Kókai Károly |
A Tableaux vivants cím azt a 18. és 19. századi nagypolgári, illetve
arisztokrata társasági szórakozást idézi, amikor a társaság tagjai egy-egy ismert képet
keltettek életre. Egy-két percre amíg tehát mozdulatlanok tudtak maradni a kép
alakjainak testtartását vették fel a megfelelõ kosztümbe öltözve, a képen
ábrázolt tárgyak másolataival körülvéve. Ez egyrészt mûveltséget igénylõ
szórakozásnak számított, hiszen ismerni kellett hozzá a példaképet, miközben lehetõséget adott
a társaság tagjainak, hogy görög istenek, cigányok és más egzotikus figurák
képében jelenjenek meg. Az `élõkép' a felvilágosodás-, klasszicizmus- és
romantika-korabeli társaságokban a házi muzsikáláshoz vagy a dilettáns
színjátszáshoz hasonló szerepet játszott.
| ||
A huszadik század elején Aby Warburg német mûvészettörténész kezdeményezte az úgynevezett ikonológiát, a képek hagyományozásának kutatását. Warburg módszereit és eredményeit érdemes lenne összekötni az élõképek polgári hagyományával, és ennek huszadik századi, illetve kortárs megjelenésével. Amit az úgynevezett `emblémákkal' kapcsolatban, a mindenkori ünnepek képi megjelenésérõl, az allegóriáról írtak Warburg és követõi, azt lehet alkalmazni más mûfajokra is, így a csendéletre amely szintén jelképez valamit, például az elmúlást, a hiábavalóságot , vagy éppen az élõképre. Ez utóbbi azért is különösen hálás feladat, mert egy-egy allegorikus képet utánzó beállítás egy újabb reflexiós szintre emelkedve tovább növeli a képbe sûrûsödõ jelentések számát. Így az elemzés már akkor is látványos eredménnyel jár, ha csak azokat a vonalakat követi, amelyeket maga a mûvész szabott meg (mint ahogy azt Eleanor Antin tette ezen a kiállításon Lawrence Alma-Tadema nyomán). Egy-egy ilyen elemzés érdekes összefüggéseket tárhat fel olyan ideológiailag meghatározott képi hagyományok között, mint például a katolikus passiójátékok és körmenetek, a kommunisita illetve szocialista május elsejei felvonulások egyes elemei, és ma a homoszexuálisok felvonulásain, love paradékon, stb. látható jelenetek. Ugyanígy egyes tévémûsorok, például showmûsorok is tartalmaznak utalásokat képzõmûvészeti alkotásokból ismert, lényegében allegorikus jellegû pózokra és beállításokra.
A bécsi Mûcsarnok Tableaux
vivants cimû kiállításán a mûvek sora az 1860-as évekkel
kezdõdik. Julia Margaret Cameron viktoriánus
korabeli fényképein a mûfaj hõskorszakának
polgári fantáziái láthatók. Evvel mintegy
kontrasztot alkot a Pathé testvérek egy filmje (1907), ahol
egy filmtrükk segítségével egy album képei
elevenednek meg a nézõ szemei elõtt. Cameron pátosza
e korai filmen olcsó, vásári viccbe fordul. Cameron mûvein is megfigyelhetõ a
festészetbõl ismert reprezentáció képi megjelenése és
a modern technika kínálta lehetõségek
összefonódása, amelyben a polgárság önreprezentációja,
a pillanatok megörökítése, általánossá,
fontossá tétele volt a cél. A fotómûteremben pózoló
polgár a portréfestészet utódjának érezhette a
felvételt, egy családi kép pedig a
boldogság allegóriája kellett, hogy legyen. A
fantáziának persze ennél lényegesen nagyobb tere
nyílt, amint ez számos anonim alkotáson látható,
amelyekbõl minden család õriz a régi családi
fényképek között néhányat. A polgár vágyait,
kívánságait, reményeit élhette ki a fényképész
mûtermében. A kellékek megvoltak, egy szakember
is segített neki, a falon pedig ott lógtak a
sikeres régebbi felvételek.
| ||
René Magritte Szerelem címû képen (1928) René festi" Georgette Magritte-ot. Itt a mûvész figurája, az alkotás folyamata telik meg titokzatos tartalommal.
