Baglyas Erika
Igen is nem is
Opening / A. Nagy Gábor kiállítása
llárium Galéria, Budapest
2001. október 12-október 26.



Egy megnyitón.
Sokan vagyunk, egyedül. Rajtunk kívül mindenki jól érzi magát, rajtunk kívül mindenki olyan érdekes ember. Valamit biztosan veszítettünk volna, ha nem jövünk el. Azért jó, hogy itt vagyunk, van mirõl beszélgetni, látszólag mások, egyébként magunk iránt érdeklõdünk. Formailag hasonló, összetételében kicsit más, tartalmát tekintve... majd még egyszer eljövünk. Sokat gondolunk másokra, a fényekre, a hangokra általában. Egy dologra konkrétan nem gondolunk – a kiállításra. Akkor. Máskor talán igen, de most nem ez a fontos. Már ha kiemelhetem, hogy mi fontos. Már ha a fontos nem túlságosan kritikus és konkrét.

Ezen a megnyitón.
Younderboi.
Ha érted, mire gondolok, akkor tudod, hogy miért. Ismerõsök, azok ismerõsei, negyed és fél barátok, azok barátai, ismerõs és ismeretlen galérialátogatók.

Az utcán.
A Köztársaság tér számozása nem egyértelmû. A 15, a 13 elõtt, tehát onnan nézve utána. Az Illárium Galéria a 15-ös szám alatt található, ez egyértelmû. A galéria általában véve zárva van, ez tény. Konkrétan viszont nyitva van, ez tapasztalat. A galériába csak a galérialátogatók járnak – ez általában egyértelmû tény és tapasztalat. Jelenleg A. Nagy Gábor Opening címû kiállítása „hallható”.



A galériában.
A kiállító mûvész pozitív hozzáállásának köszönhetõen a bezárt galériába még ismeretlen kiállításlátogatók is jönnek.[1] Kevésbé néznek, inkább hallgatnak. Ha lemaradtak a „megnyitó” megnyitójáról, még így is pontos képet kaphatnak mindenrõl. Nagy szürke bõrfotelben üldögélnek. Hallgatják azt, ami általában véve most egy megnyitó. Ezért mennek õk a galériába.

Idézetek:
„…évek óta festményekkel foglalkozom, tudod, szeretem a szép dolgokat… ezt utálom, ezt az egy hónap magányt… only cultural secrets!… akkor te még nem jutottál túl egy szinten… a múltkor is megismerkedtem egy pasival… fõleg kortárs képekkel foglalkozom, bár van közte néhány metszet is… viszik, mint a cukrot, fõleg külföldiek vesznek…”[2]

Spontán reflex:
Most nem megyek haza. Van pár kérdésem az alkotóhoz, még aznap.

Egy kávézóban.
– Azt hiszem, hogy ott, ahol tortával[3] dobálják meg a múzeumigazgatót, talán némi magyarázatra szorul, hogy számodra mit is jelent a mûvészeti intézményellenesség? – Igen, én valóban nem ehhez hasonló radikális, anarchista magatartásra gondolok. Egyszerûen arra, hogy az 1970-75 között született egész európai fiatal mûvészgeneráció ma önálló módszereket keres a színrelépéshez, és mindenféle stratégiát megragad a kortárs képzõmûvészet hivatalos intézményrendszerétõl való függetlensége megtartásához. Az utóbbi idõben egyre több az intézményességgel foglalkozó mûvészeti projekt, a fiatal mûvészek által mûködtetett alternatív kiállítóhely, a mûvészeti piacon kívülálló, független, non-profit mûvészeti szervezõdés. Határozott stratégia ez nemcsak a múzeumok és galériák lassú, merev, beállt intézményessége ellen, de az olyan intézményi „sztárrendszer” ellen is, amely mesterkélt, manipulatív értékrendjével generációnként csak kis számú mûvésznek biztosít teret.

– Ezen a kiállításon az üres galériatérben egy bõrfotel és egy high end berendezés látható. És ami hallható: kiállításmegnyitók zaját idézõ hangfoszlányok, párbeszédtöredékek, amelyek teljesen betöltik a teret. Ez egy hanginstalláció?

– Nem, nem teljesen. Úgy gondolom, a kortárs képzõmûvészet ma egyfajta általános menedékhelyévé vált minden olyan projektnek, amely nem közvetlenül eredményes vagy produktív az ipari vagy fogyasztói társadalom számára. A képzõmûvész ma egyre gyakrabban dolgozik úgy, akár egy rendezõ: vannak szereplõválogatásai videómunkái számára, de gyakran válogat tárgyakat installációi, environmentjei számára is. A kiállítás úgy is felfogható, akár egy filmforgatás kamera nélkül. Egy akció, egy forma, egy helyzet, amelyet a nézõ többféle sorrendbe kapcsolva saját kiállítás-képévé szervez.

Szóval nem hanginstalláció, inkább egy játék. Ezért aztán a megnyitó is inkább egy elõadás. Elõadás egy megszûnt galériában, ahol a díszlet persze a zenesarok és a welcome drink, fõszerepben a közönség, a mellékszerepekben fotósok, újságírók, Yonderboi, Kozák Gábor[4] és jómagam. Maga a kiállítás pedig inkább azoknak szól, akik nem tudtak ott lenni a megnyitón… A játék része egyébként a kiállítás kapcsán készült rádió- és tv-interjúk, megjelent újsághírek, cikkek is.

– Akár ez is?

– Természetesen!

– Ha jól értem, a kiállítás is játékos reflexió a mûvészeti intézményrendszerek mûködésének egyik sajátos jelenségére: a kiállításmegnyitók formális jellegére. Arra, ahogyan összegyûlnek az „érdeklõdõk” egy-egy „fontosnak” vélt megnyitón, ahol egymással találkozva elsõsorban saját ügyeik intézése, kapcsolataik, ismeretségeik bõvítése és ápolása az elsõdleges cél. Eközben az adott kiállítás sokszor csak díszletül szolgál egy olyan elõadás számára, ahol a kiállításlátogatók válnak az elõadás szereplõjévé.

– Azt hiszem, pontosabb, ha úgy fogalmazunk, hogy a kiállítás nem intézményellenes reflexió, sokkal inkább az intézményrendszerrel való játék.

Tét nincs és van.
A kortárs mûvészet.
Mindennapi dolgokról szól. Még soha nem állt ennyire közel az emberekhez. Az emberek még soha nem álltak ilyen távol a mûvészettõl.

Egy megnyitón.
Sokan vagyunk, egyedül. Csak a megnyitó zaját figyelem. Az emberek már megint ugyanazért jöttek. A kiállítás díszlet, a látogatók szereplõk. Légüres térben lebegünk, becsusszanunk egy-egy hiányzó helyre, szemlélõdünk, aztán lassan tempózva tovább úszunk.



1 A mûvész célja minél több emberhez eljuttatni a kortárs mûvészetet, a meghívott emberek népes tábora nem pusztán a címlistából kerül ki.

2 Részletek a kiállítás hanganyagából.

3 Alexander Brener és Barbara Schurz akciója a Ludwig Múzeumban 2001. júniusában az „An artist who does not speak english is not an artist” címû kiállítás kapcsán

4 Az Illárium Galéria egykori vezetõje