Szentpéteri Márton 100+15 éves a magyar plakát @®© óriásplakát pályázat és -kiállítás Felvonulási tér, Budapest 2000. augusztus 31--szeptember 24. 1986-ban a Mûcsarnok 100+1 éves a magyar plakát címû retrospektív kiállítása felfedezte a magyar plakát történetét; nem ez volt az elsõ magyar plakátkiállítás, de ez volt az elsõ, amelyik történeti áttekintést kívánt nyújtani a hazai plakátkultúráról. Mindez a szocializmus utolsó évtizedében történt. Valami sejtelmünk akkor már volt a Nyugat"-ról, de a globális, kapitalista piac még nem integrált bennünket. Azóta sok minden, pontosabban szinte minden megváltozott itt, a Kárpát-medencében. Többek között a plakátok is. A választások idején megjelent például a nyolcvanas években idehaza gyakorlatilag még ismeretlen óriásplakát-típus, amely egy csapásra maga lett a plakát. Noha az @®© (Bakos Gábor, Fatér Barna és Geszti Péter) eredeti, kinyilvánított szándéka nem ez volt, a Ligetben augusztus 31-e és szeptember 24-e között kiállított plakátok felvonultattak mindent, amit ma az (óriás)plakátokról tudunk. Gesztiéknek tehát más volt a célkitûzésük: lehetõséget teremteni a gazdaság, a reklám, a képzõmûvészet és a közönség közötti kommunikáció eddig ismeretlen formáinak gyakorlására" és új megközelítésben bemutatni a vizuális kultúra két meghatározó szférájának, a reklámnak és a képzõmûvészetnek viszonyát". A pályázat nemcsak a szûken vett két szakma képviselõinek szólt, hanem más területek kreatív alkotóit is szabad és független gondolatokat közvetítõ mûvek létrehozására kívánta ösztönözni, a reklám mindenki által ismert nyelvén, a piaci szempontok figyelembevétele nélkül." A szervezõk reményei szerint mindez lehetõvé teszi majd, hogy a kortárs magyar vizuális kultúra értékei bebocsátást nyerhessenek a reklám zárt és döntõen külföldrõl vezérelt világába". E lombik-plakátok a mûvészet jót tesz a reklámnak, / a reklám ráfér a mûvészetre" szlogen szellemében születtek tehát. Hogy miért lombik-plakátok? Elõrevetésképpen csak annyit: a reklám pénz nélkül olyan, mint aerodinamikai kísérleteket végezni vákuumban, ahol nincs közegellenállás... A célkitûzés teoretikus szempontból tehát legalábbis bizonytalan; ezt érdemes két irányból is megvizsgálni, elõbb a mûvészetfilozófia, utóbb a reklám világa szempontjából. A mûvészet jót tesz a reklámnak...
Vajon nincs-e némi logikai ellentmondás a szlogen e mondatában?
Valóban minden különösebb gond nélkül
szétválasztható a mûvészet és
a reklám fogalma? Létezik ma olyan mûvészetfogalom,
amelyik független a reklám világától?
Nem hiszem, hogy a reklámgrafikus, a kopirájter és
más kreatívok munkájuk során alkalmaznának
bárminõ olyan fogást, trükköt, amit a
kortárs képzõmûvész, vagy költõ
ne használhatna. Az ezredvégi mûalkotást
ugyanis valószínûleg nem elsõsorban egy bizonyos
önálló mûvészet" mûfaji
meghatározásai, stílusjegyei, mûvészi
technikái, mûfogásai, felhasznált anyagai,
vagy eszközei különböztetik meg a puszta tárgytól,
vagy reprezentációtól. Jóval inkább
a (mind a médiumokra, mind a mûalkotás, a mûvész,
a mûvészet mibenlétére irányuló)
reflexiók, a közhely-transzfiguráció1
tematizálása, azaz bizonyos metajelleg határozza
meg korunk mûalkotásait. Nos, ez a filozofikus vonás
egyáltalán nem kedvez a reklám szigorúan
definiált céljainak. Különösképp
az óriásplakátok esetében, ahol minden fölös
többletjelentés, minden hosszabb meditálásra
kényszerítõ ötlet gyengíti az elsõdleges
hatást, a lényeget: a magával ragadó,
de egyúttal rendkívül gyors benyomás, a mozgósító,
vásárlásra ösztönzõ erõ
kialakítását. Nem tudom, mennyire lehet hatékony
az olyan mosóporreklám például, amelyik
önmaga reklámmivoltát tematizálja, vagy akár
egyenesen parodizálja azt. Kétségtelen, hogy volt
már ilyenre példa, ám mindez sosem vált
