várnagy Tibbi
AM HOF / FEJPÁLYAUDVAR
Bécs, 2001. augusztus


gyakorlom hosszú, kitartó nézésem,
ennek újgazdagja vagyok, régen ez nem volt...


Tandori Dezsõ: AM HOF - QUASI UNA FEJPÁLYAUDVAR




Az elsõ napokban nem nagyon mozdulok ki a lakásból, részben a hõség miatt, részben pedig azért, mert már az is lenyûgöz, amit íróasztalom mellõl az utcából látok. Paul Auster történetei jutnak eszembe - Mr. Blue, vagy Augi trafikja Brooklynból -, ahogy több egymást követõ napon, szinte 24 órán át bámulom az épp arra elhaladó embereket. Végül ráeszmélek, ha írni-olvasni szeretnék, a parkettára kell letelepednem, ahol már csupán a Radio Orange vonhatja el figyelmemet. Nem tartozom azok közé, akiknél állandóan szól a rádió, de az FM 94.0 még nekem is elsõ hallásra átjön. Az Orange - szlogenje szerint, das freie radio in Wien -, olyasfajta adó, mint nálunk a Tilos. Három éve létezik, és minden nap 24 órán át sugároz, egy könnyen átlátható mûsorszerkezetet követve, melyben napközben óránként váltják egymást a programok. Ettõl a minden éjszakát átívelõ drum and bass mixeket leszámítva csupán az esti fõmûsoridõben térnek el, amikor negyedórás adagokban követik egymást az angol és német nyelvû hírmûsorok (BBC World Service, Hot News for the Sisters), mert az egyébként csajok által alapított Orange esetében olyan rádióról van szó, amely a legkülönbözõbb nyelveken beszél, a német és angol mellett franciául (Radio Afrika), szerbül, törökül, kurdul, és hát felsorolni se gyõzném. S ugyanez a zenében, mûsorvezetési stílusban, mûsortípusban - a mi Tilosunkhoz képest vonzóan több és összeszedettebb politikai, gazdasági, kulturális tárgyú elemzésekkel, beszélgetésekkel, melyek nem nélkülözik az odamondás, a beolvasás, illetve a pamflet és a paródia eszközeit sem -, amibõl meg már azt sem nehéz kitalálni, miért nem tudtam lefókuszálni tekintetemet az utca életérõl, s honnan ez a brooklyni feeling?

Az Orange képeslapja


Bizony! Bécsben annyi a szerecsen, a csoki-lány, az indiai és más turbános férfi, csadorba öltözött nõ - még tibeti szerzeteseket is láttunk -, hogy náluk nagyobb számban már csak a török, görög, olasz, kínai, és vietnámi üzletek vannak, japán éttermek, Himalayan- és Afrika-boltok, vagy még esetleg a - korra, nemre, foglalkozásra, idõjárásra, és napszakra való tekintet nélkül - minden irányból folyamatosan áramló biciklisták. Nem tudom, hogy ez az elmúlt inkább öt, mint tíz évben bekövetkezett változás mennyiben hozható összefüggésbe Ausztria EU-tagságával, s mennyiben köszönhetõ pusztán annak az egyszerû ténynek, hogy Bécs egy gazdag európai nagyváros, ahol mindig is rengeteg náció élt együtt. Ha a múltkor a grinzingi temetõre hivatkoztam, akkor most a változatosság kedvéért a telefonkönyvre utalnék.1 Ehhez jött nekik (is) a 90-es években a délszláv háború, meg a Szovjetunió széthullása, de ezen felül valami más is. A napokban mesélte Swierkiewicz Robi, hogy a dél-indiai Madrasban hét éve - mikor elõször járt ott - a szóbeszéd szerint még csupán 5 millióan éltek, tavaly pedig már 30 milliónyian. Ez nyilván nem teljes egészében népszaporulat, hanem - legalább ilyen mértékben - az elszegényedõ vidéki népesség városokba áramlásának következménye is. Ami viszont eddig nem volt, s ami most Bécsben meglepõ, hogy immár szembeötlõen más az itteni utcakép is, mint amilyennek 93-ban láttam.

Bécs, Am Hof, 2001. augusztus 20.


Tekintettel a késõ nyári idõszakra, a kortárs mûvészeti galériák egytõl-egyig zárva tartanak (Krinzinger, s aki csak számít Salzburgban ügyezik). Az idén megnyitott, de teljes egészében csak októbertõl üzemelõ MúzeumNegyed - MuseumsQuartier Wien2 - valóban impozáns, viszont a telephelycsere miatt immár a Modern Mûvészeti Múzeum (MUMOK), és a Ludwig Gyûjtemény (SLW) korábbi épületei sem fogadnak látogatókat. Kis túlzással hát a MúzeumNegyedbe korábban átköltöztetett Kunsthalle elsõ itt bemutatott kiállítása (Steve McQueen), illetve a Sabine Folie és Michael Glasmeier által összeállított Egy Barokk Party címû anyag jelentette az egyetlen kortárs mûvészeti csemegét az augusztusi kínálatban. Ha pontosítani szeretném, akkor még néhány augusztus elsõ hetében nyitva tartó kiállításról lehetne megemlékeznem (Double Life - Generali Foundation), illetve talán az Iparmûvészeti Múzeum (MAK) Dennis Hopper fotóit felvonultató bemutatójáról, vagy az osztrák objekt-mûvészetet áttekintõ anyagról a Belvederben. Aztán ezen kívül említhetném még a Kunsthistorisches Museum nagyszabású El Greco kiállítását, majd szép lassan belefutnánk a turistacsalogató Dali, és más uborkaszezonális ügyekbe. Ebbõl én persze semmit sem néztem meg, pontosabban az történt, hogy a katalógusok megtekintése után úgy döntöttem, hogy inkább a korábbi és egyéb kiadványokat, könyveket, albumokat lapozgatom tovább. Végülis azt hiszem csupán egyetlen szenzációs kiállításról maradtam le, nevezetesen a 90-es évek kongói festészetérõl, amit a Völkerkunde Museum mutatott be, s ami az én érkezésem elõtt egy hónappal bezárt. Az AN/SICHTEN viszont nyomtatott formában, könyv terjedelmû katalógusként is, lehengerlõ.

