Csillaggyökerek Josep Miquel Garciával beszélget Vámos Éva
Josep Miquel Garcia: Atlantába, az Olimpiára hívták meg elõször ezt a kiállítást. Az amerikaiak tulajdonképpen a barcelonai Olimpia idején fedezték fel a katalán mûvészetet, annak ellenére, hogy a New York-i Modern Mûvészeti Múzeumban láthatóak Gaudi, Miró, Salvador Dali, Juli González és Picasso mûvei. Úgy gondoltuk, hogy a kiállításon bemutatjuk, hogy például Miro és Dali, jóval párizsi útjuk elõtt, már sikeres avantgárd mûvészek voltak Barcelonában. A kultúrának, önkifejezésnek különlegesen fontos szerepe van nálunk. A Gaudit Tapies-szel összekötõ vonulat olyan mûvészek sorát jelenti, akik a katalán Modernisme-tõl kezdve a Noucentisme mozgalmán át az avantgárd irányzatokig hozzájárultak a mai kollektív identitás kialakulásához. Amerikában négy múzeumban mutattuk be ezt az anyagot:
Atlantában, azután a floridai Dali múzeumban, majd
a texasi San-Antonio-ban, és végül Washingtonban.
Azután mediterrán körútra vittük a kiállítást,
és végül innen, Budapestrõl visszük végleg
haza a mûveket, amelyeket részben barcelonai múzeumokból,
részben magángyûjtõktõl, illetve V.É.: Miben különbözik a katalán avantgárd a többitõl? J.M.G.: Természetesen hatott a katalán mûvészekre mindaz, ami Franciaországban történt, de hangsúlyozom, hogy például Joan Miró és Salvador Dali már Párizs elõtt is szürrealista stílusban dolgoztak. Talán a részletek megfigyelése, az erõs kötõdés a földhöz és a hazai tájakhoz, mindez erõteljesebb náluk, mint másoknál. A katalán tengerpart ihlette Dalit elsõ szürrealista képeire -- amelyek nagyon is valóságosak. Miró is nagyon erõs szálakkal kötõdött a földhöz. Azt vallotta, hogy minél közelebb van a gyökerekhez, annál egyetemesebb lesz mûvészete. V.É.: Mivel magyarázza, hogy olyan különleges szerepe volt a szürrealizmusnak a festészetben, filmekben, irodalmi mûvekben? J.M.G.: Amikor egyszer meglátogattam Dalit kastélyában, és megkérdeztem tõle, hogy mi is a szürrealizmus, azt válaszolta: Ecoute, le surréalisme c'est moi". Így mondta, franciául és nem katalánul. De ami ebben fontos, hogy általában a szürrealizmust Bretonhoz és Franciaországhoz kötik, holott Katalóniában is vannak gyökerei. A mûvészetben régi hagyománya van az õrületnek és annak kényes kiegyensúlyozásának. Nem véletlenül szól például Foix verse is arról, hogy hogyan békíthetné ki az észt és mámort, az észt és az õrületet. Gaudi ugyan nem volt szürrealista, de mûvei igenis hatottak a szürrealistákra. Érdemes lenne tehát ilyen hatásokról is beszélnünk, hogy például Breton, Marcel Duchamp és Man Ray azért is mentek el Barcelonába, hogy lássák Gaudi mûveit. V.É.: Sok szállal kötõdik az utóbbi évtizedek katalán mûvészete a színházhoz is -- ezt fejezi ki az itt látható Zöld maszk, Joan Ponç képe is. J.M.G.: Igen Joan Ponç különleges alakja a
háború utáni poszt-szürrealista nemzedéknek.
Erõs egyéniségével, mûvészetével
igyekezett kitörni a háború utáni elzártságból.
Nagyon nehéz helyzetük volt akkoriban a katalán mûvészeknek.
Az álmok, Képe azt a kötõdést is mutatja, amely ugyancsak jellemzõ a század katalán mûvészetre -- igen sok szállal fonódik egymásba festészet és irodalom. Miró és Dali is készített színházi díszleteket. Filmeztek is. Bunuel Dalival közösen írta az Andalúziai kutya és az Aranykor címû filmek forgatókönyvét. A költõ J.V. Foix köszöntötte Joan Mirót
elsõ barcelonai kiállításán, és
a késõbbiekben V.É.: Milyen elképzelései vannak a jövõrõl? J.M.G.: Szeretnék egy látszólagos ellentmondást
feloldani: mindannyian tudjuk, hogy |
|
|
|