Halász Tamás |
A Budapesti Tavaszi Fesztivál egyik csúcspontjaként, egy
meglehetõsen kiábrándító
Carmen-kamarafesztivált követõen, két estén
át a Madách Színházban lépett fel
társulatával az Orléansi Nemzeti Koreográfiai
Központot vezetõ Nagy József. Nagy, a magyar mezõnybõl legmesszebb jutott táncos-koreográfus-gondolkodó, kor- és (egykori), itthon továbbdolgozó pályatársai számára egyfajta referenciapont, az ifjabb táncosi nemzedékek számára ámulattal szemlélt, megrendítõen egyenletes, magas színvonalon dolgozó, teremtõ mester, ihlet forrása, vagy szellemi példakép. Nagy József pályájának valahány ragyogó elõadását hazahozta, egyetlen pillanatra sem torpant meg vendégmûvészként meghívható magyar táncosokban gondolkodni; mûvészetét, sikereit méltán és joggal tarthatjuk hazainak is. Elmondható ugyanez színpadi világára: Nagy nem asszimilálódott, varázsos hangulatú alkotásainak hõsei mind a mai napig a kelet-európai játékos-gyilkos szürrealitás mitikus karakter-esszenciái. Tereiben, díszleteiben ugyancsak a saját miliõnkre ismerhetünk. A világ, amelybõl Nagy építkezik, immáron romokban hever. Szûkebb pátriája, a Vajdaság, ez az egykoron izgalmasan feszült, csodás tarkaságot mutató etnikai szõttes kiürülõben, összeroppanóban egy máig felfoghatatlan, pusztító háború nyomán. Az egykor (Nagy huszonkét évvel ezelõtti, már Magyarországról Párizsba történt emigrálása idején) abszurditásában is még oly magától értetõdõ, megnyomorított, és az elnyomás által konzervált, a múlthoz nagyrészt kényszerbõl, ezer szállal kötõdõ világ mára szétesett. Nagy, a tárgyak, testek, terek mágiájából teremtõ mozdulatépítész végigmondja mondatait, történjen bármi, ami megakaszthatná a szót. A történést átértelmezve beemeli a saját világába, mintsem hagyná, hogy az befolyásolja, elpusztítsa belsõ világát, saját valóságát. (Esterházy Péter sokat idézett bon mot-ja kívánkozik ide: ,,Mindig Szarajevó van. De nem mindig lõnek.")
Nagy József mérnöki alapossággal
felépített alkotásainak alakjai, a sosem volt
mesék, egyemberes legendák hõsei, a
mítoszteremtõ, tragikus sorsú
történetmondók regényeibõl,
színmûveibõl táncszínpadára
szöktetett karakterei ugyanazt az egyetlen elõadást
játsszák. E karcos, törõdött, melankolikus
férfiak, törékeny, mégis erõt
sugárzó, furcsán játékos nõk, Nagy
valahány, aprólékosan megkomponált,
bábszerû arcú és mozgású,
félember-féltárgy táncosa egyetlen mítosz
hõse. A táncos-koreográfus alkotásainak
legapróbb eleme is azonnal beazonosítható: mint minden
nagy alkotó, õ is egyetlen mestermûvön dolgozik egy
életen át. Nem csupán a kiérlelt Nagy
József-i mozdulatjegyeket látjuk ismerõsként
viszont újra meg újra: elõadásainak tere,
tárgyai, fényei, színei, hangulatai, szcenikai
fogásai, jelmezei és maga az atmoszféra is azonos. A
világ, amely ezekben az elõadásokban
megörökül, végtelen hosszan szemlélhetõ:
nem csak tükörképként bilincsel le, hanem a
valóság cserepeibõl építkezõ
misztikus szimbólumrendszerével, meghökkentõ
logikájával, formabontó
törvényszerûségeivel is. Mindezzel mi, ennek az
álom és ébrenlét határán
billegõ regionális valóságnak hõsei, az
itthoni nézõk, igazán gyorsan megbarátkozhatunk. A
táncos-koreográfus mûvészete
Örkényével, Mrozekével, Hrabaléval,
Ionescoéval rokon. Több rokont pedig Nagy egyenesen a
színpadra vitt; legutóbb Franz Kafkával tette ezt: a
Budapesti Tavaszi Fesztiválra elhozott A virrasztókat az
õ világa inspirálta. (Errõl többet nem
tudhatunk: az elõadás magyar nyelvû
ismertetõibõl még Kafka ,,sem derült ki" - én
is csak a New York-i Joyce Színház honlapjának
ismertetõjében olvastam errõl, ugyanis a rangos
játszóhelyen április végén kerül
színpadra A virrasztók.)
