Mindig a váratlan ötletek mozgatnak |
Aki az Orczy-kertben jár, a fák lombkoronáját kémlelve különös építményre bukkanhat. Ha alulról kukucskálunk fölfelé, a faágakon átszûrõdõ napfény megvilágítja a magasba törõ, lenyûgözõ oszlop-labirintust, melynek tetején egy sajátos faház épül. Császár Péterrel, az egyre növekvõ bábeli építmény alkotójával beszélgettem.
Tóth Ágnes Veronika: Milyen fázisok szerint építesz fel egy ilyen élõ fával kombinált házat? Császár Péter: Általában a legnagyobb fát
választom ki, az Orczy-kertben a Bárka mellett egy
vadgesztenyefára építkezem. Az alapokat olyan
magasra teszem, amilyen magasra csak lehet, de úgy,
hogy stabil legyen. Körülnézek fönt a fán is és lent
is, fotókat készítek, tervezek, de inkább csak fejben,
nem papíron. Maximum egy elnagyolt tervrajzot készítek
az egészrõl, de késõbb aztán spontán változnak a
formák. A végleges állapot korántsem ugyanaz, mint a
kezdeti terv, de nem is az a cél; nagyon unnám, ha egy
adott tervet kellene végrehajtanom pontról-pontra,
inkább ha idõközben eszembe jut egy-egy új ötlet, azt
sorra hozzáteszem. Nagyon fontosnak tartom a
spontaneitást, a véletlent, nagyon bízom a váratlan ötletekben. T.Á.V.: Liftet? Cs.P.: Több liftet is építettem már: ezek erõátvitelen alapuló mechanikus liftek, úgy mûködnek, hogy az egyik oldalon egy hordóban kövek vannak, a másik oldalon pedig egy fotel. Bárki beleülhet, akár két ember is, csak akkor több nehezéket kell a hordóba tenni. A liftezést performance-nak is fel lehet fogni, ez része az alkotásnak, ezzel együtt lesz teljes. Biztos vagyok benne, hogy sok ember föl akar majd jönni a házba. Most hogy még nincs lift , furcsa módon még azok sem állják meg, hogy föl ne másszanak, akik különben nagyon félnek és igazán rosszul másznak, mert izgatja a fantáziájukat. De mivel tervezek itt egy exkluzív kiállítást többek között a régebbi munkáim felújításaiból , szeretném, hogy mindenki könnyen följöhessen, aki látni akarja.
T.Á.V.: Úgy tudom, hogy nemrégen egy mûvészeti fesztiválon szinte egy hetes élõ performance-ként" szintén hasonló házat építettél. Cs.P.: Meghívtak augusztusban Pécsre egy mûvészeti fesztiválra, ott kaptam egy fát, amire építhettem. Egész nap dolgoztam, aki odalátogatott, az élõben láthatta egy ott, abban a pillanatban születõ mû építésének munkafázisait. A fát körülülelõ építmény nagyon izgalmas látvány. T.Á.V.: Ebbõl arra is lehet következtetni, hogy nincs két egyforma házad, két egyforma tornyod... Cs.P.: Teljesen egyforma nincs, de technikailag, szerkezetileg vannak hasonlóságok. Két fõ típus jellemzi a munkáimat, az élõfára kombinált failakok és a tornyok. A tornyokat egyszerûbb megépíteni, nem kell a fához alkalmazkodni. A torony közelebb áll a mai építészeti technikákhoz, a failak, amit élõ fára építek, pedig izgalmasabb, filozofikusabb. T.Á.V.: Hogyan indult a pályád? Cs.P.: Gyerekkoromban többek között egy Dürer-rézkarc alapján megépítettem egy jászolt, gyufaszálakból, kavicsból, fadarabokból. Csak lapozgattam a könyvet, a címét sem tudtam a képnek, hiszen még olvasni sem tudtam, de nagyon megtetszett. A Lego, és más építõjátékok sosem hoztak különösen lázba, helyettük mindenféle formátlan vasakat kezdtem el gyûjteni, az elhullajtott anyagok izgattak: talán azért, mert azok különlegesek, nincs elõre kitalálva, hogy pontosan mit lehet létrehozni belõlük. Azóta is tervezek mobilokat hulladékanyagból; ócskavasakat szögelek egymáshoz, hordókat, gumiabroncsokat, mindent. Kicsit Haraszty István munkáival is rokonságot érzek õ hatalmas, akár fél tonnás mobilokat is épített , nagyon sokra tartom a mûvészetét. Ösztönösen, nagyon erõsen kötõdöm az élõ természethez. Régebben gyakran ültettem fákat a Kiscelli domb környékén, csak úgy spontán gondoztam, metszettem õket. Amikor a legfontosabb munkáimat, az élõfás építkezéseket elkezdtem, akkor ez még újdonságnak számított, nemigen értették az emberek. Ennek ellenére elõfordult, hogy a fél osztályomat kibolondítottam egy építési területemre, akik teljesen lázba jöttek ezektõl az furcsa házaktól, melyeket failakoknak neveztem el. Egyszer apám egy képzõmûvész barátja,
