Készman József |
A kínaiak megint kitaláltak valamit.
Sok rizspusztító okos gyerek hamarosan elfelejtheti
a nehéz iskolatáskát a tananyagot
ezentúl elektronikus könyvekbõl sajátíthatják el. A
mindössze 300 gramm súlyú elektronikus
tanszer digitális iratgyûjtõként mûködik, a
beleilleszthetõ kártyák egyenként 15 ezer oldalnyi
olvasmányt képesek tárolni. Az új technológia
könnyû, költségkímélõ, továbbfejleszthetõ, ráadásul
a környezetvédelmi elvárásoknak is
jobban megfelelnek, mint papírból készült társaik. Valahol itt lép a képbe Eike, a technológiai korszak hazánkba szakadt követe. Megpróbálja viszonyba hozni a nézõt az alkalmazott eszközökkel, szembesíti saját szemlélõi magatartásával, egyszóval felvilágosít. Teszi mindezt kedvesen, játékosan, nem leanyázva a bamba befogadót. Eike polgári nevén Eike Berg több mint tíz éve él Budapesten, s az elmúlt idõszakban számos objektet, installációt, fotót, videót és számítógépes munkát készített. A honosodás a magyar mûvészeti kisvilághoz abszolút sikeres volt, Eike nemcsak mint képzõmûvész, hanem mint mûvészetszervezõ is a pesti placc meghatározó figurája lett. Katalógussal kísért kiállítása a Deák Erika Galériában, az elmúlt, mintegy évtized mûvészeti kísérleteit szándékozott áttekinteni. A helyzet egyben nézõpontot is jelent,
összegzést és visszatekintést, értékelést. Ezt a
reflexpontot hivatott kifejezni a kiállítás munkacíme
(You Are Here!, 2000), amely egyben az egyik
kiállított munka neve, utalva a mûvészi egzisztencia
nagyon is konkrét helyzetére: Most itt állok, itt tartok".
| ||||
A videótükör-metaforát már Bódy Gábor megalkotta Végtelen tükörcsõ címmel tartott elõadásá-ban a tihanyi szemiotikai kongresszuson, de még korábban, Stanley Kubrick Ûrodüsszeiájának utolsó képsorain megjelenik a tükör: a fõhõs öregkori önmagával találkozva kívülrõl átéli saját halálát a csillaglénnyé válás útján. Ezzel a rövidre zárt diszpozícióval a szemlélõ rá van kényszerítve, hogy belépjen a mû-szemlélõ egyébként többnyire zárt körébe. Kétségkívül kényelmetlen, amikor jól bevált, ám korlátozott érvényességû, rögzült szokásaink tükörben megjelenve vakítják el szemünket. Zavartan álldogálunk egyik lábunkról a másikra, feszengve várjuk a folytatást, hátha jön a durranás. De még csak nem is vánszorog, valahol elsikkadt. Mindig ugyanazok a képkockák, ugyanaz az eseménysor pereg. Anti-mozi. Eikét nem a nézõnek okozott vizuális gyönyörszerzés érdekli, másmilyen régiók felé igyekszik. Nem könnyû barátkozni Eike videóival,
noha többnyire rendkívül egyszerû szerkezetû,
minimál-narrativát megjelenítõ mûvekrõl van szó.
Olyan jeleneteket mutat munkáiban, amelyek
túlmutatnak az ártatlan nézelõdésen: a megszokott
tévézés-videózás passzív beállítódásához szokott
szem és elme elszenderedne rajta. A
cselekmény többnyire minimális, a dramaturgia
nulla. Hangulatnélküli, semleges, a számítógépes
játékokhoz hasonló személytelen képek
áramlanak felénk. Kíméletlen egyszerûség, szinte
videó-ellenes igénytelenség a teljesen
érdektelen cselekmény nem engedi filmként látni a videót.
