Paksi Endre Lehel
Safy Sniper video performance-a
Meglepetés 3: élô események
Kortárs Mûvészeti Múzeum - Ludwig Múzeum Budapest
2001. december 4.



A Meglepetés sorozat harmadik részének keretében, Beöthy Balázs vendégeként volt szerencsénk a berlini VJ (visual jockey) elõadásától átformált tudatra szert tennünk. (Persze csak azon keveseknek, akik türelmesen, több percet áldoztak munkája megtekintésére.) Safy scratch videoként határozza meg mûfaját, de ebbõl még messze nem egyértelmûen következik annak megértése. Miután az elõadóteremben vetített art video véget ért, a múzeumi aula lépcsõjének indítása elé felszerelkezett mûvész, illetve a lépcsõfordulóba helyezett ernyõn megjelenõ képek igyekeztek a közönség figyelmét lekötni. Az elõadó nekünk háttal állt, semmi sem tolakodott a projektum és létrehozója közé, ellentétben a szokásos gyakorlattal, ahol az irodabútorszerûen betekinthetetlen pult mögött matató VJ megmutatja az arcát, de csak azért, hogy a kisvártatva mûve felé forduló nézõk két tûz közé kerüljenek. Itt még a büfébe vezetõ - legfrekventáltabb - útvonal fentrõl is belátást engedett az élõben változó látvány létrejöttébe. Úgy gondolom Safy nem szívesen választja ketté a vásznon megjelenõ képeket és az azok megszületését segítõ, létrehozó technikai apparátus látványát: a produkció vizuális oldalához elválaszthatatlanul hozzá kapcsolódik a rengeteg potméter, videokeverõ, VHS-lejátszó és kis monitor. Maga a produktum egyszerûen leírható: általában video-loopok kétsávos keverése kiegészítõ zenei sávokkal. A különlegesség ezek után jön: mindez analóg technikával állítódik elõ. A szédületes sebességgel digitalizált mûhelyek sorra megváltak töredék-kapacitású eszközeiktõl, könnyen hozzáférhetõvé téve azokat a kreatív szféra számára. Leglátványosabb ezek közül a video disc, ami egy 12 hüvelykes bakelitlemez méretû CD-nek tûnik. A technika elavultságából adódik a rögzített kép- és hanganyag részbeni ósdisága, a látottak nyersanyaga javarészt Michael Jackson, Madonna, Annie Lennox halálra unt felvételei voltak.

Safy Sniper


Fotó: Rosta József


A video scratch-et nem úgy kell elképzelni, mint egy fülsüketítõ szalagnyúzást, az elnevezés valamelyest suta, de másképp alig leképezhetõ, ahogyan a másodperces, vagy még rövidebb szakaszokban a VJ elõre-hátra játssza a mozdulatot, nem hagyván szabadulni tettének apró részletébõl. Ezek az oly sokszor - a videoklip rendezõjének kénye szerinti sorrendben - látott, végletekig kidolgozott fogyasztásserkentõ filmkockák kifagyasztva, szabálytalan sorrendben meg-megismételve önmagukban is igen elgondolkodtatóak. Azonban, amint említettem, egyszerre általában több sáv alkotta a megfejtendõ látomást: így az imént méltatlanul kihagyott, de annál többet szerepeltetett "karmesterek” mellett háborús riportképek, égõ növényi(?), táji részek, s egy leginkább a szobahõmérsékleten veszettül párologni kezdõ, folyékony nitrogén áramlásához hasonlító mozgóképminta alkotják Safy nyersanyagát. Hozzátartozik az élmény leírásához az a múzeumi falnak progresszív, számomra tradicionális ipari-kísérleti (Industrial/No Wave) audiális folyam, amely egyrészt a video-loopok sajátja lévén, a képpel együtt mozgott elõre-hátra, oda-vissza, másrészt tárolt hangmintákból rombolta porig a popkultúra letûnt csúcsaihoz társított melódiák emlékét. Ujjongtam a gyönyörûségtõl, hogy ilyen munka eljut Budapestre, mindazonáltal a talált tárgyán keresztül - jobb esetben nézõiben is - erõteljes kérdéseket megfogalmazó hipnotizõr, elõadása végén hátrafordulva összesen négy emberben ismerhette föl közönségét. Az izraeli születésû fiatalember, Assaf Etiel egyébiránt 1996-97 óta hallat magáról. Egy Sniper nevû berlini klubban kezdte DJ-kkel való együttmûködését. Ez egy évig, ha ment. Késõbb alkalmi rendezvények meghívott sztárjává nõtte ki magát, holland és amerikai vendégszereplései mellett a berlini Loveparade túlkommercializált diákszigetének ellenrendezvényeként létrejövõ FUCKparade-t említeném, de könnyen lehet, hogy az experimental-underground szcéna által szervezett fesztiválok egyikén láthatjuk majd viszont.