Hornyik Sándor Science-fiction Média Modell. INTERMÉDIA -- Új képfajták -- Interaktív technikák Mûcsarnok 2000. augusztus 31--szeptember 24. Itt jegyzem meg, hogy a mûvészi tevékenységet továbbra is elsõsorban hivatásnak tekintem, bármennyire rajongok Hegyi Lóránddal együtt a változásért. Nietzschével együtt az értékek folyamatos átértékeléséért, és ami az élvezetet illeti, éppen Nietzshével, aki jón-rosszon valóban túllépett -- vele együtt vallom, tudom, hogy az ember számára a legnagyobb lehetséges öröm a megismerés, az ismeretlen föltárásának szellemi öröme. Erdély Miklós1
Ha a kilencvenes évek káosza a vizuális kultúra paradigmáinak radikális változását tükrözi, a Lascaux-Gutenberg-féle pre-holografikus társadalom tradíciójától való végsõ eltávolodást, akkor mit várjunk ettõl a még újabb technikától, amely a teljes érzéki percepció kódolásával és tetszés szerinti reprodukálásával kecsegtet? (Rosebuck and Pierhal: Legújabbkori amerikai
történelem: A rendszer)
A Peternák Miklós által koncipiált
kiállítás felütését érdemes
egy Erdély Miklós-parafrázissal kezdeni: hogy mi
a médiamûvészet, azt megállapítani
nem lehet, eldönteni meg még nem érdemes. A science-fiction
cím azonban nem arra utal, hogy a médiamûvészet
vagy az intermédia konszenzuális definíciója
még a jövõ zenéje. Léteznek érvek,
melyek életre kelthetik a science-fiction ez a kiállítás"
metaforát, különösen akkor, ha a science és
a fiction konnotációit egyaránt figyelembe vesszük.
Galaxis-útikalauz stopposoknak Douglas Adams sci-fi könyvsorozata a kilencvenes években Magyarországon is bestseller lett, nem utolsósorban humorának köszönhetõen. Kultuszkönyvvé azonban inkább explicit, poszthumán iróniája avatta, amely az abszurd, burleszkelemekkel dúsított humorral karöltve ellenállhatatlan koktélt alkot. A sorozat elsõ darabja, a Galaxis-útikalauz stopposoknak a gyors ökonómiájú mûvek iskolapéldája, minden poén egybõl hat -- jó sok van belõlük --, s így a könyv gyakorlatilag letehetetlen. Elsõ barangolásra a Média Modell anyagából három mû ragadta meg a figyelmemet, amelyek egybõl bejöttek, de késõbb is mûködtek, a poén nem döglött be, viszont az intermédiához látszólag nem sok közük volt.6 Gerber Pál munkájának éppen semmi, hacsak nem a fotó-print mint médium. A Kreatív mûvész, aki saját autonóm formanyelvének megteremtésén fáradozik a burleszk legszebb hagyományait eleveníti fel. A kép és a szöveg kapásból orrba vág és az önfeledt mosoly igazán nem gyakori a kortárs mûvészet berkeiben. Hasonlóan egybõl, intravénásan hat Gyenis Tibor négy fotója, az ember csak nézi az elbûvölõ figurákat, s nem érti, hogy születtek a mûvek. Digitális technikának nyoma sincs, de ennyire ferdén élõ ember nem állhat segédeszköz nélkül, aminek viszont szintén nincs nyoma. Lehet, hogy Gyenis idegen lényeket kapott lencsevégre? Teljesen más rugóra (mozgásérzékelõre) jár, de hasonlóan elementáris Schneemeier Andrea videó-installációja, amely azzal a furcsa, de kellemes érzéssel ajándékoz meg, hogy a szépség továbbra is releváns fogalom a kortárs képzõmûvészetben. A cím nélküli, de a you are my enemy" szöveget tartalmazó mû szerkezete viszonylag egyszerû: a látogató mozgásának hatására a kivetített nõ (az alkotó) egy hatalmas pofont kap, de ahogy visszafordul és oldalra hajtja a fejét az egyszerûen gyönyörû. A videó-installáció szépsége és mélysége Douglas Gordonra enged asszociálni. A kiállításhoz kapcsolódó website-on látható Szövényi Anikó Reality Retouch Solution címû projektje, amely a Földet egy könnyed mozdulattal megsemmisítõ vogonok munkásságával állítható párhuzamba. Az alapötlet egyszerû, de nagyszerû: az RRS felkínálja azt a lehetõséget, hogy a valóságra is alkalmazhassuk a software-ek delete, undo és retouch funkcióit. Vagyis eltüntethetünk, meg nem történtté tehetünk és retusálhatunk bármit és bárkit közvetlen és tágabb környezetünkben. A Galaxis-útikalauz mentalitását (Ne ess pánikba!) árasztja magából Lakner Antal világító metrótérképe is, ahol a befogadás gyorsasága és sikere attól függ, hogy valaki mennyire ismeri Isztambult és a kortárs képzõmûvészetet.
