Baglyas Erika |
Egy megnyitón. Sokan vagyunk, egyedül. Rajtunk kívül mindenki jól érzi magát, rajtunk kívül mindenki olyan érdekes ember. Valamit biztosan veszítettünk volna, ha nem jövünk el. Azért jó, hogy itt vagyunk, van mirõl beszélgetni, látszólag mások, egyébként magunk iránt érdeklõdünk. Formailag hasonló, összetételében kicsit más, tartalmát tekintve... majd még egyszer eljövünk. Sokat gondolunk másokra, a fényekre, a hangokra általában. Egy dologra konkrétan nem gondolunk a kiállításra. Akkor. Máskor talán igen, de most nem ez a fontos. Már ha kiemelhetem, hogy mi fontos. Már ha a fontos nem túlságosan kritikus és konkrét. Ezen a megnyitón. Younderboi. Ha érted, mire gondolok, akkor tudod, hogy miért. Ismerõsök, azok ismerõsei, negyed és fél barátok, azok barátai, ismerõs és ismeretlen galérialátogatók. Az utcán. A Köztársaság tér számozása nem egyértelmû. A 15, a 13 elõtt, tehát onnan nézve utána. Az Illárium Galéria a 15-ös szám alatt található, ez egyértelmû. A galéria általában véve zárva van, ez tény. Konkrétan viszont nyitva van, ez tapasztalat. A galériába csak a galérialátogatók járnak ez általában egyértelmû tény és tapasztalat. Jelenleg A. Nagy Gábor Opening címû kiállítása hallható. | |
Ezen a kiállításon az üres galériatérben egy bõrfotel és egy high end berendezés látható. És ami hallható: kiállításmegnyitók zaját idézõ hangfoszlányok, párbeszédtöredékek, amelyek teljesen betöltik a teret. Ez egy hanginstalláció? Nem, nem teljesen. Úgy gondolom, a kortárs képzõmûvészet ma egyfajta általános menedékhelyévé vált minden olyan projektnek, amely nem közvetlenül eredményes vagy produktív az ipari vagy fogyasztói társadalom számára. A képzõmûvész ma egyre gyakrabban dolgozik úgy, akár egy rendezõ: vannak szereplõválogatásai videómunkái számára, de gyakran válogat tárgyakat installációi, environmentjei számára is. A kiállítás úgy is felfogható, akár egy filmforgatás kamera nélkül. Egy akció, egy forma, egy helyzet, amelyet a nézõ többféle sorrendbe kapcsolva saját kiállítás-képévé szervez. Szóval nem hanginstalláció, inkább egy játék. Ezért aztán a megnyitó is inkább egy elõadás. Elõadás egy megszûnt galériában, ahol a díszlet persze a zenesarok és a welcome drink, fõszerepben a közönség, a mellékszerepekben fotósok, újságírók, Yonderboi, Kozák Gábor[4] és jómagam. Maga a kiállítás pedig inkább azoknak szól, akik nem tudtak ott lenni a megnyitón A játék része egyébként a kiállítás kapcsán készült rádió- és tv-interjúk, megjelent újsághírek, cikkek is. Akár ez is? Természetesen! Ha jól értem, a kiállítás is játékos reflexió a mûvészeti intézményrendszerek mûködésének egyik sajátos jelenségére: a kiállításmegnyitók formális jellegére. Arra, ahogyan összegyûlnek az érdeklõdõk egy-egy fontosnak vélt megnyitón, ahol egymással találkozva elsõsorban saját ügyeik intézése, kapcsolataik, ismeretségeik bõvítése és ápolása az elsõdleges cél. Eközben az adott kiállítás sokszor csak díszletül szolgál egy olyan elõadás számára, ahol a kiállításlátogatók válnak az elõadás szereplõjévé.
Azt hiszem, pontosabb, ha úgy fogalmazunk, hogy a kiállítás nem intézményellenes reflexió, sokkal inkább az intézményrendszerrel való játék.
|
|
|
|
1 A mûvész célja minél több emberhez eljuttatni a kortárs mûvészetet, a meghívott emberek népes tábora nem pusztán a címlistából kerül ki. 2 Részletek a kiállítás hanganyagából. 3 Alexander Brener és Barbara Schurz akciója a Ludwig Múzeumban 2001. júniusában az An artist who does not speak english is not an artist címû kiállítás kapcsán 4 Az Illárium Galéria egykori vezetõje |