Nagy Edina
Hol pop, hol nem pop
Melankólia, halálvágy, tragikum.
Andy Warhol retrospektív kiállítása Berlinben
Neue Nationalgalerie, Berlin, 2001. október 1-2002. január 6.



Négyezer fiatal szorongott két teremben. Mindent le kellett szedni a falakról - a teljes ãretrospektívet” -, különben az egészet összenyomták volna. Isteni. Mûvészeti kiállítás mûvészet nélkül.
A fenti idézet Warholtól származik, aki 1965-ben saját maga szervezte meg elsõ retrospektív kiállítását a Factory-ban. A Nationalgalerie-ben ugyan még nem fenyeget az a veszély, hogy a mûveket le kellene szedni a falakról, bár hétvégéken nem sokat látni belõlük a látogatók tömegei miatt. Újabb berlini sikerkiállítás, amit a Staatliche Museen mondhat a magáénak.

A kiállítás reklámja bizonyára nagyban hozzájárult a sikerhez. Rádió- és tévéreklámok, óriásplakátok, prospektusok, a retrospektív ideje alatt Warhol filmjeibõl készült sorozat vetítése - Berlinben csak az nem szerez tudomást a kiállításról, aki csukott szemmel közlekedik. Másrészt a kiállítás szervezõi mindent megtettek annak érdekében, hogy a retrospektívként feltüntetett tárlat megfeleljen az elvárásoknak, miközben ez nem is olyan könnyû feladat, ha tekintetbe vesszük, hogy 1965 óta már jó néhány Andy Warhol retrospektívet rendeztek. Ráadásul Berlinben, a Hamburger Bahnhof állandó kiállításának anyagát képezõ Marx-gyûjteményben szép számmal láthatók ismert Warhol-mûvek.

A kiállításon összesen 240 mû látható. Az elrendezés megfelel egy retrospektív kiállítás klasszikus elõírásainak: korai mûvek - érett korszak - kései alkotások. A képregény-figurákat megörökítõ kézzel festett képek, mint a Superman, Dick Tracey, Popeye (1961), valamint a korai tus- és ceruzarajzok (önarcképek, akt-tanulmányok) és fekete-fehér festmények bemutatása után a központi kiállítótermekben láthatóak a hatvanas évek legismertebb szitanyomat-sorozatai: a katasztrófa-szériák, színészportrék, stb. Majd a tárlatról, vagyis az életmûbõl kifelé haladva a hetvenes évek végén az oxidálással készült, nagyformátumú mûvek közül néhány (Oxidációs kép, 1978), a nyolcvanas évek elején a Basquiat-tal közös munkák (Új láng, 1985) és a kései önarcképek (1986) zárják a válogatást. Warhol legendás produktivitásának ismeretében tulajdonképpen nem meglepõ, hogy ilyen nagy számú mûvet sikerült felvonultatni. A meglepõ csak az, hogy mik kerültek a válogatás középpontjába. A retrospektív kurátora, Heiner Bastian, aki - talán nem véletlenül - egyben a Marx-gyûjtemény kurátora is, az alábbiakat nyilatkozta a kiállításról: ãEngem nem a pop art protagonistája érdekelt, hanem a mûvész, akit a huszadik század második fele egyik legjelentõsebb krónikásának tartok.”



