Haba Péter Steril modern Kertész András: a Matáv Rt. Innovációs Központja A Matáv idén elkészült, a lágymányosi Info-parkban álló irodaháza végre egészen más látványt nyújt, mint a többi ottani, egymáshoz talán túl hasonló cégszékház, egyetem. Gondolnánk, Kertész András mûve új színt hoz a nemzetközi divatot a kelleténél kevesebb fantáziával követõ, szokásos vöröstégla-üveg épületek közé. Az új szín azonban közel sem friss. Az épület az Info-parkot átszelõ Pázmány
Péter-sétány mentén áll, az oldalsó
homlokzat nagy üvegfala tisztelettudóan követi az út
széles, feszes ívét. Nagy, rotundaszerû tömb
Ahogy az elõbbiekben láthattuk, hagyományos értelemben nem lehet az épülettel kapcsolatban a kompozíció fogalmát használni, már csak azért sem, mert a megrendelõ fõ elvárása nyilván az volt, hogy a belsõ terek a lehetõ legtöbb akár egymásnak ellentmondó funkcióra alkalmasak, bármikor könnyedén átépíthetõek legyenek; egyszóval az egész elsõsorban univerzális közegként létezzen, s csak másodsorban építészeti mûalkotásként. Ezt érezzük az épület nagyon kellemes, levegõs belsõ tereibe, udvarába lépve is. Az egyes szárnyakat könnyed, csupán üveggel körülzárt vázrendszerbõl álló, többszintes átjárók, azokat pedig szintén teljesen megnyitott galériák kötik össze, melyekbe az irodák és más szobák, termek szinte lehatárolás nélkül, folyamatos térként nyílnak. Az egész épületre ez a felbontott szerkezet jellemzõ; az egyes terek átfolynak egymásba, a sok üveg révén áthatják egymást. Az embernek néha az az érzése, hogy falazott, épített (tehát nem üveg) fal csak ott van, ahol statikailag elengedhetetlen. Sokhelyütt a transzparens térhatárolás halmozása miatt akár több traktuson is keresztüllátunk. Épp e tekintetben érdekes az a különálló négyzetes üvegépítmény, amelyet a rotunda kör alakú udvara rejt magában: olyannyira áttetszõ az egész, hogy szinte beleoldja magát az udvar terébe, s mint épület, szinte megsemmisül marad a váz, amely az egyes szinteket elválasztja (a függönyfalas szerkezetben a mû üveg körítõfala és a váz amúgy is független egymástól). Mindez tulajdonképpen a 20. századi építészet nagy vágyainak, a teljes flexibilitásnak, a transzparenciának, a kontinuitásnak mai megvalósítása a sok közül. Mégis sajátságossá válik attól, hogy Kertész itt-ott a tömör falat néhány pillanatra uralkodóvá teszi, nem hagyja teljesen feledésbe merülni a járókelõ számára; vagy azoktól az akár építészetelméletinek is tekinthetõ utalásoktól, melyeket a teljesen áttetszõ szobák hosszú sorolásával, vagy az elõbb említett épület az épületben-momentummal jelenít meg. A külsõ összképét a monumentális ívek, a high-tech hangulatot adó acélelemek közhelyeinek végeredményben ötletes variálása határozza meg, olyan formavilág tehát, amely kezdi mára elveszteni asszociativitását (nem is olyan rég a csupaüveg-fém-gránit épületekkel kapcsolatban még azt emlegették, hogy azok a csodás jövõt sugalmazzák!), amely már nem ad különösebben önálló karaktert az egyes épületeknek olyan sterilizálódott elemek összessége ez, amelynek megalkotásában épp a tárgyi eszközök és formák üressége miatt nem mindig lényeges az esztétikai cél. Mintha az utóbbi évek ún. neomodern építészetében ezek az elemi-funkcionális formák mára levetették volna magukról a század elsõ felében induló modernizmus szellemi alapjait (mely modernizmus történeti folyamatába az elnevezés révén tudatosan is illeszkednek), s egy egészen új önmeghatározás lehetõségeinek keresése elõtt állnának. Ez a momentum különösen akkor válik elgondolkodtatóvá, amikor az ember a Matáv-ház építészeti környezetét veszi szemügyre. Az ELTE nagy árkádsorral, diadalívszerû elõcsarnokokkal övezett, geometrikus mintával tagolt tömbjei, archaizáló melléképületei minduntalan azokat az egykor szintén asszociatív történeti formákat vonultatják föl, melyekhez hagyományosan a legszorosabban kötõdik az építõmûvészet fogalma. Ezekkel bizonyos mértékben a posztmodern építészetnek a '70-'80-as évekre jellemzõ eklektizáló típusára emlékeztetõ (a Graves-féle építészeti attitûdöt, illetve a Rossi-féle racionalizmust felidézõ), kompakt zártságú mûvekkel áll szemben a Matáv-épület kristályosan tiszta, tipizált-technizált (bár ahogy láttuk, szintén történetiséggel bíró) épületelemeknek, formáknak a virtuóz komplikáltságú, nyitott tömegformálás révén újszerû összképe. Két különbözõ építészeti nyelvvel találkozunk az Info-parkban nézelõdve, az építészeti üzenet más-más, egy régebbi s egy még talán nem teljesen fejlett közvetítõ módszerével. |
|
|
|