Muladi Brigitta |
Róma azért gyakorol olyan hasonlíthatatlan benyomást a szemlélõre, mert a stílusok, a személyiségek, az élettartalmak, amelyek nyomot hagytak maguk után, olyan távol estek egymástól, mint sehol a világon, s mégis olyan egységet, összehangoltságot és összetartozást hoznak létre, mint szintén sehol máshol a világon..."1 Ez a máshol nem tetten érhetõ és kifejezhetõ benyomás számos mûvészt megváltoztatott, átformált vagy megerõsített. Nagy Gábor György az utóbbiak közé tartozik. Róma szövevényes, zavarba ejtõen sokrétû városképét és bonyolult lelki-szellemi üzenetét kivánta egységesíteni: a látványt geometrikus formákra hasábokra, gúlákra, kúpokra bontotta le, majd ezeket modellezte, kompozíciókba rendezte és még egyszer leképezte. A fotókon és a festményeken látható összeállítások lehetõvé tették azt, hogy az idea képét mi is láthassuk: azt a csak-ott-érzett szellemmel feltöltekezett ideát, amelyet a mûvész magával hozott az Örök városról. A nagyméretû olajképek a Fészekben és a fotók a K.A.S.-ban mértani testeket, ezekbõl újra összeállított tárgy-együtteseket, obeliszket, kolostorépületek részleteit ábrázolják. Néhol szinte Morandit idézõ, monokróm színskálával. Líraian. A költõ szemével: Tér, idõ, árnyék ( ) Magányos obeliszk (...) Gyõztes obeliszk... Sok fénnyel halványan, sötétedve erõsödõ körvonalakkal. Aztán egymásra csúszik, szintézisbe kerül a képzelet és a valóság, a hasábban egy apáca szoknyája sejlik fel. Késõbb a lakhelye is megjelenik, a mértani testek újra épületté állnak össze: Gyöngyfolyosó, A kolostor szeme. Az apáca, az ember megjelenítésével aki egy változhatatlan világban az állandó értéket, egy változhatatlan Isten képét hordozza magában nem hogy gyengült, inkább felerõsödött ennek a csendes, transzcendens világnak a vonzása. A megismerési folyamat tárgyiasítása, az alkotás fázisa a Fészek-beli
festményekben zárul le (annak ellenére, hogy a festmények a
Római csendéletek I. címet kapták).
| ||||
A stúdiumszerûen kiállított munkák, a kísérleteket bemutató sorozatok korábban sem voltak szokatlanok Nagy Gábor Györgynél. A Rómában átélt élmény azonban olyan szemléletváltozást hozott, ami egy eddig nem gyakorolt technika, az érzéki festészet alkalmazásában jelentkezett. Bár valami meghatározhatatlan bizonytalanság érezhetõ az olajképek mértani testeinek formáiban, éppen ez a vonásuk az, ami miatt a hûvösen intellektuális, fátyolosan egynemû fotók világához képest többet" nyújtanak. Megfogalmazódik bennük az az ellentmondásokkal terhelt, különös, hittel és kétségekkel átszõtt hangulat, amelyet az ember a városban sétálva érez, az a korakeresztény himnuszokban fellelhetõ misztikus gondolat, mely Nagy Gábor György fotóinak festmény-átiratában olyan egyértelmûvé válik: amit az olajképeken látunk az a mértani testek sötét oldala, a fény nem a dolgokat világítja meg, hanem a dolgok teszik láthatóvá a fényt. A fényt, amely egy mögöttes létezés [Isten] kisugárzása" 2 és amelynek átható ereje magával ragad minden ide látogatót. A fotók nem színesek, a Gyöngyfolyosó alaptónusa a Vatikán felett lebegõ angyalok bõrének rózsaszíne. De nem képesek közvetíteni a festés önfeledt örömét sem, amely szinte az egész itáliai mûvészetet áthatja és Nagy Gábor Györgyöt is magával ragadta. A megismerés vágya tehát csak a
festmények megjelenésével nyerhet teljes kielégülést?
Vagy mégis hiányzik valami? Sem a geometriai
alapformákról készült fotók hûvösen elegáns,
távolságtartó, mégis vonzó esztétikája, sem az
olajfestmények érzéki gyönyöröket ígérõ faktúrái nem
adnak elegendõ vizuális információt errõl a városról
úgy, mint a persze nem a megszokott módon
konkretizált, realizált látvány.
A gyöngyfolyosó és a Kolostor szeme
III. így válik
kiindulópontokból összegzõ alkotássá és lesz újra kezdetté.
| ||||
A sokféle látott formák egyszerûsítése, leképezése, az idea és az ideát magában hordozó személy öntevékenységének szintézise, a fotó és a festmény technikája adta lehetõségek mind azt szolgálják, hogy Róma a felfoghatatlan" mégis egységgé rendezõdjön. Kivételes, de nem ritka alkalom az, hogy egy mûvész két kiállításon, egymással párhuzamosan más technikával feldolgozott, összetartozó anyagát állítja ki, s így lehetõsége van egy témát más-más megközelítésben megmutatni. Elsõ látásra a festmények visszalépést sejtetnek, de az ideának az anyag felõli megközelítése, az érzékeny felületkezelés, a formákon áttörõ fény a fotókkal együtt meggyõzõen teszik teljessé a mindannyiunkban élõ RÓMA képet. A mértani testek, amelyek az épületek és az élõ testek, a világról alkotott képzeteink alapformái alkalmasnak látszanak annak a sokféleségnek az egységesítésére, amelyet Róma a századok alatt egymásra rakódott anyagi és szellemi rétegeivel képvisel. A város új értelmezést kapott, de más minõséget nyertek a mértani testek is. Bennük a szépség idõt és teret áthidalva, a szubjektumon átszûrõdve, de annak esetlegességein felülemelkedve, egységes látványban és szellemiségben nyilvánul meg. G. Simmel szavaival: Róma legértékesebb ajándéka éppen az az öntevékenység, amelyet az egység [létrehozása] igényel."
|
||||
|
||||
1 Georg Simmel: Velence, Firenze, Róma, Bp., 1990., 20.o. 2 Földényi F. László: C. D. Friedrich, Bp., 1986., 112. o. |