Krasznahorkai Kata |
A winchesteri katedrális északi kereszthajójában, a félhomályban öt papi reverendába öltözött, ám különös módon búvársisakot viselõ alak tûnhetett föl a katedrálisban sétáló embereknek márciusban. Az öt figura nehéz fizikai munka közben, cementes zsákot cipelve, ásóval, kõmûveskanállal a kezében merevedett meg tétován, egy bizonytalan mozdulatban. Fejükön a XIX. század búvárdivatjából" ismert, négy kerek ablakkal" ellátott nehézbúvár sisak, melybõl az ablakokon keresztül fény szûrõdik ki, és amely egy vezetékkel kötõdik a katedrális már megvilágítatlan, alulról alig látható 30 méteres boltozati szintjéhez. Az alakok mindegyike más-más munkafázisba fagyott, midõn a munkafolyamat, miként a mozdulat is céljavesztetté vált, amikor valamilyen erõ pillanatnyi megállásra és a beláthatatlan nehézségû, de feladhatatlan, a siker vagy eredmény esélye nélküli munka újragondolására kényszerítette õket. Szereplõit az erejüket meghaladó feladat teljesítése közben, a pillanatokra elõtörõ feladás, majd a munkába való beletörõdés közti pillanatban kötötte helyhez Kicsiny Balázs.
Mikor mindezt középkor-tudós, volt egyetemi tanáromnak elmeséltem, annyit fûzött hozzá: szegények. De vajon hogy kerülnek ide ezek az alakok, és mi dolguk itt? 1905. januárjában John Colson, a winchesteri katedrális építésze figyelmeztette a káptalant, hogy kevés vagyis szinte semmilyen figyelmet nem fordítanak arra a nagyon komoly helyzetre, mely a szerkezet néhány részletét érinti, és ami, ha gyorsan nem veszik kézbe az ügyet, katasztrófához fog vezetni". A katedrális egyenetlen alapozása a boltozati bordák elmozdulásához vezetett, és 10-20 cm-es repedések keletkeztek a falban. A súlyos problémát valahogyan orvosolni kellett. Elõször is harminc méter mély lyukat fúrtak a talajszinttõl a meszes márga szintjéig, melyen az alapozás feküdt. Bükkfagerendákat helyeztek el vízszintesen, és néhol keresztben is, két rétegben. További kilenc méter mélységben a márga tõzegen nyugodott. Francis Fox mérnök, aki a londoni metrórendszeren is dolgozott, kötõgerendákkal erõsítette meg a falakat, és minden lehetséges egyéb módszert kipróbált elméletben, de ez nem volt elég, és az igazi megoldáshoz végül egy búvárra volt szükség. A mérnök Anglia legtapasztaltabb búvárát, William Walkert kérte fel a feladatra,
a falak megerõsítésére, akit elkísért állandó segítõje is, aki a vízpumpát
kezelte. Majdnem hat teljes évig, 1906. áprilisától 1911. szeptemberéig Walker napi
hat órát dolgozott a vízzel teli aknákban és járatokban, 72 méterrel a katedrális
falai alatt. A munkások leástak egy lyukat a tõzegig, Walker feltörte a felszínét,
ahonnan aztán víz tört fel a mélybõl. Miután a tõzeget eltávolította, több rétegben
cementet hordott rá, saját kezével újraalapozva a katedrálist. Körülbelül 235
ilyen fúrást csináltak, és Walker több tonna cementet rakott le. A munkát élete
legnagyobb büszkeségének érezte. Fox maga is meglátogatta a víz alatti
ásatásokat", és azt írta: a magány megdöbbentõ érzése öntött el, amikor arra gondoltam,
hogy valaki itt mászik a mélyben, a koromfekete sötétségben". Walker a munka
befejezése után hat évvel, 49 évesen, spanyolnáthában halt meg.
