Bálványos Anna
Olasz módra
Carla Accardi kiállítása
Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris-ban
2002. január 17-március 3.



Carla Accardi nevét kevesen ismerik Magyarországon, önálló kiállításon még nem szerepelt hazánkban, de csoportos részvételének sem akadtam nyomára. Pedig az 1924-ben, Trapaniban (Szicília) született mûvész már a klasszikus mesterek sorában foglal helyet, akirõl nemcsak az antológiák, de még a középiskolás tankönyvek is megemlékeznek. Accardi palermói és firenzei tanulmányai után 1946-ban Rómában telepedett le, ahol mind máig él és dolgozik. Pályája elején konstruktivista, konkretista mûveket alkot, majd 1954 után kezdett foglalkozni a különféle jelekkel, eleinte fekete alapra festett fehér vonásokon keresztül. A hatvanas évektõl kezdve a jelek élénk színekben jelennek meg, de egy-egy mû továbbra is két szín kölcsönhatására épül. A hatvanas évek második felétõl kezdi alkalmazni vászon helyett az átlátszó szilikon fóliát, melynek csillogó felületére helyezi a hangsúlyt. Önálló teremmel szerepelt azon a bizonyos 1964-es Velencei Biennálén, ahol a pop art megjelenése sokkolta az olasz közönséget. A következõ fontos motívum, a sátor megjelenése a hatvanas évek második felére datálódik: ezek fóliából, majd késõbb plexibõl készült, a nézõ által bejárható ,,lakhelyek". A nyolcvanas években ismét a festészet kerül elõtérbe. Durva vászonra fluoreszkáló színekkel vagy csillogó fémszínû festékekkel (mindig mûanyag festékkel!) festi széles jeleit, általában két struktúrát vetítve egymásra.

Kep

Carla Accardi


Triplice tenda, 1969-71

A rövid életrajzi ismertetõ elmesélése nem véletlen: a kiállításon az 1964 és 2001 között készült mûvekbõl mutattak be egy jól átgondolt válogatást. A viszonylag kis kiállítótérben, kiváló rendezésben (a kurátorok: Laurence Bossé és Hans-Ulrich Obrist) 26 festmény és installáció segítségével adtak átfogó képet a mûvész munkásságáról. A mûveket nem idõrendben állították ki, s bár az installáció jellegû munkák elhelyezését a hely adottságai is befolyásolták, a rendezõk az életmû belsõ összefüggéseire kívántak inkább rámutatni, hangsúlyozva azt a következetességet, mellyel a mûvész szín-jel körüli kutatásait, anyagainak megválasztását végzi. Szerepelt a fõmûnek számító Triplice tenda (Hármas sátor, 1969-71), mely a sátor sorozat egyik legkomplexebb darabja. Ebbe még belemehetett a közönség, míg a késõbbi, plexibõl készült házikóval - mûtárgyvédelmi okokból - már nem tehettük meg ugyanezt. Az átlátszóság, az anyag törékenysége, ugyanakkor a csillogás, a pontos kivitelezés, a szép arányok ambivalenssé teszik a viszonyunkat ezekkel a ,,lakhelyekkel" szemben. Alacsonyak, így összegörnyedve kell bennük közlekedni, ráadásul az ember tényleg fél, hogy összetör valamit. Szépségük, csillogásuk azonban nagyon vonzó. A másik kiállított fõmû a La vita e' simbolo: dimenticare, mettersi in salvo (Az élet szimbólum: felejteni, megmenekülni, 1978), mely egy nyolc elembõl álló, falra készült installáció. Kiindulási pontja a hagyományos táblakép vakrámája, melyet átlósan két háromszögre bont. Az immár háromszögû vakrámákra, melyeket nagyon szép, régi faanyagból készített, átlátszó, csillogó szilikon fóliát feszített, melyre színes lakkal festette fel jeleit. A két anyag közti ellentét szinte két világ, két nézõpont ellentétét sûríti magába.

Kep Kep

Carla Accardi


Carla Accardi


Millenaria, 1987, vinil, vászon, 280x185 cm


Anyaghasználatát, motívumait, gondolkodásmódját tekintve Carla Accardi mûvészete egyértelmûen kapcsolható a kortárs amerikai és nyugat-európai áramlatokhoz. Amiben mégis kissé eltér, az valamiféle klasszikus szépség jelenléte. Lehet ez a kompozíciók kiegyensúlyozottsága, az arányok finomsága, az installációk elrendezésének architektonikus volta. Mindez valószínûleg annak a klasszikus ókori, középkori, reneszánsz, barokk stb. mûvészeti örökségnek a hatása, mely alól senki sem tudja kivonni magát, aki hosszabb-rövidebb ideig Olaszországban tartózkodik.