|
A mûvész egyik hagyományos szerepe az, hogy felfedezze az egyén mentális terét. Hogy arra fordítsa idejét és energiáját - ha kell, alkohollal, drogokkal és akár szenvedéssel -, hogy feltárja ezt a belsõ életet. Francis Bacon például a vásznain fejezte ki belsõ életét; vizuális formát adott énje azon részeinek, amelyektõl szabadulni igyekezett. A Blast Theory egy négytagú londoni mûvészcsoport. 1991 óta foglalkoztat minket az egyes ember privát mentális terepének nyilvános manifesztációja. Legérdekesebb számunkra az, hogy a zene, a film, a TV és a számítógépes játékok hogyan juttatnak kifejezésre mindenki által megélt érzéseket és gondolatokat. Fõleg a tömegkultúra visszatérõ eszközeit, struktúráit, trópusait és motívumait vesszük szemügyre. Megvizsgáltuk például az amerikai krimiket, hogy megállapítsuk, milyen a klasszikus zsaru. Férfi, természetesen, de vajon hány éves? Hol lakik? Mit csinál szabadidejében? A sztereotípia azt sugallja, hogy a zsaru megkeseredett, elvált: egy magányos farkas. Igaz ez? S ha igen, változott-e ez a klisé az idõk folyamán? Talán fiatalabbak és menõbbek lettek a rendõrök idõközben? Vagy sekélyesebbek és felületesebbek? Az ilyen fikció-kutatást rendszerint szembeállítjuk a valós helyzet felmérésével, hogy megmutatkozzon a kettõ közötti eltérés. Mi például megdöbbentünk, amikor kiderült, hogy 30 éves karrierje során az átlag amerikai rendõr egyetlen egyszer sem süti el a fegyverét. A tömegkultúrára úgy tekintünk, mint ahol a társadalom tudattalanul kifejezésre juttatja a privát terepek közösen megélt területeit. 1998-ban a Blast Theory egy sajátos lottót
vezetett be Angliában és Wales-ben. 10 font regisztrációs
díjjal a jelentkezõk befizettek arra, hogy elrabolhatják
õket 48 órára. Külön összeg befizetése ellenében
kedvük szerint módosíthatták az emberrablás módját. Ezek
a módozatok tartalmaztak olyan szokásos
helyzeteket, mint vallatás vagy meztelen fogvatartás,
illetve irodahasználat vagy forró fürdõ masszázzsal.
A legdrágább lehetõségek az olyan egészen
filmszerû jelenetek voltak, mint hogy Baloldali
forradalmárt rabol el a titkosszolgálat," vagy A milliomos
gyermekének elrablása". Tíz jelentkezõt választottunk
ki véletlen sorsolással és helyeztünk megfigyelés
alá. Amikor ezek kézhez kaptak egy egyszerû
barna borítékot, benne egy saját magukat ábrázoló
10×8-as fotóval, tudták, hogy a várólistára kerültek. Július
16-án végül elraboltuk Russell Wardot (19 éves
bolti eladó) és Deborah Burgest (26 éves titkárnõ, aki
nem sokkal azelõtt költözött át Ausztráliából),
majd kerülõúton egy rejtekhelyre vittük õket. A
következõ két napban egy fából épített szobába voltak bezárva,
s egy webkamera figyelte õket. Az internetezõk
a kamera segítségével a szoba minden zugába
beláthattak - a világ bármely pontjáról. 500 fontos díj
volt kitûzve arra az esetre, ha valamelyik fogoly
megszökik, eljut egy telefonhoz és felhív egy ingyenes számot.
Az emberrablók" számos, többnyire
ártalmatlan akciója után a két embert egy, a londoni
Kortárs Mûvészeti Múzeumnál tartott
sajtótájékoztatón engedtük szabadon. Végül a Firetrap nevû ruhagyár szponzorálta az Emberrablást. A farmert, inget és dzsekiket gyártó cég célcsoportja a nagyvárosi, médiafogyasztó fiatalság. A Firetrap az Emberrablás finanszírozásával
költségkímélõ
módot talált a márka karakterének
kialakítására. Pontosan tudták, hogy a lakosság egyes
rétegei esetleg élesen elítélik, sõt támadják majd az
Emberrablást, de azzal is tisztában voltak, hogy pont ez
lehet vonzó a saját, nehezen körvonalazható
célcsoportjuk számára. Az Emberrablás
kockázatos vállalkozás
volt: valaki vagy fogta" vagy nem.
