Kovalovszky Márta |
Rettenetesen nehéz - ahogy õ
mondaná, ,,kicsit õrület" - legalább sápadt
körvonalakkal, valamennyire is sejtetni, bizonytalan szavakkal
legalább körülírni Szenes Zsuzsa lényét
és mûvészetét. Hajszálgyökereik
hálója megszámlálhatatlanul sûrû,
kibogozhatatlanul összefonódott; elképesztõen
sokféle és a megszokottnál százszorta bonyolultabb
jelenségek szelíden elsimuló, megrendítõ
és titokzatosan mosolygó együttesének rejtélye
csaknem felfoghatatlan. Sok zuga talán mindig ismeretlen is marad;
színtere, közege és kerete azonban nagyon is konkrét,
a sokak által ismert és csodált, szeretett ház,
a Virágárok 6/b.
Az épület - egykor Jászi Oszkár otthona - a modern
magyar mûvészet (nemcsak képzõmûvészet)
mitikus helyszíne volt a 20. század második
felében, elsõsorban a 60-70-es években, de
jelentõségét még Erdély Miklós
halála után (1986) is megõrizte. Az 1956-os forradalom
utáni évek Budapestjén a hivatalos szellemi élet
felszíne alatt élõ ,,másik" kultúra otthonra
lelt másutt is: ,,Zene bácsi" lakásán, Petri-Galla
kis kiállításain az elsõ
mikrobarázdás lemezeket lehetett hallgatni és az egykori
Európai Iskola mestereivel, szürrealisztikus vagy elvont
festményekkel találkozhatott az érdeklõdõ;
Korniss Dezsõ talpalatnyi mûtermében a majdani
neoavantgárd fiataljai találták meg szellemi
hajlékukat.
| ||||
A Virágárok azonban különbözött tõlük, elsõsorban nyitottságával. Nem sugárzott belõle a titkos összejövetelek katakomba-hangulata; ,,vendégköre", baráti köre - Erdély Miklós és Szenes Zsuzsa ,,rokonai, barátai és üzletfelei" - hihetetlenül sokféle mentalitást, kultúrát, szellemiséget, temperamentumot, gondolkodásmódot, érdeklõdést, foglalkozást foglalt magába a festegetõ buszsofõrtõl az íróig, az építésztõl a fõfoglalkozású albérlõig, a látszólag jelentéktelen futó ismerõstõl az amerikai történészprofesszorig. Fiatalok, középkorúak, idõsek, gyerekek és osztálytársaik, aggastyánok, odavetõdött világutazók, a napi postát beadó kézbesítõ, a Párizsba emigrált zeneszerzõ: az emberiség kávézott, beszélgetett jött-ment ebben a házban, itt mindenki ,,valaki" volt, ,,fantasztikusan érdekes" személyiség, mindenki magával hurcolta és a többiekre árasztotta múltját, történetét, kapcsolatait és ezek a különféle múltak, történetek, kapcsolatok indaszerûen kapaszkodtak egymásba, bizonyítva, hogy minden összefügg. Különbözõ kultúrák keveredtek és simultak egymásba meglepõ természetességgel és lazasággal, a városi polgárság élet- és emlékanyaga az õsi héber szokások nagyvonalúan követett etikettjével, a hétköznapok közönséges matériája a verandán álldogáló festett parasztbútor világával. A házigazdát ismerõ látogatónak az albérlõként ott lakó cigányköltõ nyitott ajtót; az ember délben találkozhatott a pizsamás Oblomovként kávézgató színházi rendezõvel, hallhatta a díványon fekvõ festõ egyszerre kedélyes és ijesztõ sóhajtozását, így hát rögtön tudhatta, hogy itt a dolgok végsõ középpontja a MÛVÉSZET. Erdély tevékenysége a mûvészet sok ágát felölelte - irodalom, mûvészetelmélet, koncept, film, festészet, építészet - de túl is nyúlt a mûvészet határain: legfontosabb szerepe az volt, hogy a dolgokat kegyetlenül szétboncolta, provokatív kérdéseket fogalmazott meg, a válaszokat meghallgatta, de nem fogadta el, újra kérdezett, bujtogatva, elégedetlenül, megzavarva, kizökkentve a ,,normális" gondolatmenetet, épp ezzel kényszerítve ki a dolgok vizsgálatának meglepõ, közhelyektõl mentes, könyörtelenül éles és tiszta módját. Ezt a különös atmoszférát át meg átjárta a történelem, nem is a múlt, hanem a jelen történelme és különösen kultúrpolitikája, annál is inkább, mert maga Erdély és a Virágárokban kialakult szellemi kör gondolkodás- és látásmódja annyira különbözött a megszokott, a hivatalos gondolkodástól és kifejezésmódtól, hogy kényszerûen megütközött vele, Ezeket az ütközéseket a Virágárokban kaján mosoly és történelmi súlyú ború kísérte egyszerre, a levegõben füstként ott úszott mindkettõ emléke.
