Ferdinándy György |
Mások mondják sztorikat gyûjtenek, történeteket. Én, jobbára csak idézeteket. Régen, amikor még nem jártam ki a temetõbe, neveket. De most, hogy lenne belõlük elég, nem adok már a szereplõimnek nevet. Néha, nagyritkán, felírok egy-egy párbeszédet: Na mi van? kérdezi egy halott barát, aki néha meglátogat. Meghalsz te is az idén? Meghalni nem könnyû. Tudom feleli. Nem élni könnyebb. Én pedig szégyellem magam. Mások miden hajnalban felriadnak. Ceruzát ragadnak, mániákusan jegyzetelik az álmaikat. Álmodni szoktam én is; van úgy, hogy még le is írom az álmaimat. Hajnalban árnyak suhannak át a szobámon: Miért hagytál magamra! jajdul fel apám. Ne sírj, édesem! suttogja egy réges-régi hang. De az álmok öntörvényûek. Mire leírnám õket, szertefoszlanak. Nem tudom mondatok medrébe fektetni az álmaimat.
*
Ezek itt székek, példának okáért. Használati tárgyak, és mégsem azok. Fény, árnyék, foltok, vonalak. Hogy miért duzzognak? Talán, mert nem ül senki rajtuk. A funkciójukat veszített dolgok mindig bánatosak. Összeszedem õket, hazahordom. Állnak
magukban, mint az oltár. Keresztülvilágít rajtuk a nap.
| |
Az egyik hófehér, lepkefinom. Mint egy tündérkisasszony. Mint egy hajnali álom. A szajna partjáról érkezett. Aznap jött ki a nyomdából a könyvem. A Sziget a víz alatt. Akkor is ilyen sápadtan világított Párizsban a nap. Fölébe hajoltam, õ pedig maga alá húzta a lábát. Mademoiselle durcás! írta a képe alá. Fiatal pár. Nem tudják, hogy milyen boldogok. Egyik a másik után. Párizs és Velence. Itt, a homokban játszott a két gyerek. Ebben a székben ültél. Lehúnytad a szemed, az arcodon a nap. Csupa régi hely, nélkülünk. Székek? Nem egészen. A hiány! A hiányod. Szitakötõ szárnya a szélben. Ami két ember után megmarad. Ilye lesz utánunk a világ. A por befedi, a tenger elmossa a lábnyomokat. Rendezem, sorbaállítom õket. Kialakul lassan a placc.
*
Karosszékek a Vörösmarty-térrõl. Itt álltak a sátrak. Elõttük, hosszú sorban, emberek. Fáradt, szeptemberi fény. Éppen csak benéz a tér torkolatába a nap. A könyveknek, a szüretnek ilyenkor már vége van. Köves fennsík, három szék, üres asztal. Az ember végül homokos... A háttérben, néma hegyvonulat. Ez itt a Dunakorzó, amirõl negyven évig álmodoztam. Mindent befed a homok. De hol vannak a barátok? Hol van apám, a kallantyús tolókocsiban? Ez pedig Kréta. A szegény, elûzött fiam. Nézzük az életünket. Feledés fehér
pora, álom. Ezüst pókháló: útvonalak.
| |
Lassan megindul a sor. Néznek, szelíden, komolyan. A kertben világítanak a széksorok. Elõl, középen, anyám. Mellé, kétoldalt, a testvéreimet. Komoly, szótlan öcsémet, kócos kishugomat. Apát a kapu mögé tolták a rendezõk. Ha szerencséje van, láthatja a gólokat. Itt ülnek mind körülöttem. Akit csak szerettem, és aki csak elfogadott. Bandi, Peti, Babó, a barátok. Pisti Ródvaszilasról. Elgázosított játszópajtások, világgá zavart szomszédgyerekek. Lise, Ágota, Kiszel Éva. Nincs édesebb, mint arra emlékezni, ami nem lehetett. Két asszony: a két feleségem. Aki gondomat viselte, és aki tönkretett. A lányom, aki megtagadott, a fiaim. Jorge, a késõn jött, az utolsó. Michel, a legidõsebb, és Vince, a legkedvesebb. A számûzetés sorstársai jönnek utánuk. Azok, akikkel együtt éltem le az életemet. Maracaibo, Párizs, Madagaszkár. A Duna balpartja: Deák Laci, Kálmán. A fiúk, akik visszafogadtak. Nem vált belõlem idegen. A színpadon kigyúltak a fények. Tejfehér hajnal. A halálraítélt fogat mos, felteszi a kávét. Kati, mikrofon. Iróasztal, szótárak, szavak. Bordáim kosarában féltett arcokat õrzök. Végzem a dolgomat. |
|
|
|
* Schäffer Zsuzsának Magánterületek címmel nyilt portrékiállítása Budapesten, a Magyar Fotográfusok házában, 2002. május 27 _június 30. |