Cserba Júlia |
Bár az Art &Language elnevezést csak 1968-óta
használják, az alapító tagok, TERRY ATKINSON,
MICHAEL BALDWIN, DAVID BAINBRIDGE és HAROLD HURREl
különbözõ formában már az azt
megelõzõ években is együttmûködtek.
1969-ben Art - Language címmel és A
konceptuális mûvészet újságja
alcímmel, folyóiratot indítottak, amely a
konceptuális mûvészetet érintõ
elméleti problémákkal foglalkozott, tág teret adva
a témát érintõ vitacikkeknek és helyet
kaptak benne a csoporton belül lezajlott beszélgetések is. A
csoport, illetve a folyóirat elnevezése egyértelmûen
kifejezi, hogy számukra a konceptuális mûvészet
elsõsorban teoretikus fogalmat takar, és ily módon
lényegét az írott szöveg képezi.
1969-tõl a társaság új tagokkal bõvült,
csatlakozott hozzájuk többek között IAN BURN, MEL
RAMSDEN, CHARLES HARRISON és a folyóirat második
számában - amerikai kiadóként - már JOSEPH
KOSUTH nevével is találkozhatunk. 1977-tõl egészen
napjainkig Michael Baldwin(1945), Mel Ramsden (1944) és a teoretikus
Charles Harrison (1942) alkotják az Art & Language
gerincét, akik Joëlle Pijaudier-Cabot
múzeumigazgató, egyben a kiállítás
kurátora mellett aktívan részt vettek a mostani
kiállítás megrendezésében.
A több mint száz mûvet bemutató tárlat (amibe a
festmények, installációk mellett benne foglaltatnak a
publikált szövegek és performance-ok is) nem követ
idõrendi sorrendet, sõt nyitódarabjai éppen a
legfrissebb, 2001-2002-ben készült Homes from homes 1. és
2., amely a mûvészek szándéka szerint a
múlt és a jelen közötti összekötõ
kapocs szerepét tölti be, s egyben jelezni kívánja a
csoport mûködésének folytonosságát is. A
két, egymással szembefordított, lábakon
álló deszkalapon azonos mûveket, a korábbi
években készültek kicsinyített vagy kissé
módosított másolatait láthatjuk, az egyiken
hagyományos módon, a másikon ferdén elhelyezve. A
másolatokból egy harmadik példány is
készült, ezek a kiállítás
különbözõ pontjain, sokszor váratlan helyen
bukkannak fel, a mûvészek megfogalmazása szerint
,,vírusjelenség" formájában. Az
intézményes keretektõl idegenkedõ, a
hagyományos kiállítás-rendezési
szabályok alól kibújni vágyó
mûvészek a Homes from homes 1. és 2.-vel , amely
lényegében áttekintése és
összegezése eddigi munkájuknak, tulajdonképpen
saját retrospektív kiállításukat
hozták létre a kiállításon belül.
| ||||
Az Index, a konceptuális mûvészet egyik
alapmûve, 1972-ben a documenta V. kiállításán
szerepelt elõször. Az irattartó fémszekrények
kihúzható fiókjai a csoport tagjainak (ebben az
idõszakban tízen voltak) részben már megjelent,
részben kiadatlan írásait õrzik, az egyik falon
pedig azoknak téma szerinti felsorolása található,
az egész teret betöltõ, fehér alapon fekete
betûkkel. Az érdeklõdõ, miután a falon
kiválasztotta az õt érdeklõ szöveget,
könnyen kikeresheti az irattartóból. Az Index-szel
látvánnyá akarták alakítani, egyúttal
hozzáférhetõvé tenni az eszmecserék,
vitairatok, kritikák, beszélgetések írásos
dokumentumait. Ugyanebben a teremben találkozhatunk az 1998-99-ben
készült Wrongs Healed in Officiel Hope-pal is, ami nem
más, mint az 1972-es Index közel három
évtizeddel késõbbi, saját korához
igazodó újrateremtése. Az
irattartószekrények ezúttal nem valódiak, nincsenek
kihúzható fiókok, a hangsúly a dekoratív
hatáson van. A szekrények színesek, formájuk is
változó, van közöttük hagyományos és
sokszög alakú is. Az oldalukra írt pornográf angol
szövegek francia fordítása egyelõre nem áll a
látogatók rendelkezésére, és lehet, hogy
késõbb sem fog, ha a hatóságok
elutasítják annak folyamatban lévõ
engedélyeztetését. A háttérfalat,
akárcsak az Index esetében, itt is írás
tölti ki, de a fehér alap helyett színes, piros,
sárga, kék négyzetekbe írva, amit
néhány dekoratív, geometrikus
díszítõelem egészít ki. Az Untitled
painting, ami nem más, mint egy saroktükör, akkor
született (1965-ben), amikor még nem létezett a csoport
elnevezése, de néhány mûvész már
közösen dolgozott. Ugyancsak korai mûnek számít
az Abstract címû festmény, amelynek világos
szürkére festett vásznán sötétszürke
betûkkel a festék vegyi összetétele, ,,Titanium
calcium 83 %, Silicat 17 %" olvasható. A Secret Painting
(1967-1968) monokróm fekete kép, amely mellett a
következõ felírat olvasható: ,,Ennek a
festménynek a tartalma láthatatlan: a tartalom dimenziója
és jellege állandó titok marad, csak a mûvész
által ismert."
