Radák Eszter Beszámoló a Turner Prize kiállításról Tate Britain, London London mozgalmas mûvészeti életében kiemelt
figyelmet kap a Tate Britainben évente rendezett Turner Prize kiállítás.
Neves londoni galériák jelölik mûvészeiket
az eseményre, és aki a négy kiállító
mûvész közül a díjat megkapja, szinte biztos,
hogy a médiumok érdeklõdésének középpontjába
kerül, sõt az eddiginél sokkal gyorsabban kitárulnak
elõtte a hazai és a külföldi nagy kiállítóterek
kapui. A Turner-díj odaítélése után
vált igazán sztárrá Tony Cragg, Gilbert and
George, Richard Long, Anish Kapoor, Damien Hirst, Douglas Gordon, Chris
Ofili és Steve McQueen. Eddig rejtélyes volt számomra,
hogy mi alapján dõl el, mikor, ki lesz az a négy
kiválasztott, aki mûveivel itt szerepelhet. Szerencsére
a Business Design Centre-ben épp kinntartózkodásom
idején rendezték meg az angliai, de fõként
a londoni galériák, mûvészeti csoportosulások
bemutatkozó vásárát. Ezen a kirakodáson
is láthattunk az idõnként nyomasztó giccsdömping
közepette néhány mûvet a Turner-díj jelöltjeitõl.
Bár jó néhány neves galéria nem képviseltette
magát Saatchi, Jerwood, Lisson Gallery , így
sem volt tehát teljes a rálátásunk az angol
mûvészeti szcénára, mégis érthetõbbé
váltak a különbözõ elmozdulások, új
irányvonalak. A Tate Britainben szereplõk beleillettek az
új tendenciákba, és a harmincasok generációjából
egyszerûen õk Kellemes meglepetésként ért, hogy Angliában
a fiatalok nem feltétlenül törekednek a nagy elõdök
megtagadására, nem szégyen, ha valakinek a munkáján
érzõdik mestere hatása. Több generáción
végigkövethetõ egy-egy festészeti iskola,
nem fektetnek fölösleges energiát minden tanult stiláris
jegy eltüntetésének kísérlete. A fiatal
generáció ott mintha jobban bízna magában,
egy kósza ötlet, egy geg elegendõnek bizonyul munkáikhoz.
Ennek a bátorságnak azonban lehet hátránya
is. Gyakoriak a lapos, nem teljesen átgondolt, felszínes
munkák. A mindent szabad elv magával hozza
az értelmetlenségbe fulladt silányságok
dömpingjét. A fiatalok nagy része csak készíti,
de nem gondolja át mûveit. Ezt mintha manapság a
kurátorok és a teoretikusok feladatának tekintenék.
Az önálló nézõpont, állásfoglalás
hiányát érezhetjük a munkákon, ezért
tûnnek pusztán illusztratívnak ezek a darabok. Ebbõl
a szomorú közegbõl valóban kitûnt a
négy jelölt: Glenn Brown, Michael Raedecker, Tomoko Takahashi,
és a díj nyertese, Wolfgang Tillmans. A kiállítás
elsõ termében rögtön az õ fotómunkáit
láthattuk: A következõ termet a japán Tomoko Takahashi installációja töltötte ki. Gigantikus, több kamionnyi mûtermi szemét között botorkálhatott a nézõ. A fogyasztói társadalom által elhasznált tárgyakból, hulladékból már az ötvenes években is készültek mûvek. Lawrence Alloway ezek leírására a junk culture kifejezést használja. Mennyiben más tehát ez az itt látott, 2000-ben készült mû, mint mondjuk egy, a hatvanas években született Fernandez Arman munka? Sajnos, nem sokban. Persze nagyobb teret tölt ki, és a monumentalitásnak kétségkívül van hatása, de itt ezzel nem sikerült többletinformációhoz jutnunk. A szétdobált tárgyak között felbukkannak mûtárgyak is, ezek szerint egyenlõnek tekinti õket az elromlott, tönkrement szerszámokkal, kimustrált székekkel. Nem tartja õket különbnek más sorozatban gyártott termékeknél, nincs értékük, nincs funkciójuk, megfosztotta õket egyediségüktõl, különleges státuszuktól. Ugyanolyan szemétté váltak, mint bármely más közönséges tárgy. Aztán egy újabb áttéttel az egész halmazt értelmezi mûalkotásként. Ez a megoldás mintha kioltaná az eredeti felvetést, visszavonja azt a vitatható, de kétségkívül erõs állítást, hogy a mûalkotásoknak nincs többé különleges aurájuk, a fogyasztói társadalom eldobható, lecserélhetõ részévé váltak. A kiállítás legutolsó kis termében videodokumentációt láthattunk a mûvészek eddigi tevékenységérõl, õk maguk is megszólaltak, elmondták hitvallásukat, koncepcióikat. Takahashi itt bemutatott anyaga, jóval érdekesebb volt a kiállításon láthatónál. Ezeket is jellemzi a tér nagyvonalú kihasználása, a halmozott anyaghasználat. A szabad ég alatt, egy teniszpályán sportszerekbõl összerakott installációja mellett legjobbnak egy rövid videomunkája tûnt. A film egy akciót dokumentál, ehhez minimális eszközt használ; a videó elsõ kétharmadában egy beállítást, és pusztán néhány snittet. A vállalkozás azonban annál hatalmasabb: egy bérház erkélyére kiállva, miszlikbe vágott irodai hulladékkal havazza be az egész utcát. A kamera elõször fölülrõl vette az egész forgatagot, ahogy a fehér papírcsíkok a szél mozgását követve hullanak alá. Mikor azonban az utcán a mûhónak örülõ emberek kergetõzni, játszani, dobálózni kezdenek vele, a kamera is követi a mozgást. A film végére leér az utcára, elvegyül a kavarodásban. Kevésbé látványos de általam annál jobban irigyelt a mûvésznõnek egy, az interneten is látható munkája (www.e-2.org), mellyel otthonosabbá próbálja varázsolni az unalomig ismert számítógép-jelrendszert. Írt (íratott) egy programot, mellyel eltüntette a sablonos ikonokat, és kicserélte a feliratokat, jeleket saját esetleges kézírására, rajzocskáira. A Tate Britainben megrendezett kiállítás legmegdöbbentõbb
terme a harmadik mûvészt, Glenn Brownt bemutató
volt. A munkák láttán az elsõ benyomás,
finoman fogalmazva, Az utolsó teremben a nyugalom az uralkodó. Tört földszínek, nagy felületek a fõ jellemzõi Michael Raedecker hímzett vásznainak. Képzelt tájakon járunk. A vele készített interjúban a mûvész elmesélte, hogy városi gyerek lévén ritkán járt a természetben, mûveihez elég volt egyetlen benyomás, a többi a fantáziája szüleménye. A többnyire egy tónusban tartott, szigorú perspektívával szerkesztett képeit a különbözõ fonalakból álló hímzések törik csak meg, ezzel is újabb érzékeny faktúrát adva a felületnek. A fonal persze nem pusztán a felületkitöltõ szerepre korlátozódik, hol kontúrt, hol egy újabb síkot, hol egyszerûen csak árnyékot jelöl. Érdekes megoldásnak tûnik egy új, más minõség használata a képen, mely ráadásul nem is teljesen anyagidegen, hiszen a szálak harmonizálnak a vászon szõtt textúrájával. |
|
|
|