Banza Nkulu


Éhínség, 58×44.5 cm

Az anyag java Bogumil Jewsiewicki professzor gyûjtése - Jewsiewicki 1968-tól 1976-ig tanított a Kongói Egyetemen -, aki Barbara Plankensteinerrel a múzeum Afrika-gyûjteményének kurátorával együtt hozta létre a kiállítást. A százhatvanhét, túlnyomó többségét tekintve kis és közepes méretû festmény (alig akad köztük, melynek hosszabb oldala egy méternél nagyobb lenne), hetvenegy alkotó, illetve alkotócsoport (mûhely) mûve. Köztük olyan hat-hét mûvész (és csoport) található, akiktõl ez a kollekció nagyobb mennyiségû (6-8, vagy több) képet mutatott be, s félszázan, akiktõl mindössze egy-két festményt. Mint azt alcím is hangsúlyozza, valamennyi mû a 90-es években készült, s úgy tûnik nem egyszerûen csak a gyûjtõ érdeklõdésének köszönhetõen, igen mély betekintést nyerhetünk a kongói politikai életbe éppúgy, mint a leghúzósabb családi-, és/vagy társadalmi problémákba. Illusztrációként néhány képcím: Nincs kiút; Diáksztrájk; Politikai keresztút; A demokrácia elárulása; Katasztrófa Ndolóban; Szemfényvesztõ politikusok; Városi közlekedésproblémák; Egy poligámia vége; Szerelem és AIDS; Zsúfolt ház; Erkölcstelen pap; Diákok lemészárlása 1990-ben; Éhínség; Túlterhelt busz; Benzinhiány; Harc a buszon; Gazdasági válság; Két aktuális probléma; Etnikai konfliktus; Koporsó vagy Cannabis?; Vámhivatal; Az asszony és az õ legfõbb vágyai; Brazzaville-i menekültek; Új Jeruzsálem; Boszorkányok; s e lista csupán ízelítõ.

Ha hasonlítanom kellene mindezt valamihez, azt mondanám nagyjából olyasmi festményekrõl van szó, mint amilyenek a Chicagóban élõ Kerry James Marshalltól szerepeltek a legutóbbi Documentán (Jobb otthonok, jobb kertek, 1994), vagy amilyenekhez hasonlót eddig idehaza az Orsós Teréz képeivel illusztrált Cigány bölcsõdal címû kötetben láthattunk.3 Ezek többnyire élénk, erõteljes színekkel festett sokalakos életképek, melyek általában köznapi jeleneteket mutatnak be a szociális környezet részletezõ, de korántsem száraz, humortalan ábrázolásával, valamint gyakran a képek szerves elemének tekintett - részben párbeszédeket, részben kommentárokat tartalmazó - feliratokkal. Nem merném õket naiv festményeknek nevezni, mert bár az ilyesféle képekkel összefüggésben mi hajlamosak lennénk ezt a kategóriát használni, de ez azért feltûnõen nem a kecskeméti Naiv Múzeum többnyire mesés, a maga problémáival együtt is idillikus, fantasztikumokba hajló világa. Olyannyira, hogy a 80-as évek némely, s bizonyos elemeit tekintve hasonló new wave festészeti irányzatait - mondjuk a francia figuration libre-t -, vagy a hazai példák közül a szociális érzékenysége miatt egyedülálló Somogyi Gyõzõ szitanyomatait említeni is csak úgy lehetne, ha a lehetséges analógia kedvéért kizárnánk belõlük a historizáló és/vagy mitologizáló elemeket. Ami miatt viszont ez mégis szóba kerülhet, annak oka az, hogy ez a fajta, a társadalmi és politikai helyzetet meglehetõsen erõteljesen reflektáló festészet ugyancsak nem a 10-es, 20-as évek óta jól ismert modernista, s többnyire expresszionista eszközeit használja - mint általában a nyugati elkötelezett mûvészek (George Grosztól, az angol származású , és a 80-as években New Yorkban élõ Sue Coe-ig) -, hanem inkább egy olyasfajta nyelvezetet, amit talán még Frida Khalo nevével fémjelezhetnénk a leginkább.

Lusavuvu


Zsúfolt ház, 1994 88×73 cm


Az AN/SICHTEN keretében bemutatott mûvészek persze nem is „értelmiségiek", hanem a mi fogalmaink szerinti címfestõk, akik többnyire a mindenféle utcai feliratok, cégtáblák, és hirdetések nyomán kapott bevételeikbõl tartják fenn mûhelyeiket, s így nincs is olyan nagy különbség aközött, hogy az illetõ mûvészek cégtáblát vagy családi portrét, netán szentképet festenek, ahogy abban sem vagyok biztos, hogy társadalomkritikai mûveiket passzióból, nem pedig az érdeklõdés/eladhatóság reményében készítik. És ez az a pont, ahol érdemes elgondolkodnunk rajta, hogy a nyugati magaskultúrában használatos mûvész, illetve mûvészet fogalom a mi civilizációnkon kívül - s így például Kongóban -, mind a mai napig nem léteznek. Legalábbis még nem. Más kérdés, hogy innen már egyenes út vezethet oda, ahol a fejlett nyugati világ szõröstõl, bõröstõl integrálja mindezt - mert persze nem nehéz elképzelnünk a hamarosan felbukkanó kortárs kongói sztármûvészeket, ahogy a kevéssé befutott, de az amerikai és európai vásárlásokból tehetõsebbé, és „naivabbá" váló fekete-afrikai mestereket sem -, úgyhogy bizonyos aggodalommal tölthet el bennünket, mennyire fogja szép színes és neutrális egzotikummá zanzásítani mindezt az üzleti szellem és a profizmus?