| ||||
A felsorolt alkotások az Art & Language-nek a modernista festészettel szembeni, a hatvanas évek második felében kialakult állásfoglalását fejezik ki. A látvány és az írás viszonyának vizsgálata kezdettõl fogva, és mind a mai napig az Art & Language érdeklõdésének középpontjában áll. Ennek egyik példája a 1978-ban született Flags for Organisation. Az egyik falat olyan rikító színû kék, zöld, narancs és sárga zászlók borítják, amelyeket egyetlen nemzet sem használna, közepükön Rockefellernek az 1968-os elnökválasztási kampányában használt ,,logo"-jával. A szemben lévõ falon bekeretezett lapokra nyomtatott szövegekkel, egy nem létezõ szervezet mûködési szabályzatával találkozunk. A pontokba szedett írás többek között a társadalmi szabadsággal, emberi értékekkel, egyéni boldogulással, a reklám napjainkban elhatalmasodott befolyásával foglalkozik, és az amerikai társadalommal, a mûvészet és a hatalom viszonyával foglalkozó gondolatokat indít el a nézõben. A látvány és az írott szöveg kapcsolata jelentkezik az 2001-ben készült Over the Trees-ben is, ahol színes mûanyag fóliára írt, megint csak pornográf szövegeket tartalmazó külön-külön bekeretezett ,,képek" egy egységet alkotva, dekoratív hatású alkotássá állnak össze. A hetvenes évek ironikus hangvételû poszter-sorozatából, amelyeknek egy részét az Art - Language folyóiratban jelentették meg, a szocialista realista politikai propagandára történõ nyilvánvaló utalás olvasható ki, ugyanakkor e poszterek azokkal a konceptuális mûvészekkel szembeni ellenkezõ álláspontjukat is tolmácsolják, akik a 1970-es évek végén úgy vélték, hogy mûvészetüknek közvetlen politikai hatása lehet. Az Art & Language meggyõzõdéssel vallja, hogy közvetlen módon sem a festmény, sem bármely más képzõmûvészeti alkotás nem képes befolyásolni a fennálló politikai, társadalmi és gazdasági körülményeket. Mindazokat a problémákat, gondolatokat, kételyeket, amelyek beszélgetéseik során a festészettel kapcsolatban felmerültek, a csoport tagjai a valóságban is megpróbálták vizsgálni. A nyolcvanas évek elejétõl számos festmény született. Egyik sorozatuk, a Portrait of V. I. Lenin, Pollock stílusában, vászonra spriccelt festékkel készült. A nagyméretû festmények mellett ott találjuk a gondosan kivitelezett, Lenint élethûen ábrázoló tanulmányrajzokat is. A stílus kiválasztásának természetesen jelentése van: Pollocknak, a modern festészetre meghatározó hatást gyakorló mûvésznek, a nyugati világ festõmodelljének stílusa és a szocialista realizmus találkozik össze, szembesül egymással a portré-sorozatban. A Hostages-sorozathoz tartozó, 1988-92 készült festményekben azt a szóban és írásban is gyakran megvitatott, címében is kifejezett problémát dolgozzák fel, hogy a festmény, de általában véve bármely képzõmûvészeti alkotás bizonyos szempontból annak a helynek a rabja, ahol bemutatják, mert a nézõben kialakult képet nagymértékben az határozza meg, hogy milyen összefüggésben, milyen körülmények között látja azt. A csoport tagjainak alapelve, hogy akár közös, akár egyéni munkáról van szó, szerzõjük mindig maradjon homályban, éppúgy mint a mû születésének körülményei. Talán éppen azért határozták el annak a hatalmas méretû képnek a létrehozását, amely mûhelyüket mutatja be, hogy némiképp kielégítsék a közönség érdeklõdését és elejét vegyék a további kíváncsiskodásnak. A The Studio at 3 Wesley Place Courbet mûtermének alapterületét mintául vevõ 343 x 727 cm-es felületen ábrázolja a mûterem színes összevisszaságában álló, ülõ, térdelõ, munkába merülõ mûvészeket, és a háttérben itt-ott felfedezhetjük saját alkotásaikat, valamint a nagy elõdök, Manet, Picasso vagy Braque ismert festményeit is. Aki a kiállítás megtekintése után úgy véli, hogy nem talált rá valamennyi felvetett kérdésre adott válaszra, aki számára maradtak homályos pontok a nehezebben megérthetõ mûvészi megoldásokban, az jól teszi, ha megvásárolja a teljes anyagot feldolgozó, mintegy hétszáz szöveget is tartalmazó CD-romot. |
||||
|
||||
1 Az angol címek gyakran lefordíthatatlan szójátékot rejtenek magukban, ezért valamennyit eredeti formájában közöljük. |