Korányi Tamás megdöbbentõen tudatlan vagyok mondta a Nobel-díjas Szent-Györgyi Albert 1964-ben. Vizsgázhatnék az egyetemen folytatta , de akármelyik vizsgán megbuknék. Ennél rosszabb: kincsként õrzöm tudatlanságomat; kényelmesnek érzem. Nem felhõzi be naivitásomat, szellemem egyszerûségét, azt a képességemet, hogy gyermeki módon csodálkozzam a természeten, és felismerjek egy csodát még akkor is, ha mindennap látom. Többször is eszembe jutott a fenti egyszerû gondolatsor az elmúlt hetekben. Nagyszerû, mert mindenekelõtt egy szabad, mindenféle ostoba kötõdésektõl mentes gondolkodás kifejezõdése: a kincsként õrzött tudatlanság egy ostoba, ám folyvást okoskodó világban; egy gondolkodásé, mely csak azt tartja meg, amire szüksége van a dolgok megértéséhez, intuitív megragadásához Mondom, többször is eszembe jutott, amikor meghallgattam a Making New Waves idei eseményeit, jelen voltam, amint a gyerekek elõadásában és értelmében megszületik a zene, amint eltörlõdött a határ az elõadó és a közönség, a szakember és a laikus között, de azonos maradt az a hullámhossza, amit a zene hozott létre. És eszembe jutott, amikor megismertem Meredith Monk operáját, s még elõbb, amikor Szemzõ Tibor új lemezének bemutató koncertjét hallgattam meg. A Trafóban még februárban zajlott le a Making New Waves 2001, egybekötve az elektronikus zenei mûhely és a zenekari mûhely eseményeivel. Az elõbbi eredményét a zárónapon hallhattuk. A hang-játszóház project lelke Duncan Chapman volt, ez a minden ízében pedagógus zenész, aki tökéletesen elhitette a gyerekekkel és a közönséggel, hogy a zenének nincsenek korlátai. Pontosan ezt már én teszem hozzá csak a gondolkodásunknak vannak korlátai. Chapman szerint tehát minden zene, egy kulcscsomó akár hangolható zeneszerszámmá alakulhat, a mikrofon ügyes kezelésével bármilyen tárgy sokszínûen megszólaltatható. És amikor mindez az öröm egyúttal kíváncsivá tesz bennünket, akkor megindulhat a tanulás, ami ilyen formán a szórakozás része lesz. Itt nem kell magyarázni, hogy ez miért jó! A gyerekek és a közönség egyszerre csak azt érezte, hogy ez a világ barátságos is lehet, csak jó szívvel és kíváncsi szemlélettel kell megszólítani. Nos, Chapman csodái ezt a reményt ébresztgették azon a vasárnapi estén. Ugyanaznap este ismertetett meg Stephen Montague angol zeneszerzõ (eredetileg amerikai, ott született 1943-ban) Dark Sun címû kompozíciójával, amelyet a zenekari mûhely résztvevõi mutattak be, a szerzõ betanításában és vezényletével. Ez az alkalom nem arra tette a hegsúlyt, hogy milyen is maga a zene. Lényegében a szerzõ számos kortárs zenei nyelv összegzésére is vállalkozott, nyelvében felismertem B.A. Zimmermann világát és másokét is, de ez a mû nem is akar több lenni, tökéletesen alkalmas egy spontán zenei mûhely zenekarának megszólaltatására, s arra, hogy a résztvevõknek és a közönségnek rányíljon a szeme a kortárs zene nyelvére. Az angol Smith Vonósnégyes programja igazán magasra tette a lécet, s ha talán túlzás is a brit Kronos Quartet-nek nevezni, mindenesetre nem volt túlzás a Kronosra emlékezni Steve Reich Different Trainsének bravúros elõadásakor. A Black Angel (Georg Crumb mûve) bizonytalanabb és kissé szétesõ volt, viszont érdekes és hatásos volt a már említett Stephen Montague 1. vonósnégyesének elõadása. Ez az elektronikával kísért kvartett (a keverõpultnál maga a szerzõ dolgozott) voltaképpen rekviem a szerzõ két elhunyt barátjának emlékére (egyikük egy kitûnõ lengyel zeneszerzõ: Tomasz Sikoski). Igazi performansz-produkció volt Isabel Ettenauer játékzongora estje. A koncertkörúton lévõ mûvésznõ két õsbemutatót is hozott: a koreai HyeKyung Lee Álomjáték címû szerzeménye, s az osztrák Christoph Herndler toytoytoy címû darabja elõször itt hangzott el, de a többi