Günter Brus


Rajzok az Irrwischbõl (Ritter Verlag, 2000)

A másik két könyv - hadd redukáljam könyvekre élményeimet -, Günter Brus Irrwisch-e, és Theo Altenberg kötete az Otto Muehl nevével fémjelezhetõ AA-kommunáról. Brus rajzaiból és grafikáiból, illetve akcióinak fotódokumentációjából különben épp szeptember-október folyamán lehetett nagyobb anyagokat látni Budapesten, a Neue Galerie der Stadt Linz gyûjteményének jóvoltából.4 Ami az Irrwisch-t illeti, ebbõl 1997 elején a Kunsthaus Zürich - Harald Szeemann által összeállított - Wunderkramer Österreich kiállításán már láttam részleteket. Ezek írógéppel telerótt A4-es lapok, illetve az ezen szövegmezõkbe komponált színes- és/vagy fekete-fehér, felkavaróan extrém fantáziákat megjelenítõ, mindig vaskos és erõteljes - néhol naturalisztikus, néhol bumfordi, vagy esetleg mûszaki jellegû - ceruzarajzok, melyeken a szexualitás, az anyagcsere, továbbá a kínvallatás és/vagy kórbonctan tárgykörébe tartozó, s helyenként az abszurditásig fokozott szituációk/aktusok kombinálódnak a különféle történelmi-, vallási-, vagy morális okokból tabuként tisztelt toposzokkal. De - és ezt nem árt hangsúlyozni -, az Irrwisch mindenek elõtt egy regény, amit Brus közvetlenül azt követõen írt, hogy 1969-ben kénytelen volt hosszabb idõre elhagyni Ausztriát. Erre a Bécsi Egyetemen 1968-ban Mûvészet és forradalom címmel megrendezett elõadást követõ letartóztatása és elítélése után került sor5. A bemutatón rajta kívül egyébként még Muehl, Weibel, Weiner és Lauridis (Kaltenbach) lépett fel. Brus ezt követõen 1969-ben Nyugat-Berlinben telepedett le, ahol Oswald Weinerrel és Gerhard Rühmmel együtt alapította meg az Osztrák Menekültkormányt (Oswald Weiner ekkor publikálja a Közép-Európa megjavítása / Die Verbesserung von Mitteleuropa címû ugyancsak nevezetes regényét, s 1970-ben nyitja meg berlini kocsmáját). Brus utolsó akcióját - Szakításpróba/Zerreisprobe - 1970 júniusában mutatta be Münchenben, majd ezt követõen jött az Irrwisch.



Günter Brus


Rajzok az Irrwischbõl (Ritter Verlag, 2000)

A regény elõször 1971-ben, Frankfurtban jelent meg a Kohlkunst Verlag gondozásában, s aligha véletlen, hogy az újabb - illetve elsõ osztrák - kiadására 2000-ig kellett várni, jóllehet e kötet Brus életmûvében már csak azért is megkerülhetetlen, mert õ az Irrwisch-sel kezdõdõen kezdett el kizárólag írással és szövegekhez kapcsolódó képekkel foglalkozni. Brus Nyugat-Berlinbõl majd csak 1979-ben tér vissza Ausztriába6 - ahol Grácban települ le -, s elsõ hazájában publikált regénye is csak 1984-ben jelenik meg (Die Geheiminstrager, Residenz Verlag). A lehetséges párhuzamok kedvéért hadd említsem meg, hogy Szentjóbyt, vagy Halász Péterék Lakásszínházának tagjait 1975-ben számûzték Magyarországról, és csak 89-90-tõl jöhettek vissza, illetve, hogy például az Irrwisch-hez bizonyos szempontból talán a legközelebb álló nálunk publikált szöveget, Hajas Tibor Sidpa Bardoját - amit 1982-ben, 500 példányban
a Snob International jelentetett meg szamizdatként -, mindmáig nem adták ki újra7.
Az Irrwisch fülszövegében Peter Weibel Brus mûvét Burroughs Meztelen ebédjével, Pound Cantoival, Joyce Finnegan ébredésével, és Beckett Murphy-jével rokonítja. Ízelítõül az Irrwisch nyelvezetébõl és vízióiból egy rövid - úgyszólván találomra kiválasztott - részlet, Tandori Dezsõ fordításában:

„Ám Bécs felett ott lebeg állig fegyverben a fõv.klojzi a jegyliggatóval. A Nagy Kalauz.

És minden rendbontva csak-úgy-ottan-állónak belelikaszt a tojásába, hogy az mint a kirepedõ kolbász, sittyen. S akkor, Nagy Ég! emez úr elõkotorja mindenható lógóját, és nekiereszti sugarát sárgán.

