Dobrovits Mihály |
Lassanként mi is felfedezzük azt, amit mások
lassanként már meg is untak. Az Oszmán Birodalom XIX.
századi története meglehetõsen késõn
talált utat a szívünkhöz. Pedig, ha van igazi
romantikára csábító korszak, akkor ez éppen
az. Ráadásul e korszaknak kifejezetten vannak magyar
résztvevõi. Isztambul utolsó korszakának rendszeres
szereplõje volt elõbb a magyar emigráns,
késõbb a szultáni szolgálatba
szegõdött, vagy csak szerencsét próbálni
indult magyar tûzoltó, mérnök, iparos. Megfordultak
itt még keleti romantikára vágyó polgárok,
írók, tudományos ambíciókat
dédelgetõ, vagy éppen a diplomácia, netán a
katonai pálya vonzásába került hazánkfiai. Itt
jegyezzük meg, hogy némi kutakodással e
kiállítás jószerivel honi anyagból is
kiállítható lett volna, ami természetesen nem von
le semmit a Kecskeméten kiállított anyag
értékébõl. Annyit azért
megjegyeznénk, hogy a kiállított képek mellé
könnyedén el tudtunk volna képzelni egy-kétoldalnyi
kinagyított szöveget, mondjuk Vámbéry Ármin
vagy éppen Tóth Béla írásaiból, hogy
csak a legismertebbeket emlegessük. Ez természetesen
kiállításrendezési kérdés is.
Úgy tûnik, hogy a kiállítás rendezõi
azt az elvet követték, beszéljenek csak magukért a
képek.
Ez természetesen tiszteletreméltó álláspont,
azonban kérdéses, hogy a jelen esetben
célravezetõ-e. A fotó valóban megmerevített
pillanat, azonban éppen nehezen élvezhetõ kontextus
nélkül. A magyar millenniumi ünnepségek során
megörökített negyvennyolcas honvéd-invalidusok
keserû arcát éppen azért értem meg, mivel
tudom, mi a bánatuk. Hetedhét országból jött
barátomnak a millenniumi Ferenc József csak egy tisztes
öregúr, aki nyilvánvalóan
könyörületbõl gondoskodik a falábú
koldussá lett egykori honvédekrõl. Márpedig, a
török történelemrõl nem sokkal többet
szokás nálunk tudni, mint az afrikairól. A török
birodalom köztudatunkban élõ képe voltaképpen
a XV-XVII. századi magyar történelem egy sajátos,
elsõ pillantásra félelmetes és ellenséges, s
a végén kicsit szánalomra méltó
mellékszereplõjét vetíti elénk. Egy olyan
barbár hatalomét, amelynek katonái szinte csak
azért vágták le Mohácsnál II. Lajos
királyt, hogy azután lopva vedelhessék a számukra
tiltott hegy levét, miközben a hátuk mögött
vidáman konspirálgathattunk a Habsburgok ellen. A szorgalmas
nebuló esetleg még hall valamit arról, hogy
Thököly, Rákóczi és Kossuth megjárta a
törökországi számûzetés
útját, azután a többi néma csend. Kossuth
számûzetésérõl hajlamosak vagyunk úgy
beszélni, mint arról a kellemetlen vidéki rokonról,
aki a nedves és kényelmetlen istállóba
számûzött minket, ahelyett, hogy a tiszta szoba
kényelmét nyújtotta volna cserébe azért,
hogy látogatásunkkal megtiszteljük. A magyar
közgondolkodásban még mindig nem vert gyökeret, hogy az
oszmán diplomácia mekkora erõfeszítéseket
tett azért, hogy a magyar emigránsokat legalább
Kütahyában tarthassa, amikor az akkor érvényes
szerzõdésekben nem igazán találhatott érvet
kiadatásuk ellen. Cserébe, a mai török
történeti tudat közhelye, hogy az 1849-ben
Törökországba érkezõ magyar és lengyel
emigránsok nélkül a kínkeservesen
modernizálódó és folyamatos
káderhiánnyal küzdõ birodalom nem állhatott
volna helyt a következõ nagy erõpróba, a krími
háború alkalmával.
