Cserba Júlia |
A Grenoble-i Múzeumban Mai mûvészet címmel
rendezett kiállítás több mint száz
alkotást mutat be a Fnac-nak (Fonds National d'Art Contemporain), az
állami kortárs gyûjteménynek az
anyagából. A képzõmûvészeket
támogató állami vásárlás
rendszerének bevezetése a francia forradalom idejére
nyúlik vissza, és az 1976-ban létrehozott Fnac mára
már mintegy hetvenezer mûvel rendelkezik. A jelenleg évi 20
millió frankkal gazdálkodó intézmény
évente körülbelül hatszáz
mûvésztõl - akiknek fele külföldi - mintegy 2500
alkotást tud megvásárolni. A galériák,
kulturális intézmények által ajánlott vagy
közvetlenül az alkotóktól beérkezõ
sok-sok ezer mû közül egy háromévenként
újraválasztott, múzeumi szakemberekbõl,
mûkritikusokból,
képzõmûvészekbõl és
gyûjtõkbõl álló bizottság
szavazással dönti el, hogy melyik kerüljön
megvételre. A hatalmas kollekció, melynek egy
részét a Défense-negyed földalatti
birodalmában õrzik, elsõsorban azt a célt
szolgálja, hogy az alkotások minél gyakrabban és
minél szélesebb körben forogjanak. A gyûjtemény
egy része - letétbe helyezve - állami múzeumok
állandó kiállításait gazdagítja,
míg a raktárban õrzött darabokból
hosszabb-rövidebb idõre gyakran kölcsönöznek
festményeket, szobrokat Franciaország minisztériumainak,
prefektúráinak, más középületeinek
és külföldi követségeinek
dekorálásához, valamint hazai és külföldi
kiállításokra. A grenoble-i kiállítás anyagának kiválasztása még akkor is nehéz feladatnak ígérkezett, ha csak az utolsó húsz év anyagát vették figyelembe, hiszen 1985 óta mintegy tizenötezer alkotással gyarapodott a gyûjtemény. Végül is a válogatást ahhoz az irányvonalhoz igazodott, amit a grenoble-i múzeum követett az elmúlt tizenöt évben, Serge Lemoine vezetése alatt. A kiállítás tulajdonképpen a múzeum vezetõjétõl történõ búcsúnak is tekinthetõ, hiszen Serge Lemoine, aki maga is egyik kurátora a Mai mûvészetnek, a Grenoble-i Múzeumtól megválva, ezentúl a Musée d'Orsay igazgatói tisztét tölti be.
A tárlat nem követ idõrendet, nem csoportosít sem
mozgalmak, sem iskolák szerint, hanem olyan, akár több
évtizedes különbséggel létrejött
festmények, fotók, szobrok és installációk
kerültek egymás mellé, amelyek között a
rendezõk valamiféle formai vagy gondolati rokonságot
találtak. E kapcsolatok felfedezése a nézõre van
bízva, ami izgalmas feladatot jelent, és a legtöbb esetben
hol könnyen, hol nehezebben, de sikerrel is jár, amikor pedig
mégsem, csalódottságunkat gyorsan feledve, nyugodtan
megelégedhetünk a mûvek önálló,
egyenkénti elemzésével is. A hatvanas
évektõl napjainkig tartó idõszakot
átfogó, a korszak jellegzetes mûvészi
termékeit felsorakoztató anyag teljes ismertetésére
természetesen nincs mód, ezért néhány olyan
alkotásról lesz részletesebben szó, amelyek
bemutatása révén következtetni lehet a tárlat
egészére.
| ||
A kiállítás nyitóképeit BERTRAND LAVIER (1949) Walt Disney Production 1947-1984 címû, kilenc képbõl álló sorozata alkotja. Lavier az 1947-ben megjelent Miki egér a Modern Múzeumban címû képregényben található és a múzeumi környezet dekorálására szolgáló, Walt Disney által rajzolt kör alakú, szögletes, hosszan elnyújtott vagy több egymás fölé helyezett, színes absztrakt elemeket fényképezte le és nagyította fel valódi, kiállításra alkalmas méretben. Mint ahogy egyéb alkotásaiban, a francia mûvész ezúttal is arra keresi a választ, hogy hol van a határ a hétköznapi tárgy és a mûvészi alkotás között, mitõl válik egy közönséges használati cikk kiállítási darabbá. A belga GUILLAUME BIJL (1946) eddigi munkásságát elsõsorban az jellemzi, hogy múzeumok, galériák kiállítási termeiben kereskedelmi tevékenységet folytató üzleteket, szõnyegboltot, autós-iskolát vagy éppen gyorsbüfét rendez be. A Fnac gyüjteményében szereplõ Gold-Ankauf (1989) egy egyszerû, stílustalan bútorokkal berendezett ékszerüzlet, amiben az íróasztal, két szék, asztali lámpa, telefon és egy cserép szobanövény mellett, a falon a valutaárfolyamok listája látható. A pénzvilággal ironizáló installációban tulajdonképpen egyetlen felhasznált tárgynak sincs köze a mûvészethez, mint ahogy magának az egész üzlet-installációnak sem, és Bijl sem ad hozzá semmi ,,mûvészit", csakis azáltal válik azzá, hogy múzeumi keretek közé került. Azt kívánja kifigurázni, hogy a egyébként figyelemre se méltatott dolgok egy adott környezetbe helyezve ésszerûtlenül átértékelõdnek. A performance-airól és videofilmjeirõl is ismert, libanoni születésû, de Londonban élõ MONA HATUM (1952) 1992-ben készült installációja, a Light Sentence egy teljes termet foglal el. A több sorban egymásra rakott nyúlketrechez hasonlítható, U-alakban elhelyezett rácsszerkezet közepén a földre helyezett, állandóan mozgó fényforrás a félhomályba merült helyiség falaira vetíti a rácsok és a helyét változtató látogató árnyékát, aki ezáltal részévé válik az alkotásnak, mégpedig kettõs szerepben. A rácsok között álló, a bezártság és menekülés kényszerét érzõ nézõ fogoly, akinek arc nélküli õrzõje a falon megjelenõ emberi árnyék, saját árnyéka. ANDREAS GURSKY (1955) fotója a Niagara Falls a gigantikus formátumú alkotásait megelõzõ korból, abból az idõszakból származik, amikor még viszonylag kis méretben dolgozott. Az a tény, hogy a mûvet 1995-ben vásárolta meg a Fnac, akkor, amikor Gursky még korántsem rendelkezett azzal a hírnévvel mint manapság, a vételi bizottság jó ítélõképességét dicséri. Gursky fotóiért ma már vetekszenek a múzeumok, és meghódította a mûkereskedelmi piacot is. Tavaly novemberben például Párizs, Montparnasse címû fotóját 160 millió forintnak megfelelõ euróért adták el!
