Séra Ildikó |
Kiállításokra járni jó. (Mármint
jó kiállításokra, persze.) Szép belsõ terek között sétálni szintén kellemes. És ha a kiállítások kétdimenziós élményéhez még a termek háromdimenziós mozgalmassága is társul, akkor építészet és képzõmûvészet egymást erõsítve alkotnak egy - nem egységet, mert ez annál változóbb, izgalmasabb -, de párbeszédet. A budapesti Karton galéria egy ilyen hely. Az egykori belvárosi lakás az 1999 augusztusától 2000 szeptemberéig tartó átépítési munkálatok során levegõs, áttört kiállítótérré változott. Kozma Péter, a Karton vezetõjének elképzelései alapján a tervezõk: LUKÁCS ISTVÁN , VIKÁR ANDRÁS és LUKÁCS GYÖRGY a belsõépítészekkel: MOLDOVÁN TAMÁSsal, GÁTAI ZSUZSÁval és PADOS ATTILÁval olyan egymásba átfolyó, áthajló tereket alkottak, melyek a havonta változó kiállításoknak visszafogottan, azokat nem túlkiabálva adnak helyet. Az utca felöli külsõ homlokzat szinte érintetlen maradt; a galéria létét csupán a barnára festett redõnyök fehér betüi hirdetik. (Emiatt véletlenül betévedni szinte lehetetlen.) A tervezésnél fontos szempont volt, hogy a kiállítótermek csekély átépítés után újra lakásként funkcionálhassanak. Ez indokolja az utcai homlokzat visszafogottságát is. A viszonylag kis alapterület ellenére - 130 m2 kiállítótér, 60 m2 iroda, 30 m2 mellékhelység - a galéria egésze a tágasság érzetét kelti: a bejárati résznél meghagyott teljes belmagasság, az irodai ,,helységek" galériás megoldása - galéria a galériában - egy olyan intelligens térkoncepció részei, amely maximálisan kihasználja az egykori belvárosi lakás és a hozzá kapcsolódó elôtér összenyitásából keletkezett teret.
Az elõtér, amely most a bejárati ,,recepciós"
részként szolgál, eredetileg a
fõlépcsõháznak adott helyet, melyet az ötvenes
években befedtek és az emeleti lakásokhoz kapcsoltak.
Akkoriban vette át az egykori cselédlépcsõ a
ház fõ közlekedõterének a
funkcióját.
| ||||
A galéria portálja megõrizte az eredeti
lépcsõház nyomait: a bejárathoz felvezetõ,
elegáns, köríves lépcsõt, a portál
hármas ívét, melynek hatalmas üvegablakai
egymásba úsztatják a külsõ és a
belsõ tereket, valamint az egykori lépcsõház
és a házmesterlakás közti tartófalat, mely
most a bejárati részt választja el a belsõ
kiállító tértõl.
| ||||
Szintén érdekes, ám rejtettebb bizonyítéka múlt és régmúlt, múlt és jelen összefonódásának a földszinti mellékhelység: a mosdó vörösmárvány tömbje az átalakítási munkák során felbukkant, az I. világháború elõtti lépcsõház korlátjából készült. A belsõ teret a folytonos szinteltolódások teszik dinamikussá: az udvarról vörös szõnyeggel borított lépcsõfokok vezetnek a bejárati ,,recepciós" részbe, ahonnan egy rámpán keresztül jutunk tovább a belsõ kiállítóterembe, mely egy központi lépcsõt ölel körül, amely felvisz a galéria szintjére, melyet egy további rámpa köt össze a recepció feletti galériával, ahol a kör bezárul és mi a bejárattal szemben, két méter magasságban találjuk magunkat. A kiállítások fõként a két részre osztott földszinti részen kapnak helyet, míg a galériát - a lépcsõ melletti falrész kivételével - az irodák birtokolják.
A belsõ kiállítótér központját a
galériára vezetõ lépcsõ alkotja, a
középen elhelyezkedõ bárrésszel együtt.
Utóbbi elegáns grafitszürke kõlapjai megegyeznek a
recepció pultjának burkolatával, illetve a földszinti
mellékhelység csempéivel. Feljutva a
galériára külön élvezet megtapintani a
téglaboltozatos födémet, amely lecsupaszítva, vakolat
nélkül fordítja felénk fa
tartószerkezetét.
| ||||
A kiállítótermek formanyelve visszafogott, játékosságot csupán a galéria lágy, íves vonalvezetésénél találhatunk, ott, ahol a falfelületek nem elsõsorban a kiállított mûvek háttereként szolgálnak. Ez megnyugtató, nagyvonalú tereket eredményez, ahol a képzõmûvészeti alkotásokat nem harsogja túl az azokat, pedig erõsíteni hivatott kiállító tér. Ez a jó érzékkel adagolt elegancia egy olyan minõséget képvisel, amely a ,,minél kevesebb pénzbõl minél nagyobb hatást"-stílusú épületek között jótékony kivételt képez. |