| ||
Az itt kiállított képekkel szembesülõ látogató elsõ benyomása éppen ezért az lehet, mennyi mindent nem tudunk a törökökrõl. A képek, még ha adott esetben meglehetõsen célzatosan válogatva is, egy egészséges és életvidám birodalom képét mutatják. Egy olyan török életét, amelyrõl idáig sejtelmünk sem volt. Ettõl az élettõl már idegenek a turbános, bugyogós pasák és a lefátyolozott háremhölgyek, otthon érzik ugyanakkor benne magukat a fedetlen arccal újságot olvasó lányok és asszonyok, s még inkább a szultánjukért és hazájukért élni-halni kész nyalka tisztek és hadapródok. Büszkén épül a vasút, és biztonságot nyújt a kaszárnya. E képbe még a Boszporuszon brit hadilobogó alatt manõverezõ kecses jacht is belefér, holott sejthetjük, hogy magabiztosságát nem a hazai táj adja. De ki hinné ezt el, amikor a pasák és a szultánok bölcs, nyílt és határozott arcába nézünk. Megdöbbentõ viszont a civilek hiánya. Az utca embere természetesen ott jár és kel, netán kávézik és vízipipázik a képeken, azonban turbános, salváros alakja már-már egzotikumszámba megy a hazai tájon. A beállított képeken a civil vagy egzotikus, mint a nõi ruhába öltözött színész, vagy pedig éppen a modernségét hangsúlyozza, mint a fátyol nélküli arccal vízipipát szívó nõ, vagy éppen a már említett, családi körben újságot olvasó lányok.
E kiállítás képeit nézve határozottan
tudjuk, hogy keleti tájon járunk, azonban ez a kelet -
néhány képtõl eltekintve - más, mint
amilyennek mi elképzeltük. Az építészetben
inkább a nyugatos formák az uralkodók, a
legjellemzõbb épületek pedig a nyugati mintára
épült kaszárnyák és paloták. A mecsetek
kupolái szinte csak az élet- és városképeket
színezik. A vallás képei egyébként
kiszorulnak a történésekbõl. Az egyedüli eset,
amikor egy mecsetet (pontosabban dzsámit, de a recenzens inkább
ragaszkodik a megszokott, bár téves kifejezéshez, minthogy
nehézkes részletkérdésekkel terhelje az
olvasót) funkció közben látunk, a Yildiz palota
pénteki fogadása, a selâml[[Omega]]k. Bár az
olvasót kímélni igyekszik, a recenzens e ponton nem tudja
és nem is akarja megállni, hogy ebben az esetben bele ne
javítson az egyébként korrekt
képaláírásokba. A jelenet ugyanis nem
körmenet, pláne nem abban az értelemben, ahogy azt a mi
éghajlatunkon értjük. A képen látható
személyek nem könyörögni indultak tisztes
processzióval, hiszen ezt az iszlám vallás nem ismeri,
hanem uralkodójuk, II. Abdulhamid szultán (uralk. 1876-1909)
üdvözlésére sorakoztak fel. Péntekenként
elméletben maga a szultán is együtt imádkozott
alattvalóival, bár a valóságban
természetesen megválogatták, hogy közülük
kikkel. Mint a hívõk egyike, ilyenkor az úton a
szokásos hódolatra sem tartott igényt, s az ima
végén fogadta alattvalói, jelen esetben
udvartartása üdvözlését, illetve
személyesen hallgatta meg ügyes-bajos dolgaikat. Ezt látjuk
a képen is.
| ||
A képek másik sajátossága az, hogy egyszerûen hiányoznak róluk a birodalom kisebbségei. A századfordulós Isztambul nemzetközi közönsége is csak alig-alig tûnik fel rajtuk. Az elsõ gondolatunk természetesen az, hogy a korabeli fotográfus a keleti egzotikumot kereste, azonban az alaturca forgatag megint hiányzik a képeken. E képek voltaképpen tudatos témaválasztás és tudatos válogatás nyomán kerültek ide. Annak a feltörekvõ tiszti és hivatalnoki rétegnek az életérzését és önarcképét láthatjuk, amely II. Abdulhamid uralma alatt kiállt ugyan a reformok mellett, s lelkes támogatója volt az 1908-ban bekövetkezett ifjútörök forradalomnak, azonban - ahogy ez a török fotográfusok életrajzából is kiderül - késõbb már nem lépett tovább, és ellentmondásokkal fogadta a köztársasági Törökország új világát. A köztársaság pedig konzekvensen elfeledkezett a végsõ soron általa félreállított ifjútörökök korszakáról. Évekig még csak pozitív hangon beszélni sem illett a szultanátus utolsó évtizedeirõl. Az erõltetett ütemben keresztülvitt nyelvi és mûvelõdési reformok pedig jószerivel érthetetlenné tették a mai nemzedékek számára a múlt századforduló világát. Így a Kecskeméten kiállított fotók egy olyan világot mutatnak be, amely a török közönség számára is ,,egy talált tárgy megtisztításának" élményét jelentik. Ugyanakkor tudomásul kell vennünk, hogy e képek csak e talált tárgy egyik, jól meghatározható irányok mentén kirajzolódó képét jelentik. A teljes feltárás egyelõre még várat magára. |