Halász Tamás |
Nem a tánc az egyetlen mûvészeti ág, amelyre
érvényes: néha azokat az alkotóit ismerjük
legkevésbé, akik hozzánk földrajzi értelemben
a legközelebb dolgoznak. Néhány ritka esettõl
eltekintve alig tudunk valamit a volt keleti blokkba tartozott,
hazánkkal határos vagy távolabb fekvõ
országok mozgásmûvészeti
életérõl. Különös, hogy e hatalmas
fehér folthoz kell sorolnunk nyugati szomszédunkat,
Ausztriát, ahol pedig számos rangos táncfesztivál
zajlik (zömmel külföldi vendégelõadókkal,
mint az ImpulsTanz), ráadásul Bécs vadonatúj
táncközpontja hirtelen a mozdulat mûvészetének
egyik legfontosabb európai fellegvárává tette
nyugati szomszédunk fõvárosát. Az új létesítmény, a Tanzquartier Wien a bécsi MuseumsQuartier - a világ tíz legnagyobb kulturális központjának egyike - részeként, a 2001/2002-es évad kezdetén, tavaly októberben kezdte meg mûködését. A Tanzquartier három stúdiót, befogadó színházat és információs központot foglal magában. Célkitûzései egyeznek a budapesti Trafó - Kortárs Mûvészetek Háza eredeti elképzeléseivel, ám azzal ellentétben a bécsi központ egyetlen ütemben készült el, a pénzhiány miatt nem kényszerült kompromisszumokra. Vállalásaik szerint az intézmény lehetõséget teremt - egy idõben több társulat számára is - a folyamatos alkotómunkára, mûhelytevékenységre, a prezentációra, és ellátja a megõrzés feladatait is: média-archívuma, elméleti programjai, folyóirat- és szakkönyvgyûjteménye a szakma és a szélesebb közönség számára egyaránt nyitott. A salzburgi Laroque Dance Company a februári AutoGramm - Osztrák Kortárs Mûvészeti Fesztivál keretében másodszor lépett fel Magyarországon. A társulatot Helene Weinzierl osztrák táncosnõ alapította 1994-ben. Eddigi munkáinak jelentõs része egy-egy életmû, vagy mûalkotás elõtt tiszteleg: Feuerland (1995) címû alkotása Marguerite Duras szövegeibõl indul ki, az egy évvel késõbbi Liquid Underwear I. Samuel Beckett Játszmájának részleteit tartalmazza, 1998-as Ich ewiges Kind címû alkotása - mellyel a magyar közönségnek is bemutatkozott - Egon Schiele elõtt tiszteleg. Weinzierl a nyugati táncos-koreográfusokra oly jellemzõ mozgékonysággal dolgozik: az elmúlt másfél évtizedben Európa számos nagyvárosában vett részt elõadóként táncprodukciókban. A szintén a MU Színházban játszott Schiele-hommage, az Ich Ewiges Kind (Én, az örök gyermek) erõs vizuális eszközökkel, gesztus és szöveg tág kifejezés-skálájával ábrázolta Weinzierl látomását a fiatalon meghalt osztrák festõ világáról. A koreográfusnõ akkor élt merészen beszéd és mozgás elegyítésének eszközével, amikor e tendencia még nem volt annyira intenzív és lépten-nyomon tapasztalható a táncszínpadon, mint napjainkban. Ebben a munkájában Weinzierl a színre idézte Schiele életének legfontosabb szereplõit, hogy az õket megszemélyesítõ táncosok egy-egy remekül eltalált megszólalásával adjanak történeti hátteret az örök konfliktusokat ábrázoló, minden historizálást, dokumentumszerûséget örvendetesen mellõzõ mozgásanyagnak. A rövid megszólalások erejéig színésszé váló táncosok megformálásában megjelent Schiele anyja, két nõvére, szerelme, felesége és egy narrátor is, de a festõ nem. Az õ alakját kizárólag mozdulatok keltették életre.
A Laroque most bemutatott elõadása, a
systems<damaging>systems (játék a rendszer és
káros/megrongál szavakkal) a romboló,
pusztító rendszerek, mechanizmusok, a hanyatlás és
a dekonstrukció összefüggéseit,
mûködését vizsgálja a tánc
nyelvén. Weinzierl az építés és
pusztulás-pusztítás természetét
ábrázolja. Alakjai társas viszonyai,
magányossága folyamatos analizálásra
készteti: miközben az elmagányosodásról
elmélkedik, érzékelteti az egyedüllét
lehetséges pozitív oldalait, a magányos alkotás, az
egyén önmagából
építkezésének lehetõségeit is. A
mód, ahogyan a koreográfus a hanyatlást, mint
aktuális jelenséget feldolgozza, szokatlanul
felelõsségteljes és politikus.
