Korányi Tamás A muzsika mesekertje
A házi
muzsika arra szoktatja az embert, hogy a hogyant kutassa a muzsikában.
Csáth Géza Fenti címen jelent meg Csáth Géza zenei írásainak kötete. A szövegek tanulmányozása nemcsak azért izgalmas, mert igen sokat megtudhatunk a századfordulót éppen követõ évek hazai zenei életérõl, s ez egy újabb századforduló idején sok tanulsággal szolgálhat, hanem azért is, mert az itt közölt írások jelentõs része az akkori kortárs zenérõl szól. A kortárs zene megítélésének a közgondolkodásban nyomon követhetõ állapota pedig alig különbözött a maitól vagy akár a mindenkoritól. Csáth Géza 1919-ben halt meg. Nem tudhatott például Bartók munkásságának igen jelentõs részérõl, azt, amit mi tudunk Bartókról, Csáthnak meg kellett sejtenie ahhoz, hogy írásai mindmáig tanulsággal szolgálhassanak. 1910-ben így ír: Aki meg akarja õt érteni, meg kell tanulnia a nyelvén s írta ezt jó másfél évtizeddel A csodálatos mandarin, s több, mint negyedszázaddal például a Zene vagy a Kontrasztok megismerhetõsége elõtt! Rengeteget foglalkozik Wagnerrel, aki akkor a közelmúlt volt, sokkal közelebb volt idõben, mint napjainkhoz Bartók. Érthetõ, hogy alig tud betelni Richard Strauss zenéjével, s közben megtudjuk: micsoda ostobaságok elõzték meg Strauss elfogadását, hogy a Salome elõadását maga Apponyi Albert tiltotta be, ám a közönség egy részének követelésére maga a szerzõ vezényelte az Operaházban az Elektrát 1910-ben, s egy nappal késõbb Enoch Ardennel zongorázik Richard Strauss a Zeneakadémián! A Tennyson poémájának kíséretére komponált zongoradarab még 1897-ben keletkezett, s azóta is ritkaságszámba megy, hiszen a zongorista számára hálátlan feladat, valóban csak illusztratív résztvevõje a színész által elõadott versnek, a csaknem órás produkcióban a zongorista alig játszik hangszerén. Igazi, modern performansz, nem is zenei nyelvét illetõen, inkább koncepciójában. Glenn Gould vállalta 1961-ben, hogy elõadja a mûvet Claude Rains elõadását kísérve. És sorolni lehetne Csáth írásait Debussy-rõl, Deliusról, Stravinsky-rõl és másokról. A mai zene barátjának és kritikusának élvezetes olvasmány és példa arról, hogy miként kell elõítéletek nélkül, belülrõl megérteni a zenét, a zenei nyelveket, a mondanivalót. Különösen fontos ez a szemlélet manapság, amikor elveszõben van a Csáth-féle modern nézõpont, s inkább a visszaforduló, olcsó vállalkozások sikerét éljük, s még hivatott zenészek is olykor elkeserítõen ostoba dolgokat képesek mondani (legutóbb José Cura budapesti hangversenye kapcsán a vele készült portréfilmben hallhattunk ostoba primitivitásokat a kortárs zenérõl). * * * A Deutsche Grammophone századfordulós kortárs zenei sorozatában (20/21) két újabb hozzáférhetõ lemezt hallgattam meg. Philippe Boesmans belga zeneszerzõ (sz. 1936) mûvei mifelénk nem szólaltak meg eddig, pedig egyebek között Pousseurnál tanult, s mûvei Boulez és Berio hatását mutatják. Álomszerû állapotokat képes megidézni olykor nagy gesztusokkal, máskor cizellált kamarazenei hatásokat kelt, például A vezetõ címû kompozíciójában, amely vérbeli modern hangzású vonósnégyes. Ezt a mûvét 1989-ben a brüsszeli Ars Musica Fesztiválon az Arditti Vonósnégyes adta elõ, s szintén figyelemreméltó még 1977-bõl az Attitudes címû zenés színházi darabja: énekes, színészek, két zongora, szintetizátor és ütõsök közremûködésével. A most megjelent opera elõtt Boesmans