| ||
A virrasztók kapcsán derült ki számomra, milyen nehéz is Nagyot nézni, ha az ember számára nem magától értetõdõ ez a világ. Kritikát fogalmazva minket nem kell, hogy érdekeljen a ,,vox populi", a nézõtársak véleménye, de érdekes volt, milyen sokan hiányolták például az elõadásból a Történetet. Nagy bizony soha nem mesél történetet, azazhogy úgy mesél, hogy nem mesél. Mint arra már utaltam, munkái valóságszilánkok zavarba ejtõ építményei; realisztikus, részlet-gazdag képek, színek, jelenetek követik egymást színpadán, általában párhuzamosan, egyidejûleg. Beszélõ színházakra jellemzõ módon bekellékezetten, szcenírozottan zajlanak az események, a tánc közeget kap, tárgyakat, varázseszközöket. Az illúzió így teljes: csak mozdulatokkal közlõ elõadókat látunk egy ,,beszélõ színháznak" való színpadon. A nyitóképben (amely már akkor elkezdõdik, amikor a nézõk még javában a megfelelõ sort, ülést keresgélik, és éppen csak elhelyezkednek) egy alsónemûre vetkõzött férfit látunk, aki egy széken ücsörög az egyelõre még zárt függöny elõtt. Az elõadás voltaképpen társainak megérkezésével kezdõdik el. A Nagy-féle férfi-alapviseletben, öltönyben-ingben belépõk egy régi utazóládát hoznak magukkal és egy táblát, amelyre muzeális, rémisztõ orvosi eszközöket applikáltak.
A ,,segítõk" e fogókkal, kampókkal,
csíptetõkkel mûtik rá a széken
ülõre a sajátjukéhoz hasonlító
formaruhát. Egyszerre szellemes és ijesztõ ez a
historizáló kellékekkel bemutatott
elidegenedés-ábrázolat. Az
öltöztetõ-jelenetet követõen
szétnyílik a függöny és megpillanthatjuk a
jellegzetes Nagy József-i teret, egy széles, párhuzamos
cselekményeknek helyet adó, puritán, mégis
összetett építményt. A díszlet
voltaképpen három pavilonból áll, formáiban
leginkább japán hangulatú, klasszikus kabuki, vagy no
színdarab játékhelyére emlékeztet. A
pavilonok lábazaton állnak, a tetejükön
található zárólécek túlfutnak
egymáson, japánosan. Az építmények
közül a két szélsõ egészen apró,
,,egyszemélyes", a középsõ pedig tágas:
színpad
a színpadon. Eleinte még mindegyik nyílását
vékony anyag, távolról rizspapírra
emlékeztetõ vászon takarja. A játék az
elõtérben indul. A táncosok körül a komoly
ember tárgyai: régi bútorok, generációk
koptatta, nemesen egyszerû darabok állnak. Nagyról gyakran
mondják: táncosait ember-tárgyakként
használja, az eleven testek olykor szinte részei a
díszletnek. Hasonló összeolvadás-jelenséget
tapasztalhatunk e bútorok esetében is: egy-egy régi
konyhaasztal, tonett-szék, hosszú lóca szinte
személyiséget kap, szereplõként áll a
színpadon. Úgy nyúlnak hozzá ugyanis, úgy
használják. A virrasztók ,,tipikus"
Nagy-elõadás: nyomasztó és szellemes forgatag
népesíti be a terét. A színpad majdnem minden
pontján történik valami hangsúlyos, ezáltal a
tér valószínûtlenül kitágul,
további dimenziókat nyer. Figyelmünk megoszlik, mert
egyenrangú, egyaránt hangsúlyos eseményeket
egyidejûleg kényszerülünk követni. A
paralel-játék egy-egy pillanatban felfüggesztetik,
,,szóló" jelenet rántja egybe újra és
újra figyelmünket. A virrasztók komor
kavalkádjában gyönyörû színi
varázslatok beágyazott másodperceire lelhetünk:
akrobatikus, fizikai színházi elemek villannak fel, vagy egy
mozdulat, tekintet vonzza magára az igénybe vett
nézõi szemet. Egy hajlékony táncos bokája
köré font karral meghökkentõ pózban egyszerre
úgy függ társa hátán, mint egy
hátizsák. Egy táncosnõ asztallap
kalodájában hever, eggyé válik az ódon
bútorral. Egy alak hosszú percekig áll (ügyes
szerkezet segítségével) gravitációra fittyet
hányó, lehetetlen szögben elõrehajolva, majd egy
székre dõlve egy lépcsõsor közepén.
