Merhán Orsolya A fûtõ mint a legjobb zenész, a portás mint a legjobb sejtbiológus Gerber Pál kiállítása Trafó Galéria, Budapest 2001. január 16-február 11. Nemcsak a kiállítás címével okozott
ismét meglepetést Gerber Pál a látogatóknak,
hanem mûfajával is: nagyméretû, színes
printeket állított ki a Trafóban, keverve az általa
szívesen alkalmazott szövegek, szlogenek megjelenítését
a figurális ábrázolással. Gerber a 90-es
évek kortárs magyar képzõmûvészetének
egyik emblematikus figurája, akinek pályafutása
a Kék Acél1, Kék Irón2,
Kék-Vörös3 szarkasztikus társadalomkritikájával,
A printeknél azonban más a helyzet, mivel a számítógépes
képalkotás lényege, hogy A kiállítás vezérfonala a teremõr felett látható Ha süllyed a hajó, azt mondom, riadó. Ha tehát nem mondom, riadó, úgy nem süllyed a hajó piros betûkkel formált, negatív szillogizmusa lehet, hiszen a mûvek többsége valamilyen fals, hibás, illetve képtelen, zavart keltõ vizuális vagy nyelvi motívumra épül. Egymást követik a paradox, különös, kifacsart és lehetetlen élethelyzetekrõl szóló példák, a dekorum és racionalitás elveinek ellentmondó képek és szituációk. Ráadásul Gerber utánozhatatlan leleménnyel használja fel mûalkotásaiban a grammatikát, legyen szó akár elírásról, helyesírási hibáról (Van-e védtelenebb, van-e szánalmasabb, mint lógó orral, logó farokkal, logó nyelvvel kilógni a sorból), vagy tautológiáról (A nõk, akik gyerekeket szülnek, anyák). A kiállítás egyik legszebb darabja az Elásott szarvas, melynél a szöveges és vizuális tényezõk egyetlen abszurd és misztikus képbe forrva jelennek meg. Amit látunk, lehet a homokban fekvõ szarvasagancs is. Ebben az esetben márpedig ez a valószínûbb, hiszen ki akarna elásni egy szarvast? a képre írott szöveg hazugság, De miért feltételeznénk, hogy a mûvész hazudni akar nekünk, mi oka lenne rá? Viszont elhiszi-e bárki is, hogy a képen mégis egy elásott szarvas van? Hogyan függ ez mégis össze a képzõmûvészettel? A zavarbaejtés, a banalitás, az ilyen mértékû triviális egyszerûség továbbgondolásra késztet. A vizualitást, a képet is a mûbe építõ
munkák közül a Micsoda öröm, vagy
a Tartsátok vissza a nevetést paradox helyzeteket
vázol fel. Hiszen képtelenség, hogy egy történészt
teljesen korhû öltözetben, hasonmás fegyverekkel
és korhû harcmodorral kaszaboljanak Líraibb hangvételû a kiállítóterem jobboldali falára kerülõ, kisebb méretû képekbõl, szövegekbõl összeállított montázs. Szubjektív kis kaleidoszkóp, amelyben nagyobb szerepet kapnak a mindennapi élet helyszínei és tárgyai. A kihívás napja felirattal ellátott toll, a drágakövek, a mellékhelyiség, a magyarok számára különösen jelentõségteljes Nagyon fáj felirat, a ceruza, a véres körömágy, egy barát egy római szarkofág mellett, egy hamutartó, cipõ és piros pöttyös labda, az Egy szar könyvet egekbe dícsérni-mondat végletes ellentétezése, egy összetaposott Coca-Colás doboz, a mûvész alkotásai bizonyos beállításban, a Baromfi Csõrkurtító Bt reklámöngyújtója, hogy csak kiragadott példákat említsek, személyesebb, intimebb hangulatú világba engednek bepillantást. A kiállítás végére a nézõ elbizonytalanodik, tétován keresi a képek közötti kapcsolatokat, a magyarázatot, a megfejtést. A tudományosság, a ráció, a grammatika és a narráció állandó jelenléte, felemlegetése erre kényszeríti. A mûvek egyfelõl gondolkodásra késztetnek, a gondolkodás szó filozófiai értelmében, az állítás, bizonyítás, cáfolat hármasságával, miközben a megfoghatatlanság érzése, lebegése járja át, határozza meg a kiállítás hangulatát, hiszen meglehet, hogy mindössze egy poén, egy vicc, csak fanyar és ironikus játék az egész.
1
Kék Acél, Budapest Galéria Kiállítóháza,
Budapest, 2 Kék Irón 13+1 képzõmûvész kiállítása, Duna Galéria, Budapest, 1989. december 171990. január 7. 3 Kék-Vörös, Uitz Terem, Dunaújváros, 1990. január 18-tól 4 Dialógus Festészet az ezredfordulón, Mûcsarnok, Budapest, 2000. december 122001. január. 17. |
|
|
|