már két másikat is írt, a legutóbbit, amely Schnitzler Körtánca alapján készült a svájci Luc Bondy librettójából 1983-ban. Ezt az operát több európai városban is bemutatták, s most 1999-ben készült el Shakespeare drámája alapján, úgyszintén Bondy librettójára a Téli rege címû operája. A féltékenység meséjének nevezi a szerzõ ezt a mûvet, amely a shakespeare-i sztorit modern környezetbe adaptálja. Így indokolttá válik a kortárs zene, amely azonban olykor finoman visszautal a régi idõkre, míg máskor a modern pop zene elemeit is kölcsönveszi. Eklektikusnak gondolhatnánk, ám mégis egységes kompozíció, igazi kismesteri produkció, hazai operakomponisták egyikére-másikára jó hatással lehetne, ha meghallgatná. És ami nem elhanyagolható különösen kortárs mûvek bemutatásánál , kitûnõ elõadókkal szólal meg a mû: egyebek között Anthony Rofle Johnson vagy Cornelia Kallish (aki Rihm Lukács-passiójában énekelt átütõ erõvel legutóbb Stuttgartban) közremûködésével. A lemezen a bemutató felvétele hallható. Elliot Carter veterán amerikai komponista munkássága azért izgalmas, mert életmûvében szinte századunk tükrét láthatjuk. A 1908-ban született zeneszerzõ folyamatosan dolgozik, s állandóan megújítja saját zenei nyelvezetét. Mindkét, az új lemezén elõször hallható mûve a kilencvenes évek közepérõl származik, amikor már maga a szerzõ is közel járt kilencvenes éveihez. A zenére azonban semmi esetre jellemzõ valamiféle veterán hangzás, sõt figyelmébe ajánlható azoknak, akik a modern zenét szívesen kényszerítik régebbi nyelvi tájakra. A lemezen egy klarinéthangverseny és egy szimfónia hallható. Ez utóbbi kórusmû, Richard Crashaw 17. századi angol metafizikus latin nyelvû szövegére: sum flaxe pretium spei (én, az elszálló remény jutalma vagyok.) Gyönyörû kivitelben jelent meg Philip Glass legújabb, ötödik szimfóniája. Öt énekes, felnõtt és gyermekkórus, nagyzenekar mindez már önmagában azt sugallja, hogy Glass eddigi munkásságát összegzi ebben a mûben, amely a szanszkrit Bodhicaryavatara és Rig Véda, az Ószövetség, a japán Nihondzsi, a Korán, a Bhagavad Gitá, a kínai Mencius, a Tibeti Halottak könyve és régi görög szövegek angol fordítását idézi. Számunkra külön érdekesség, hogy a lemezen a Magyar Rádió Gyermekkórusa mûködik közre Thész Gabriella vezetésével. A zene számos részletében Glass korábbi mûveire utal, egyebek között az Ehnaton címû opera vagy a Satyegraha egyes részleteinek zenei hangzása szól új környezetben, a minimál-zene robusztus hangjaival. Még három ütõszenét idézõ lemezt említek. Eötvös Péter kompozícióit (51. zsoltár Frank Zappa emlékére Rácz Zoltán elõadásában; Psy marimba-fuvola-cselló trió Rácz Zoltánnal, Ittzés Gergellyel és Perényi Miklóssal; Triangel Rácz Zoltánnal és az UMZE együttessel, a szerzõ vezényletével) érthetetlen módon a BIS svéd lemezcég adta ki. Ez a minden ízében magyar produkció ráadásul Budapesten lett rögzítve... A másik két lemez a Cage ütõs-kompozícióit összegzõ Amadinda produkció harmadik és negyedik tagja. Különösen fontos a Four4 címû több mint hetven perces felvétel, mert ezt a kompozíciót a szerzõ 1991-ben az Amadinda számára írta. Egyetlen mû vonatkozásában szeretnék visszatérni az Intermoduláció Kamaraegyüttes október 26-i ünnep koncertjére: nagyon jó volt hallani Horváth Balázs szerzeményét (Manets I/b/Crux), õt mindössze két korábbi elektroakusztikus kompozíciójából ismerem. |
|
|
|