Esik Bécsben. A jó kaisermülheini, adta trencskósa, megragadja a városi bimbam B-kocsijának rúdját, így fogózva teperi rá magát a jó negyvenes nõszemély kagrani valagzatára, elõkotorja a kalocsniig érõt, aztán spricc, sipirc ki belõle a cseppre-csepp 1/8-adnak megfelelõ pubigeccentõt, ölibe neki, és a negyvenes nõ nájlonját zsilettjével meghasítja. A Reichsbrücke közepin a negyvenes érzi már, ahogy ott bizsereg a kapomány, ahol eddig három férfiú részesült csak adományban. Az egyik: kellemes, ám totál büntetett elõ- és jelen-életû elektrotechnikus, akinek a szegény anyja aztán (lásd Kronenzeitung, olvasólevelek „Staberl" rovata). Egy másik õrszemély a másik „A Kékek"-tõl, a harmadik egy murizós hajlamú kályhás Speisingbõl, fusiipari építõkézmûves, mellesleg még. Most, hogy e nõ az egyáltalán nem hûlt helyû, bár áthûlt paraszt micsodáját a kombinéján át a seggén vergõdni érzi, kis kézitáskájába nyúl, elõhúz egy huszast, meghajtja hasmánt, így mázolja oda, mintha tapétázna, a megátalkodott furdancsolónak, még egy nyomaték következik, félreérthetetlen, s akkor a kiköpött ripõkvisszaengedzedõdik rendes utastesthelyzetébe. Õ, e kaisermülheni, ki maga-idején kibickabinos volt a potykatónál, most furnérfényezõ, a húszast a trencskója zsebébe gyúrja, aztán taccs, már hagyja is el honi pályaudvarán a szerelvényt, elpályázva, nem anélkül, hogy a negyvenközépi nõ is oda ne kenne neki egyet még, a lennce-kence után fennce, adta kéjenc lelence...!"

Günter Brus


Mûvészet és forradalom akció, 1968


Brus regényében, amely telis-tele van mûvészeti, kulturális, politikai, és történelmi tárgyú utalásokkal (Faust, Kafka, Grillparzer, Stendhal, Joyce, Freud, Jung, Reich, Cage, Kaprow, Nitsch, Oswald Weiner, Dürer, Van Gogh, Beuys, Handke, Ku-klux-Klan, McLuhan, B. Russel, Habermas, Ch. Manson, Kennedy, Marschall-terv, Hitler, Molotov, UNESCO, Unicef, Johnson, Nixon, B. Kreisky, Trockij, Cromwell stb.), nemcsak osztrák, német - és ezen belül DDR -, illetve amerikai, lengyel, hanem magyar vonatkozások is találhatók, s így egyebek közt Semmelweis, Ferenczi és Vörösmarty is szóba kerülnek. Ahhoz persze, hogy az Irrwisch-t vagy - majdani magyar kiadásáig - annak legalábbis keletkezési körülményeit megérthessük, onnan kell elindulnunk, hogy a mûvészeti akciót Brus-ék nem egy új mûfaj, hanem az új mûvészet megteremtésének, a teljes mûvészeti spektrum radikális megújításának tekintették8. Ezt támasztja alá az a tény, hogy Brus, Kren, Muehl, Nitsch és Weibel 1966-ban, vagyis két évvel a Wiener Aktionizmus mozgalmának létrehozása után megalapítják az un. Direkt Mûvészeti Intézet-et (Institute für Direkte Kunst) - melyhez aztán Valie Export és mások is csatlakoznak -, s a rákövetkezõ évben rendezik meg a Direkt Art Festivalt. Más szóval, párhuzamosan azzal, ami ebben az idõben az Egyesült Államokban és Európában történik (Warhol Factoryjától, a Happeningen és Fluxuson át, Beuys metapártalapításain keresztül, az Abbie Hoffman és Jerry Rubin által életre hívott YIPPIE mozgalomig) a bécsi akcionisták itt egy teljes mûvészeti paradigmaváltást hirdetnek meg, amelyben természetesen kitüntetett szerepet tulajdonítanak az olyan „direkt" mûfajoknak, mint amilyen az akció. Mint láttuk, Brus számára 1968/69 egyik elsõként levont konzekvenciája az volt, hogy többet nem csinált akciókat. Ezt általában azzal szokták összefüggésbe hozni, hogy mivel a bécsi akcionisták között elsõsorban Brus és Schwarzkogler voltak azok, akik kifejezõeszközként szinte kizárólag saját testüket használták, akcióik egy idõ után olyan fokú öndestrukcióhoz vezettek, ami már önmaguk elpusztításával fenyegetett (Schwarzkogler 1969-ben - ahogy ezt hivatalosan fogalmazni szokták - öngyilkos is lett). Másrészt viszont Brus döntését a fenti összefüggésben úgy is értelmezhetjük, hogy azért zárja le az 1970-es Szakításpróba címû performanszával akciómûvészeti tevékenységét, mert 68-at követõen kénytelen az adott társadalmi keretek közt megvalósíthatatlan utópiának tekinteni a mûvészetnek azt a fajta megújítását, amit az Institut für Direkte Kunst anticipált. Hogy Brus ezt követõen a mûfaji szempontból hagyományos szépirodalmi és képzõmûvészeti formákhoz fordul, az ezek után logikus, méghozzá épp azért, mert ezen mûfajok dekonstruálásában éppoly radikális marad, mint amilyen következetesnek bizonyult akciómûvészetében.



AAC


Selbstdarstellungsabend, Friedrichshof 1976
fotó: Theo Altenberg

Otto Muehl pályájának 1968-at követõ története - Bruséhoz hasonlóan -, legalább olyan izgalmas, mint az azt megelõzõ korszak, bár ennek megítélésében befolyásolhat bennünket, hogy a hazai szakirodalom mindeddig nem, vagy csupán utalás-szerûen foglalkozott az õ 70-es, 80-as évekbeli tevékenységével. Muehlék 1973-ban hozzák létre az un. AA-kommunát (Aktions Analytische Kommune). Az AA-kommuna alapjai azonban 1970-tõl fokozatosan, s meglehetõsen spontán alakultak ki Muehl bécsi, praterstasse-i lakásán. Mint a most megjelent kötetben9 Theo Altenberg - a kommuna egyik tagja - elmondja, Muehl lakásán eleinte csak filmeket vetíteni, beszélgetni, és bulizni jöttek össze. Az ezen többé-kevésbé szûk baráti, illetve személyes ismeretségi körben rendezett akciók ezidõtájt nemcsak underground mûvészeti bemutatókként, hanem pszichoanalitikus, ön-, és csoportterápiás célzattal rendezett eventeknek is értelmezhetõk, melyekben többé-kevésbé minden jelenlévõ részt vett. Altenberg ezeket kifejezetten a 68-at követõ frusztráltsággal, és depresszióval hozza összefüggésbe.