Az Emberrablásban a helyszínnek komoly
jelentõsége volt, mert jóllehet a fõ esemény - maga a 48
órás fogvatartás - egy rejtekhelyen játszódott, mégis
ezrek kísérték figyelemmel a webrõl. Mint
performansz, jóformán antiesemény volt, ám a médiának és
a webközvetítésneknek köszönhetõen az élõ
események számos vonásával rendelkezett. A végkifejlet nem
volt elõre látható. Az egész arra volt kitalálva, hogy
nézzék. És aki nézte, e-mailben üzenhetett az elrablóknak,
és befolyásolhatta az eseményeket. Az Emberrablás azonban számos ponton eltért
egy hagyományos elõadástól. Például közönségei
voltak, nem pedig egyetlen közönsége. Voltak nézõi,
megfigyelõi, látogatói, fogyasztói, jelentkezõi,
szörfölõi. Ebbe beleértjük a két nyertest, amint saját
foglyul ejtésüket nézik végig, illetve magunkat, az
emberrablókat, amint nézzük, hogyan játsszák el az
elraboltak, hogy foglyul ejtik õket; valamint a 10 várólistást, akik
a foglyul ejtésükre várnak (és minden
sarkon emberrablókat látnak, amitõl egész életük
átmenetileg krimibe fordul), és a komoly napilapok
mûvészet-oldalának olvasóit is, csakúgy, mint egy
kanadai csatorna szórakoztatómûsorának nézõit, ahol
a meghívott hírességek arról szavaznak, hogy azokról
a süket angol fickókról szóló bejátszás valóság volt
vagy kitaláció. 1998 óta ezek a technikák az olyan
mûsorok jóvoltából, mint a
Big Brother, a Bár, a
Survivor, stb. beszivárogtak a globális televíziós kultúrába.
Valójában mi is megmutattuk az
Emberrablást a IV-es csatornának mint tévés reality showt", de
visszautasították. Ez alig pár hónappal azelõtt történt,
hogy megrendelést adtak a Big
Brotherre.
Az Emberrablás egyik legfontosabb vonatkozása
az, ahogyan egy mûalkotás kerete felépítésének
jelentékeny részét alkotja. Ha bármit elhelyezünk
egy színházban vagy egy kiállítótérben, az azonnal annak
a környezetnek a hatókörébe kerül:
akármennyire robbanékony is legyen egy élmény, a
kontextusa mindig hatást gyakorol rá. Ez a kontextus
pedig megszabja a mû társadalmi és politikai
implikációit. John Cage, Joseph Beuys, Chris Burden,
Marina Abramovic például a mûvészi
alkotómunka határáig merészkedtek, miközben végig megmaradtak
a világosan körülhatárolt mûvészeti kontextus
- többnyire a galéria - határain belül.
Az Emberrablás felszámolta a biztos
határt mûvészet és üzlet, valóság és fikció között
csakúgy, mint happening, média esemény, reklámfogás, vicc és játék között. A dolgot úgy igyekeztünk
tálalni különbözõ alkalmakkor különbözõ közönségei
felé, hogy sok jelentkezõnek fogalma sem volt arról, hogy
a háttérben mûvészek vannak. Magát a két nyertest
sem érdekelték az
Emberrablás esetleges
mûvészeti vonatkozásai - az volt csak a benyomásuk, hogy
10 fontot fizetni egy lehetséges emberrablásért
tisztességes ajánlat, és megéri a kockázatot. Ha
kategorizálni próbálnánk a projektet, abba az egyszerû
kérdésbe botlanánk, hogy mi a fenéért csinálták?" Mi a
fenéért töltenek mûvészek 18 hónapot azzal, hogy
összehozzanak egy ilyen projektet, és aztán mi a
fenéért fizetnek be emberek, hogy netán elrabolják
õket? Ezeknek a kérdéseknek a megválaszolásában
bomlik ki az Emberrablás összetett jelentése, tekintve, hogy
a válaszok egyáltalán nem evidensek vagy
azonnal felfejthetõek.
