Bán Zsófia A test bukása és feltámadása Mariette Pathy Allen: Nemek határvidékén címû fotókiállításáról Mai Manó Galéria 2000. június 1--július 4.
Sokat és teljesen egyedül szenvedtem, mindenki által elhagyatva! Nem jelöltetett ki számomra hely ezen a világon, amely világ inkább eltaszított és kiátkozott. Egyetlen élõlény sem osztozhatott a véghetetlen fájdalomban, amely gyermekkorom elmúltával reám tört, ama korban, amikor még minden szép, lévén a jövõ a fiatalság fény-csóvája által bevilágítva. Az életnek e szaka számomra nem létezett. Hanem csak az, hogy ösztönösen elhúzódtam a világtól, mintha már megértettem volna, hogy idegenként kell majd abban élnem." E szavakkal indul az a Michel Foucault által, minden kommentár nélkül közreadott szöveg, amely Herculine Barbin, más néven Alexina B. címmel jelent meg1, s amely egy 1868-ban Párizsban öngyilkossá lett hermafrodita emlékiratait tartalmazza. E szövegnek, melyet Foucault dokumentum-momentum"-nak nevez, pusztán a közreadás, a felmutatás szinte szakrális aktusa révén, önmaga erejébõl, tehát minden segédeszköz nélkül kell megteremtenie a kívánt eredményt, ami nem más, mint emlékmûvet állítani egy múltbéli életnek, egy szenvedéstörténetnek. Mariette Pathy Allen Nemek határvidékén címû kiállításának képei mintha hasonló szándékkal készültek volna, csakhogy -- fotókról lévén szó -- nem a múltra, hanem a nagyon is hús- és vérközeli jelenre és jövõre irányulnak, jóllehet az efféle dokumentum-momentumok eleve magukban hordozzák a múltra való utalást egy majdani közönség számára egy majdani jövõben. A szándék hasonlóságán túlmenõen a képek témája is hasonló, hiszen Allen fotóinak transgender2 alanyai többnyire a Herculine Barbinéhez igencsak hasonlító élethelyzetben vannak (vagy voltak), s a fenti idézetet feltehetõleg bármelyikük vállalná, mint olyan szavakat, melyek legalábbis életüknek egy bizonyos szakaszára feltétlenül érvényesek. Allen képeinek e narratívával való összehasonlítása többek között azért is indokolt, mert fotói gyakran sorozatokból állnak, melyek éppen egy ilyen szenvedéstörténet stációit mutatják be; ha úgy tetszik, fotóesszék, melyek ilyen értelemben szintén erõsen narratívak. Szándékosan nem használom itt a fotóriportot mint mûfaji megnevezést, mert Allen képei annál sokkal személyesebbek, érzelmileg sokkal érintettebbek, s nyilvánvaló, hogy nem a kívülálló voyeur, s nem is a higgadt tudósító szemével nézi alanyait. Képei ugyanis nem tudósítások hanem -- nem találok rá jobb szót -- felajánlások. Nem véletlen, hogy e képekrõl való beszédbe
óhatatlanul belekeverednek olyan szavak, fogalmak, melyeknek
bizonyos tekintetben vallásos felhangjai (is) vannak. Hiszen
az Allen képein szereplõ emberek, akár átoperáltatják
magukat (nõbõl férfivé vagy férfiból
nõvé) akár nem, a zsidó-keresztény
kultúra egyik legalapvetõbb, s talán a legsúlyosabb
következményekkel járó toposzának,
azaz test és lélek párharcának egy újabb,
igencsak radikális felvonását jelentik. Teszik
ezt oly módon, hogy a lehetõ legvégletesebben kérdõjelezik
meg például a teremtés fensõbbségét
és mindenhatóságát, de utalhatnék
a változó és változatlan dolgok értékének
hierarchiájára is e kultúrában, mely szerint
a változó dolgok (pl. a test) kevésbé létezõek
és ezért kevésbé jók mint a változatlanok
(pl. lélek, Isten). A test mindig is csupán eszköz
volt az üdvösséghez, mégpedig úgy, hogy
(olykor a lehetõ legdurvább módon) le kellett gyõzni,
meg kellett alázni, felül kellett emelkedni, illetve át
kellett lépni rajta ahhoz, hogy megszabaduljanak a lélek
ballasztjától. E kultúra -- máig legkitartóbb
--ellenségképe a testben testesült meg";
test és lélek örökös párharca a
platonizmus legsúlyosabb öröksége. A szellem
terén sokan megkísérelték már aláásni,
megkérdõjelezni és visszautasítani ezt az
örökséget Mariette Pathy Allen fotói többféle kulturális-mûvészi
hagyományba is illeszthetõk. Budapesti kiállításának
címe, a Gender Frontiers rögtön sugallja is
az egyiket, amelyik a legesszenciálisabban amerikai hagyományok
egyike, s amit a frontier, azaz a határvidék toposza
fejez ki. Ez az amerikai kultúrában oly gyakran felbukkanó
fogalom (sõt jelszó4) mindig is egy olyan határt
tételezett, ami nem lezárást, hanem éppen
ellenkezõleg, nyitottságot sugallt (az amerikai gyarmatosítás
