Gábor György Álomvonat a Holocaust-végállomáson Radu Michaileanu:Életvonat Francia-román film
Alig több mint fél évszázaddal ezelõtt Európa országait és geográfiai tájegységeit azok a vonatjáratok egységesítették, amelyek a legkülönbözõbb régiókból elindulva szelték át a vén kontinenst, és szállították rendeltetési helyükre, az itt is, ott is folyamatosan termelõ halálgyárakba az emberanyag-utánpótlást". A szinte menetrendszerû sûrûséggel közlekedõ járatokról úgyszólván mindenki tudott: a civilizált világ elõtt nem volt titok sem az útvonal, sem a nagy utazás végsõ destinációja, s az esetleges kétkedõket biztosan orientálhatta a krematóriumokból a koromfekete ég felé felszökkenõ lángnyelv, az elillanó sötét, tömör füst, és az a jellegzetes szag, amelyet csak égõ emberhús képes kiadni. Mintha a transzcendens, azaz képzeleten és fantázián inneni, de minden lehetséges tapasztalaton túli pokol elevenedett volna meg, s vált volna kézzelfogható módon a valóság részévé. A Holocaust történelmen túli" abszurditása persze nagyon is a történelem immanens fejezete volt, evilági szereplõkkel, résztvevõkkel, közremûködõkkel, s a homo sapiens akkori legfejlettebb technológiájával és szervezõképességével, bürokráciájával és spedíciós kultúrájával. Ám a valóság minden képzeletet felülmúló és az események minden utólagos átesztétizálását megkérdõjelezõ iszonyata éppen az adott realitás talaján megszületõ fantáziavilágot, a képzelet szögesdrótokkal nem körülhatárolható, s barakkokba aligha bezsúfolható álomvilágát kelthette életre. Valahogy úgy, ahogy Radnóti írta: megtöretett testünket az álom, a szép szabadító / oldja fel, és a fogolytábor hazaindul ilyenkor". Nem a sempruni utólagos visszaemlékezésrõl, a múlt, a jelen és a jövõ (?) idõsíkjainak játékos, csak a túlélõknek megadatott, voltaképpen tehát hazug egymásba csúsztatásáról van szó (a megtörténtek aligha túlélhetõk a szónak persze korántsem mortális, hanem emberi, halandó, azaz mentális értelmében), de nem is a megtörténtek" kendõzetlen ábrázolásáról, ahol a puszta tények csupán hullahegyekkel szolgálhatnak" (Kertész Imre). A dokumentarizmus sajátos világa mellett (Resnais: Éjszaka és köd; Lanzman: Soah) egyedül a szó, a nyelv -- éppen absztrakciós jellege révén -- képes a képi megjelenítésen, a képen, azaz a láthatóvá tett, tehát érzékileg közvetlenné megidézetten túli univerzumba behatolni (Borowski, Kertész, Levi, Pilinszky). A beszéd eltávolít, distanciát teremt, nem közvetlenül azonos önmagával, ám a kép nem tud más lenni, csak az, amit megjelenít. A képi ábrázolás tilalma" itt újra fontos jelentést kap: a kiábrázolás a brutális valóság újbóli megidézésével a felfoghatatlant és irracionálist teremti újra, percipiálja az érzékelhetetlent, anélkül, hogy maga az áttekinthetetlen az esztétikai (tehát absztrakt) érzékelés tárgyává válna. A film közege, maga a látvány, nem csupán a hollywoodi dramaturgiák kötelezõ jellegébõl, hanem a vizualitás diktálta közvetlenségébõl eredõen jut el az esetek jelentõs részében a mindent megtisztítani szándékozó, de mindent csak hazugabbá tévõ végsõ harmóniához, ahol a legjobb akarat és legnemesebb szándék végül elnyeri méltó jutalmát (Spielberg: Schindler listája). Benigni sokat vitatott filmjét aligha tekinthetjük a szó hagyományos értelmében vett Holocaust-filmnek. Az élet szépben valójában a minden embertelenséggel szembeszegülõ elkeseredett, csakazértis" végsõ gesztusa diadalmaskodik az emberi humor még oly törékeny eszközét mozgósítva a vasba öltözött barbár Góliát fölött. Szó sincs itt happy endrõl, éppen ellenkezõleg: a féktelen humor és irónia csak egy valóságon túli", e valóság fölé emelkedõ vagy attól teljesen különbözõ terrénumban, mintegy a valóságból kivonulva és annak ellenében tud csak triumfálni, ám evilági küldetése" eleve kudarcra ítéltetett. Benigni különös képi világa -- éppen ennek megfelelõen -- szinte észrevétlenül, mértéktartó eleganciával emeli fel a valót a valón túli miliõjébe. Ha az emlékezetnek lehet önálló"
története, az emlékezés helyeinek"
(P. Nora) valóságos historikus funkciója, semmiképpen
sem tûnik képtelenségnek az álmok és
ideák történetével számot vetni. Legalábbis
erre vállalkozik Radu Michaileanu, Michaileanu kitûnõ érzékkel mutatja be a
kelet-európai Stetlnek, ennek a különös zárványnak
a lakóit, akiknek körében csak a csodákra
érdemes (és kell) várni, ahol a természet
és természetfeletti zavartalanul élhet egymás
mellett, s ahol csak a valóság ellenében lehet
megálmodni ama országot, ahol majd együtt lakik
a farkas a báránnyal, és a párduc együtt
tanyázik a gödölyével" (Jesája
11,6). A hátha csodát tett az Isten" (Sólem
Áléchem: Hetvenötezer) mélyrõl
felszakadó mindennapos vágya és óhaja pontosan
és tragikusan jelzi, hogy ebben a világban a csoda a valóság
helyébe lépett, hogy számûzze a tragédiákban
megmutatkozó realitást: itt a legenda valósággá
válik (Mendele Mojhér Szforim: Sánta Fiske),
itt nap mint nap Jákóbként kell megküzdeni
azzal, aki mintha többször taszítana el, minthogy magához
ölelne (Schalom Asch: A bosszú istene), itt mesésen
eltúlzott történetek keringnek a nyugati testvérekrõl",
a Rotschildok gazdagságáról (Sólem Áléchem:
A kisemberek városa), itt együtt munkálkodik
Isten törvénye és a Sátán mûve
(Singer: A Sátán Gorajban), s itt válik
megrendíthetetlen bizonyossággá, hogy a szûnni
nem akaró vándorlás kínját A film rendezõje ugyancsak álomországot teremt,
a legrettenetesebb pillanatban a legelképesztõbbnek tûnõ
ábrándvilágot kelti életre. Ám a
bölcs és tudatos rendezõi szándék megtörik
a film képi világán. Az elbeszélés,
a narráció képi tolmácsolása sokkal
látomásszerûbb, szürreálisabb megjelenítést
igényelne, mondhatni chagallibb" megoldásokat,
optikailag is egyértelmûbbé téve az adott
valóság valóságon túli jellegét.
S így válhatott volna igazán megrendítõvé a film utolsó képsora, az, hogy nincs, nem is lehetséges felszabadító, boldog vég. A történet elbeszélõjének közeli arcáról a kamera kinyit, a testen a lágerlakók egyenruhája válik láthatóvá, s elõtte a szögesdrót, amely álmot és valóságot, nézõt és fõhõst kegyetlenül választja el egymástól. A film vége nem is lehet más, mint a történet vége. |
|
|
|