Andy Warhol


Elektromos szék, 1964


A Mies van der Rohe tervezte épület felsõ szintjén, a kiállítás idejére kiürített üvegkubusban eredetileg a kiállítás egyik különlegességének számító Thirteen most wanted men-t (1964) mutatták volna be. Ám a kiállításszervezõk a szeptember 11-i események miatt eltekintettek attól, hogy Warhol bûnözõket ábrázoló sorozatát a felsõ szinten mutassák be, és nem kevésbé látványos gesztussal a Leonardo Utolsó vacsorája alapján készült nagyméretû, vérvörös szitanyomatot helyezték el itt, ami éjszakánként a kíméletlen megvilágításnak köszönhetõen szinte ãfelizzik” az üvegfalak között. Így az 1964-es New York-i világkiállításra készült Thirteen most wanted men, ami az akkori politikai botrány miatt nem lett kiállítva, és azóta sem volt látható teljes terjedelmében, az alagsor központi kiállítótermébe került, ahol néhány Suicide (Bellevue II, 1963) és Carcrash-nyomat (Mentõautó-szerencsétlenség, 1963) társaságában látható, meghatározva a kiállítás alaphangulatát. Repülõgép-szerencsétlenségek, autóbalesetek, villamosszékek, atombombák, öngyilkosságok, földrengések, temetések, tömeggyilkosok portréi. Teherautó kerekei alá szorult, szétlapított cipõ, kettéhasadt személyautó hullákkal, szerencsétlenül járt, halált hozó mentõautó. Kések, pisztolyok. Robbanások, faji elõítéletek, ételmérgezések, balesetek áldozatai. Toronyházak tetejérõl lezuhanó testek, kifacsarodott, szétlapult bábok. Férfiak, nõk. Öngyilkosok. A jól ismert Disaster-sorozat képei. Önarcképek, fegyverrel, koponyával, fojtogató kezek szorításában, (Önarcképek, 1978) a végletekig stilizálva. Szerencsétlen sorsú dívák, sztárok, (Marilyn-, Jackie Kennedy-, Elvis-sorozatok a hatvanas évekbõl, minden mennyiségben). A szerencsétlenségek minden elképzelhetõ formában való felvonultatása, a magánjellegû tragédiákon át (Öngyilkosság 1963; Tonhal-katasztrófa, 1963) a háborús szörnyûségekig (Atombomba, 1965), a társadalom által jóváhagyott, sõt életre hívott borzalmakig (Villamosszék-sorozatok, 1964, 1965, 1967; Faji megmozdulás, 1963), természeti katasztrófákon keresztül (Fate Presto, 1981) gyógyíthatatlan betegségekig (AIDS, bicikli és terepjáró, 1985) stb., stb., stb. Egyértelmûen ezek a mûvek dominálnak a Heiner Bastian szervezte tárlaton, és mindennek fényében a látogatónak valóban fel kell ismernie Warholban a huszadik század második felének ãlegjelentõsebb krónikását”. Az 1968-ban Warhol ellen elkövetett merényletnek a hetvenes években készült mûvekre gyakorolt hatása, Warhol a politikát illetõ teljes érdektelensége, számos barátjának halála a nyolcvanas években az AIDS következtében... a kiállításkoncepció minden személyes vonatkozást feledtet: a mûvek baljós kordokumentumokként a huszadik század reprezentációivá transzformálódnak.

Andy Warhol


Öngyilkos, 1964

Andy Warhol


Kilenc Jackie, 1964


Ebben az elrendezésben kétségkívül más színben tûnnek fel a ready-madek, az akár manuálisan (32 Campbell-leveskonzerv, 1962), akár nyomat formájában készített leveskonzerv-sorozatok (Campbell-konzervek, 1964), kólásüvegek.

A minden színben, számban, méretben kiállított Mona Lisák (Harminc több, mint egy , 1963; Mona Lisa 1974, 1978), a majdnem minden kiállítóteremben elpotyogtatott, dekoratív virág-szitanyomatok (Virágok, 1964), na és persze, az elengedhetetlen Mao-szériák (1972) veszítenek jelentõségükbõl, mintegy a tragédiák hátterét képezõ színpadképpé válnak. A kiállítás sugallta Warhol-kép alapján kételkedni kezdünk abban, hogy létezett-e valaha pop art, és ha igen, mi köze volt ahhoz Andy Warholnak? Hol marad a siker, pénz, csillogás és az ennek fényében fürdõ pop-mûvész? Hol a közönséges tárgyak újrateremtett aurája? A berlini retrospektív nem a Warhol-mítoszt akarja demisztifikálni, épp ellenkezõleg. Warhol a Neue Nationalgalerie-ben a mûvészet legnagyobbjainak kijáró tisztelettel kerül bemutatásra, mint ahogy például a csak néhány száz méterrel odébb, a Gemäldegalerie-ban látható Rembrandt vagy Dürer. A tárlat célja nem is a mûvész elfogadottá tétele, hiszen az már jó néhány évtizeddel ezelõtt megtörtént (a 20. század második felében nagy mûvészegyéniségek után kétségbeesetten kutató mûvészettörténet Warholt is igen hamar zászlajára tûzte), hanem egy másik, a kurátor meglátása szerint az igazi Andy Warhol-kép közvetítése.