Ma egyre világosabban látjuk - és egyszer majd meg is kell
írni részletesen - hogy a Virágárok hosszú
idõn át a magyar szellemi-mûvészeti élet
mitikus helyszíne volt, fontos alakok, áramlatok, mûvek,
teljesítmények szellemi hajléka. Ennek a hajléknak
Erdéllyel együtt középpontja,
háttérbõl sugárzó
fõszereplõje, alakítója és mûveiben
megfogalmazója volt Szenes Zsuzsa. Már a Virágárok
neve is olyan, mintha õ találta volna ki: ez az összetett
szó messze többé vált közönséges
postacímnél, az összetétel tagjai - akár maga
a ház - egyesítették a békés derût
és a nyugtalanító mélységet.
| ||||
Az utolsó évtizedben készült papírmontázsait kivéve mûvei alapszövetét is ez a kétféle elem határozta meg. Mert az tagadhatatlan, hogy a Virágárok nemcsak a hozzájuk kapcsolódó ,,többieknek", de neki is szellemi otthont jelentett. A nyitottság, a légben úszó finom és súlyos feszültségek, a filozófiai mélységek felé futó kérdések provokatív szellemessége, a levegõt láthatatlan pókhálóként beszövõ baráti-szellemi kapcsolatok mind-mind ott bujkálnak Szenes Zsuzsa rajzainak, gyapjútûzéseinek, installációinak mélyén. Mûvészi pályája csaknem félszázadon ívelt át, történelmi évtizedeken, históriai fordulópontokon, és nem maradt érintetlen tõlük; de vékony, egyenletes tusvonalai, gyapjúszõnyegeinek rajzolatai, tárgyainak szelíd filozófiája túl mutat az aktuális helyzeten, a jelenidõn: a külsõ burok a felszín mögött megnyíló mélységbe, a létezés virágoktól eltakart árkába, az emberi sors rózsás labirintusába vezet.
Nehéz években, 1950-1955 között végezte el az Iparmûvészeti Fõiskolát. Sokszor emlékezett meg szeretettel két legfontosabb tanáráról, Molnár Béláról és Jets Györgyrõl és arról a fõiskolai baráti közegrõl, amely nemcsak saját munkásságának folyamán, de a hatvanas évek végén kibontakozó magyar textil-mozgalom történetében is meghatározó jelentõségûnek bizonyult. Hübner Arankával és Szabó Mariannal mutatkozott be elõször, 1959-ben, afféle osztálytárs-kiállításon, velük egy idõben járt a fõiskolára Szilvitzky Margit, Attalai Gábor, Buzás Árpád, Szuppán Irén, a hazai textil aranykorának késõbbi nagy nemzedéke.
