Archiscopie Gwaenael Querrien építésszel és lapszerkesztõvel beszélget Vámos Éva Vámos Éva: 60 európai építészeti folyóirat kiállítása érkezett a budapesti Francia Intézetbe, amelyet a franciaországi Languedoc Roussillon regionális mûvészeti központja több francia kulturális alap támogatásával indított útjára. A megnyitó napján építészetrõl és folyóiratokról vezetett kerekasztal-beszélgetést Bojár Iván András, az Octogon címû folyóirat fõszerkesztõje. A kerekasztal külföldi és magyar résztvevõi az Építészfórum címû internetes folyóirat online közvetítésének köszönhetõen a közben folyamatosan érkezõ kérdésekre is válaszoltak. Az Archiscopie megújult építészeti folyóirat szerkesztõjét kérdeztük elõször is lapjáról és a francia építészeti lapok helyzetérõl. Gwaenael Querrien: Pontosan 2000. január 1-jén jelent meg elõször Archiscopie címen ez a tartalmában és formájában egyaránt megújított lap (amelynek elõdjét 1974 óta szerkesztettem). Ezúttal rövid, kifejezõ címet kerestem egy terjedelmében és külsejében most már jelentõsebb folyóirathoz. Ugyanis több eseményrõl számolhattunk be ez jó jel, hogy mégiscsak többen figyelnek ma már az építészeti kultúrára. A folyóiratunk költségeit 80-90 százalékban a Kulturális Minisztérium fedezi, és így a kereskedelmi lapoktól teljesen eltérõen mûködünk. Így például hirdetés egyáltalán nincs az Archiscopie-ban. Az építészeti folyóiratok egyébként nálunk általában inkább magántulajdonban vannak, ahol a sok tulajdonosváltás ugyancsak megnehezíti a szerkesztõségek életét. Ezek a lapok általában nem nagy példányszámban jelennek meg, tehát nem igazán nyereségesek így erõsen függnek a hirdetõktõl. Tulajdonképpen 4-5 jelentõs francia építészeti folyóirat van jelenleg. Ezek közül az Architecture d'aujourd'hui egy idõben külföldön is annyira keresett volt, hogy jelentõs nyeresége is volt de ez ritka jelenség. Általában elmondható, hogy az állam által közvetlen vagy közvetett módon támogatott lapokban olvashatók a kutatásokról szóló, elméletibb jellegû anyagok.. Van még egy, talán szûkebb körben ismert, évi 2-3 alkalommal megjelenõ lap is, amelyet a francia Építõmûvész Szövetség ad ki, és amely intellektuális, és tele van érdekes kritikákkal. V.É.: Mi a véleménye a budapesti kerekasztal-beszélgetésrõl ? G.Q.: Elõször is érdekes volt szembesülni azzal, hogy Európa-szerte nagyon sok a hasonló kérdésfelvetés az építészeti kritikát illetõen most, hogy már nem egy-két szekértábor harcol egymással, hogy nem egyszerûen modern és posztmodern tendenciák nevében lépnek fel, hanem rendkívül sokszínû és sokféle irányzatot látunk. Ez a sokféleség viszont egyesek szerint kétségbe vonja az építészeti kritika létjogosultságát. Én ezt másként látom. Szerintem az építészet is mûvészet, de sokkal összetettebb, mint például a festészet vagy a szobrászat és éppen ezért fontos és csak rá jellemzõ politikai, gazdasági és társadalmi dimenziói vannak, így az építészeti kritika is eltér a többi mûvészeti kritikától. Bár azt is el kell mondanom, hogy egyesek szeretnék, ha ez is csak esztétikumról és mûvészi tehetségrõl szólna. de ennek szükségszerûen szólnia kell a városról is, és azokról az emberekrõl, akik ott laknak akik esetleg szenvednek egy-egy építészeti megoldástól, vagy éppen ellenkezõleg, rajonganak egy-egy épületért. Azután még az is elõfordulhat, hogy a járókelõk számára pozitív esztétikai élmény egy olyan épület, amely a bentlakóknak vagy az ott dolgozóknak ugyancsak kellemetlen. Így például a Défense negyed bejárata lehet, hogy esztétikailag jó, de a benne dolgozó minisztériumi embereknek ritka kellemetlen munkahely. Az építészet tehát olyan bonyolult és nagyon sokakat érintõ kérdéseket vet fel, hogy szerintem lételeme a kritika. V.É.: A vitákban mindig elõkerül a Pompidou Központ felújítása és funkciójának részleges változása. G.Q.: A Pompidou Központ példája több szempontból is érdekes. Amikor épült, olyan volt mint egy manifesztum, és sokak szemében szentségtörõ volt a régi Párizsban ezt a sok furcsa jelzõvel illetett épületet felhúzni. Érdekes egyébként, hogy adott esetben ugyanazok az emberek, akik nem szerették az épületet, megkedvelték a benne és a környékén folyó sokszínû mûvészeti életet és szívesen mozgólépcsõztek, hogy lássák a szép kilátást. Most felújították és átalakították valamelyest a Pompidou-t, belül megnövelték az ott levõ Modern Mûvészeti Múzeum területét, az átalakítás következménye azonban az is, hogy az eddigi nagy fogadó terek megszûntek, és most már mozgólépcsõzni sem lehet ingyenesen a Múzeum megnövelt területén. Úgy érzem, hogy valami eltûnt mostanra a negyed újszerû és dinamikus légkörébõl. V.É.: Ön részt vesz a párizsi Chaillot palota Cité de l'Architecture et du Patrimoine terveinek elõkészítésében. G.Q.: Valóban, a Chaillot palotában 2003-ra valósul majd meg ez a nagy terv. Ez egy nagyszerû lehetõség, hiszen ebben a Kulturális Minisztériumhoz tartozó épületben a már meglévõ, de korszerûsítésre váró mûemlék-múzeum mellé kerül majd egy építészeti múzeum és egy olyan építészeti szakkönyvtár is, amelyet szakemberek, diákok és a nagyközönség egyaránt látogathat majd. Az intézmények közül ugyancsak idekerül majd egy jelentõs levéltár. Különbözõ építészeti és urbanisztikai tematikus kutatócsoportok is fognak itt mûködni. A Chaillot palota Párizs egyik legérdekesebb, legforgalmasabb része. Fontosnak tartom, hogy a legszélesebb nagyközönség számára is érdekes kiállításokat tudjunk majd itt rendezni. És nem utolsósorban ide kerül majd a Francia Építészeti Intézet is, ahol már jobb körülmények között publikálhatjuk folyóiratunkat, az Archiscopie-t. |
|
|
|