korában például a frontier mindig A másik vonal, amelybe Allen képei jól beleilleszthetõk a Másik reprezentációjának hagyománya, még akkor is, ha képeivel és személyesen kinyilvánított szándéka szerint is éppen e hagyományban fellelhetõ negatív elemek ellenében próbál hatni. A Másik reprezentációjának igénye a legkülönbözõbb területek felõl fogalmazódott meg, és ennek megfelelõen a legkülönbözõbb alfajokat szülte a fotó mûfaján belül is: lásd például az antropológiai, illetve antropometriai fotográfia hagyományát, a szociofotót, a dokumentum illetve riportfotót valamint a mûvészi fotót. Az antropológiai fotózás a kolonializmus sikereinek és célkitûzéseinek szolgálatában fejlõdött ki, ami a Másik reprezentációjának vonatkozásában egyértelmûen az alacsonyabbrendûséget, a kiszolgáltatottságot és megalázottságot volt hivatott adatolni. A Másik testének, illetve életének reprezentációjánál azonban a mai napig, óhatatlanul felmerülnek bizonyos morális kérdések, melyek a bizalom, a beleegyezés, illetve az árulás és kiárusítás motívumai körül forognak. Hasonlóan fontos az insider/outsider pozíció problematizálása, azaz nem mindegy, hogy valaki kívülállóként használja a tekintetét (gaze) vagy résztvevõ megfigyelõként", miként az antropológusok nevezik.7 Ebbõl a szempontból Allen pozíciója valahol a kettõ között van: nem insider de nem is outsider, abban az értelemben, hogy az általa fotózott személyekkel igencsak bensõséges, személyes viszonyban áll, hiszen a képek tanúbizonysága szerint életük legsötétebb s legdrámaibb vetületét tárják fel neki. Esetében a résztvevõ megfigyelõ" tehát nem azt jelenti, hogy õ is a transgenderek életét éli, hanem hogy részt vesz az életükben, s igyekszik a beléje fektetett bizalommal a lehetõ legjobban bánni. Õ az, aki nem csak lát, néz, hanem egyúttal meghallgat, s a fotók éppen ezt a gyónáshoz hasonló beszédmódot fejezik ki (feloldozásról természetesen nincs szó, legfeljebb könnyítésrõl). Kérdésemre, hogy érez-e közösséget például olyan fotósokkal, mint Diane Arbus, Allen azt válaszolta, hogy nem igazán, mert számára Arbus képeibõl éppen ez a fent említett, belsõ pozicionálás hiányzik. Arbus munkáival kapcsolatban gyakran hangzik el az a vád, hogy képein a Másik általában mint freak8 jelenik meg, tehát a képek hiába irányítják rá a figyelmet szerencsétlenek és nyomorultak életére, az együttérzés helyett inkább csak szörnyülködést, viszolygást, jobb esetben sajnálatot váltanak ki, tehát mindenképpen distanciát teremtenek.9 Allen, ezzel szemben, a transgender közösségnek a tágabb társadalmi kontextusba való bevonását célozza meg10, mint egyenlõ az egyenlõkkel szemben. Gyakran fotózza õket otthoni, családi környezetben, s olyan intim tevékenységek közben, melyek nem feltétlenül a szexualitásról, hanem elsõsorban az intimitásról szólnak, és ily módon distancia helyett, már-már kínos, zavarbaejtõ közelséget teremt. Egyúttal átruházza ránk (is) azt a felelõsséget, amit az alanyokból felé áradó, s belé vetett bizalom jelent. Sorozatai gyakran egy-egy átoperálás fázisait örökítik meg, mintegy stáció-szerûen. Allen itt ugyan tudósít, dokumentál, de ezen túlmenõen és elsõsorban azt a mérhetetlen szenvedést és erõfeszítést jeleníti meg, ami a beteljesülés felé vezetõ úttal jár, s ilyen értelemben képei erõsen metonimikusak. Allen tehetsége azonban nem annyira ezeken a sorozatokon, hanem elsõsorban az önállóan is megálló portrékon jelenik meg igazán, melyeken kompozíciós képessége is sokkal nyilvánvalóbbá válik. Erre az egyik legjobb, s egyben legmegrázóbb példa egy olyan a kép, melyen az a Tony látható, aki nõbõl férfivé operáltatta magát, mely folyamat fázisait Allen kamerájával nyomon követte. A kép címe: The Day Before Surgery (Az operáció elõtti napon), s rajta Tony látható anyaszült meztelenül, kövéren, hófehéren egy floridai mocsár kellõs közepén, eufórikus örömben, mintha Ádám és Éva lenne egy személyben, akik éppen bebocsátást nyernek a Paradicsomba. Tony szempontjából ugyanis a történet fordított: a kiûzetés már eleve megtörtént. A kép címe lehetne akár az is, ami az amerikai alkotmányban az élethez és szabadsághoz való jog mellett, mint harmadik legfontosabb jog szerepel: the pursuit of happiness. Azaz a boldogság kereséséhez való jog.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 |
|
|
|