Halász Tamás Ütközésig nyitni A Doug Elkins Company (USA) és a Sheketak! Project (Izrael) a Trafóban Trafó Kortárs Mûvészetek Háza 2001. november 14-15., 2001. február 3-4. Két hónap alatt két olyan vendégjáték
is zajlott a Kortárs Mûvészetek Házában,
amelyre egyaránt volt jellemzõ a zajos siker és a
szakmai... fogalmazzunk finoman: fenntartás. A Trafó, társintézményeivel együtt igyekszik az eseményeknek elébe menve, tudatosan bõvíteni potenciális közönségének köreit. Profi menedzsmentjét a ház elõfutárként még a Petõfi Csarnok-beli években megalapozta, most a kisebb befogadóhelyeken és a saját játszóhellyel a legritkább esetben rendelkezõ társulatokon a sor a rendszerépítésben. A Doug Elkins Company és a Sheketak! vendégjátékának stílusában aktuális tendenciákat találunk, ám meghívásuk gesztusát már nem nevezhetjük tendenciózusnak. A valós megtervezettséghez, a legapróbb részletekig tudatosan felépített mûsorpolitikához az az anyagi bázis és financiális mozgékonyság hiányzik, amirõl nem gyõzünk országszerte eleget beszélni. A két társulat budapesti vendégszereplése
komoly dilemmákat vetett fel: a (már jeggyel rendelkezõ)
táncbarátok soraiban egyfelõl osztatlan örömöt
okozott az ostromállapot, ami Doug Elkins és csapata már nem volt ismeretlen a hazai közönség elõtt: azt feltételezni viszont, hogy 1994-es PeCsa-beli felléptük emlékét máig hordozó tömegek adták ki a teltházakat, már csak a tánc-vendégjátékok esetében hosszúnak számító hat évnyi távolság miatt sem ésszerû. A társulat bemutatkozó elõadása kivételesen jókedvû, szellemes és üde négy tételbõl állt. Erõs kisugárzású, civilben is elbûvölõ tagjai nagy sikert arattak a most magukkal hozott anyaghoz képest jóval mélyebb és tartalmasabb anyagukkal. Külön érdekesség, hogy ezúttal is játszott koreográfiájuk, a The Stuff of Recoiling elmaszkírozottsága miatt senkinek sem volt ismerõs, magam is csak a mûsorfüzetek egybevetése után figyeltem fel az egyezésre. Az Elkins társulat az Egyesült Államok egyik igazi sztárcsapata: könnyed hangvételük, páratlan képességû táncosaik, a repertoárdarabjaik mindegyikére jellemzõ (és egyre fokozódni látszó) derû külön-külön is indokolná ezt. 2000-es elõadásuk három tétele a poszthippi-diszkó aranykor világát idézte. Profi és lehengerlõen megszerkesztett mûsoruk instant hatást váltott ki a közönségbõl. A kelet-európai turné programjába illeszkedõ budapesti elõadásokból sugárzó, Magyarországon szinte értelmezhetetlen, és talán épp emiatt annyira elbûvölõ boldogság és a remek zenei anyag a maximális tetszést váltott ki. Az est elsõ tétele, a Wrench (Ficam) során Elkins saját gyerekkorát idézi meg; szülei partijait, amelyeket a lépcsõ tetejérõl bámult titokban. A felnõttek Burt Bacharach, Hal David és persze a Bee Gees, Sylvester és a többiek zenéjére ropták. A darab hátteréül vetített virágminták pedig minden bizonnyal a bõ nadrágszárakat és selyemingeket díszíthették. A bevezetõ vidámság remekül illeszkedik a kilencvenes évek végének a hetvenes évek elejét filmben-zenében-öltözködésben menetrendszerûen újrafelfedezõ légkörébe. A korábbi, 1992-es, több lírát és elmélyült pillanatot tartalmazó The Stuff of Recoiling (A visszaesés anyaga), a régi ismerõs, egyesítette magában a mozgás szépségét és a bulihangulatot. Elkins mûvészetének valóságos tûzijátéka volt ez a feszes darab. Mozgásanyagába apait-anyait beleadott alkotójuk: sportágak gesztusait, keleti táncmozdulatokat, parodisztikus gegeket és klasszikus formanyelvet láttunk itt szoros csokorba szedve. A harmadik alkotást, a Wholly Matrimony-t (Tökéletes házasság) a vendégjáték elõtt alig fél évvel készítette el a koreográfus, nászajándékul újdonsült feleségének. Minden irónia nélkül mondom: ez nem akármilyen gesztus. A már megszokott módon sodró koreográfia szinte tablókép jelleggel mutat meg tréfás, kedves helyzeteket, és ábrázol szellemesen, némi negéddel személyközi viszonyokat. Az egyre sûrûbben emlegetett újromantika tipikus darabja ez a frigy-tánc; futamideje alatt nem csak a keep smiling