Tolnay Imre |
A legtisztább
ügy, ha az ember mindjárt a mondandója elején megindokolja
címválasztását, bár szerencsés
esetben a leírt további gondolatok is a tömör címre
reflektálnak. A mûvészetek - sokféleképpen,
de - többnyire koruk, vagy letûnt korok jelenségeire nyitják
rá sajátos ablakaikat. Napjaink sûrûn egymásra
rakódó, egymást eltakaró, felsértõ,
tükrözõ és/vagy átlátszó információira
- mûveire - érzékletes analógiának tetszhet
az ablak. A mûvészet nyitás, ablak-nyitás is a
világra, egy személyes, intim világra, s egyben nyomás
(itt: nyomtatás)-nyomulás is a publikum, a jelen- és
utókor felé. A kép-sokszorosítás kitalálása
és elterjedése a kultúra hozzáférhetõbbé
tétele szempontjából tett-tesz lépéseket,
de míg ez korábban inkább csak lehetõséget
kínált, napjainkban fõleg információt
zúdít.
1991 óta szervezõdik nemzetközi grafikai biennále Gyõrött, N. Mészáros Júlia mûvészettörténész, múzeumigazgató irányításával (mûfajában hazánkban egyedüliként), mely rendezvény az utóbbi tíz év alatt megtalálni látszik szakmai rangját, nemzetközi szerepét. Az 5. Gyõri Biennále fõdíjasa a spanyol
Santiago Serrano volt, most nagyobb önálló kollekcióval
jelentkezett. Vegyes technikájú kis nyomat-gyûjteményeket
vonultat fel, amelyeken egymásra rétegzõdnek természeti
formák és emberi nyomok, egymást takargatják
súlyos, sötét formák, finom karcolatok és
tétova gesztusok. Szorosan összeillesztett tenyérnyi téglalapok,
minimális változtatású repetíciókkal,
a legegyszerûbb elemi eszköztárral, ugyanakkor gazdag,
asszociatív felületekkel. Hordozzák a sokszorosíthatóság
és megismételhetetlenség paradoxonát, személytelen
kis grafikai ikonosztázok, rendkívül személyes
közelségben.
|
||||
A gazdag, több helyszínes eseményen a legszembetûnõbb - nem mindig a legminõségibb - jellemzõ a tematikai sokféleség volt. Alicia Candiani Argentínából, természetes egyszerûséggel egyezteti a tradicionálist az aktuálissal, a személyeset a líraian elvonttal, a digitális printet egymásra nyomva a mélynyomásos relieffel. Gábor Áron expresszív litográfiákkal jelentkezett, erõsekkel és kevésbé erõsekkel, melyekbõl szembetûnõ, hogy alkotójuk a festészet és grafika határterületein finoman "matat” és/vagy dévajul hadonászik. Július Gyula a tõle ismerhetõ, spirituális és ironizálóan tudományos, de "jól mûködõ” szerkezetek elemeinek rozsdarajzait, megismételhetetlen rozsda-lenyomatait szerepeltette. Többek között a team-munka személyes, közvetlen mivoltára hozott visszafogottan is progresszív példákat egy alkalmi svájci nõi mûvész-páros (Neis, Glauser-Wasser). A francia Lydia Lasota teljesen egyéni karakterû lenyomatkísérletei említésre, figyelemre méltók. A román Carmen Apetrei fotó-és szabad grafikai elemek vegyítésével készült szocio-kritikus rézkarcokkal szerepelt, ismerõs problematika, mondhatnók, némileg szokatlan elõadásmódban. A közelmúltbeli - nemcsak grafikai - biennálék jól dokumentálják különbözõ, távoli kultúrák kölcsönhatását, vagy ugyanazon momentumok sajátos megközelítésû értelmezését. Az indiai A. Balasubramaniam egyszerû, némileg a pop-arttal rokonítható dolgot mûvelt, ujjlenyomatot nagyított fel, ismételt meg tüzes ázsiai színekkel egy diptichonban. Az hogy ezt egy keleti mûvész tette, másként közelítteti velünk az élet, az egyén, a labirintus, a reprodukálás fogalmát. Az Olaszországot képviselõ Mario Palli papírmûvészeti orientációjú ön-és közfeladványai, képbe rejtett képei (L’Imagine Nascosta), pontosabban finom minimál-dombornyomások rétegeibe zárt, kis esendõ geometriai jelei visszafogottságukban is markánsak voltak. Itt, a minimál-grafikánál kell említeni Szíj Kamilla 19 részes papír-siratófalát, amelynél saját technikáját alkalmazza a mûvész: a megkarcolt-felsértett papírfelületet lazúros tus-flekkek teszik láthatóvá, ezek ritmikus ismétlõdésével szûkszavú, de intim jelenlét-szekvenciákat tár elénk. E helyen említhetõk még Anka Buric (Jugoszlávia) tétován konstruktív, szûkszavú hidegtûi, a belga Babette Cooymans új esztétikát hordozó fehér-szürke nyomatai, ahol a szimmetria és az esetlegesség radikális visszafogottsággal jelent meg. A korábban Gyõrben (is) díjazott belga Claude Sinte következetes, jó kurátornak bizonyult hazája és a francia grafika (korábban a japánok) számára is. Az õ szerencsés választásának tekinthetjük a honfitárs Veerle van Gassen szintén minimál-eszköztárú litográfiáit is. A korábban már itt is díjazott ukrán Pavel Makov egy közel száz év összegyûjtött számláiból álló, majd több rétegben nyomtatással "átjárt”, terem-sarkot betöltõ installációval (Post scriptum-Katalina naplója) szerepelt. A szellemi és technikai mélységek és magaslatok harmonikus egységet alkotnak Kótai Tamás munkáin, aki itt most a rajz puritánságán, a grafit szürkeségeinek és a szén feketeségeinek intim rétegein keresztül közvetíti tiszta, személyes ikonográfiáját. Technikai virtuozitás volt bõven, de nem baj, ez
a grafika egyik lehetséges sajátsága, nevezhetjük
ezért empatikusabban, mesterségbeli elmélyültségnek
is. A szellemi virtuozitás viszont mintha egy kissé visszafogottabban
jelent volna meg, mint korábban, vagy mint "szabadott” volna, erre
talán legjellemzõbb példaként, némi csalódással
a japánok anyaga említhetõ. Komoly hiányérzetet
keltett a németek kimaradása. Igazán nagy tévedésnek
azonban szinte csak a kolumbiai mûvészek tekinthetõk.