A rendezõk szándéka szerint a felszínességében félreértett, illetve azzal tévesen azonosított mûvész valódi arcát mutatja be ez a kiállítás. Nem az önstilizálás mesterét, a divatok és társadalmi rítusok profi kiszolgálóját, követõjét, a rajongók bálványát kapjuk kézhez, aki a kor elvárásainak minél tökéletesebb kielégítésében lelte örömét - sõt, mi több, ezt még fennhangon hirdette is -, hanem a próféta Andy Warholt, aki feltár, megmutat, ráébreszt. Megörökíti az árnyoldalakat, a fájdalmat, a bûnt és a halált, a hanyatlást és a szenvedést, az amerikai rémálmot realizálva. Az itt piedesztálra emelt, muzealizált Andy Warholt a messianisztikus mûvész szerepében láttatják a rendezõk, s Warhol halálvágyó voyeurizmusa a kiállításon átvezetõ vezérfonal. Valószínûleg maga a mûvész sem ellenkezett volna, ha látja ezt a szinte már színházi eseményszámba menõ elrendezést.

Természetesen minden kurátor maga dönti el, hogy a bemutatni kívánt mûvész életmûvébõl mely periódust, témát, stb. tekinti a legfontosabbnak. Hogy a Warhol-életmû számára alapul szolgáló amerikai képözön itt a halál és a katasztrófák birodalmává válik, szintén elfogadható álláspont. Így azonban a kiállítást nem a retrospektívként, hanem az életmû egy eddig kevésbé figyelembe vett (ugyanakkor igen jelentõs), a szervezõk meglátása szerint ãtársadalomkritikai” aspektusának újrafelfedezéseként kellett volna meghirdetni - esetleg a ãWarhol-mítosz másik oldala” vagy hasonló címmel.

Annak ellenére, hogy a látogató a látottak alapján hajlamos elhinni, hogy mindannak, amit eddig Warholról tudni vélt, vajmi kevés köze van az igazsághoz (a kiállítás kiváltotta depresszió úgyis megakadályozza a pro és kontra érvek meggyõzõ felsorakoztatását), egy dolgot mindenesetre alátámasztanak a nagy számban kiállított Disaster-képek. Warhol, még ha fontos szerepet tulajdonított is a dokumentációnak, a kegyetlen, véres, megrázó események megörökítésének, mindenekelõtt az ábrázoltakkal szemben tanúsított hûvös távolságtartását dokumentálta. Ennek, na és persze a Warhol által alkalmazott technikának köszönhetõ, hogy ez a részvétlenség, a képek befogadni tudásához szükséges distancia lesz a meghatározó a tízszer, hússzor, százszor ismétlõdõ képsorozatok láttán.

Hogy mégis megõrizhessünk valamicskét a pop art-ról alkotott illúziónkból, arról gondoskodnak a konzumtársadalom ikonjai, a reklám- és képregény-adaptációk, a bankjegyek, virágok, portrék, Mona Lisák, melyek még mindig arról tanúskodnak, hogy a Warhol által megjelenített világ a mi világunk. Az amerikai mítosz vagy álom már nem csak az amerikaiak képi emlékezetének realizációja, a jól bejáratott klisék idõközben nálunk is ugyanolyan jól mûködnek, még akkor is, ha nem ismerjük a Campbell-márkát vagy a Brillo-dobozokat. Warhol ãprivát” Amerikája idõközben mindenki Amerikájává vált.

