Alexandra Kreer |
A teremben színesre festett, vörösen, sárgán és vakító fehéren izzó, belülrõl átvilágított, több, mint két méter magasba felcsapó, gomolygó, öntött mûanyag lángok lobognak – egy jól megrakott tábortûz plasztikusan megelevenedõ látványa –, a falon a szivárvány színeiben pompázó seregély többszörösen felnagyított mûanyag dombormûve látható, valamint egy makettszerû, szürke falú, haragoszöld acél ajtajú, oktogonális épületecske, amelyet rikító zöld, mûanyag pázsit vesz körül – egy vasúti elektromos áramelosztó Németországban szokványos házikója. Jelenségek, amelyeknek mindennapi életünkben és környezetünkben aligha tulajdonítunk figyelmet. Vagy ugyan melyikünk figyelt volna fel a vonat vagy a HÉV ablakából a sínek mentén álldogáló elektromos áramelosztók szürke, bádog kaszniira, amelyeket körös-körül benõtt a gaz és tövükben meggyült az elhajigált szemét, falait pedig színes sprével összefirkálták az épp arra lõdörgõ suhancok. Melyikünk mondaná meg, hogy ezek a vasút melletti építmények épp nyolc- vagy négyszögletûek? Vagy melyikünk ne látott volna közönséges seregélyt? Nem lepõdünk-e meg mégis e feketének vélt madár tollazatának valódi színpompáján, amikor szembe találjuk magunkat Honert tipológiai pontossággal és hatalmasra felnagyított ábrázolásával? Vagy melyikünk ne haladt volna el az országutak mentén és a kertek alján, árokpartokat tisztogató tüzek mellett, amelyek kesernyés és pernyés füstje szemünket csípi és látásunkat, a másodperc egy töredékére, elhomályosítja? Martin Honert mûvein keresztül emlékezetünk egy szinte tudatalatti, ismeretlen világába keresi az utat. A Tábortûz (1992), a Seregély (1992) és a Vasúti házacska (1992) alig vagy csak tudatunk perifériáján észlelt jelenségek.[1] Emlékezetünkben általában feldolgozatlanul elraktározódó, parlagon hagyott emlékképek.
Gyermekkori emlékek: a töltéseken
Martin Honert több más mûvében is személyes gyermekkori emlékekig nyúl vissza, ilyen
a Gyermek kereszteshadjárat (1985-87), a
Ministránsok (1989), a
Fotó (1993), a Repülõ
osztályterem (Erich Kästner elbeszélése nyomán, az 1995-ös Velencei Biennáléra
készült, illusztratív mûve), a
Délibáb (1996), és a
Lampion (2000-es, hannoveri EXPO-n kiállított mûve). Playmobil-világ vagy panoptikum?
Egyszer, egy fejezet végén a tanár megemlítette, hogy volt egy gyermek kereszteshadjárat is, amirõl azután hallgatott. Túl borzasztó és visszataszító lenne, ha ezzel közelebbrõl foglalkoznánk, hangsúlyozta és azt tanácsolta, hogy a legjobb lesz elfelejtenünk, mivel kényes téma. Természetesen ezt nem lett volna szabad mondania, hiszen éppen ez keltette csak igazán fel a figyelmemet. Szinte egy villámcsapásra – erre nagyon jól vissza tudok emlékezni – beugrott egy kép. Úgy tûnt, mintha a tábla felnyílt volna, és egy gyereksereg menetelt volna be az osztályterembe, nehéz és csörömpölõ vértezetben."[3] Ez elõtt a mû elõtt rádöbbenhetünk, hogy mindaz, ami számunkra, felnõtt szemlélõknek mesterkélten beállított, olcsó anyagokból kivitelezett, színesre pingált mûanyag és a giccs érzetét váltja ki belõlünk, az a gyermek képzeletében – egykoron bennünk is – valóságként kelt életre. A mûvész szembesít minket jelenlegi nézõpontunkkal és felnõtt megítélésünkkel.
Gyermekönarckép
A fotón" egy kockás viaszos vászon terítõs, tipikus konyhaasztal mögött üldögélõ és lábát lóbáló kisfiút látunk, aki a jóval nagyobb asztal mögött, szinte elvész. Arckifejezése megszeppent, szinte riadt és várakozásteljes. Tekintetébõl valami mély szomorúság olvasható ki. Fegyelmezetten ül, mintha épp az imént parancsoltak volna rá, hogy végre üljön nyugton és várjon az uzsonnájára. Vagy gyermeki megilletõdöttségében próbál a fotózkodáshoz túl komoly képet vágni? A mûben feltûnõ a kisfiú izoláltsága. A felnõtt, visszaemlékezõ mûvész mûvében elhagyta az egykori fotón szereplõ, õt körülvevõ családtagokat így a kisfiú izoláltsága a jelenre vonatkozik. Az emlékezés szubjektivitására, mely egy emlékképben azt juttatja kifejezésére, ami személyes élményként raktározódott el bennünk. Honert részleteiben is pontosan emlékezik vissza a rá jellemzõ tartásra, ahogy a felvételkor épp ölbe tett kézzel ült az asztalnál. Ezzel a fotón takarásba kerülõ részlettel csak maga a mûvész egészíthette ki emlékezetébõl a jelenben újra háromdimenziós teret öltõ mûvét. A kézzelfogható, az aktuális térben újra tárgyiasuló kép maga is annak a jele, hogy Honert az emlékképet a jelenbe akarja átültetni.[5] Az emlékezés – így például egy régi, a kezünk közé kerülõ, családi fotó – Martin Honert számára nem egy emléktöredék, amely felett nosztalgikus révedezésbe feledkezne. A felidézett tárgyak és képek a jelenhez kötõdnek.