Tevékenységének elsõ évtizedét a
rajzok határozták meg. Kicsiny méretû lapjai
furcsán hasonlítanak a valóságra. Ahogyan Rozgonyi
Iván írta: ,,A látvány elõl a
látványhoz menekülni - vándorút." Szenes a
félmúlt és a jelen, a gyermek- és ifjúkori
látványai, emlékképei között kalandozik,
meleg otthonosságba és szemérmes iróniába
csomagolja azokat. Tolla alól aprócska jelenetek kanyarodnak a
szemünk elé, felvonulnak elõttünk a merev hajas
babákra emlékeztetõ gyermekek, a családi
fényképek mozdulataiba dermedt felnõttek, barátok,
rokonok, az undok trafikosnõ, a szemüveges hentes, a bambán
ácsorgó fényképész, egy
süllyedõben lévõ létforma szereplõi;
velük tart életük ezernyi apró rekvizituma, a
kényelmetlen bútoroktól a poros
szobanövényekig és a csöppnyi bögrékig. A
kispolgári otthonok ismerõs hordaléka tölt be minden
teret, e zsúfolt tenyészetbõl bukkannak elõ
lakói, sápadtan, véznán vagy terebélyesen,
gyáva egérpillantással vagy merev békaszemmel,
becsületben megkopaszodva vagy kábító hajtoronnyal
fejükön. Hosszú idõn keresztül ennek a
leltározó munkának szentelte figyelmét, az
aprócska jelenetek beállítása
közhelyszerû, akár az amatõr
pillanatfelvételeké, de éppen ezzel a nyíltan
vállalt közhelyszerûséggel tudja olyan pontosan
átvilágítani a kispolgári poklocska
természetét. Kezdettõl fogva szívesen
idõzött a részleteknél, a
kézimunkázó háziasszony szorgalmával
rajzolta meg a csíkos, pettyes, virágmintás
részleteket, az alakok, tárgyak karakterét adó
,,jelentéktelen" töredékeket. A hatvanas évek
közepén éppen e részletezõ
,,leírás" intenzitása oldotta el grafikáit az egyes
jelenetek szigeteitõl, s vitte tovább a nyitottabb
kompozíciók
valóság-álom-fantázia-keveréke felé.
Ez a váltás lényegében már 1963-64-ben
megtörtént, ettõl kezdve a lapokat tágasság
és nagyvonalúság tölti be, egy végtelen
elbeszélés tanúi vagyunk, amelyben egyik tárgy
szüli a másikat, motívum a motívumot. A jelenetek
most lazán kapcsolódnak egymáshoz,
különbözõ idõkben és terekben
játszódnak. Mindegyik rajzon van egy kezdõpont,
amelybõl a mozgás szétárad, majd az álom
és az emlékezet bonyolult kalandjai után visszatér
önmagához. A rajzok szépséges és szorongató univerzumát derûsen egyensúlyozták a textilek.
| ||||
A fõiskolás évek után készült,
gyengéden elfogódott vászonfüggönyöket
csakhamar követték jellegzetes gyapjútûzései
és textilmontázsai, velük, általuk két olyan
területe a textilnek, amelyet rajta kívül senki sem
mûvelt, de amely a hatvanas évek közepétõl
készülõdõ textil-mozgalomnak szellemi
inspirációt adhatott. A gyapjútûzés
sajátos technikáját õ maga így fogalmazta
meg: ,,Elõfonatból, vagyis meg nem font gyapjúból
mintegy hurkákat húzok ki és vászonalapra helyezem
õket... Ez tulajdonképpen dombormûszerû munka."
Hozzá kell tennünk: grafikai jellegû is, hiszen a
gyapjúkötegeket Szenes Zsuzsa úgy vezetgette a
vásznon, mint tollát a papíron, és a levarró
fonal sûrûsége-ritmusa, valamint színe
gyengéden változtatta modellálta a textil-rajzot.