| ||
A Munkavégzés folyamatban, avagy búvárok a katedrálisban címû mû ebbõl a történetbõl indul ki és mint ahogy a magasságtól, a pusztán kihívást jelentõ feladattól, a katedrális csúcsaitól végül a magasságot értelmezõ mélységekig jutott el, ásott le fokozatosan a búvár, valahogy úgy rakódnak e mû jelentésrétegei is egymásra. A Walker által érzett kezdeti izgalom, mely a megoldandó feladatból, a technikai nehézségekbõl fakadt, idõvel abbahagyhatatlan, kényszeres cselekvésbe fordult, hogy a búvár végül rögeszméjétõl hajtva teljesítse a senki más által nem vállalt feladatot. A rögeszme példaértékûvé válik, hõssé tesz ehhez hasonló érzéseket élhetnek át azok, akik manapság a szellemiek iránt kötelezik el magukat, dacolva a kétkedéssel és értetlenséggel. Kicsiny Balázs figurái nem szerzetesek, hanem plébánosok, akikre olyan terhet róttak, amit gyenge fizikumuk és az ilyesféle munkában való járatlanságuk miatt inkább csak szándékaik szerint tudnak teljesíteni. A figurák tanácstalanságukban lényegében egy alakká válnak, amit erõsen hangsúlyoz a figurák véletlenszerû elhelyezése, az összehangolatlanság, a szellemi ember szerencsétlen téblábolása amin a kõmûvesek, mesteremberek olyan jól tudnak szórakozni. A középkori katedrálisépítészetrõl fennmaradt iratokban olvashatunk az
építés szimbolikus kezdetérõl, az alapkõletételrõl, mely úgy zajlott, hogy kiástak egy
nagy gödröt, ahol az apát, vagy jó esetben a király amennyiben le tudott ereszkedni
elhelyezett egy követ, aztán a díszes társaság elvonult, és jöhettek a
kõmûvesek, akik végre elkezdték az érdemi munkát. Egy 19. századi lexikonszócikkben
azt olvassuk, hogy az alapkõletételnél az építtetõnek, az építésznek és a
mesterek fõnökének egyenként három kalapácsütést kellett mérniük a kõre. A kölni dóm
19. századi építkezései során azonban a déli toronynál 1842-ben elhelyezett
alapkõ letétele" után a következõt majd egy év múlva rakták csak le, és ekkor
kezdõdött a valódi építkezés.
Mivel a winchesteri katedrális a XVI. századig a bencésekhez tartozott, a
bencések jelmondata, az Ora et
labora teremthet kapcsolatot a huszadik századdal,
az ipari társadalomban kezdõdõ változások okozta átalakuláson keresztül. Ez a
jelmondat már a XII. századtól kezdve egyre kevésbé jelentett effektív, fizikai
munkavégzést, inkább a tevékenység megszervezése, összehangolása és
gazdasági struktúrák kitalálása jelentette a munka" profán részét. De tényleg a munka
teszi emberré az embert?
| ||
A búvár, az újkori Orpheusz részérõl a fizikai alászállás a munkavégzés rögeszméjén keresztül jelentette életének kiemelését a múlásból", amit Kicsiny Balázs munkája szakrális régióba emel a pap-búvár megfeleltetéssel, illetve az emberfeletti fizikai és szellemi munka párhuzamával. A Szondi-féle gondolat a foglalkozások és a hozzájuk rendelhetõ négy õselem összefüggésérõl (mint pl. Föld bányamunka, Víz matróz, tengerész, hajóorvos, Tûz tûzoltó, Levegõ pilóta) lehetõséget kínál a legmélyebb emberi késztetések és hajlamok szocializálására, a vallás egyik alapvetõ funkciójához, a közösségbe illesztéshez hasonlóan. A búvártörténet pszichoanalitikus interpretációjával pedig felmerül a XX. századi vallásosság egyik nagy kérdése is, amit Erich Fromm már jelzett a Pszichoanalízis és vallás címû munkájában, tudniillik hogy a lélekkel foglalkozó hivatások" közül átveheti-e a lélekanalízis, a pszichoanalitikus a lelkipásztor szerepét. (Egy kõbányai kispap például, aki bekerül a prostitúció, a drogkereskedelem, a gyilkosságok és öngyilkosságok világába, meg tud-e birkózni a rá háruló feladattal; illetve mi történik, ha ez meghaladja erejét. Segíthet-e itt a búvár példája nyomán a rögeszmés munkavégzés, illetve a pap példája nyomán az ima?)