| ||||
A mozgás néhány percen belül újra és újra ismétlõdõ eseménysora (Golden Cage, 2001), a dolgok repetitív, mindig ugyanúgy történõ felbukkanása azért egy idõ után a legpudvásabb agyban is felgyújtja a szikrát, hogy itt valami mást kell keresni. Másként kell gondolnunk a látványt. Másként látjuk, másként értjük: a látvány, a téma itt elfedi a videózás apropóját; ez bizony a vizuálisan 'máskéntgondolkodók' látványélménye. Demokratikus kép, mert mindenkinek adott, legfeljebb nem kattan be róla semmi. Teljes a lehatárolás a reális tértõl és idõtõl, teljes a kikapcs: valahonnan zene hangjai kúsznak elõ és Eike szemét lehunyva elkezd rezonálni a dallamra. Önfeledt, (jó értelemben vett) gátlástalan elengedettséggel, ugyanakkor nagyon is tudatosan táncol. A helyzet most fordított, mint tavaly a Szerviz kiállításon a Mûcsarnokban bemutatott munkában (Body-Sound, 2001), ahol megfordította a hang és mozgás szokásos sorrendjét: a mûbe bevont nézõ saját mozgásával keltett hangokat. A Body-Soundban a padlóba épített érzékelõkön keresztül egy számítógép értékeli a mozgás (lépések) helyét, ritmusát, gyakoriságát, és ez alapján játszik le hang- és ritmusképleteket. Eike elgondolása szerint a mozgás a térben idõstruktúrát ad, ami a hangok és mozgások egyszerre történõ szemléltetésével térbeli mintázatként (installáció) rajzolható fel. Az Aranyketrec / Golden Cage megint csak metafora mondatja az egyirányba beállt értelmezõ elme ; életünk határait, szemléletünk formáit, vizuális felfogásunkat keretek fogják körül, keretek közé zárt világban élünk. Eike videójában a fehér falra helyezett,
sötét lécekbõl formált keret téglalap alakú képet
rajzol ki a vetítéskor, s tánc közben valamennyi
oldalát, minden pillanatban érinti a mozgó táncos. A
test mindig érinti a keretet; ennek megfelelõen a
test, megnyúlik vagy kiszélesedik digitális
torzítás nélkül, puszta fókuszálással nem lehetne
elérni ezt az eredményt. Ellenben ha a téma és
a megjelenés felé visszük el a figyelmet,
leginkább az köt le, milyen jó kis szerkóban mozog a
mûvész, mint amilyenhez volt szerencsénk
a szocializmusban, az
román-NDK-csehszlovák-vietnami-piacról beszerzett áruk között.
| ||||
Megint csak nosztalgiázunk, ha letapadunk a
The Corner in My Mind (2000) történeténél,
s valószínûleg nem tûnik fel a videó-
és képernyõkultúra egyik vizuális alapsajátossága
amivel pedig nap mint nap szemezünk otthon és
a munkahelyen , hogy dobozba zárt,
dobozszerûen elképzelt térérzetet kelt. A videón a
körbeforgó kamera valósággal szkenneli a teret, a
szoba különbözõ szegleteit, amelyben a teret
megfelelõ módon elhelyezett tükrök többszörözik meg.
| ||||
A Bilbao (2001) tulajdonképpen egy vicc
(bocsánat, geg; pontosabban látványcsapda): nézzük
a kivetített képet derékszögben megtörve.
Ennek érdekében történik a vetítés a helyiség
sarkának közepébe: a sík film derékban eltörik, és a
két képfél engedelmesen hajtja egymásnak
orcáját. Innen kezdve a választás az
egzisztencialista határhelyzetek élességével kezelhetõ. Ha
egyik falsík és vele egy nézõpont mellett döntünk
a szimpatikusabb falhoz simulva, akkor az almabort egyre magasabbról töltögetõ lány
produkcióját láthatjuk, ha kilencven fokkal bedõlünk
a 'kanyarba', akkor a töltikézés helyszínét,
a körülményeket és az ablakon túli
világot pillanthatjuk meg, és fontos, hogy csakis
azt pillanthatjuk meg. Mellesleg a történet
sem érdektelen: készakarva sem képzelhetnénk
el hatékonyabb cselekményfûzést, mint amilyet
a véletlen alkotott. Az alapvetõen hang
nélküli, borkitöltésre koncentráló felvételek közben
a kamera olykor-olykor az ablak felé pásztáz. A Fantomas-sorozatcímet viselõ színes
fotók (2002) némileg új oldaláról mutatják Eikét. Azzal a megnyugtató érzéssel összegezhetjük kis kalandunkat a gépesített mûvészettel, hogy Eike mûvei gondolatkísérletek; nehezen közelíthetõ világokat, a gépi logika és az emberi észlelés világát próbálja meg teoretikus szimulációval érzékletessé tenni, vagyis fény és idõbeli, illetve tudati szegmensek mentén strukturálni az észleleteket. Az eredmény kézzel fogható, szemmel látható (sic!). Szimulakrumok támadása. Folytatása következik!
|
||||
|
||||
(a leírások a mûvész You Are Here installációk és fotók címû kiállításának alkalmából megjelentetett katalógusból (Eike 1992-2002, Videospace Budapest, Deák Erika Galéria, EIKE, Budapest, Hungary 2002) származnak.) |