A világ újrateremtése" Pierre Restanyval beszélget Vámos Éva
Vámos Éva: Különleges helyszínnel
lepte meg a párizsiakat a Világ mûvészete
2000-ben címen megrendezett kiállítás
a Szajna-parton a III. Sándor cárról elnevezett
híd pillére mögötti, hatalmas térben.
Az új mûvészetrõl másként akarnak
szólni mindazok a mûvészeti lapszerkesztõk,
akik a világ 50 országából válogatták
az anyagot. A kávézóban a mennyezetrõl függeszkedõ
mûvészeti lapok között ott a Balkon is. Pierre Restany: Rendkívül jónak tartom az ötletet azért is, mert most végre újból szóhoz jutnak a mûvészeti kritikusok. A világ minden tájáról kiválasztott 36 mûvészeti folyóirat fõszerkesztõi válogatták a kiállítás anyagát. Fabrice Bousteau, a BeauxArts címû folyóirat fõszerkesztõje elképzelésének megfelelõen minden kritikus saját országából választott egy-két mûvészt. Ez komoly felelõsséget rótt a szakmai körökre. Ugyanakkor kiemelte végre a kritikusokat a piac és az intézményesített mûvészeti élet közötti szûkre szabott mozgástérbõl. Úgy érzem, hogy napjainkban az új kommunikációs eszközök óriási lehetõségeivel valóban planetárissá tágul a mûvészet, és ez a kiállítás ezt nagyon jól megragadja. Megérint bennünket valami a globalizáció korának kultúrájából. V.É.: Mi keltette fel leginkább érdeklõdését? Hiszen itt Európából indulva a legtávolibb tájak mûvészeinek alkotásait is láthatjuk, igaz, a szudáni mûvész például Courbet híressé vált festményébõl merít a Mûvészet eredete címû képével. P.R.: Jó mûveket láthatunk itt, és a felszabadult örömet, különösen egyes afrikai és ázsiai munkákon, melyeken érzõdik, hogy milyen élmény az alkotóknak, hogy végre teljesen szabadon fejezhetik ki magukat, és élnek is ezzel a lehetõséggel. A történelmi kisebbségi komplexusukat levetkõzték, sõt meghaladták. Úgy érzik, hogy többé már nem függnek az amerikai vagy nyugat-európai modelltõl. A szép szûkre szabott esztétikumától eljutottak a sokkal bonyolultabb igaz ábrázolásáig. Rendkívül élénk, változatos eszközökkel, a lehetõ legmindennaposabb élethelyzetektõl jutunk el a kiállításon az élet nagy kérdéseinek sokszor sajátos, nagyon egyéni és komplex megjelenítéséig, például a politikai vagy a vallási szférában. Ez a kiállítás a remény fóruma, a világ népei, a világ mûvészei közötti globális kommunikáció reményéé. Véleményem szerint soha még eddig nem volt ennyire fontos a mûvészet szerepe a kommunikáció emberibb arculatának kialakításában. |
|
|
|