Tekintve, hogy Muehl válása után kisfiával Daviddal, és barátnõjével Elke Doll-lal élt ebben a viszonylag nagy lakásban, gyakoriak voltak a Praterstrassén az ilyesfajta hajnalig tartó együttlétek, illetve a hosszabb-rövidebb ideig Muehlék otthonában megszálló vendégek is. Az akkor negyvenes éveinek közepén járó, s így majd minden résztvevõnél idõsebb, s már bizonyos hírnévvel és tekintéllyel rendelkezõ akcionista mûvész közvetlen és nonkonformista személyisége - Altenberg visszaemlékezése szerint - meggátolta azt, hogy Muehl egyfajta apafigurájává, vagy valamiféle szorosabb értelemben vett vezetõjévé váljék a társaságnak. Így az már 1973 elõtt egy többé-kevésbé állandó, uszkve húsz tagot számláló lakóközösséggé, és akcionista-csoporttá alakult át. Itt jegyzem meg, hogy az augusztus folyamán Bécsben látott demok, illetve a különféle alternatív csoportok utcai akcióinak eszköztárában még ma is számos olyan elemet látni, amelyeket annak idején az AAC utcai akciói honosítottak meg Ausztriában - járókelõk hálókkal történõ terelgetése, lespriccelése vizipisztollyal stb. -és bizonyos szempontból ezt a hagyományt folytatja a bécsi VolxTheaterKarawane, akiket No Borders, No Nations turnéjuk közben a G8-ak elleni tüntetéseket követõ napokban kaptak el Genovában, és csuktak le három hétre - nem egészen jogszerûen - az olasz rendõrök.10

Az AAC utóbb tézis-szerûen is megfogalmazott programjává 1973-tól válik egy olyan közösségi életforma kialakítása, melynek szerves része a tudatosan a társadalmi és a mûvészeti intézményrendszeren kívülre, illetve azzal szembe helyezett, annak alternatíváit kialakító mûvészeti aktivitás. Az AA-kommuna mûvészeti és életforma-kísérlete tehát deklaráltan 1973-tól kezdõdik, s 1974/75-ben már mintegy félszáz beltagot számlálnak, work-shopjaikon pedig alkalmanként 50-80 vendég vesz részt. Ezek középpontjában azok az un. Selbstdarstellung/Self-presentation eventek állnak, melyek az elõbb említett ön-, illetve csoportterápiás akciókból és akcióanalízisekbõl alakultak ki (ezek szinopszisvázlata az AA PARABOLA mellékelt diagramja).10 Ugyancsak 1973-tól jött létre a kommunán belüli szexuális közösség, ami a tapintatos belsõ szabályozás és a minden relációban transzparenciát biztosító analitikus tréningek nélkül nem biztos, hogy ilyen tartósan - majd' két évtizeden át - fenntartható lett volna, s ebben az évben hozzák létre az AA-kommuna burgenlandi telephelyét a Friedrichshof-ot, melynek segítségével egyfajta önellátó gazdálkodásra rendezkednek be. Az AAC ezt követõen számos meghívást kap Európa nagyvárosaiba, elõadásokat, bemutatókat, vetítéseket tartani, s 74-tõl indul AA Nachrichten címmel a kommuna negyedévi folyóirat-periodikájának kiadása (Altenberg kezdeményezésére és irányításával), melynek révén az AAC más kommunákkal is kapcsolatot keres, a köztük lehetséges együttmûködést, szervezeti egyesülést kezdeményezve. Ezzel összefüggésben kerül sor AA-csoportok létrehozására német, francia és svájci városokban, õket hívják 1977-tõl AAO csoportoknak - a 80-as évek elsõ felére ez már 20 csoport -, s õket egyesíti az AA-Organisation. Az ekkori állapotokat tükrözi az 1976-ban németül, majd a rákövetkezõ évben angolul kiadott alábbi manifesztum.



AA EMBERI JOGOK

I.
Minden embernek egyformán joga, hogy minden anyagi szükségét kielégíthesse, ú.m. élelem, ruha, menedék

II.
Minden embernek joga van a társadalmi egyenlõséghez, közös tulajdonon keresztül.

III.
Minden embernek joga van a Föld valamennyi erõforrásához és termelõeszközéhez, a közös tulajdon útján. A föld mindenkié.

IV.
Minden embernek joga van a technológia értelmes felhasználásához, az élet anyagi és érzelmi minõségének javítása, és a munkaszükséglet minimumra csökkentése érdekében.

V.
Minden embernek joga van a nem megzavart környezethez. A haszonért folyó termelés a természeti erõforrások kizsákmányolása, a környezet és az emberi élet tönkretételéhez vezet.

VI.
Minden embernek joga van ahhoz, hogy szexualitását a szabad szexuális életben valósítsa meg, tehát a párkapcsolat, a házasság vagy a morál megszorításai nélkül. A szabad szexualitás csak a társadalmi szinten egyenlõ emberek életközösségében valósítható meg - a magántulajdon a szabad szexuális élet gátja.