tendenciává.2 A reklám ráfér a mûvészetre... A fentebbi eszmefuttatásból következik, hogy a kortárs mûvész akár a reklám nyelvével is játszhat, a reklám kulturális szerepét is tematizálhatja mûalkotásaiban. De vajon teheti-e másképp? Képes-e egyáltalán a reklám univerzumán kívül élni, attól teljesen független mûalkotásokat létrehozni? A fogyasztói társadalom mûvésze nem nagyon. Bár a gondolat a magyar mûvésztársadalom egy részétõl nem idegen, valószínûtlen az a harmadik utas, robinzoni elzárkózás, amely kivonja magát az információs társadalom kommunikációs dömpingjének -- a tévé-, rádió- és mozireklámok, óriásplakátok, újsághirdetések özönének -- hatása alól. A reklám nyelve (különösen vizuális értelemben) akarva-akaratlan mindig is befolyásolja a mûvészetet. A szlogen eredetileg persze egy másik jelentésre
összpontosított volna. Mégpedig a magyar mûvész
szomorú, -- fõként anyagi értelemben vett
-- társadalmi elszigeteltségére. Nem számítva
azokat az elitista beállítódású alkotókat,
akiknek mind a mai napig rokonszenves a 19. századi, a társadalomtól
elzárkózó, döntõen romantikus mûvészpozíció,
itt elsõsorban olyan mûvészek gondjairól
van szó, akiknek fontos A kiírás egyetlen precíz pontja,
úgy tûnik, az óriásplakát mûfajmegjelölés
volt. Ez
A plakátok természetesen rendkívül sok témát érintettek a teljesen öncélú, egoart reklámtól (B&M's drazsé) az ökológiai témákon (Parkolj a külvárosban!, Ólom luxuskivitelben), a teljesen infantilis példákon (pl. implan.TV), a prostitúción, idegengyûlöleten (pl. Bochanot, nem beselek Mudyurol), erõszakon (pl. Ne üss!) a teljes blöffön (Eladó) át. Mégis a két egymással szorosan összefüggõ, legizgalmasabb és legnagyobb számban reprezentált téma a hajléktalanok, kitaszítottak, illetve a fogyasztói kultúra kritikája, vagy épp elutasítása volt. Az elõbbi téma népszerûségét a zsûri döntései is visszaigazolták, így például az elsõ díj (Három gyerek, három szoba, négy kerék) esetében is. A kétségtelenül frappáns plakátnak mindössze egy, ám súlyos hibája van, a szociális demagógia; ez a hiba egyébként a kiállítás szocióplakátjainak szinte mindegyikére jellemzõ. Mi sem egyszerûbb, mint lencsevégre kapni néhány hajléktalant, kisajátítani arcukat politikai célokra, majd beszaladni a stúdióba, kicsit mobilozni ezzel-azzal, kapcsolgatni a G4-et, átküldeni a haveroknak emilben az anyagot -- ugyan mi a véleményük? --, majd megdizájnolni az egészet, aztán jöhetnek a díjak! A médiaellenes, antikapitalista ízû, a fogyasztói társadalom kultúráját kritizáló plakátok tipikus esete a Túl sokat tudott... darabokra hulló mobiltelefonja. Humoros példa a globális hipochondriára hajazó dzsogging-kultúrát, az egészséges életmód üzletiesített ideálját parodizáló Légy férfi, mondj nemet a sportnak! A típus legjobb példái a Szépség fasizmusa és A szépség belülrõl fakad. Ez utóbbi mesterien sajátítja ki egy nálunk is közismert nõi alsónemû-reklám plakátjainak arculatát, s egyúttal keményen kritizálja a média nõideáljának a nõkre gyakorolt terrorját. Az @®© különdíját Erdélyi Gábor falhoz vágott farmer-nadrágja nyerte, amely ily módon tehát a leginkább testesíti meg a kampány ideálját. A pályamûvel kapcsolatos ambivalens érzéseink valószínûleg az egész kampány ellentmondásos mivoltával harmonizálnak; ez tehát az igazi lombikplakát a reklám nyelvén, ám a piaci követelmények szorítása nélkül. A PlanetArt popartos plakátja a Mûcsarnok volt igazgatójával, s számos képzõssel a felületén megítélésem szerint jobban megérdemelte volna a nem a klasszikus reklámmal rokonszenvezõ @®©-csapat díját.
Magam a szociális demagógia csapdáját elkerülõ, nyelvi és képi humorban egyaránt gazdag Önért hajtunk... címû pályamûvet tartom a leginkább mûködõképes óriásplakátnak. Két igen provokatív példára
érdemes még felhívni
Végül pár szót még a
kampány egészérõl.
1 A közhely-transzfiguráció (transfiguration of the commonplace) Arthur Danto fogalma. Azt a folyamatot írja le, ahogyan a hétköznapi tárgy a muvészeti világba (artworld) kerül, s mualkotássá lesz. Ld. Danto, Arthur C., A közhely színeváltozása. Mûvészetfilozófia, Ford. Sajó Gábor, Budapest, 1996. 2 Ilyen volt például egy ketchup-reklám, amelyben az akciós adagot egy bizonyos sampon kettõ az egyben" szlogenjével hirdették, mégpedig úgy, hogy a bejátszás szereplõje két normál adag ketchupöt öntött a fejére, pont mint másutt egy másik delikvens a samponnal tette. A párhuzam, s az irónia félreismerhetetlen volt (ám itt a reklámtörvényt tiszteletben tartva a cégneveket nem említhetem). |
|
|
|