| ||
A systems<damaging>systems négy hõse különös, töredezett világot láttat. A táncosok már civiléként is igen eklektikus mezõnyt képviselnek: a négy szereplõ közt két olasz táncosnõ, egy-egy spanyol és cseh táncos. Fizikai megjelenésük is önmagában hordozza a diszharmóniát: az egyik nõ apró, fiatal és törékeny, társnõje erõteljes, érett jelenség termetre-mozdulatra. A férfiak egyike atlétikus, tökéletesen kisportolt testû nemes vad, társa vékony, lágy, dekadens jelenség.
Az elõadók aprólékosan felépített
rendszerben jelennek meg szólóikkal, kettõseikkel,
össztáncaikkal. Tehetségük,
személyiségük mívesen megalkotott, magányos
perceikben villan fel igazán: a koreográfia egy archaikus
színmûre emlékeztet, melyben minden szereplõnek van
egy saját belépõje, alkalmat kínálva
rá, hogy a közönség
félreérthetetlenül megismerhesse a ,,figurát",
amelyet a késõbbi cselekményben játszani
láthat. Az osztrák produkció komoly feladatra
vállalkozik: életérzést igyekszik megragadni,
globális félelmet, szorongást láttatni az
egyén, a kisközösség sorsán keresztül. E
célkitûzés pedig a legcsekélyebb alkotói
elbizonytalanodás esetén is képes köznevetség,
szánakozás tárgyává tenni a
mûalkotást. Weinzierl nem enged az olcsóságnak, nem
engedi a világfájdalmat a színpadra, nem él
olcsó, szájbarágós eszközökkel.
Hõsei mikrocsendéletekben illusztrálják a
problémát: apró gesztusokkal érzékeltetik
kozmikus problémák jellegzetes szilánkjait. A
mozgásnyelvet egy ízben zavarja csak meg a
túlmagyarázás, a redundancia: a színpad
háttérfüggönyére hirtelen zaklatott
videómontázs vetül. A film hatása olyan, mintha
valaki vad türelmetlenséggel kapcsolgatná össze-vissza
a televízió távirányítóját.
Néhány másodpercre gügye reklámok,
televíziós szignálok tûnnek fel,
hírmûsorok kockáit láthatjuk. Pillanatokra
tüntetések, csaták, utcai harcok képei tûnnek
fel. Egy adott pillanatban azon kapom magam: szinte fohászkodom, nehogy
feltûnjön a New York-i Ground Zero képe. Feltûnik. A
videómontázs egy idõ után annyira keresettnek,
direktnek, elcsépeltnek tetszik, hogy
közhelyességében komolyan veszélyeztetni kezdi a
koreográfia elérte hatást. A vetítésnek
idõvel végeszakad; pont a tûréshatáron
vagyunk. A táncosok megjelenítette törékeny
világ finom kidolgozottságával sokszorosan
felülmúlja a direkt közlést. Weinzierl
koreográfiája mentes minden
szándékoltságtól, nem történetekben,
nem könnyen azonosítható gesztusszimbolikával
ábrázolja a felvetett problémákat.
Elõadói izoláltak egymástól: ha együtt
vannak, alig tartja össze õket valami. Energiáik,
lendületük megáll a test belsejében, nem tör a
felszínre, nem adódik át. Ha egymáshoz
érnek, sem jön létre köztük kapocs, mozdulataik
nem kommunikálnak egymással. Pótmegoldásokkal
élnek, másolják, karikírozzák,
tárgyakként használják egymást. Nem
igazán világos, mi tartja vissza õket
egymástól, milyen erõ emel falakat
közéjük. Az elõadás e
talányosságával képes igazán hitelesen
ábrázolni az emberi közösségek
szétesését, az elmagányosodást, amelyre
ugyan számtalan elmélet született, de pontos
természetérõl talán soha nem lesz fogalmunk.
| ||
A társadalom ismeretlen, ijesztõ irányban változik; e változásnak legfeljebb csak szimbolikus jelentõségû stációival szembesülünk, a köztük vezetõ út volt az osztrák társulat elõadásának tárgya. Nem segített hozzá, hogy magát az utat tisztábban láthassuk, csak azt láttatta, ami rajta zajlik. Finom szimbolikával ábrázolta a szétesés, az összeomlás fázisait, pátosz és túlkapások nélkül. Elmaradt érintések, hiányzó gesztusok voltak hatvan percük fõszereplõi: csupa olyasmi, amit egyre gyakrabban keresünk saját mindennapjainkban is. |