VII.
Minden embernek joga van egy erõszakmentes, agresszivitásmentes társadalomhoz.

VIII.
Minden embernek joga, hogy az összes többi emberrel együtt határozza meg a világ fejlõdésének irányát.

(Erhardt Miklós fordítása)



A 70-es, 80-as évek fordulóján több szempontból is változás következik be az AAO életében, ami úgy tûnik a szervezet növekedésével áll összefüggésben. Ez a különféle csoportokhoz kívülrõl csatlakozók emelkedõ számán túl, az azokon belüli gyermekáldásnak köszönhetõ (a 80-as évek elsõ felében már 600-an vannak). A változtatások részben belsõ, szervezeti-szerkezeti jellegûek, részben gazdaságiak. Az AAO-nak 1979-tõl fokról-fokra fel kell adnia korábbi alternatív gazdasági elveit. Elsõ lépésként 1977 után megszûnik az AA újság, majd számos más a közös kasszából finanszírozott projekt is, így például 1984-tõl nem tudnak a korábbiakhoz hasonlóan városi szekciókat fenntartani, illetve ezek kulturális munkáját segíteni, vagy folytatni a vendégek számára rendszeresített, nyitott közösségi projekteket. Ezzel szemben saját maguk által fönntartott óvodát és iskolát hoznak létre, amelyeket idõvel külsõsök is egyre inkább igénybe vesznek, 1980-tól együttmûködnek a Beuys által alapított FIU-val a 7000 tölgy, s más projektek - például Institut für Kunst und Gesellschaft (FIU + Friedrichshof), vagy Beuys és Kreisky találkozásának és beszélgetésének megszervezése - kapcsán, s közös videóstúdiót is berendeznek (filmprodukcióikban Georg Dokupiltól kezdve, Günter és Anna Bruson, Hermann Nitschen, Dieter Rothon, Nam June Paikon át, Harald Szeemannig és Rudi Fuchsig számos nagy név mûködik közre), majd 1984-ben õk rendezik meg a bécsi akcionizmus elsõ átfogó kiállítását. Itt jegyzem meg, hogy a Friedrichshof ma múzeum, melynek törzsanyaga az 1983 és 92 között általuk összegyûjtött anyagokból áll, illetve, hogy Nitsch és Brus a 84-es Friedrichshof-beli kiállítás kapcsán találkozott elõször Muehllel a 60-as, 70-es évek fordulója - vagyis az õket elválasztó számos korabeli félreértés és nézetkülönbség kialakulása - óta. További megjegyzés, hogy az 1990 kora nyarán a Budapest Galériában bemutatott Otto Muehl kiállítás anyaga - Vincent Van Gogh Év címmel - ugyancsak a Friedrichshof gyûjteményébõl került hozzánk (Charlotte Jo Rob-nak és Altenbergnek köszönhetõen). Emlékeztetõül, a kiállítás két részbõl állt, egyfelõl Muehl 60-as évekbeli akcióinak fotó- és videódokumentációjából, másfelõl azokból a 89/90-es szitanyomatokból, melyeket Muehl egy 1888-as Van Gogh önarckép felhasználásával készített. Mindez azért érdekes, mert ugyanabban az évben, amikor a Budapest Galéria bemutatta az elsõ, s mindmáig egyetlen magyarországi Muehl kiállítást, Otto Muehlt hét év börtönbüntetésre ítélték „fiatalkorúak szexuális túlkapásokra buzdítása" vádjával, és mert az AAO szétesése is lényegében a 80-as évek végének története. Így talán nem meglepõ - ami e háttérismeret hiányában esetleg az lehetne -, hogy annak idején az AA-kommunáról még Muehl pesti kiállítása kapcsán sem igazán tudhattunk meg semmit (se a katalógusból, sem pedig György Péter korabeli recenziójából12). Akkor a katalógust nézegetve úgy vélhette az ember, hogy Muehl utolsó három, 1971-ben bemutatott akciójával ez a fajta tevékenysége lezárult, s most, majd két évtizeddel késõbb már csak a 60-as évekbeli mûveinek köszönheti, hogy az általa újabban készített képek - Van Gogh halálának századik évfordulójának ürügyével -, kortárs mûvészeti intézmények falaira kerülhetnek.