Homokváraink és
légváraink"
Az emlékképek tárgyiasulása
A technikai kivitelezés sokszor hónapokat vesz igénybe. Az olcsó és általában az ipari tömeggyártásban használatos mûanyagokkal (poliészterrel, szilikonnal, plexiüveggel, mûanyag gyantával) Honert kézmûves módon bánik és mûveit nagy gonddal állítja elõ. Így a Délibábot elõször is megfestette, majd a festményrõl az eredetinél 20%-kal nagyobbra kinagyított diapozitívet készített. Ezt azután csíkokra vágta és átlátszó, epoxi gyantába öntött lemezekként dróthálóra erõsítve függesztette fel a térbe. A Tábortüzet gipszbõl formázta meg, majd errõl szilikonba öntött negatív formát készített. A pozitív formát gyantából öntötte, majd aprólékos pontossággal befestette. Honert a fent említett beszélgetésben arra is utal, hogy amikor a jelenségeket megpróbálja a szobrászat nyelvére lefordítani, a rekonstrukció mesterkéltségét nem igyekszik eltussolni, sõt inkább kihangsúlyozza. Ezért nem simítja el formáin az öntés hegeit (Tábortûz) vagy engedi meg adott esetben a nézõnek, hogy bekukkantson a kulisszák mögé. Így például a félbevágott Hársfa (1990) modelljének zöld, poliészter konfetti-diszlete mögött a kíváncsiskodó elõtt feltárul a mûanyag formátlan és fekete nyúlványainak kusza és ijesztõ világa. Nemcsak a megváltoztatott anyagok – általános a mûanyag használata –, hanem a méretek is, így például a kicsinyítés (Vasúti házacska; Hársfa; Ház) vagy a nagyítás (Seregély; Szivarosdoboz-képe; Lampion) is eszköz arra, hogy a mûvész kiemelje a reprodukált tárgyakat hétköznapiságukból, megszokott környezetükbõl és eltávolítsa õket a valóságtól. Honert egy másik fontos formai eszköze az absztrahálás. A rekonstruált jelenségek
és emlékképek, habár naturalisztikus megfogalmazásúak, mégis leegyszerûsítettek
és stilizáltak. Minél közelebb lépünk a
Tábortûzhöz, annál kiábrándítóbb, hogy a rejtett
fényforrással életre keltett tûz látványát a mûvész valójában erõsen stilizált, festett mûanyag
tárgyba fagyasztotta. Ugyanígy feltûnõ a
Vasúti házacska sterilsége is. Sehol egy firka vagy egy
felirat az oldalán! A rikító zöld, mûanyag pázsit is csak jelzés értékû. Olyan részleteket is elhagy
a mûvész, mint például a házikó ajtajára való, az elektromos feszültségre figyelmeztetõ
villám-ábra, hogy ezzel is elsõsorban absztrakt, szabályos nyolcszögletû, geometrikus
formaként jutassa érvényre az építményt.
A hannoveri EXPO-n kiállított
Lampionjának hasonlóképpen minimalista objekt ad keretet.
A hatalmas, 3x3x3 méteres, belülrõl átvilágított forma azokat a lampionokat idézi,
amelyekkel a német kisgyerekek a november közepi, Szent Márton-napi körmeneten vonulnak fel. Német kispolgári kötelezettségtudat
Honert mûvei egy másik szinten, országtól és hovatartozástól függetlenül, általános érvényûek. Ennek megfelelõen Honert mindannyiunk számára, klisészerûen idézi a tábortüzet. Úgy, ahogy bizonyára mindannyiunk idõvel idealizáló emlékezetében él: jól megrakottan és lobogóan. Akkor is, ha a tûz a valóságban épp csak, hogy parázslott, sokszor kegyetlenül füstölt és az elhamvadó parázsból úgy kotortuk ki a szinte már szénné égett, alufóliába csomagolt krumplijainkat. Kötõdjenek emlékeink a Balaton környékéhez, a Duna partjához, nagyszüleink vidéki kertjéhez – vagy éppen a Rajna partjához; ahol a családdal vagy barátainkkal, nótaszó mellett ültük körül a tüzet és sütögettük nyárson a szalonnánkat – vagy éppenséggel a thüringiai vagy frankfurti sült kolbászokat. Honert mûveiben a személyes emlékeken túl, testet ölt kollektív emlékezetünk is. Az emlékezés Martin Honert mûveiben nem holmi érzelgõs, múlt utáni nosztalgiába fullad, hanem a jelenbe vezet. A múltbeli képek csak az alkotások kiinduló pontját jelentik. Újra rekonstruált, megismételt formájukban azonban ott az új. Kierkegaard-i értelemben nem emlékek, hanem ismétlések.
|
||||||||
1 A három mû a frankfurti Modern Mûvészetek Múzeumának (MMK) tulajdonában van. Az alkotáscsoportot J.-C. Ammann a parlag" címszó alatt tárgyalja. Jean-Christophe Ammann: Die Arbeit an der Erinnerung. Megjelent az MMK kiadvány sorozatában (angolul is): Schriften zur Sammlung des Museums für Moderne Kunst, Frankfurt am Main 1994, 5.-10. o. 2 Mario Kramer, az MMK kurátora szerint. 3 Kunstforum International, 1995. október 282. o. 4 Ammann: 10. o. 5 Ammann: 9. o. 6 Matthias Winzen: Ein festes Bild – Ein Gespräch mit Martin Honert. A Württemberger Kunstverein Zuspiel: Stefan Hoderlein – Martin Honert kiállítás-katalógusában, Stuttgart 1996. 7 Julian Heynen: Modelle machen/Wiederholen. Kunstpreis der Böttcherstraße in Bremen kiállítás-katalógusában, Bremen 1993, 11. o. 8 Ammann: 5. o. |