Gothic Lakner munkája adott esetben a lassú ökonómiájú
mûvek közé is tartozhat, amelyek hatására
a zavar és a feszültség csak egyre fokozódik
az emberben. Minél nagyobb a feszültség és
minél meglepõbb a megoldás, annál jobb egy
gothic novel vagy short story, gondoljunk csak pozitív
példaként E. A. Poe munkásságára,
vagy negatív példaként számtalan követõjére.
A kudarc akkor válik elkerülhetetlenné, ha a mûvész
képtelen ébren tartani az olvasó vagy a nézõ
érdeklõdését. Az intermediális munkák
vagy a videók már csak idõbeli dimenziójuk
miatt is gyakran sorolhatók a lassan mûködõ
munkák közé. Németh Hajnal vagy Veszely Beáta
videóját bizony végig kell nézni, hogy hasson.
Esetükben a türelem rózsát terem, amelyek illata
azonban egészen eltérõ. Németh poénja
a forgatás technikájában rejlik, míg Veszelyé
a kameramozgás korlátozásában. Mindkettõjük
munkája vádolható feminista mellékzöngékkel
is, amelyek finomsága csak elõnyükre válik.
Ez az asszociáció különösen Veszely esetében
termékeny, akinél a lovagló nõt erotikus
objektumként felfogó male gaze állítódik
pellengérre. A kamera ugyanis az állati és az emberi
test kontaktusára koncentrál, s csak villanásnyi
idõre mutatja meg a nõ vonzó idomait. Révész
László László és George Legrady munkáit
személyes kudarcnak tekintem, biztos jók, de egyiket sem
értem. Hasonló veszéllyel fenyegetett Nyitrai Orsolya
mûve is, a vizuálisan érdektelen, ráadásul
kiismerhetetlenül interaktív Aranyborjút nem
tudtam hova tenni, mígnem egy folyóiratban felfedeztem
Jeffrey Shaw Golden Calf címû interaktív
installációját, amely hommage-ként értelmezhetõvé
tette Nyitrai alkotását is.7 A nehezen befogadható
installáció kiismerését Szegedy-Maszák
Zoltán intelligens webes szövege sem tette vonzóbbá,
mivel elsõsorban a technikai leírásra szorítkozott
és az érzéki tapasztalatnak nem kínált
fogódzókat. A pop kultúra élvezõjének
megemelkedett ingerküszöbe is ludas lehet abban, hogy az installáció
finomságai nem érvényesültek. Elsõ
látásra Wolsky András és Kapitány
András munkái sem szemkápráztatóak,
ezeknél azonban a kommentár a befogadó segítségére
siet, s feltárja az Egy napi véletlenben rejlõ
humort, illetve a Szemtanú szemléleti és
technikai újdonságát. A mûvek vizuális
érdektelensége a lassú ökonómiájú
mûvek esetében különösen veszélyes,
ha nem fecseg a felszín, akkor hallgat a mély is.
Cyber William Gibson neve elõször Komoróczky
Tamás videója láttán kattant be, amit már
csak a címe miatt is érdemes végignézni:
aztán csak a méhek zsongása. Ha valaki hajlandó
néhány percig bámulni az önmagában
nem túl vonzó, kis méretû monitort, akkor
egy költõi szépségû, digitális
montázst láthat a technokultúráról,
melankolikus mellékzöngékkel. A japán kultúrával
(W. Gibson katt) fûszerezett képdömpingbõl
áradó spleent az utolsó képsor emeli mûvészi
(tragikus?) szintre: a kopár jégmezõkön egy
magányos jegesmedve baktat a semmibe, gauguin-i kérdéseket
felvetve korunk digitális kultúrájának végeláthatatlan
info-mezõin: honnan jövünk, hová megyünk,
mik vagyunk? A cyberspace kifejezést W. Gibson bocsátotta
útjára 1984-ben az azóta kultikussá vált
Neurománc címû könyvével.8
A kibernetikus térben az adatok életre kelnek és
megszûnik a különbség élõ és
élettelen, gép és ember között. A nehezen
elképzelhetõ és még nehezebben realizálható,
totális, virtuális valóság adekvát
képi megfelelõjére 1999-ig kellett várni,
amikor a Wachovsky fivérek elkészítették
a Mátrix címû filmet, amely alapötletét,
a Matrix nevû digitális adatteret éppen Gibsonnak
köszönhette. De mi köze ennek a képzõmûvészethez?