Technikai leleménye nemcsak önnön
munkásságában jelentett sokat: jó tíz
éven át készült gyapjútûzései
csaknem észrevétlenül adtak a szûk szakmai
szempontokon túli szellemi bátorítást
kollégáinak, az egyéni mûhelyek
mélyén, még alig láthatóan mocorgó,
nemsokára színrelépõ textiles-mozgalomnak.
| ||||
Ez a mozgalom - az Iparterv-csoport, a Balázs Béla
Stúdió vagy az Új Zenei Stúdió
törekvéseivel párhuzamosan - része volt annak a
,,függetlenségi harcnak", amely a magyar mûvészet
szabadságáért és
korszerûségéért folyt. A textilesek
számára ez a küzdelem nem lehetett könnyû, hiszen
Ferenczy Noémi klasszikus tisztaságú gobelinjein
kívül más tradícióhoz nem fordulhattak
megerõsítésért. Így hát csaknem a
semmibõl kellett elõlépniük, hogy az 1968-as
Textil-falikép kiállításon
elbûvölõ fegyverzetben, technikák, anyagok,
stílusok lenyûgözõ kavalkádjában
találhassanak önmagukra és arra az útra, amely
azután a hetvenes évek elsõ felének nagy textiles
korszakához vezetett. Voltak, akik a textilanyag
természetét, ismeretlen tulajdonságait,
vizsgálták (Attalai Gábor, Tóth Sándor)
akadtak, akik a textil térbeli, plasztikai lehetõségeit
keresték (Balázs Irén, Szilvitzky Margit), vagy az anyag
ritmusának véletlen és törvényszerû
szabályait követték (Hübner Aranka), megint
mások a klasszikus technikák számára kerestek
új alkalmazási területeket (Solti Gizi). Szenes Zsuzsa
gyapjútûzései ennek az aranykornak szelíden
klasszikus remekei; mélységesen jellemzõ, hogy mire a
mozgalom beérett, õ már nem volt ott,
másfelé kalandozott csendesen.
| ||||
Az 1970-es évek közepére véget érni
látszott a nagy, kiegyensúlyozott ,,mozgalmi" idõszak,
néhány út folytathatatlannak tûnt, mások
további távlatokat ígértek. A megváltozott
helyzetben a mûvészek egyrésze új területeket
keresett a mûfajhatárok lebontása, a
,,képzõmûvészet" és az
,,iparmûvészet" zárt falainak lerombolása
érdekében. Új, analitikus korszak kezdõdött a
hazai textil történetében és az elsõ nagy
nemzedék mögött, mellett ott állt már az
újabb, fiatalabb generáció (Gecser Lujza, Gulyás
Kati, Kelecsényi Csilla, Lovas Ilona és mások). Az
új kutatások egyrésze arra a kérdésre
kereste a választ, hol a textil helye, mi a szerepe az aranykor
elmúltával, elszakadva a falaktól, belépve a
térbe, megszabadulva a
díszítõ-funkciótól. Szenes Zsuzsa a
kérdésre úgy válaszolt, hogy a textil (azaz a
mûvészet) hatalmát kiterjesztette
| ||||
Az írás (ideértve az irodalmat is) kivételesen fontos volt számára. Kislány korában ,,regényt" írt, aztán 20-30 oldalas leveleket, feljegyzéseket, rengeteg levelezõlapot, számtalan kis üzenetet, gyöngybetûs cédulákat. A szóbeli, vagy még pontosabb, ha azt mondjuk, a grafikai kifejezésmód lételeme, létezési módja volt. Legvilágosabb példái ennek azok az ,,alaprajzok", melyeken élete meghatározó helyszíneit, a kiégett gyermekkori Fény utcai lakást és Virágárok-beli otthont idézte fel. Az egyes helyiségek pontos rajzát rövid szubjektív kommentárok kísérik. Rajz és írás egyenrangú, mindkettõ a vizuális kifejezés eszköze, mint ahogyan gyapjútûzéseit is tekinthetjük textilanyaggal készült grafikának. A folyamatos szöveg, amely a korábbi rajzokon, aztán