Kicsiny Balázs szerint Jónás próféta könyvébõl Jónás imája és szabadulása jelzi azt az állapotot, amelyben a pap-búvárok vannak: Mert mélységbe vetettél engem, tenger közepébe, és körülfogott engem a víz; örvényeid és habjaid mind átmentek rajtam! / És én mondám: Elvettettem a te szemeid elõl; vajha láthatnám szentséged templomát! / Körülvettek engem a vizek lelkemig, mély ár kerített be engem, hínár szövõdött a fejemre. / A hegyek alapjáig süllyedtem alá; bezáródtak a föld závárjai felettem örökre! Mindazonáltal kiemelted életemet a múlásból, oh Istenem!" A katedrális épülete szimbolikusan nemcsak hajóként, illetve Jézus testeként értelmezhetõ, de erõsen emlékeztet egy bálnára is, így ilyen értelemben Jónás imája a cethal gyomrából egyben a nézõ egyik lehetõsége a mûhöz való viszonyulásra. A templom hajó-szimbolikájából kiindulva az alapok meggyengülése, majd azok megerõsítése gondolatilag az ókeresztények és a XX. századi vallásosság között teremt kapcsolatot, de a rombolás és az újraépítés körforgásának alapvetõ természettudományos törvénye akár a mûvészet fenoménjára is alkalmazható.
Kicsiny Balázs munkáiban a szakrális és a profán közötti váltakoztatás, a kettõ párhuzamos felvillantása gyakori motívum. E munkája egy sorozat része, mely a bányászat, tengerészet tematikáját a hajó motívumával a kereszténységhez, a hithez való viszonyával köti össze (Teddy, Bob, Jacques, 1991, Cím nélkül, 1992, Liverpool). A Bányász és a Pap, avagy a Gyónás címû installáció (1994, Fekete Sas Patikamúzeum, Székesfehérvár) a lámpa, a papi reverendába, illetve bányászünneplõbe öltöztetett figurákkal formailag is köthetõ a nehézbúvár pap bányász sorba. Ezt a gondolatot bõvíti tovább 1995-ös Tizennégy címû munkájában, ahol a szénbõl, akrilból megformázott tengerész és bányász szerepeltetésével a Via Crucis-t, a Kereszt útját eleveníti fel. A képek fölött kerek lámpabúrák jelzik a stációk számát. E mû ötlete egy 1930-as években épült salgótarjáni plébániatemplomban született. Az ipari bányászváros szívében a
modern minimalista építészeti törekvéseket
képviselõ templomot építettek, melynek belsõ díszítését
is az ipari környezet határozta meg. Gyári
munkásokat ábrázolnak Szent Pállal a templom
freskóján, alatta az Imádkozz és dolgozz" bencés
jelmondattal. A stációkat is helyi
mesterember készítette a közeli acélöntödében fémbõl.
Az ipari környezet és a vallás összefüggése a
nehéz fizikai munkán keresztül a
Munkavégzés folyamatban avagy búvárok a
katedrálisban címû munkának is egyik értelmezési lehetõsége.
|
||
|
||
Felhasznált irodalom: Kicsiny Balázs, Szent István Király Múzeum, 1995. The Captain's Story: an attempt in domestication. An installation by Balázs Kicsiny, Russel-Cotes Art Gallery and Museum, 2001. W. Schleiermacher: A vallásról, Budapest, 1999 Ph. Schmitz OSB: A bencések civilizációs tevékenysége a XII. századtól a XX. századig, Pannonhalma, 1998. T. Henderson, J. Crook: The Winchester Diver or the Saving of a Great Cathedral Illustriertes Bau-Lexikon. Herausgegeben von Baurath Dr. Oscar Mothes, Architekt. Leipzig und Berlin, 1882. Éjszakai járat, Kicsiny Balázzsal beszélget Szipõcs Krisztina, Balkon, 1995/4 |