Apropó, Brillo-dobozok! Mint fentebb elhangzott, a kiállítás minden tekintetben megfelel a mára már a modernitás egyik legjelentõsebb képviselõjeként számon tartott Andy Warhol hírnevének. Ám mégiscsak tanúi lehetünk a demisztifikáció egy válfajának, mégpedig a Brillo-dobozok teljes mértékû deszakralizálásának. Aki csak némiképp tájékozódott az elmúlt évek mûvészettörténeti / mûvészetelméleti vitáinak területén, tisztában van vele, hogy nincsen valamirevaló kortárs mûvészetrõl szóló eszmefuttatás, vélemény-nyilvánítás Brillo-doboz nélkül. Az elsõsorban Arthur C. Danto nevéhez fûzõdõ, a mûvészet végérõl szóló (azóta sokak által alátámasztott, megcáfolt, megkérdõjelezett, elvetett) korszakos kijelentés nem hangzott volna el, a mûvészet nem ért volna véget, ha nincsenek a Brillo-dobozok.* Ezek után valóban szinte szentségtörés-számba megy, hogy a retrospektív kiállításon nemcsak, hogy egy sarokba suvasztották be õket, de még csak nem is a legendás 64-es változatot láthatjuk, hanem egy, néhány Campbell-kartondoboz társaságában kiállított 1969-es variációt (Campbell-leveskonzerv, Õszibarackkonzerv-kartondobozok, 1964; Brillo-dobozok, 1969). Ennyit a mûvészet végérõl, ami a tragikus Warhol-mítosz árnyékában itt vajmi kevés szerepet játszik. Ám hogy a retrospektív érdemeit ne vitassuk el teljes mértékben, meg kell említenünk, hogy az olyan, ãközönséges” Warhol-tárlatokon ritkán látható mûvek, mint a fentebb említett, oxidálással készült képek, az ãárnyékképek” (Árnyék-kép, 1978) mellett láthatjuk még többek között a hetvenes évek végén Liza Minellirõl, Mick Jaggerrõl (1978) készült, kevésbé ismert portrékat, vagy éppen az itt különösen szívesen látott ragyogó (csillámporral készült) Beuys-portrét (1980), és számos más, külön erre az alkalomra kölcsönadott alkotást.

A retrospektív minden szempontból kifizetõdött. A látogatók száma rekordokat dönt, a kiállítást ãaz év legjobb kiállításának” nyilvánította a nemzetközi mûvészetkritikusok szövetsége (bár a döntéssel nem mindenki értett egyet, ahogy ez a német sajtóból kiderül). A kiállítás horribilis biztosítási, szállítási, stb. költségeit természetesen nem az amúgy is súlyos deficitekkel küzdõ berlini szenátus viselte: a Neue Nationalgalerie-t támogató egyesületeken kívül a kiállítás következõ helyszínéül szolgáló londoni Tate Modern is hozzájárult a költségekhez (a tárlat 2002 februárjától látható Londonban). Ezzel beteljesedik Warhol európai ãszentté avatása” - a 2000 májusában megnyitott Tate Modern jelenleg a modern és a kortárs mûvészet európai fellegvára, a huszadik századi mûvészet szentélye.

Andy Warhol 15 percet jóval felülmúló hírneve ugyan már nem gyarapodik lényegesen attól, hogy az életmû végigvándorol ezen fontos állomáshelyeken, de mégis, Európa lerótta a maga tiszteletköreit Andy Warhol elõtt, akár a pop art nagymesterét, akár a konzumtársadalom kíméletlen kritikusát, akár a halált csak a pillanat törtrészéig megragadni kívánó voyeurt akarja látni benne.



* A Danto-i kijelentés azóta olyan nagy karriert futott be, hogy mûvészeti körökben szinte már közhelyszámba megy, ezért röviden csak lábjegyzetben foglalom össze: Danto 1964-ben a New York-i Stable Gallery-ben tett látogatása alkalmával, ahol többek között az akkor még elsõsorban reklámgrafikusként elismert Warhol Brillo-dobozai is láthatóak voltak, épp e mosóporos dobozok kapcsán jutott arra a felismerésre, hogy a mûvészet saját végéhez érkezett, miután Warhol egy közönséges tárgyat ãemelt” mûalkotássá. Ha közönséges tárgyak és mûalkotások között nincs már külsõ kritériumok alapján eldönthetõ különbség, így Danto, ez annak a jele, hogy a mûvészet végre megtalálta saját, ezidáig hiába keresett identitását, (ami egyben a mûvészet végét is jelenti) ugyanis akkor és ott - 1964-ben a Stable Gallery-ben - saját filozófiájává változott.

Jelen írás keretei közé nem fér bele a Danto-i kijelentés részletes elemzése, a kitérõ csak arra szolgált, hogy érzékeltessem a Brillo-dobozok jelentõségének a nyolcvanas évek közepétõl kezdõdõ hihetetlen felértékelõdését, (Danto ekkor jelentette meg elõször a ãmûvészet végét” tematizáló írásait), ami valószínûleg magát Warholt is meglepetésként érte volna.