szám is magyarországi bemutató volt. Nem tudok róla, hogy ez a hangszer nálunk létezik-e egyáltalán, a koncertekrõl bizonyosan hiányzik. Pedig igen sok lehetõséget rejt magában. Jerome Kitzke opusza például Az animista gyermek az elõadót színészi és énekesi feladatok ellátására is kötelezi. Ráadásul még ütõszenészi feladatokat is ad. Ettenauer remek muzsikus, a görög kalokagatia kitûnõ megtestesítõje. Meredith Monkot nem kell bemutatni a magyar közönségnek. A hangom táncol és a mozdulataim énekelnek Igen, a hang valamiféle szív a munkámban, s persze nem választható el a testtõl, a kettõ egységet alkot mondta egy 1995-ös interjúban az 1942-ben New Yorkban született, orosz zsidó szülõktõl származó Monk. Számomra a hang valamiféle archeológiai eszköz, amellyel az érzések felkutathatók, azok az érzések, amelyeket olykor észre sem veszünk, mert egyértelmûen aligha megnevezhetõk Tehát behatóan foglalkozom a tudattalannal, a gondolatok párbeszédével munkám a szélsõségek között mozog, egyrészt rendkívül szigorú szabályok szerint zajlik, másrészt teljesen szabad. Ezt a két végletet kell egyensúlyba hoznom nevezhetnénk talán az ésszerû és az ösztönös egyensúlyának Nos, a most látott produkció a Mágikus frekvenciák igazi nem irodalmi színház-beli esemény abban az értelemben, hogy szöveg szinte nem hangzik el benne. Ugyanakkor teljesen világosan és egyszerûen világítja át a mindennapi életünk kisebb és nagyobb történéseit, s helyzetünket vizsgálja a történésekben. Így kerül egymás mellé egy csevegõs asztali jelenet, amelyben a beszélgetõket valahonnan transzcendens távolságból látogatják meg. Itt még a kukorica-evés is zenévé válik és a haldoklás és a halál, majd a tánc a bálteremben, vagy a tévé-jelenet, amely a paródiája az áldásnak indult, s átokká lett médiumnak. S mindez oly természetességgel kerül elénk, hogy minduntalan felmennénk a színpadra, hogy a magunk megélt életével folyatassuk az ott látott és hallott eseményeket. Zene, ének, tánc, színészet együtt, elválaszthatatlanul. S mindjárt sietek megjegyezni, hogy aki ezeket külön-külön próbálja elemezni, az meglehet, hogy az önmegvalósítás terén szerezhet érdemeket, de Monkot sem megérteni, sem megértetni nem fogja. A Goli Táncmûhelyen került sor Szemzõ Tibor és a Gordiusi omó elõadásában a Láthatatlan Történet címû új Szemzõ-opusz bemutatására Hamvas Béla szövegével és Forgács Péter filmjének kíséretében. Bár nem sorolom magam a Hamvas-rajongók közé, kétségtelen, hogy a breviárium-szerû szövegidézetek egyszerûsége, ugyanakkor a mély humanista és gondolati háttérrel megszólaló szöveg nagyon alkalmas ennek a performansznak a kitöltésére, s noha elsõ megközelítésre úgy tetszik, mintha a zene a szöveg kíséretére szolgálna, valójában inkább a zene fontosságát tette hangsúlyossá a szöveg recitálása. Így volt ez Szemzõ korábbi mûvében, az Örvény-oratóriumban is, pedig ott a szöveg még excentrikusabb volt (a zsidótörvények szövege). A most tárgyalt mûvek megértéséhez s ez közös bennük! nem elégséges a tudás; a zene, a kortárs mûvészet és irodalom ismerete. Valamiféle valóban korszerû, adekvát szemlélet, mentalitás, gondolkodás nélkül mindez csak okosan értékelgetõ önmegvalósítássá lehet, megértéssé aligha. Egyszerûen tudni kell hogy a zene megértésének hangsúlyai máshová helyezõdnek. Ha valaki Például Ligeti György egyes mûveinek akár csak a kottáját is megnézi, láthatja, hogy még a hagyományos kottaolvasási tudással is hoppon marad, pedig hányszor vetik a szemére a modern zene hallgatónak, hogy még kottát sem tudnak olvasni. A helyzet azonban bizonyos értelemben vigasztaló vagy akár vigaszként is értelmezhetõ. A Trafó és a Goli közönsége és nem voltak kevesen, Monk még ráadás-elõadást is adott! mindenesetre értõnek bizonyult. |
|
|
|