy-egy a Fotogalerie Wien-hez hasonló társintézmény
bemutatásával, csupán azt kérném,
vegyék figyelembe adottságaikat. A Mai Manó Ház
nem alkalmas arra, hogy itt 11 mûvészt be lehessen mutatni
egyszerre. Különösen, ha e mûvészek jó
része zsebkendõnyinél nagyobb munkákat csinál
(én se tudok szólni már az adott keretek közt
se Ralf Hoedt Vállalati arculatok címû- kitûnõ-
munkájáról, se Robert Hammerstiel Rin Tin Tin-jérõl,
vagy a maga nemében klasszikusnak számító
Leo Kandl és Elfriede Mejchar sorozatairól). Azt viszont
sejteni vélem, hogy a Fotogalerie Wien tevékenységét
ezúttal oly módon lehetett volna hatásosabban bemutatni,
ha ennek fókuszába pl. a dokumentációs anyagokat
állították volna (megfelelõ nagyságban
élvezhetõ videók segítségével),
s- mivel nem áll rendelkezésre megfelelõ tér-
ehhez képest próbálkoztak volna néhány
jobban kiválasztott, s az adott körülmények
közé optimálisabban adaptálható mû
kiállításával. Mindemellett természetesen
sok egyéb változat is elképzelhetõ, csak
egyvalami nem: hogy a Mai Manó közönségének
egy ilyen jó választás ennyire ne jöjjön
át. Merthogy most nem igazán jött, abban majdnem
biztos vagyok.
Utóirat:
e szöveg leadásának napján
nyílt meg a budapesti Knoll Galéria Don't let it in,
don't let it out címû kiállítása13,
mely- mások munkái mellett- ugyancsak bemutat egy installációs
mûvet Klaus Pammingertõl. Az Out of standby címû
1998-as mû érdekessége, hogy benne egy életnagyságú
fotón, az itt most általam többször is emlegetett
Josef Wais látható. Pamminger a Fotogalerie Wien 1996-os
Puzzle címû kiállításán
mutatta be az elsõ olyan installációs munkáját,
mint amilyen most a Knoll Galériában, illetve- egy késõbbi
variációjában- a Mai Manó Házban
látható. Ezekben különféle tárgyakból
egy-egy konkrét szociális teret épít fel-
már-már szociografikus alapossággal --, s ennek
perspektívájába helyezi vissza transzparens síkokra
montírozott, nagyméretû fotóit, melyekrõl
viszont épp a felvétel környezetének részleteit
tünteti el.
1 Várnagy Tibor: NEWYORKCAFE. N.Y.C.-96
november, Balkon, 1997/3., 15-19.o.
2 Az én elsõ Bildereim a 23,
24, 25 sorszámúak 1987-bõl, a legutolsó
pedig a NR 163, ami a Fotogalerie Wien mort szeptemberben látható
Körper III. címû kiállítását
mutatja be.
5 A Fotogalerie Wien 1992-ben a Herbarium:
Fotográfiai reflexiok a kortárs orosz mûvészetben
címû- s mások között a Gerlovin házaspárt
és Boris Michailovot is felvonultató- kiállítását
a K.E-val közösen rendezte. Tõlünk Beöthy
Balázs szerepelt a K.E. Balt-Orient projektjében
(Balt-Orient-Express, ifa-Galerie, Berlin, 1996. május
24--július 14., Muzeul national de Arta Romanei, Bukarest, 1996.szeptember
6--szep-tember 29., Kunsthalle, Bécs, 1996. október
17--november 9.)
4 Lengyel partnerük a nálunk is
jól ismert varsói Mala Galéria volt, ami ott egy-
az 1997-es pesti Polonia Expressz keretén belül-
az Ernst Múzeumban bemutatott, s azzal részben azonos
anyaggal szerepelt.A Fotogalerie Wien programjában számos
nálunk is jól ismert közép-európai
mûvész szerepelt- mint pl. a svájci Lang & Baumann
duóból Baumann úr --, viszont minél távolabb
megyünk szükebb pátriánktól, annál
ritkábbak e közös ismerõsök.
5 Minyó és Vetõ kiállítását
megelõzõen 1988-ban szerepeltünk náluk egy
nagyobb anyaggal, amikor is Hajas Tibor és Vetõ Kína
mûvei kapták meg az említett kistermet.
8 Fotoanarchiv- Nowa fotografia z Austrii
i Wegier, Centrum Sztuki Wspólczesnej, Varsó, 1990.
november. Fotoanarchív II., Szombathelyi Képtár,
Szombathely, 1991
7 Más kérdés, hogy messze
nem mérhetõ például az 1975 óta Grazban
élõ japán mûvész, Seiichi Furuya Mémoires
1978-1988 címû kötetéhez. Furuya elsõ
munkája, ami a kezembe került, az 1981-es- a Camera Austria
címû folyóirat által kiadott- AMS
albuma volt. Ezek Amszterdamban fényképezett fekete-fehér
utcai jelenetek. Hihetetlenül erõs képek, én
akkor nem hittem, hogy teljesen hagyományos fotográfiai
eszközökkel ilyesmi még egyáltalán lehetséges.
Ezt követõen, de szintén a 80-as években Furuya
egy hosszabb ösztöndíjjal Kelet-Berlinbe költözött.
Errõl azonban most nem írok, ahogy az 1993-as portréiról
sem, amelyek a Grazba érkezett boszniai menekültekrõl
készültek (több, mint harminc portré, s néhány
oldalnyi szöveg). Hanem Seiichi Furuya úgy került egyáltalán
Ausztriába, hogy találkozott egy osztrák nõvel,
akit feleségül vett, s akitõl késõbb
kisfia született. A Mémoires címû kötet
a róla készített, illetve a kapcsolatukkal összefüggõ
képeket gyûjtötte egybe, azt követõen,
hogy ez a depresszióban szenvedõ asszony öngyilkos
lett. A 89-ben kiadott könyv képei- melyek többsége
szemmel láthatóan nem eleve a nyilvánosság
számára készült- olyan elemi erõvel
rajzolják föl e tragikus szerelem történetét,
amihez hasonlót én még nem láttam.
8 Moscouwnak ebbõl az idõszakból
származó jónáhény mûvérõl
található reprodukció a Nappali ház 1992/4-es
számában, így pl. a Bûvészinas
1989-bõl, Az esküvõi menet 1988-ból
etc.
9 Robert Waldl: Foto-Stelen, 1990
10 Don't let it in, don't let it out.
Alexander Brenner, Ines Doujak, Elke Krystufek, Ulrike Lienbacher,
Klaus Paminger, Knoll Galéria, Budapest, 2000. szeptember
14--november 11.
|
|