Mélyi József |
"Fotogramot
létrehozni nem más, mint egyszerû eszközökkel
provokálni a valóság törvényszerûségeit,
hogy azok számtalan variációban mutatkozhassanak meg."
(Maurer Dóra) A fotogram az ábrázolás folyamatának
talán egyedül a camera obscurához hasonlítható
- mivel kézzelfogható tapasztalás és barkácsolás
(rácsodálkozás és tanulás) útján
elérhetõ - elementáris élményét
nyújtja. Lényege egy, a fotográfiánál
régebbi eljárás, amelynek alapstruktúrája
(Schwitters fotogram-leírását alapul véve) egy
egyszerû elrendezés: "jobbról" a tárgy, "balról"
az anyag, az érzékeny felület, köztük pedig
a fény, a változás médiuma. A fotogram a fotográfia
egyenrangú társaként indult, de a technikai reprodukálhatóság
korszakának médiumaival nem állta a versenyt, és
így - gyakran alkalomszülte - "melléktermékké"
vált. A fotó könnyû kezelhetõsége,
variációinak kimeríthetetlensége gyorsan háttérbe
szorította kiszámíthatatlan, véletlenszerûen
kibontakozó, egyszeri és egyéni jellegét. Az
avantgarde fedezte fel újra az igazából el sem felejtett
technikát, a neoavantgarde pedig még egyszer. A fotogram fénykorában
kerül elõtérbe a mûfaj lényegi sajátossága:
a koncepció, a szabályszerûség, a jelenség
logikájának elsõdlegessége, amelyet minden izmus
a saját szándékai szellemében értelmez.
A szürrealisták számára fontos, hogy megjósolhatatlan
szabályok szerint anyagtalanítja a tárgyakat, a dada
számára, hogy más törvényszerûségek
szerint mûködik, mint a kamera vagy az emberi szem. Azonban mindannyiukat
egyként nyûgözi le a fény és az árnyék
viszonya, amelyben a tárgyak puszta megjelenítése nem
jut szerephez. A fotogram által teremtett viszonyrendszer az avantgarde
számára az ábrázolás alapfogalmainak origója.
|
||
Nem csupán Moholy-Nagy miatt szeretjük a fotogramot
magyar mûfajnak tekinteni: a konstruktivista hagyományok mellett
az eszköztelenség, a szükségbõl kovácsolt
erény is fontos alkotórésze ennek az eddig talán
soha meg nem fogalmazott érzésnek. A fotogram mindezek ellenére
mindig csupán melléktéma volt a magyar mûvészettörténetben,
de kihagyhatatlan téma. Valószínûleg hosszú
idõre szóló mû született ezért Maurer
Dóra összeállításában, mivel, bár
nem a teljes spektrumot ragadja meg, kortárs képanyagával
és technikai-történeti adataival igényeiben már
megközelíti azt. Maurer Dóra, az utóbbi évtizedek
talán legnagyobb hatású hazai mûvésztanár-egyénisége
a hagyomány továbbadása, a rendszerezés, a szabályszerûségek
feltárása igényével, Moholy-Nagy és Kepes
szellemében írta Fényelvtanát. Maurer szemlélete
egyértelmûen avantgarde, a fotogram pedig látáspedagógiájának
alappillére. Mûvész, tanár és szervezõ
egy személyben, ebben megegyezik a fotogram német apostolával,
a könyvben többször említett Floris M. Neusüss-szel.
Számomra mindig meglepõ volt, ahogy Neusüss könyveiben
saját mûvei kiemelt helyen kerülnek bemutatásra.
Maurer Dóra ügyesen helyezi el magát a fotogram magyar
történetében, de számára is ugyanolyan nehézséget
jelent a történész és a mûvész szerepének
kettéválasztása. Ami erõssége az egyik
oldalon, az gyengéje a másikon.
|
||
"A fotogram lesz késõbb a konceptualista, majd a tiszta fotográfia egyik legfontosabb eszköze a fiatalok kezében - belõle Maurer Dóra az 1970-es évektõl kezdve valóságos mozgalmat teremt." (Beke László) A felépítésrõl kis túlzással annyi mondható el, hogy a gazdag és szinte önmagában is könyvet kitevõ képanyagot szövegek tagolják. A kötet a fotogram általános történetével kezdõdik, el is ér Raoul Hausmannig, de csupán további egy bekezdés jut a késõbbi fejleményeknek. Maurer Dóra szigorú avantgarde szellemben, iskolák szerinti bontásban tekint végig a fotogram történetén: "lineáris utakat bejáró, stílusok mentén gondolkodó, stílusokat megelõlegezõ" mûvészek arcélei tûnnek fel. Szembetûnõ, hogy a történeti vonallal szemben mennyire életteliek, szinte szavanként átütõ erejûek Maurer személyes fotogram-tapasztalatai és elméleti megjegyzései. A második fejezetnek az 1976-os, a Hatvany Lajos Múzeumban megrendezett kiállítás a kiindulópontja. 1976 lehetne Maurer számára az a híd, amely összekapcsolja a tradíciót saját tevékenységével és tanítványai kísérleteivel. Az már a szerkesztés és a szerkezet hibája, hogy ez a híd csak a felütésben kap hangsúlyt, ugyanis az írás újra visszatér a fotogram általános történetéhez, így ez a lehetséges történeti rendezõ elv megszakad. A kötet központi mondanivalója azonban nem a mûvészettörténeti
tanulmányokban, hanem a fõiskolásokkal folytatott 1987-es
beszélgetésben található, amely valódi
pedagógiai és vizuális útmutató. A Beke
László által vezetett tanító társalgás
minden mondata lebilincselõen izgalmas, annak is, aki nem látott
még soha közelebbrõl fotogramot és annak is, akinek
mesterségéhez tartozik. (Közbevetõleges megjegyzés
egy fotogram-hasonlattal: az egész könyvön érzõdik
egy Beke László által írt fotótörténet
hiánya. Beke utószavának elsõ mondatában
Maurer Dóra könyvére vonatkoztatja szövegét,
a továbbiakban nem utószót ír, hanem egy másik,
fotogramról szóló könyv elõszavát.)
|
||
A következõ, mûvészeti szakkörrõl szóló szöveg kicsit még tarkábbá teszi a kötetet. Itt már szembetûnõ, hogy a célközönség tulajdonképpen mennyire nem tisztázott, a különbözõ idõpontokban, különbözõ célból született szövegeken alapuló fejezetek összhangjának megteremtése elmaradt. Amellett, hogy a képgazdagság és a közvetlen pedagógiai - nem történeti - célzatú szövegek megfelelõ alapszerkezetet biztosítanak, a könyv ebben a formában mégis töredéknek tûnik. Az apróbb szerkesztési hibák is leginkább ezáltal válnak bosszantóvá: például, hogy a koncept art írásmódja miért ez, máshol meg miért éppen koncept-art, vagy hogy egy olyan félmondat, mint a fotó a társadalmi és gazdasági változásokkal együtt részt vett az ábrázoló mûvészetek totális szemléletváltásának elindításában" talán kicsit több odafigyeléssel kimaradhatott volna. A kötet szerkezeti hibái ellenére persze elsõsorban az a fontos, hogy létrejött egy érdekes szemléletû, mûvész-tanári nézõpontból készült, rendkívül gazdagon illusztrált könyv a magyar fotogramról, egy, a nézõ továbbgondolására bízott pedagógiai összegzés, amelybõl sokan, sokféleképpen közelíthetik meg a mûfajt. |