Sajnos még nem sok, de már vannak ígéretes
kezdeményezések a számítástechnika
és a VRML (Virtual Reality Modelling Language) mûvészi
alkalmazására. Az alapkérdés egyszerû:
mit tudunk digitalizálni, és ez milyen hatással
lehet civilizációnkra? A cyber azonban kétirányú
kommunikáció, komoly feedback-effektek is felléphetnek:
végképp ledõlhetnek az embert a géptõl
elválasztó falak, s megszülethetnek a cyborgok, a
kibernetikus organizmusok, az intelligens, részben gép,
részben ember lények. Egy másik kultikus szerzõ,
Donna Haraway szerint
Kognitív mûvészet A megismerés-központú mûvészetben
gyakran több a science, mint a fiction, s a mûvek többnyire
rejtõzködõ, tudományos narratívája
csak kommentárok által kel életre. György
Katalin amúgy tetszetõs installációjából
nem könnyû kihámozni a megismerõ és
a megismerés folyamatának elválaszthatatlanságát,
a szubjektum-objektum dichotómia meghaladását,
amely a modern fizika egyik alapvetõ, a relativitás-elméleten
és a kvantummechanikán alapuló felfedezése
(konstrukciója!). Gyõrfi Gábor villódzó
ledekre épülõ szerkezetérõl, bevallom
nem sikerült a neurofiziológiára asszociálnom,
de ez esetben lehet, hogy egy szakember kreativitása is csõdöt
mondott volna. A mûvészet és a tudomány átjárhatóságán
még van mit munkálkodni! Faa Balázs vizualizált
matematikai problémája, bármennyire is izgalmas
a Penrose-fedés, matematikai mûveltség nélkül
idejétmúlt számítógépes játéknak
látszik. A vizualitás egyik mélypontját
a kiállításon az amúgy egész tehetséges
(földönkívüli kapcsolatokkal is rendelkezõ?)
Kiss Péter munkája jelentette, amelyre kár volt
elpazarolni az Esemény-összegzés címet.
Kisspál Szabolcs esetében legalább a hosszú,
de tartalmas ismertetõ elolvasása után megértette
az ember, hogy mirõl is van szó. A szándékoltan
buherált külsejû Lélegzetvisszafojtva
a fény és a hang digitális kompatibilitására
épül. A digitalizált hang és fény minden
további nélkül oda-vissza transzformálható,
hiszen számsorok formájában kerülnek be a
programba. A szöveg ismeretében szenzuálisan is érdekesebbé
válik a mûalkotás befogadása, a gyertya lobogásától
függõ zörejek hallgatása. A megismerés-mûvészet
körébe sorolhatók -- ha csupán formailag is
-- az olyan kísérletek, mint A. Ádám József
fotoráliái és fotomanugráfiái, vagy
Herendi Péter vizuális matematikai organizmusa. A megismerés-mûvészet
legnagyobb veszélye Davidsonnal12 szólva az,
hogy
Fantasy A fantasy-kben általában több a fiction, mint a science és a technológiának is inkább egy korábbi formájával operálnak, a fehér és fekete mágiával. A fantasy-nek nem nagyon vannak olyan apologétái, mint a science-fictionnek, nem pályázik a tudomány és a mûvészet babérjaira, önmagát egyértelmûen a populáris kultúra részeként reprezentálja. Ez azonban nem jelenti azt, hogy nincsenek jó fantasyk. A pop kultúra részeként a fantasy elõregyártott toposzokból és karakterekbõl építkezik, amelyeket azonban lehet alkotó módón kombinálni vagy eredeti elemekkel kiegészíteni. Fontos viszont a megfelelõ adagolás, ezek a mûvek ugyanis piacra készülnek. Sajnos a fantasy nem kritikai médium, így metaforám néhol sántít. Beöthy Balázs Médiuma szerintem teljesen korrekt és jó fantasy, se több, se kevesebb. Ugyanezt tudnám elmondani