az un. empátiás alaprajzok esetében is mint a kompozíció nélkülözhetetlen része jelent meg, az emlékezõ szubjektív, személyiségtõl, érzelmektõl átitatott, rebbenékeny ,,magyarázataként" kísérte a tusvonalak képi ábráit. És éppen e kettõsség, a szabatosan tiszta, bár meg-megrezdülõ vonalaknak meg a köznapian egyszerû, olykor ügyefogyott verbális közlésnek a kettõsége adja e mûvek különös hangzását. A Kryptográfia-sorozatban az írás fõszereplõvé lépett elõ: a folyamatos kézírás-sorok (a mûvész naplószerû följegyzései, vagy mások által megfogalmazott, de õt is foglalkoztató szövegek, idézetek) egyidejûleg olvashatóak is, titokzatosan töredékesek is, apró radírnyomok törlése (akár a lehullott könnycseppek) nehezíti olvasásukat. A betûhiányok könnyen kiegészíthetõk, mégis, minduntalan kizökkentik, gondolkodásra, a megoldás keresésére kényszerítik (átvitt értelemben is) az olvasót. És így az írás kifejezõ (grafikailag és jelentésében is kifejezõ) volta, expresszív ereje az íráskép mögül, félárnyékból, mélyebb és titkosabb rétegekbõl tör elõ, és mindvégig megõrzi a szavai mögötti jelentéstartományokat. A Határ- vagy a Betû-sorozat lapjai már szavak nélkül, legfeljebb egy-egy betûképet megõrizve ugyanerre az álom és képzelet között húzódó senkiföldjére vezettek, ugyanazt az utánozhatatlanul személyes, szívközeli és törékeny világot járják be óvatos moccanásokkal, mint a pálya valamennyi korábbi alkotása. Ma, nagyobb távlatból úgy gondolom, nem véletlenül és nem is csak a gyapjúból felszálló por okozta allergiája miatt hagyta el a textilkompozíciók világát; átlépése egy másik területre, a papír-matéria tartományába törvényszerû és logikus gesztus volt abban a pillanatban, amikor az aranykor elmúltával a magyar textil analitikus korszaka is semmivé kezdett válni. Az 1970-es évek végi velemi akcióin meg a Határ-sorozat grafikai lapjain oly fontos szerepet játszó piros-fehér-sávos sorompót szimbólumnak tekinthetjük, mint õ maga is tette: a területek, mûfajok, stílusok zárt, szigorú határainak bátor átlépésekor kíváncsiság és fegyelem vezette, így jutott a tárgyak, a fotó és végül a ,,papír-ikonok" tartományába. Kicsiny méretû ikonjain a képsorok, jelenetsorok egyenletes rendjét a papírszeletkék szeretetteljes lüktetése kíséri, a kompozíció fegyelmét a részletek mintája, a papírok márványos csillogása enyhíti. A folyamatos és szelíd váltakozás meg-megdöccen; mintha távolból elõhívódna egy-egy ismerõs ábra, kép, latin és héber betû, szívecske, elefánt, Mária a gyermek Jézussal stb. Egy pasziánsz nézõi lehetünk: a kéz, amely ,,sort sor alá tapogatva" kirakosgatja színes lapjait, egyszerre szenvedélyes és türelmes. A türelem a szenvedélye. ,,Régi idõkbe visszagondolni szép. Ami régen történt, mintha szebb lenne." - olvashatjuk egyik rajzán. Vele kapcsolatban nehéz igazat adni ennek az állításnak. A világ persze ma nem ugyanaz, mint félszázada volt, az évtizedek, a helyzetek, a mûfajok, az anyagok sokat változtak kívül és belül, de változásaik és sziporkázó sokféleségük mögött mindvégig a rendkívüli személyesség és hûség maradt Szenes Zsuzsa mûvészetének legvégsõ mozgatója, teremtõelve és ereje. |