ROMAN OPALKA (1931) egy végtelen folyamatot elindítva,
1965-ben kezdte festeni Részletek (Détails)
címmel jelzett sorozatát, amelynek valamennyi darabján
balról jobbra haladva, egymást követõ sorokban,
növekvõ értékû fehér számjegyeket
ír monokróm alapra. A Grenoble-i Múzeumban letétbe
helyezett kép 1976-ban készült és a
1574102-1591529-ig tartó számsort tartalmazza. A hatvanas
években alkalmazott fekete háttér idõvel egyre
világosodott, és ahogy a szóban forgó
festmény esetében is, feketébõl
szürkére váltott, miközben az írás a
kontraszt gyengülésével egyre olvashatatlanabbá
vált. Az alkotás részét képezi - és
az idõ fogalmának kérdését emeli ki -
Opalkának a festmény mellé akasztott saját
fotóportréja is.
| ||
Egymásra rakott betûformákból hozta létre 1992-ben Alle Metaphern werden wahr címû szobrát HARALD KLINGELHöLLER (1954), amit tulajdonképpen nem is jogos szobornak nevezni, hiszen a német mûvész éppen annak a nyolcvanas évek kezdetén, Düsseldorfban született irányzatnak a képviselõje, amely megpróbálja lerombolni az építmény, a bútor és a szobor közötti határokat. A most látható mû karton, gipsz és márvány elemekbõl áll. Klingelhöller az ellentétekkel játszik: fekete és fehér, könnyû és súlyos, könnyen formálható és rideg anyagokat, szögletes és legömbölyített formákat épített egybe. A vitrinbe fektetett fehér esküvõi ruha, a Robe de mariée csak a mellette olvasható szöveggel kap értelmet. A leírásból értesülünk Az esküvõ Saint-Maurtól Saint Gallenig címmel jelzett, közönség nélkül lejátszódó akcióról, amelynek során az alkotó, MARIE-ANGE GUILLEMINOT (1960) 1994. június 8-án az általa készített, ólommal (a szüzesség védelmének szimbólumával) bélelt, körülbelül tíz kiló súlyú esküvõi ruhában repülõn Svájcba utazott. Elinduláskor egy férfi kísérte ki a repülõtérre, megérkezésekor egy másik várta. Guilleminot a ,,hajadon fiatalasszony" figurájával - akinek egyedül töltött nászútja a néhány órás repülõút - figyelmünket a szexualitással, magánnyal, szerelmi kapcsolatokkal foglalkozó gondolatokra igyekszik terelni.
Égõ villanykörték, elektromos vezetékek
és egy bécsi zsidó gimnázium
diákjairól 1930-ban készült portréfotók
alkotják CHRISTIAN BOLTANSKInak az
élet-halál-emlékezés fogalmát
feldolgozó triptichonját, a Monument-t. Fehér
csempékkel borított falak elé sorakoztatott piros-fekete
tolókocsikból áll JEAN-PIERRE RAYNAUD-nak a testi-lelki
szenvedéssel foglalkozó, 1990-ben készült
akkumulációja.
| ||
Az eddig említetteken kívül, többek között,
PIERRE SOULAGES, GERHARD RICHTER, SIGMAR POLKE, HELMUT FEDERLE, JONATHAN
LASKER, JULIJE KNIFER és EUGèNE LEROY egymástól
alapvetõen különbözõ festményei, TINGUELY
labdadobáló gépe, a Rotozaza, CéSAR
összepréselt és falra függesztett
Citroën-autója, ROBERT MORRIS-nak egy Beuys által
inspirált, posztóból készült szobra, valamint
FLANDER FIELD és TONY CRAGG installációi
tanúskodnak korunk képzõmûvészetének
sokféleségérõl, és a Fonds National d'Art
Contemporain vásárlási
koncepciójáról. Búcsúzóul MAURIZIO
CATELLANnak (1960) a kiállítás plakátján is
szereplõ, Cím nélküli struccával
találkozhatunk, amely fejét földbe dugva, nem akar
tudomást venni a körülötte zajló
világról. Alkotójával együtt, minden bizonnyal
sokunk hasonló vágyát fejezi ki.
| ||