Szarka Péter Hiszünk a halál elõtti életben c-printjérõl is, azzal a különbséggel, hogy itt a tartalmi oldalon érzékelek nóvumot, míg Beöthy esetében a technikain. Nekem mindenesetre mindkettõ bejött. Ravasz András õs-printjét keletkezésének idején a cyberbe tettem volna, ma már inkább a múlt, azaz a fantasy része. A Clochard de luxe cím tíz pontos, de egy kicsit nehezen dekódolható belõle a leképezett szituáció. Ravasz amúgy elég cyberes mûvész, aki az analóg és a digitális kultúra határán tevékenykedik, lehetett volna tõle valami frissebbet is választani. Bakos Gábor mûvének viszont éppen a kora érdekes, ugyanis a befutott project-master korai fotó-printjei elég egyszerû rugóra járnak, de legalább felidézik a legendás Tûzoltó utca 72-t. A volt újlakos mûvészek egyenletesen jó szereplése ugyanis nem lehet véletlen a kiállításon, lehetett valami azokban a helyekben. Szacsva Y Pál nem a legjobb munkájával szerepel a Média Modellen, bár a dia-vetítõs poén nem rossz, ha a populáris kultúra fogyasztói magatartásának kritikájaként fogjuk fel. Kritikus hangvételt érzek Zámori Eszter dia- és Nemes Csaba videó-installációjában is. Zámori interaktív Origo fragmentijében sztereotip, régi, családi fotókat idézõ képek villannak fel, szinte befogadhatatlan sebességgel, egyszerre két falon. A két dia-sortüzet a látogató mozgása szabályozza, de a képek és a látogató megmerevedése nincs szinkronban, így elég nagy ügyességet (vagy véletlen szerencsét) igényel egy-egy konkrét fotó tanulmányozása.
Rocky horror picture show Az intermédia forrását jelentõ
Fluxus mûvészek munkásságát elég
nehéz komolyan venni, az élet és a mûvészet
határainak áthágása gyakran súrolta
a paródia és a hülyeség határait. Látszólagos
könnyedségük ellenére a Fluxus-mûvek létrehozása
komoly gyakorlatot, de még inkább zsigeri kreativitást
igényel. A Média Modell néhány mûvérõl
ebben a kontextusban érdemes szót ejteni. Chilf Mária
és El-Hassan Róza (Extra-Territoria) a kilencvenes
évek identitás-orientált diskurzusait a Fluxus
eszköztárával, pénztárcákkal
és fotókkal, illetve pólókkal és
egy beszélgetés dokumentációjával
kívánta megjeleníteni, nem sok sikerrel. Hasonló
szálakat pendít meg Nagy Kriszta is fiktív önéletrajzaival
és printelt Szõnyegnaplójával, de
az õ mûvészete kicsiben nem igazán érvényesül.
Szabó Eszter Ágnes Mûsoros képernyõvédõje
és Szabó Ágnes hajladozó, neon Szabadság-szobra,
úgy érzem, áthágja a paródia említett
határát, míg Reischl Szilvia és Gyarmati
Éva mûvei elõtt végképp tanácstalanul
álltam és a negatív jelzõk tömkelege
villódzott agyamban. A kiállítás által
megpendített történeti szál mellett is hasonlóan
tanácstalanul álltam, de a személy szerinti felsorolástól
tartózkodom. Ha már intermédiáról
és új képfajtákról van szó,
miért nem szerepelt Bódy Gábor, vagy Erdély
Miklós, még akkor is, ha már nincsenek az élõk
sorában? Mûveik sokkal inkább illeszkedtek volna
a kiállítás koncepciójába, mint például
Pauer Gyula szobrai. Az intermediális és interdiszciplináris
gondolkodásmódnak nincs valami nagy hagyománya
Magyarországon, s ha már ilyen húrokat pengetünk,
akkor pengessük õket rendesebben, különösen
akkor, ha a jövõ mûvészetének egyre
nagyobb szelete fog ilyen irányokba is tájékozódni.
