Takács Ferenc |
Egy kicsit messzebbrõl kezdeném. A leíró
nyelvtudományban használatos a zéró-morféma
fogalma. A morféma maga szóelemet jelent, szótövet,
pl. azt, hogy ,,jár", és ragot vagy jelet, például
az ,,-ok" ragot abban, hogy ,,járok". Ilyen morfémával,
esetünkben az igei személyraggal közlöm
hallgatómmal, hogy - ha már a járásnál
tartunk - én járok, s nem mi járunk, hogy te jársz
és nem ti jártok; ilyen morféma az ,,-ok" a
,,járok"-ban, a ,,-tok" a ,,jártok"-ban. Amibõl persze az
is kiderül, hogy ez a morféma közöl is valamit
velünk, azaz jelentése van: elmondja a hallgatónak, hogy
én járok, egyes szám elsõ személyben, hogy
ti jártok, többes szám második személyben. Na
de hogyan közlöm a hallgatómmal, hogy nem én
járok, nem õk járnak, hanem egy harmadik személy,
mondjuk ebben a verscímben: ,,Petike jár"? Avval, hogy ennek az
alaknak, szemben avval, hogy ,,járok" vagy ,,jártok", nincs jele.
Pontosabban az a jele, onnan tudom meg róla, hogy egyes szám
harmadik személyû igealak, hogy nincs jele. Az ilyen jelet
hívják zéró-morfémának. A
zéró-morféma úgy van, hogy nincs, s úgy
közöl, hogy önmagában nem közöl semmit; illetve
a többi morféma meglétéhez képest tud
úgy lenni, hogy nincs, az egyéb közlésekhez
képest tud közölni avval is, hogy nem közöl
semmit. Erre a kitérõre az adott alkalmat, hogy Balás Eszter újabb mûvei, öntöttvas és bronz kisplasztikák, de fényképek, s grafikai sorozatok darabjai is mintha ilyen zéró-morfémák módjára viselkednének, hatnának és közölnének. Azaz ezúttal ,,ürességeket" kell szemügyre vennünk, hiányokról kell elgondolkodnunk, amikor a mûtárgyakkal találkozunk. Olyan mûvekkel, ahol csupán másodlagosan érdekes az, ami jelen van, a megformált anyag jelenléte, mert az igazán fontos, az elsõdlegesen jelentéssel telített az a nemlét, az a távollét és hiány, amit a jelen levõ anyag körülír és kijelöl.
Azaz a Semmi lesz itt a Valami, a Nincs az, ami Van. Hogy ez miként
lehetséges, mire jó és miért fontos, ezt
Balás Eszter maga is megfogalmazta egy alkalommal, afféle ars
poetica-ként, mely mostanában mûveit megihleti: ",,A
Semmi nem létezik. A semmi nem létezõ Valami. Ezért
az én ürességeim tartalommal teliek, szándékom
szerinti formák valamennyiek."
| ||||
Balás Eszter egyfelõl erõs ösztönû, megérzéseire hallgató mûvész, aki vonzódik az archaikus formákhoz, az õsi, prelogikus tudat és világérzékelés lenyomataihoz, ezek emberi, állati és elvontan geometrikus alakzataihoz és jelképeihez; mintha visszavágyna a közvetlenség és reflektálatlanság õsvilágába, az elemzéstõl még érintetlen állapotba, majdhogynem a szervetlenségbe, az élet elõtti világ nyugalmába. Másfelõl - és ez egy nagyon fontos ,,másfelõl" - nagyon is mai, tudatossággal és intellektualitással áldott-vert mûvész, akinek minden munkája - miközben valami õsinek és spontánnak a megidézése - egyben analízis is, egy felbontó és újra összerakó gondolati mûvelet végrehajtása, pontosabban ennek a mûveletnek tárgyi allegóriája. Újabb munkái voltaképpen egyetlen intellektuális mûveletre adnak újabb és újabb változatokat, mégpedig igen hatásosan és meggyõzõ következetességgel. A tárgyiságról és annak hiányáról szólnak, jelenlét és távollét tényállásain töprengenek el, a pozitívról és a negatívról. S ennek kapcsán Balás Eszter örök témájáról és gondjáról is, szervetlennek és szervesnek, holt-öröknek és élõ-mulandónak mélyen paradox viszonyáról. Ezekben a munkákban a meglévõ, a Valami a halott keret, s amit keretez, a hiány és a semmi, az Üresség maga lesz a tartalmas, élõ teljesség. Mint ahogy az Árnyékfotókon, ezeken a fotografikai munkákon is ez történik: a szerves élet, az emberi alak kívül marad a képen, s helyette holt árnya visz életet a kõre, amely az örök élet-hiány örök szimbóluma is egyben. Shakespeare drámáinak szövegében makacs következetességgel fogalmazódik meg a kérdés: substance-e a világ, élõ, jelen levõ, kézzelfogható szubsztancia, súlyos anyagi lét, vagy ennek éppen ellenkezõje, shadow, árny, árnykép, visszfény, azaz önnön léttel nem rendelkezõ káprázat, merõben virtuális és potenciális létezés. S arról is szó esik ezekben a színdarabokban, hogy - akár el tudjuk dönteni, akár nem, hogy mármost melyik is a kettõ közül a világ és az élet - arra megintcsak nem tudunk válaszolni, hogy melyik is a jobbik a kettõ közül, melyiknek jobb lennünk, jelenlétnek, amely megvan, de egyben odavan, hiszen olyan, amilyen, más már nemigen lehet belõle; vagy hiánynak, ürességnek, semminek, amely maga a szabad lehetõség, kitölthetõ és beteljesíthetõ. Balás Eszter munkái is ilyesmirõl töprengenek mostanában. Választ persze nem kapunk tõlük - evvel Shakespeare sem szolgált, úgyhogy nincs miért restelkedni érte - de a mûvelet útját, a töprengés stációit végigjáratják velünk, a tõlük megszokott tapintatos könyörtelenséggel és csendes határozottsággal. |