AAC, La Gomera, El Cabrito, 1987 •


fotó: Theo Altenberg

Anna és Günter Brus, La Gomera, Hermigua 1988 •


fotó: Theo Altenberg

Van Gogh persze a bécsi akcionisták számára kezdettõl fogva kultikus figura volt, s ha egy kissé jobban elmerülünk a kérdésben, akkor azt látjuk, hogy a Muehl által idézett Van Gogh önarckép 1888 szeptemberében, azaz Gauguin Arles-ba érkezé sének elõestéjén készült. Gauguin látogatása azzal függött össze, hogy Van Gogh eredetileg egy mûvészkolóniát szeretett volna létrehozni, de - ahogy Jaspers fogalmaz - „Van Goghnak a válságos állapotok elõtti kísérlete, hogy mûhelyt és mûvészi közösséget alapítson, teljesen meghiúsul"13. Másrészt ebben az esetben arról a Van Gogh önarcképrõl van szó, ahol Vincent teljesen kopasz, ami Muehl választását tekintve már csak azért se lehetett véletlen, mert az AA kommuna tagjai - a nõket is beleértve - a 70-es évek elejétõl tüntetõen rövidre nyírták hajukat, mondván 68 óta még a rendõrök is hosszú hajúak. Az AA kommuna ugyanakkor a kezdetektõl nem csupán életforma-kísérlet, hanem mûvész-kolónia is, ahol az akció és a performance mellett eleinte inkább az agitatív, vagy legalábbis az AAC által propagandisztikusan felfogott mûfajok kerülnek elõtérbe - a film, a képregény, a plakát, az újság -, s csak a 70-es évek végétõl, a korabeli new wave-vel egyidõben válik ezekkel egyenrangúvá a zene, a tánc, a festészet stb. (bár itt azért, ne feledkezzünk meg Karl Ivo-Goldblat 70-es évekbeli, s néhány vonatkozásában a cikk elején emlegetett kortárs kongói ügyeknek megfelelõ szellemiségû táblaképeirõl és grafikáiról sem, amely párhuzam már csak azért sem teljesen légbõlkapott, mert a késõi Van Gogh levelekben éppúgy megfogalmazódik egy Afrika iránti nosztalgia, mint Altenberg visszaemlékezéseiben). A Friedrichshof mûvészeti aktivitása fokozatosan vált egyre szélesebb körben ismertté, s a külsõ szemlélõ számára úgy tûnhet, hogy a 80-as évek elsõ felétõl lettek igazán sikeresek. Ez részben annak a belsõ paradigmaváltásnak is köszönhetõ, hogy a társadalommal való szembenállás szubverzív hangsúlyai, a 70-es évek végétõl egyre inkább a kívülállás és a másság pacifizmusává szelídülnek. Muehl mindenesetre 84-ben kezd dolgozni Van Gogh sorozatán, s Altenberg ugyancsak 84-ben forgatja Vincent címû filmjét, melyet késõbb a Pablo, illetve a Back to fucking Cambridge követ. 1986 folyamán aztán Altenbergék felfedeznek egy az iparosítástól, és a civilizációtól még érintetlen földterületet a nyugat-afrikai partvidék menti La Gomera szigetén, amelyet 1987-ben vásárol meg az AAO. Birtokba venni, belakni, és „napfény mûteremként" használni azonban már nem tudják. Hogy miért nem, abban - Altenberg elbeszélése szerint - megvolt a maga sajátos szerepe Muehlnek is, aki öregedvén egyre inkább szerette volna a maga, illetve egy általa vezetett szûkebb kör számára kisajátítani az AAO irányítását. Altenberg ennek kapcsán - nem minden irónia nélkül - a „Muehl-monarchia" kifejezést használja (Muehl, ugyancsak ironikusan az AAO-n belül is szükséges glasznosztyról beszélt), de Altenberg visszaemlékezéseibõl az is kiderül, hogy egy ilyen idõközben igencsak kiterjedt és nagyméretû szervezet életének szabályozása, külsõ- és belsõ konfliktusainak megoldása a 80-as évek derekára igencsak bonyolult feladattá vált. A széthullás okaiként megnevezhetõ gazdálkodási, és szervezeti problémák persze már kezdettõl fogva jelen voltak, de folyamatos önkorrekcióval majd másfél évtizeden át sikeresen tudták kezelni õket. Az AAO-n belüli belsõ viszályok, s a kommunárok egyre nagyobb arányú elszivárgása azonban 1987-tõl nemcsak drámaivá, hanem visszafordíthatatlanná is vált, s ez elkerülhetetlenné tette az évtized végén bekövetkezett gazdasági összeomlást.

Muehl - s ezt már nem Paolo Bianchi Altenberggel készített, és eredetileg a Kunstforum 136. számában közreadott,14 majd a kötetünk számára 2001 februárjában bõvített és újramixelt beszélgetésébõl tudom, hanem osztrák barátaink mesélik - szabadulása óta La Gomerán él azzal a kisebb csoporttal, ami az AAO-ból maradt. Alzheimer kórban szenved, s betegsége igencsak elõrehaladott stádiumban van (Reagan ugyanezért nem tudott részt venni azon a gyászmisén, amit a WTC és a Pentagon elleni terrortámadás áldozatainak emlékére rendeztek). Altenberg, aki tíz éve nem találkozott Muehllel, s aki idõközben ugyancsak sikeres performance- és videómûvészeti pályát futott be, ma ugyanannyi idõs - 45 éves -, mint Otto Muehl volt 1970-ben, amikor elkezdõdött az AAC története. Azt mondja elõször él egymaga egy lakásban, s életében elõször egy monogám kapcsolatban.


Jegyzetek:

1 Várnagy nevû elõfizetõt nem találtam, de Várhelyit stb.-t igen, ld. még: Kávéfoltok az A-broshon - Balkon 2000/9

2 www.mqw.at

3 Cigány bölcsõdal - Cigány költõk versei gyerekeknek, Móra Könyvkiadó (szerkesztette: Szegõ László) Budapest, 1980

4 Dialógus / Kortárs osztrák és magyar mûvészet - Budapest Galéria; Kiterjesztett fényképezés / válogatás a linzi Neue Galerie gyûjteményébõl - MKE, Barcsay terem

5 Brust fél év börtönbüntetésre ítélték közbotrányokozás, szeméremsértés, és a fennálló osztrák szimbólumok megsértése miatt („wegen Vergehens der Herabwürdigung österreichischer Symbole" und wegen „Übertretung der gröbliches und öffentliches Ärgernis verursachenden Verletzung der Sittlichkeit und Schamhaftigkeit"), s ennek letöltése elöl menekült 1969-ben Nyugat-Berlinbe.

6 Más források szerint 1976-ban tért vissza Ausztriába, miután felesége kijárta az akkori szövetségi elnöknél, Rudolf Kirschlägernél, hogy a börtönbüntetést pénzbüntetésre váltsák át.

