Rieder Gábor |
Gyõrffy László újabban mutánsokat fest. Fotórealista arcképein egy-egy részlet ahogy a katalógusban állítja formailag vagy minõségében eltér a látvány egészétõl". A kis eltéréseken alapuló mûvészeti mutáció a festészet nyelvén idézi meg a természettudományos mintákat követõ, újkeletû esztétikai irányzatokat, amit olyan kulcsfogalmak jeleznek, mint a memetika vagy a transzhumanizmus. A nyugati eszmetörténet a fejlõdés-centrikus gondolkodás empirikus alátámasztásához egészen a természettudományok forradalmáig várakozott, pontosabban, addig amíg meg nem jelent A fajok eredete. A lineáris fejlõdést valló darwinizmus szellemes és könnyen kezelhetõ hipotézisének, az evolúciótannak jövõbe mutató kérdéseire viszont sok esetben (pl. mutáció) már csak a genetika adta meg a választ. Ez nemcsak tudománytörténet a fejlõdésbe vetett hit az egész 20. században és ma is meghatározza a mûvészetrõl szóló diskurzust. A mûvekkel túltelített kultúrpiacon Boris Groys szerint a szelekció alapját több mint száz éve az alkotások innovációs tulajdonsága jelenti1. A modernitással az újdonság, a nóvum és az originalitás került a figyelem középpontjába. A biológia nyelvén: az a festmény kerülhet ki gyõztesen az érvényesülésért folytatott kép-harcból, amelyik miközben megõrzi az eddigi jó géneket (Richard Dawkins szerint mémeket) produkál egy új génmutánst. Vagyis a hagyomány bejáratott és megszokott elemeit vegyíti a trendy, modern, újszerû és originális komponenssel. Ezt a kegyetlen mûvészeti konkurenciaharcot választják témájuknak Gyõrffy László legújabb mutáns-festményei: trendynek maradni!
A Nõi portré korszerûtlen expresszív
burjánzással címû kép precíz realizmusát
a fényképszerû nõi portré hajából kiáradó
plasztikus ecsetnyomok törik meg.
Az expresszív formanyelv jelképezi azt az
elavult stílust, amit a fotórealisták fõorákuluma,
a Photoshop kizárt a korszerûség
eszköztárából. Persze az orákulum is maga alatt vágja a fát,
| ||||
A Piacképes festészeti projekt (2001) címû korábbi képén a GYÕRFFY márkanevû benzinkútnál tankolja a benzinkutas talán éppen a múzsa autóját. A festék benzinként tölthetõ áruvá válik, hogy a mûvész nevének piacképes védjegyével ellátva garantálja a Trend által diktált sebességet. A festészetek nemcsak a legfrissebb mûvészeti tendenciákkal kell lépést tartani, mivel a darwini struggle for life az egész vizuális kultúrát áthathatja. Gyõrffy pedig a fiatal fotórealista nemzedékkel együtt felveszi a versenyt a reklám- és a tömegkultúra tempójával is. A frissességüket vesztett, elöregedett témák visszavonulót fújnak: az egy-két éve festett személyes klónsorozat megadja magát a Lucas-univerzum totális médiahátszéllel érkezett birodalmi klónjainak. Helyét a lektûrök, ponyvák, rétegmagazinok, filmsorozatok és videóklipek szubkultúrájának másik állandó szereplõje, a mutáns foglalja el. A mutánsok származzanak akár a cyberpunk high-tech világából, mint a kocsiban ülõ, bõrkabátos mobil múzsa", idézzék a fantasyk okkult légkörét, mint a Gyönyörû mutáns (2002) egzotikus varázslónõje vagy utaljanak akár a sci-fi atmoszférára, ahogy a Könnyûipari alkalmazott génkezelt gyümölccsel (2001) címû kép falanszteri figurája teszi mindenképen a szubkultúrából tömegkultúrává avanzsált képi világ részét képezik.2 Mindez így túl hátborzongató és taszító. A nagybetûs Mûvészet ballasztjának szétpukkasztása, illetve az elefántcsonttorony elhagyása még nem kell, hogy maga után vonja a mûvészeti ámokfutás teljes értékinflációját. Gyõrffy nem is kótyavetyéli el sem a minõséget, sem a hagyományt. A fotórealizmus posztmodern kalandja a vizuális tömegkultúrával csak közönségszerzõ expanziót jelent. Gyõrffy professzionálisan és bravúrosan fest; az olajfesték gondosan megmunkált izgalmas felülete nem adja fel a klasszikusok mívességét, a vásznon szaladó ecset finom játékát és az anyagábrázolás apró mesterfogásait. A Floppyra másolhatatlan mûvész (2002) címû képet, a mutáns festõ szomorú önarcképét áthatja az egyediség-kultusz bizarr melankóliája. Mert a mutáció nemcsak a darwini képküzdelemben túlélõ, domináns festészet-mém jelképe, hanem az átlagos szériapéldányok konzumvilágától különbözõ egyedi mûalkotások és a magányos mûvészindividuum szimbóluma is.
|
||||
|
||||
1 Boris Groys: A tautológiáé a jövõ. In.: Uõ.: Az utópia természetrajza. Kijárat, Bp, 1997, 81-91. 2 Bár a transzhumanizmus megteremtette a fantasztikus szubkultúra tudományos megalapozottságát, azért a poszthumán klónok és a génkezelt mutánsok szerepeltetése még mindig nem filozofikus/tudományos festészet, hanem a populáris kultúra felé tett egyértelmû és gesztusértékû nyitás. |