Cserba Júlia A Marcel Duchamp-díj elsõ nyertese Pole-Self 2001. január 16-február 11. Centre Georges Pompidou, Galerie 3 Skulptur Sortier Station, Stalingrad metróállomás A francia mûvészet nemzetközi megismertetésén fáradozó társaság, az ADIAF keretén belül alakult, múzeumigazgatókból és magángyûjtõkbõl álló nemzetközi zsüri elsõ ízben ült össze, hogy odaítélje a Marcel Duchamp-díjat egy olyan Franciaországban élõ mûvésznek, aki a vizuális mûvészetek valamely területén kiemelkedõ színvonalú tevékenységet folytat. A hat jelölt, Pierre Bismuth, Rebecca Bournigault, Claude Closky, Thomas Hirschhorn, Felice Varini és Xavier Veilhan közül a zsûri választása Thomas Hirschhornra esett, aki a díjat a Pompidou Központban, saját kiállításának megnyitóján vehette át. A Marcel Duchamp-díj ugyanis nemcsak jelentõs összegû, 200 ezer frankos pénzjutalommal jár, de két hónapos kiállítási lehetõséget is nyújt a nyertesnek. Az 1957-ben született svájci Thomas Hirschhorn 1984 óta él Párizsban, de csak 1986 óta foglalkozik képzõmûvészettel, korábban alkalmazott grafikusként dolgozott. A Pompidou Központban most bemutatott munkája, a Pole-Self elmélkedés a kultúráról és a hatalomról, a globalizációról és a szociális igazságtalanságról. A terem falait könyvlapokból készült girlandok, börtönbõl való szabaduláshoz szükséges szerszámok és divatfotók borítják. A legkülönfélébb témájú és színvonalú, láncokra függesztett könyvek sûrû sora képezi a kerítést. A könyvek között átbújva, és ezzel zajos lánccsörgést idézve elõ bejutunk a belsõ térbe, ahol többek között kötélbõl és láncból készített kompozíciókat, összetört tükrök darabjaiból emelt dombot, eligazító táblákat és hólánccal ellátott autógumikat találunk. Ezek egy részét gondolati kapcsolat, míg másokat valódi láncok fûzik egymáshoz. Itt kapott helyet a kidobásra ítélt könyvekkel megtöltött hatalmas méretû szemeteszsák, a Poubelle capitaliste, a kapitalista szemétláda is. Mint más alkotásainál, úgy a mûvész a Pole Self esetében is, a közönséges, hétköznapi tárgyak mellett más egyszerû anyagokat, hulladékfát, alufóliát, kartondarabokat, újságkivágásokat használt fel. Hirschhorn egy másik szobra (mert ezeket az összetett mûveket
szobroknak nevezi) bár |
|
|
|