7 Akik nem ismerik Hajas kérdéses mûvét, azoknak ajánlom Nádas Péter írását a Sidpa Bardo-ról, ami az Évkönyv Március-Április fejezetének második felében található (NP: Évkönyv - Szépirodalmi Kiadó, Budapest 1989)

8 A témával összefüggésben ld. Peter Gorsen: Az egzisztencializmus visszatérése a performance mûvészetben -
A Performance-mûvészet, (szerk. Szõke Annamária), Artpool-Balassi Kiadó-Tartóshullám (Források a XX. század mûvészetéhez sorozat), Budapest 2000

9 Theo Altenberg: Das Paradies Experiment - Die Utopie der freien Sexualitat Kommune Friedrichshof 1973-1978, Triton Verlag 2001, Wien

10 www.no-racism.net/nobordertour

11 „...muhlék fantasztikusak, valóban, elviselhetetlen õrületet mûvelnek, de azoknak, akiknek szükségük van arra a pszichoterápiára, amin átesnek, nyilván rendkívül fontos,, tulajdonképpen még az is átesik rajta aki nézi... a muhl térdel az asztalon, amin a hátán fekszik egy nagydarab meztelen pasas, mint egy csecsemõ, a muhl nyomja a hasát, dögönyözi, a pasas sír, mint egy csecsemõ, néha kis pofonokat kap, igen hisztérikus és gyors a jelenet, vagy inkább heves, soká tart, dögönyözi, nyomja a hasát, rádõl, préseli, kis pofonok, a pasas a hátán, felhúzva mindkét lába, mint a csecsemõnek, a kezei is begörbülve, mint a csecsemõnek, sír, nagyon jajgat, zokog, körben az aa-kommuna tagjai nézik mosolyogva, aggódva, izgulva, biztatva a keserves szarszülést, na végre,, a kinyomott szart rákenik a pasasra, mint bébikre a krémet, tetõtõl talpig, majd lemossák róla, mindenki résztvesz a mosdatásban, nevetve, szeretettel, közben be is pisilt, pont mint a kisfiúk, a felhúzott lábai között, mint egy szökõkút, blblblblblbl,, szóval meg vagyok gyõzõdve arról, hogy ezekután tisztább lett a pasas..." - írja (Makajev Sweet movie címû filmjének az AA-kommunában forgatott jelenetét ismertetve).

Szentjóby Tamás, kiutasítását követõen barátainak hazaküldött válogatott leveleit - Szentjóby tudomása és hozzájárulása nélkül - a Snob International adta ki 1984-ben „ITTAZTÁNFÛNEMTEREM" címmel, és tudomásom szerint mindmáig ez az egyetlen olyan magyar publikáció, amely az AA-kommunáról leírásokat tartalmaz, pl.: „...tegnap elmentem az AA communába, actionsanalyzis, otto mühl, ,lásd esti hírlap elutazásom elõtt cc két héttel, ,bécsben egy baromi nagy lakás, burgenlandban két kommuna farm, két (ez a rész az én példányomban nem olvasható - VT) jeansbõl, 3 teherautó, kopaszok, õrületes elemiség, nyílt letaperolás, böfögés, neurotikus csüggedtség, neurotikus elevenség, villámgyors selbstdarstellung, gyerekek, rengeteg ruha, raktár, burgenlandban építkezés, több óriási, 3 szintes épület, víztorony, földek, telefonpóznák, meztelen sárbanüldögélés, európai turnék, ezerfõs hallgatóság genf, berlin, párizs, free sexuality, közös tulajdon, collectiv termelés, collectiv nem nevelés, hanem growing up of children, önkifejezés, direkt demokrácia. az az öt az a (ez a rész az én példányomban olvashatatlan - VT) sok ellentmondás azt hiszem munkamegosztás, tilos a sex kommunán kívül a nemibetegségek miatt, mûmûvészet negatív túlértékelése, ugyanis például nyakig résztvesznek a kereskedelemben, ha nem is mûvekkel, de ruhákkal, és nem õk csinálják, jeans, profitra mennek õk is, persze, mondhatják hogy a kommunáért, de mûalkotással csinálni ugyanazt az ugyanez,, világos mégha abba nem is lehet öltözni, szóval mindezek dacára nagyon, nagyon tetszik az egész, levetettek - mégha látszólag is esetleg - olyan korlátokat, amelyek azonosíthatóak az állami lét korlátaival, s azok a korlátok amelyek felbukkannak igenis más korlátok lesznek s amelyek nem, azokról tudomást lehet venni, hogy nem a mi mitológiánk korlátai, hanem újak, eredetiek, tiszták, elemiek, a legõsibbek, ezek azok, amelyek az emberi lényt körülírják stb, - szóval bármilyen legyen az a kommuna, a dogmaszagú pszichoanalítikus-beállítottság dacára, a dogmaszag a baj, nem a pszichoanalízis - a saját betegségük egészségnek való állítása, mitológizálása dacára, - a résztvevõk egy részének picit gyanússága dacára, stb, mégis nagyon megható az elszántság, a tartás, a lenézés a társadalmi intézmények felé, az egész együttes - van AA communa berlinben, s most jut eszembe, még vagy 3-4 helyen, 15-20-30 taggal mindenütt -, nagyon fontos, valóban drop out, valóban underground, a szó politikai értelmében, ezek nem lecsapnak a disznókra, hanem óriási erõvel az életformájuk alá gyûrik, - ezek az emberek élnek, vannak, egzisztálnak, teremtenek, új életformát és szerkezetet és metodust dolgoznak ki..."

12 György Péter: „Egyedüli példány" (Otto Muehl kiállítása), Új Mûvészet 1/1 szám, 1990. október

13 Karl Jaspers: Van Gogh,
Helikon Kiadó, Budapest 1986

14 ld. www.ct.heise.de/tp/deutsch/special/ku/6154/2.html




hívják 1977-tõl AAO csoportoknak - a 80-as évek elsõ felére ez már 20 csoport -, s õket egyesíti az AA-Organisation. Az ekkori állapotokat tükrözi az 1976-ban németül, majd a rákövetkezõ évben angolul kiadott alábbi manifesztum.