A kontrolláláshoz való viszonyunkkal
kapcsolatos dilemmákról és ellentmondásokról akartunk
beszélni. Egészen lázba jöttünk a gondolattól, hogy egy kultúrában, ahol a szabadság és az önrendelkezés a sikeres életvitel mutatóinak számítanak, vonzó lehet az, hogy lemondj az életed irányításáról és átadd azt valaki másnak. A hullámvasútozástól kezdve a horrorfilmekig, a kábítószerezéstõl a szado-mazochizmusig, a vallásoktól és szektáktól a politikai szélsõségesekig tömérdek példa mutatja az emberek vonzódását a saját akarat pár órára vagy akár egész életre szóló feladásához. Az irányító hatalom természetének feltárásához Mao Ce-tung, Adolf Hitler és az iráni sah életét tanulmányoztuk. Mindegyikük totális ellenõrzése alatt tartotta a társadalmat, amelyben élt, s mégis mindõjük életének voltak részei, amelyek irányítását ezek az emberek másokra bízták, jóllehet mindig csak a privát terepen, nem ritkán a hálószobában. Olyan elõadást igyekeztünk készíteni, amely párhuzamot vonna ezen diktátorok és a jelenségrõl való saját érzéseink között. De amint egyre mélyebbre jutottunk a kutatásban, egyre nyilvánvalóbbá vált az is, hogy egy színpadi elõadás nem lehet erre alkalmas forma. Az alapprobléma, amivel szembe találtuk magunkat, az volt, hogy egy elõadás megtekintése mindenképpen passzív cselekvési forma. Hiába jöttünk fel a színpadra állítással kapcsolatos különbözõ megoldásokkal, egyikkel sem voltunk elégedettek. A folyamat mozdulatlanná lassult. Már egészen kétségbe estünk. Életemben egyetlenegyszer fordult elõ, hogy egy gondolat minden elõjelzés nélkül, szinte villámcsapásként érkezett, s most ez történt. Felkérni a közönséget, hogy a kezünkbe adják az életüket két napig, és hogy fizessenek ezért az alávetettségért - ebben kristályosodott ki az a jelenség, amitõl úgy lázba jöttünk. Továbbá azzal, hogy az emberrablást választottuk a kontroll-átvétel módozatául, lehetõségünk nyílt az adott bûncselekményben rejlõ jelentésrétegek és árnyalatok felderítésére is. Ez az erõszakos bûncselekmények legbensõségesebbike, olyannyira, hogy az áldozatokban nem ritkán erõs érzelmi kötelék alakul ki támadójuk iránt, ezt nevezik Stockholm-szindrómának. Ezenkívül ezt a bûncselekményt gyakran megéljük a médiákon keresztül. Részben ugyanezen okokból az emberrablás az irodalmi feldolgozásoknak is kedvelt témája. A Lepkegyûjtõtõl és a 101 kiskutyától kezdve pl. az Élet sójáig a filmek is vissza-visszatérnek a témához. Angliában az emberrablás különös jelentõséggel bír John McCarthy, Brian Keenan és Terry Waite bejrúti elrablása és 4 évig tartó fogva tartása miatt. Az események alakulása iránti szûnni nem akaró médiaérdeklõdés (mindhárom érintett tollából való) sikerkönyvek kiadásában, dokumentum- és játékfilmek, illetve színpadi feldolgozások megjelenésében kulminálódott. Híven tükrözi a kilencvenes évek sajtóját egy nõi magazinból származó cikk, melyben az egyik áldozatot alakító színész egy érzelmes interjúban beszámol a foglyul esés alakításának borzalmairól! Mindamellett a három elrabolt férfi kész volt elismerni, hogy a fogvatartás alatt olyan szinten nyílt alkalmuk elgondolkodni saját életükrõl, ahogy elõzõleg még soha nem tették. Az Emberrablás megvalósítása során feltérképezhettük ezeket az összetett problémákat, és olyan vékony határvonalon jártunk aközött, hogy tettetünk valamit, illetve hogy valóban meg is tesszük, hogy könnyû volt megfeledkezni róla, melyik oldalon is kell lennünk. Kilenc hónapnyi jogi konzultáció ellenére az elrablásokhoz vezetõ megfigyelés hetei alatt egy-egy szirénázó rendõrautó hangjára mindig összerezzentünk. Felvettünk egy pszichológust, hogy folyamatosan figyelemmel kísérjen minket és az áldozatokat" is, azaz ellenõrizze mindannyiunk szellemi épségét. A mi akciónkkal párhuzamosan Berlinben is létrehoztunk egy installációs projektet, ahol a kiállítás minden látogatójával riport készült az emberrablással kapcsolatos élményeirõl és véleményérõl. Számunkra ezen a ponton az a fõ kérdés, hogyan hatoljunk
be a munkáinkat megtekintõ egyének mentális terébe. Empátiához folyamodjunk, érzéseket stimuláljunk, vagy
feladatokat adjunk, amelyekhez a problémamegoldó képesség bevonása szükséges? Hogyan
tudunk elérni egy olyan fokú tudattalan bizonytalansági állapotot, amelyben a közönség fogékony lesz új érzések és új elképzelések iránt? |
|||
(fordította Hock Bea) |