társadalom kisugárzását érezhetjük, de a térben és idõben egy esküvõ környékén játszódó szkeccsekbõl szembesülhetünk például azzal, hogy a földgömb eme jelentõs szeletén mit is jelent a tolerancia, a másságnak nem csupán frázisverklizésben kimerülõ védelme és elfogadása. Az izraeli társulat izraeli szempontból (is) pont jókor jött. A zsidó állam hihetetlenül gazdag táncéletébõl ugyanis a magyar közönség a közelmúltban két meglehetõsen vérszegény demót láthatott. A Keriat Sh'ma címû elõadás, és az állítólag világhírû Liat Dror & Nir Ben Gal Company vendégjátéka ijesztõ perspektívát adott annak a ténynek, hogy a lakosságát és területét tekintve egyaránt félmagyarországnyi államban található az ezer lakosra jutó legtöbb táncegyüttes az egész világon. A hozzáértõk számára kétségtelen, hogy a Batsheva és a Kibuc táncegyüttes hazája a világ egyik táncnagyhatalma, és sokan láthatták az Artus kötelékében Budapesten is a kiváló Vertigo társulat táncosait, de a közelmúltból viszont volt mit felejteni. Bár a színpadon nem minden alakult úgy, mint
a Trafó extravagáns magyarsággal írott tájékoztatóiban
sejttették, a Sheketak! frenetikusat produkált. A négy
évvel korábban alkalmilag összeállt projekt-stáb,
a Batsheva táncosai és a lenyûgözõ névre
hallgató Nekmat Hatraktor (A traktor bosszúja) rockzenekar
tagjai elõadásukkal már a fél világot
bejárták. Az elõadás, mely a héber
seket (csend) és tak (ritmus) szavakból képzett
nevet viseli, igényes, frenetikus revü, a tehetség
és kreativitás ünnepe. Alapállásban
három táncost és két zenészt látunk.
Pár perccel késõbb a felállás teljességgel
elmosódik. Mindenki virtuóz mindenben. A Sheketak!
hip-hop, rock és keleties ütõhangszeres Az elõadás során tehetségük minden létezõ oldalát megmutatják, ám már-már feszültségkeltõ visszafogottsággal. Pár pillanatra például tökéletes klasszikus mozdulatok tûnnek fel, majd moonwalk, break, kontakt és ki tudja, még mi minden temeti el a balettemléket. A háttérben élõben megszólaló basszusgitár és dob hangzását maguk a táncosok egészítik ki: dobverõvel, szteppcipõvel, tikfával szólaltatnak meg mindent, aminek hangja van. Állványzaton különbözõ hulladék-fémelemek sorakoznak: az ócskavas dobfelszereléssé válik az értõ kezek alatt. Végeláthatatlan csövön horpadt konyhai edények tömege ereszkedik alá: a táncosok fergeteges gongjátékot adnak elõ rajtuk. Hangszerré válik a behangosított táncszínpad is: dobverõk által szólal meg, hogy ritmust adjon a tánchoz. A Sheketak! egy alapos guberálásnyi kellékkel és két hangszer élõ hangjával káprázatja közönségét egy olyan korban, amikor a tánc gyakran eltûnik a melléje tornyozott technikai körítésben, a hightech kulimászban, igazodva a trendhez. Itt és most öt ragyogó tehetség, öt kiváló komikus jutalomjátékát figyelhette a Trafó történetének talán legeklektikusabb közönsége. Tizenéves hip-hoposok, negyvenes törzsgárdisták
és a szakma. Elkinsék és a Sheketak! olyan közönséget
hívtak a kortárs tánc nézõterére,
amelynek alapvetõen ott a helye. A világ számtalan
híres táncegyüttesében találhatunk
egykori utcatáncosokat, break-eseket, hip-hop-táncosokat,
akrobatákat. Kivételes egyéniségeikkel hazai
vendégjátékokon is találkozhattunk már.
Természetes, hogy a felsorolt irányzatok és a kortárs
tánc hirtelen összeborulásáról irreális
álmodoznunk. Párbeszédrõl, átjárhatóságról
azonban annál ésszerûbb és megalapozottabb.
E két elõadás jól demonstrálta azt,
milyen egyszerûen lehet átcsalogatni a Trafó pincéjében
tartott partyk lehajtott fejjel azonnal a lépcsõházba
igyekvõ közönségét egy emelettel feljebbre.
A kezdeményezésnek már voltak-vannak nyomai: így
a Szárnyak Színházának különös
go-go lidércei a Fáklya Klubban, vagy a Horváth
Brigitta-Szabó Benke Róbert kettõs a Mozgó
Ház Társulás Trafóban tartott partyján,
hogy csak két, frissebb példát említsek.
A legutóbbi Inspiráció fesztivál (Balkon
2000/122001/1.) fiatal koreográfusi mezõnyében
pedig már az elsõ utcaitáncos múltú
aspiráns is feltûnt: Fehér Ferencnek hívják,
és úgy |
|
|
|