Danto szerint még azt is nehéz definiálni, hogy
a múltban és
Jegyzetek: 1 Erdély Miklós: [A kalocsai elõadás vázlata], in: Mûvészeti írások, Budapest, 1991, 187. 2 William Gibson: Egy hologramrózsa szilánkjai, in: Thélème, 1999/1, 126. 3 C3-katalógus, Budapest, 1999, tervezték: Beöthy Balázs, Gyarmati Éva, Szegedy-Maszák Zoltán, 1. 4 Peternák Miklós: Mi az intermédia?, Balkon, 2000/7-8, 11. 5 Peternák elõbb említett cikkében áttekintette az intermédia-fogalom történetét is, amely kezdetben szorosan összefonódott a Fluxus történetével és elméletével. Az elsõ, releváns definíció Dick Higgins 1966-os pamfletje, melynek hatására Ken Friedmann a hetvenes években a Fluxus 12 kritériuma közé sorolta az intermédiát is. Dick Higgins szemléletére jellemzõ, hogy a színház és a képzõmûvészet közötti szférában mozgó happeninget tartja par excellence intermédiumnak, s tudományról, technikáról szó sem esik nála. Friedmann Fluxus-kritériumai között viszont már szerepelnek ebbe az irányba mutató elemek is. A nyolcvanas évek elején Moles definíciójában már kitüntetett helyet kap az elektronikus kép, de a hangsúly még mindig a médiumokon van, az intermédia leginkább a médiamûvészet szinonimája. Az intermédia mûvészeten túli konnotációihoz érdekes adalék a Kunstforum International Peternák által nem említett száma (Bd. 108, 1990/Juni-Juli), amely olyan gondolkodókra alkalmazza az intermediális jelzõt, mint Weibel, Virilio, Baudrillard vagy Flusser. A C3 kapcsolatai, kiállításai és szimpóziumai azt mutatják, hogy egy-két említett gondolkodó azért erõsen hatott rájuk, akiknek eszméi talán érdekesebbek és tartalmasabbak, mint A. Moles, vagy U. Kulterman definíciós kísérletei. 6 Kollár József legújabb könyvében Dennett, Davidson, Danto és mások nyomán intencionális rendszereknek tekinti a mûalkotásokat, olyan gépeknek, amelyeknek hiteket, vágyakat és szándékokat tulajdoníthatunk, és amelyek mûködése elõre jelezhetõ. E tétel látens érvényesülésére példa lehet a mûködtek" predikátum. V.ö.: Kollár József: Hattyú a komputer vizén, Budapest, 2000 7 A Golden Calf befogadása során a nézõ egy kézben tartható monitoron lát egy piedesztálon álló, virtuális borjút, amely úgy viselkedik, mintha a valóságban is ott lenne az üres talapzaton. Ha a nézõ körülsétálja az üres talapzatot, akkor a virtuális borjú nézete folyamatosan változik. Shaw egy írásában úgy beszél errõl a munkáról, mint ami egy nem létezõ bálvány körüli önfeledt táncra készteti a látogatót. (J. Shaw: Der entkörperte und wiederkörperte Leib, Kunstforum International, Bd. 132, 1996/Nov-Jan.) Nyitrai installációjának alapelemei Shaw borjúja, és egy, a falra fényeket vetítõ, forgó diszkólámpa (tükörgömb). 8 Cybertér. Akarattól független hallucináció, melyet minden nemzetbõl törvényes felhasználók milliárdjai tapasztalnak naponta... Az emberi rendszer összes számítógépének bankjaiból származó adatok grafikus megjelenítése." -- W. Gibson: Neurománc, Budapest, 1992, 73. 9 Donna Haraway: Manifesto for Cyborgs: Science, Technology, and Socialist-Feminism in the 1980's, Socialist Review 80 (1985), 65-108. 10 Donna Haraway: A Cyborg Manifesto: Science, Technology, and Socialist-Feminism in the Late Twentieth Century, in: Simians, Cyborgs and Women: The Reinvention of Nature, New York, 1991, 161. 11 Az erõs MI a mesterséges intelligencia azon elméletét jelöli, amely szerint konstruálhatók olyan gépek, amelyek az emberi intelligencia és problémamegoldó-képesség jellemzõit mutatják, azaz valóban gondolkodnak és nem csak lineáris, komputációs mûveleteket végeznek. Innen származik az az egyre ismertebb metafora is, hogy az elme felfogható az agy hardware-én futó software-ként. Szegedy-Maszákék frappáns kommentárjából az e területen kevésbé járatosak is tájékozódhatnak a Turing-gépek világában. A kérdéskörrõl bõvebben a következõ összefoglalásokból lehet tájékozodni: Jakab Zoltán: Az agy és az elme modelljeirõl, Café Babel, 1992/8, 43-54.; Pléh Csaba: Számítógép és személyiség, Replika, 1998/június, 77-100. 12 Donald Davidson szerint A metafora a nyelv álommunkája, s mint olyan, értelmezése legalább annyit elárul az értelmezõrõl, mint az álom eredetérõl. Az álomfejtés maga is a képzelet mûve, ami az álmodó és az ébrenlévõ együttmûködésén alapul, akkor is, ha a kettõ egy és ugyanaz a személy. Így a metaforák megértése is éppen annyi alkotó erõfeszítést igényel, mint a metaforák létrehozása, s mindkét tevékenység csak kis részben szabálykövetõ." -- D. Davidson: A metaforák jelentésérõl, Helikon, 1990/4, 448. |
|
|
|