Nagy színpadi mágiája csupa megkapó, megszentelt
apróságon alapul: alkotásait gyakran
rokonítják az úgynevezett Új Cirkusz
mûfajával (e három évtizeddel ezelõtt indult,
az ódon cirkuszt megreformáló, izgalmas irányzat
számos rangos képviselõjét, legutóbb a
svéd Cirkus Cirkört a hazai közönség is
megismerhette). A hasonlat annyiban sántít, hogy Nagy bölcs
,,kamara-trükköket" alkalmaz; nála az attrakció, a
varázslat nem áll piedesztálon. Ötletei pont
azért zseniálisak, mert hétköznapiak: nem
igényelnek õrült technikai hátteret, évekig
tartó betanulást. Másrészrõl pedig nem
izolálódnak, hanem belesimulnak az elõadás
bonyolult, érzékeny konstrukciójába.
| ||
A baloldali kispavilon függönye megnyílik (széthasítják): egy férfit látunk benne, aki szinte a levegõben ülve az elõtte álló írógép billentyûin kopogtat. A klaviatúra összeköttetésben áll egy valóságos fényorgonával: minden leütött betû egy-egy reflektort kapcsol be egy-egy pillanatra, a még lefüggönyözött nagyszínpad hátterében. Amannak dobogóján rejtelmes jelenet zajlik: hõseit csak, mint árnyalakokat láthatjuk: a vászonra vetülõ sziluettjük a leütött billentyû-lámpák jóvoltából minden pillanatban változik. A középsõ építmény egy élõképpel tárul elénk: ahogy a függöny eltûnik, az elõadás összes szereplõjét látjuk, alsónemûben. Az egyetlen pillanatra mozdulatlanul álló táncosok, mint egy tömeges in flagranti esetén, egyszerre riadtan, kapkodva rángatják vissza ruháikat. Egy táncos, fejjel felénk, derékszögben ,,áll ki a falból". A látvány egyszerre hátborzongató és komikus. A kisszínpad szemközti falán kicsi ajtó, olyan mintha öreg vidéki nyaralóból hozták volna: kilincse réz, mérmûves üveges felülete a tízes éveket idézi. Az ajtót láthatatlan kezek kiemelik helyérõl, és fejjel lefelé teszik vissza a keretbe. A központi emelt játéktérbe e furcsa ajtón át rejtelmes alakok érkeznek egy ijesztõ bábbal. A fekete arcú, kalapos figurát, amelynek hiányoznak a lábai, egy állványra helyezik. Tárgyként hordozzák elõtte, úgy tûnik, egy könnyû próbababa-torzót látunk. Aztán a ,,dolog" megmozdul: lehetetlen pózba felhúzott-elrejtett lábait kinyújtja, élettel telik meg. A varázslat idején kezében apró épület-modell, templom-makett tûnik fel, amelyben a rejtelmes Alberti csodálatos firenzei Santa Maria Novellájára ismerhetünk. Nagy fanyar humorát leginkább egy groteszk kvartettben mutatja meg. A nem éppen klasszikus táncos alkatú, ragyogó elõadók három legrendhagyóbbja - egytõl-egyig remekül mozgó, nagydarab, igencsak jó húsban lévõ férfi - telepszik meg a színpad közepén. A kiváló magyar táncos-komikus Rókás László és két partnere, mint XXXL-es Gáspár, Menyhért, Boldizsár megpihen az elõadás sodrában. Megállapodva falatozni kezdenek egy igazán rendhagyó ételhordóból. Törékeny, fiatal táncosnõ szegõdik partnerükül, aki úgy kapaszkodik fel a férfiakra, mint egy hegyre. A férfiak félmeztelenek, óriás pocakjuk zavarba ejtõ a táncszínpadon. A táncosnõ-testalpinista szinte kéjeleg a kerekded formákban: társai fején, vállán tekerõzve teli tenyérrel csapkodja a rengõ hasakat, vaskos nyakakat, telt arcokat. Különös hedonista, aki furcsa mosolyt csal a nézõi arcra. Nem lehet, nem is érdemes tovább mesélni ezt a soknézetû, összetett elõadást, mely benyomásokat kelt, rafinált eszközökkel hagy nyomot az emlékezetben. Másfél órájában emblematikus, ,,valamire-valakire emlékeztetõ", talányos figurák vonulnak fel elõttünk. Karabinereken lógva zuhan az egyik, ülõlapját vesztett tonettszékbe szorulva, fenekével a földig süllyedve, feltápászkodva pedig kezén-lábán járva közlekedik a másik; mozdulatlanul, bábmerev tekintettel bûvöl a harmadik közülük. Nagy József drámaian abszurd, mélységes emlékeinket elõhívva szorongató látomása ismét egy karakteres, rendkívüli világba visz el. Oda, ahol minden relatív, mégis annyira ,,kézre áll", mint egy régi, megszokott, ismerõs tárgy. A virrasztók maradéktalan befogadására egy-két alkalom nem elég: akárcsak majdnem minden más elõadása, így e legutóbbi is egy Bosch-, vagy Ensor-festmény zavarba ejtõ részletgazdagságával nyûgöz le. Talán emiatt sem szemlélhetõ arról a bizonyos három lépés távolságról igazán eredményesen, ahogyan az elõbb említettek remekmûvei se. Közel kell hajolni hozzá, beleveszni remek részleteibe, kibogarászni, lélegzetvisszafojtva fürkészni ennek a rebbenékeny, számtalan rétegû világnak rejtelmeit és egyértelmûségét. |