|
||||
Ez alkalommal legnagyobb hangsúlyt a komputertechnika alkalmazása
kapott. A szlovák Vladimír Havrilla és Juraj Poliak
a tér és forma, tárgy-kép és visszatükrözés
valóságával és fikcióival rendkívül
eredeti módon foglalkoznak az általuk létrehozott valós
és virtuális szituációkban - nyomatokban, installációkban.
A magyarok közül Beöthy Balázs festõi, sõt
murális méretû vásznon feszülõ komputernyomata
a huszonegyedik századelõ közép-kelet-európai
(?) globális (?) mûvészének jellegzetes (?) életérzését
árasztja: európai kastélypark, gyepén (melyre
"lépni tilos!”) keleti meditatív mozdulatokba feledkezõ
"posztmodern alakok”, buborékokkal tarkított zsánerbe
helyezve (3x3 Édentõl keletre). Haász Ágnes kizárólag
a xerox és a számítógép adta technikai
lehetõségekkel él grafikáiban, új megoldásokat
keresve, átgondoltan, látványosan, de a véletleneknek
is teret adva és a hagyományos komponálási elveket
olykor bátran felrúgva. Nagy Gábor György közelmúltbeli
mûvészettörténeti computer-parafrázisai közül
itt a csendélet, a repetíció, a fotó-manipulálás
fogalmait radikálisan átíró Morandi-copy-jait
láthattuk. Pál Csaba fénydobozainak kékes derengésû
digitális nyomatai, némi déja vu-vel finoman illeszkednek
a régi-új látás-láttatásmódú
Moholy-Nagy-vonulatba. Az észt mûvészpár (Jüri
Kass, Ülle Marks) saját összefonódó kézfej-tájainak
(Handscapes) digitális nyomatait díjjal is elismerték.
A grafikában amúgy is jó közép-kelet-európaiak
között a balkáni országok képviselõi,
így a bolgárok most is karakteres, nehezen felejthetõ
munkákkal jöttek: Stephan Bozhkov ink jet printje napjaink (vagy
inkább a XX. század nosztalgiájával) feminin
és maszkulin illetve "kreatív” jelképeit öltözteti
uniformisokba és rendezi családias tablóvá. Teo
Spiller és Janez Zalaznik (Szlovénia) "erroros” nyomataikkal
szervesen illeszkednek menõ számítógépes
trendekbe, de nem váltanak ki velük nagy relevanciát.
Az USA kurátora a komputertechnikát elég eltérõen
alkalmazó négy mûvészt választott, akik
közül kettõ ráadásul szobrász, õk
ketten a sivatagi táj, az õsi amerikai mûvészet
és a mexikói kultúra, valamint a személyes élmények,
kutatások közvetlenségére építenek.
Amint a fentiekbõl minden bizonnyal kiderült, elmélyült
szellemiség és mesterségbeli bravúrok, dohos
és ügyesen tartósított konzervativizmus, progresszív
és frissítõen új vizuális nyelvezet és
mediális eszköztár, kilúgozódott manierizmus
és meg-megújuló líraiság egyaránt
jellemzik a kortárs grafikát. Ez a mûfaj, viszonylag
áttekinthetõen, ezáltal az egész kultúra
lenyomata, kifordított, meghámozható ablaka is. A Gyõri
Nemzetközi Grafikai Biennále ezt a sokféleséget
vállalja fel és közvetíti, ez az erénye
és ebben vannak sebezhetõ pontjai, tévedései
is.
|
||||
A Biennále elegáns, karakterét a változtatásokban is következetesen megõrzõ katalógusának, plakátjának, meghívójának arculata - Kelemen Benõ Benjámin munkája - és minõsége a nemzetközi ranghoz illõ (az elõzõ katalógus belsõ túldizájnoltságát és néha logikátlan egy-illetve kétnyelvûségét zárójelben leszámítva). A gyõri biennále sokat vállaló fórum, hiszen a nagy múltú krakkói és ljubljanai biennálék, triennálék mellett a harmadik Európában. A sok tekintetben még mindig predesztináltan fõváros-centrikus hazai képzõmûvészetben az egyik fontos decentralizáló tényezõ. Mivel a közeljövõ Európája nem(csak) országokban, hanem régiókban, megújulni képes dinamikus helyekben fog mûködni és részben kulturálisan testet ölteni, tenni kellene azért, hogy ezt a mûvészeti eseményt is nagyobb tolongás kísérje. |