Radák Eszter
Magyarok békeidõben
Hecker Péter: Festmények
(sanyi, karcsi, pali, andi, csaba és emese, két hippi, panni)

Karton Arts Galéria és Múzeum
2001. november 29-december 22.



Arról, hogy mi magyarok milyenek vagyunk, sajnos mostanában (is) nagyon sokat hallunk. Dívnak a patetikus, bánatos-bús világfájdalommal átitatott, de azért büszke közhelyek. Önazonosságunk, mint a nomádoknál; népünk olykor dicsõ történelmébõl táplálkozik, nem sok köze van mindennapjainkhoz. A modernizmus önálló individuum-fogalmának szele mintha meg se legyintett volna bennünket. Hecker Péter egy eddig ismeretlen, de mégis rögtön igaznak látszó tükröt tart elénk. Az azért túlzás, hogy magunkra, de a szomszédra minden további nélkül ráismerünk. Tipikus ruhadarabok, jellemzõ tárgyak, de váratlan beállítások. Nem magától értõdõ, hogy mit keres a kis Andi nyuszijával együtt a kombájnon, miért ücsörög két szénanáthás öreg hippi a mezõn egymás orrát törölgetve, mit akar Sanyi tetõtõl-talpig mackóruhába öltözötten a zuhanyrózsától, mióta hintázik a kopaszodó, pocakos Pali bácsi oly elmélyülten a bárányfelhõs égboltot átszelve, miért egyensúlyoz széttárt karokkal, borzasztó pulcsiban több kilónyi párizsit Karcsi, az idilli pár: Csaba és Emese miért szarvasmarhákkal mutatkozik esküvõjükön a boldog család helyett, miért jojózik Panni a díszpatkányával, ahelyett, hogy óvná, etetné kis kedvencét? Nem is olyan egyszerû ezekrõl a festményekrõl beszélni; valós személyek fotóiról készültek, jellemzik a karaktert, de mégsem portrék. Hecker ugyan realistának tartja mûveit, de ezekre mégsem illik a mûvészettörténetben eddig használt realizmus-fogalom közül egyik sem. Õ ugyanis nem a látványt igyekszik megfesteni valósághû módon - stilisztikailag inkább a naiv festõket idézi -, a jelenség foglalkoztatja, azt ãrealizálja”.

A képek sem hagyományosan, a galéria falával párhuzamosan függenek, hanem kissé befelé döntve, mintha véletlenszerûen nézegetnénk kezünkbe került fotókat. Az, hogy a munkák kiindulásául szolgáló fényképek mások által készített privát képek, melyekre Hecker rátalál, vagy saját maga beállította jeleneteket használ fel, tulajdonképpen teljesen mindegy, egyaránt átírtak, ezért nem érezzük magunkat kukkolóknak.

Hecker Péter


Andi kombájnon nyuszival
Fotó: Rosta József

Hecker Péter


Panni díszpatkánnyal
Fotó: Rosta József


A képek modelljei mintha nekünk pózolnának, a tárgyak, a ruhák elmesélik életüket, és így, bár a képek groteszkek, ironikusak, nem a szereplõkön nevetünk. Inkább szociális érzékenységünk lép mûködésbe, nem a szánakozás, hanem a ráismerések után a pajkos együttérzés kerül elõtérbe. Mint amikor nyugodtan tekintünk a minket körülvevõ világra; társadalomkritikánk nem éles, inkább szelíden beletörõdõ: ilyen is van. Senki sem érzi magát megbántva, a képek kedvesek, õszinték, egyszerûek. Ez az egyszerûség csak a megfogalmazásra illik, a megfestettségre nem vonatkozik. A naivitás látszata mögött végiggondolt profizmus rejtõzik. A képeken nincs fölösleges forma, a színfelületek gondosan, egyenletesen végigdolgozottak, a kontúrok színei kifinomultak, a faktúrák pontosan felépítettek, az absztrakció foka végig egységes, nem találkozunk az amatõrökre jellemzõ egyenetlenségekkel. Ritkán lehet kortárs képzõmûvészeti alkotásokról elmondani, hogy minden közegben megállják a helyüket, de Hecker Péter képei ezek közé tartoznak. Valószínûleg minden helyzetben ãkommunikálnak” a közönséggel, és ami mostanában ritka jelenség, szelíden, de azért provokatív módon mindenkihez szólnak. Keret nélkül is zárt egészek, és a Karton Galéria elegáns környezetében is épp úgy hatnak, mint Surányban, az 526-os vendéglátóipari-üzemegységben, ahol alkotójuk idõnként megmutatja õket a nagyérdemûnek.