Bogdándy Zoltán Szultán felfigyelt a munkáimra. Megnézte
az építményeimet, és azt ajánlotta, hogy forduljak a
Fiatal Képzõmûvészek Stúdiójához, ahol õ is tag volt
, mert amit csinálok, az mûvészet. 1996-ban
pályáztam a Stúdió tagságra, közel száz jelentkezõbõl
harmadik helyezéssel vettek fel. A Derkovits-ösztöndíj
pályázatba csak úgy hirtelen vágtam bele. Elsõ
alkalommal nem nyertem semmit, de Andrási Gábor a
zsûribõl fölfigyelt a munkámra, és azt mondta, szeretne
nekem rendezni egy kiállítást, ami meg is valósult az
Óbudai Pincegalériában. Szalai Szabó István ezt a
kiállítást látva hívott meg a Bárkába, hogy építsek a
színház mellé egy élõ fával kombinált, rám jellemzõ munkát. T.Á.V.: Nem iskolában tanultad az építést, mindenre magadtól jöttél rá. Ez mennyiben hasznos vagy káros, a szakmai jövõd, az elfogadottságod szempontjából? Cs.P.: A Derkovits ösztöndíjasok közül én vagyok
az egyetlen, aki semmilyen mûvészeti képzésben
nem vett részt (a diplomámat kommunikáció
szakon szereztem a Kodolányi János Fõiskolán). Szerintem T.Á.V.: Mit szoktál mondani magadról, ha kérdezik, hogy mivel foglalkozol, mit csinálsz? Cs.P.: Azt mondom, hogy tornyokat meg
failakokat építek. Ilyen egyszerûen gondolom. Csinálom
a magam dolgát, nem foglalkozom azzal, hogy
mûvészet-e vagy nem: engem csak az alkotás érdekel. T.Á.V.: Az erdészek rombolták le az építményeidet? Cs.P.: Igen, egyrészt kifûrészelték, másrészt felgyújtották. Irgalmatlanul, az élõ fával együtt kivágták a házaimat. Sõt, legújabban már buldózerrel jöttek, gyökerestül kitúrták az egészet. Elõtte három évig oda se bagóztak, de aztán nemcsak hogy leromboltak mindent, hanem ráadásul õriztették a területet, hogy ne tudjak kimenni építeni. Nagyon sokat javult azzal a helyzet, hogy az Orczy-kertben végre nem kell attól félnem, hogy lerombolják a munkámat, hogy ott elfogadják és tisztelik, amit csinálok. T.Á.V.: Az élõ fával szinte együttlélegzõ házakat építesz, hulladékanyagokat hasznosítasz újra alkotásaidban: ez egy tudatosan vállalt környezetvédõ magatartás számodra? Cs.P.: Mindenképpen szeretnék sugallni
egyfajta környezetvédelmi szemléletet. Nem kell a
fákat kivágni ahhoz, hogy házat építsünk; a fát és
a mesterséges építményeket össze lehet kombinálni. Megnyugtat a fa közelsége. Amikor építek, akkor
is vigyázok, hogy a fákat sértetlenül meghagyjam,
hogy körbefolyják az építményeim. Soha még fa
nem száradt ki, attól, hogy építettem rá.
Nagyfokú természetszeretetben gyökeredzik az, amit
csinálok. Legjobban mindig a természetes környezet
vonzott, nem véletlen, hogy az erdõbe vágyom, a fák közé.
T.Á.V.: Tiszteled az idõs fákat? Cs.P.: Nagyon erõs kisugárzásuk van az idõs fáknak. Hatalmas monstrumok, fölénk magasodnak. Átható erõ sugárzik belõlük. T.Á.V.: Sokan szerte a világon az organikus építészet hívei pontosan így, a természettel való harmonikus együttélésben látják a huszonegyedik század építészetének lényegét. Cs.P.: Amit én csinálok, az talán újnak tûnik, de egyben archaikus is; hiszen arra az ideális állapotra nyúlik vissza, amikor az ember még harmóniában élt a természettel. Vannak, akik ennek a fontosságát még nem felejtették el, láttam japán teaházakról készült gyönyörû fényképeket, ahol keresztülnõnek a fák a házakon. A fa köré építve a házat az épület tetején kibukkan a fa lombkoronája. A bangladesi, burmai hagyományos építészetben a lápos területeken oszlopokra építik a házakat. Van, ahol a vadállatoktól való félelmükben építkeznek magasra. Én a vademberektõl való félelmemben. |
||||||||
Császár Péter 1974. március 9-én született Budapesten. 10 évesen élõfával kombinált építmények építésével
kezdett kísérletezni fákon, 4-5 méter magasságban. Eleinte
csak különbözõ alakzatokat épített, késõbb házakat is. Elsõ
tornya 1989-ben épült fel, mely 10 méter magas volt. Egyéni kiállítások: 1999 Tornyok és Failakok, Óbudai Pincegaléria, Budapest Csoportos kiállítások: 1997 Új stúdiósok bemutatkozó
kiállítása, Duna
Galéria, Budapest |