Lehet ebben a képben egyszerûen abszurditást látni, és lehet az `életre kelt
mûalkotást' is. A kép ugyanakkor ironikus, önmagát kérdõjelezi meg, amennyiben magát
az alkotás folyamatát egy sajátosan ellentmondásos módon tematizálja.
| ||
Piero Manzoni számos alkotása Magritte-hoz hasonlóan az élõ mûalkotás
problémájával foglalkozik. Egyik kiállított képén egy úgynevezett `élõ szobrot'
szignál (1961). A mûvész itt úgyszintén a mûvészet emelkedett és a közönség
közönséges világa közti ellentétet használja mondanivalója kifejezésére. Manzoni akciója
a mûvészetet hozta vissza a hétköznapok világába legalábbis Manzoni
szerint. Negyven évvel késõbb egy kiállításon látva ezt a felvételt persze ennek a mûnek
is megvan a maga aurája. De az, hogy mennyiben mesterséges ez az aura,
mennyire mûvi, mennyire ismételhetõ és utánozható ez Manzoni esetében is inkább
egy izgalmas kérdést jelent, mint végérvényes választ. E kérdésbõl kiindulva
eljuthatunk akár az aura reprodukálhatóságának a téziséig is
| ||
Arnulf Rainer Cím nélkül címû alkotásán (1971), egy mûteremben készült fényképen ceruzavonásaival azokat az erõvonalakat hangsúlyozza, amelyeket a képen látható testtartása is érzékeltet. Rainer egy idegbeteg pózát vette fel: egy hisztérikust vagy debilt látunk, kinek a testét feszítõ erõk vezetik ceruzát tartó kezét is. A nézõ a kontrollálatlan, görcsös, ideges vonalakban a mûvész belsõ feszültségét érzékelheti. Ezzel a mûvel elértünk ahhoz a ponthoz, ahol a póz már nem kultivált utánzás, hanem a mûvészi kifejezés szerves eleme, új dimenziót adva az ábrázolhatóságnak. A test jelentõsége kézenfekvõnek látszik az élõképeken, hiszen eleven testekben ölt alakot az egyébként csak látványként létezõ kép. Az utóbbi évtizedek képzõmûvészetében a `test' újra és újra visszatérõ, központi téma. Így nem csoda, hogy számos képzõmûvész alkotásában összefonódik e két elem. Példa erre az elõbb említett osztrák Rainer, vagy az amerikai Cindy Sherman is. Míg Rainer az alkotás folyamatában rejlõ elemi erõket vizualizálja, addig Sherman szerepjátszásával a nõi szerepjátszást, az emögött rejlõ társadalmi kötöttséget leplezi le. Sherman mûveivel kapcsolatban a `film still' a legtöbbet alkalmazott szakkifejezés, nem pedig a `tableaux vivant'. Az e kiállítás kínálta összefüggésben azonban nyilvánvalóvá válik a látogató számára, hogy Sherman póza ugyan a filmek elképzelt világát választotta például, de az illúzió széttöredezik munkáiban, magára az alkotás folyamatára, az illúzió mibenlétére, a pózolásra irányítva a figyelmet. A következõ két mûvész, Liza May Post és Eleanor Antin utóbbi néhány évbõl származó mûvein már ismét mûködik az illúzió, ismét egész a kép. Liza May Post Látogatók címû filmjén (1997) perzsaszõnyeggel kitapétázott térben perzsaszõnyegekbe öltözött emberek végzik egy furcsa látogatás rituális gesztusait. A mozgások koreagráfiája lassú és érthetlen, egzotikus hangulat uralja a mûvet. A szereplõk arcát nem látjuk, csak szõnyegbe öltözött alakjukat, álomszerû mozgásukat, amely egy más, idõtlen és vonzó világba vezet bennünket. Eleanor Antin Petronius halála (2001) címû felvétele egyike a legújabb alkotásoknak. Antin formavilágával visszatér Cameron korszakához. Képei egyszerre idézik a 19. század második felében a festészetben (Lawrence Alma-Tadema) és fényképészetben (Wilhelm Gloeden) megjelenõ divatot, amely egy eltûnt világ varázsát klasszikusnak számító pózokba állított szép vagy legalábbis érdekes emberek festõi együttesével próbálta újraidézni. Eleanor Antin Pompeji utolsó napjait rendezi újra képein. Az álomszerû, részleteiben tökéletes, egyfajta klasszikus szépségnek" elkötelezett képekrõl lepereg a 20-as, illetve a 60-as és 70-es évek kritikája és iróniája itt az illúzió bûvölete újra egész.
A kiállításon látható mûvek szinte kizárólag fotók, filmek vagy videók, azokba a modern" technikájú mûfajokba sorolhatók tehát, amelyek a társadalom minden tagja számára elérhetõek, amelyekkel az emberek megörökítik" pillanataikat. A beállítottság érzését erõsíti az az asszociáció, amely a fényképészmûtermek olcsó varázsát juttatja a nézõ eszébe. A bécsi kiállításon látható alkotások jó része beillene a megrendezett fényképek" kategóriájába. Idõrendbe állítva ezek a képek tehát egy fejlõdéstörténetet mesélnek el, ugyanakkor magáról a képzõmûvészetrõl is számos dolgot elárulnak. A mûalkotás ábrázol valamit, ami tulajdonképpen a képen kívül nem létezik, hiszen a mûvész nem egyszerûen a modellt festi le (ha teszem azt, modell után dolgozik), hanem idealizálja, egy kompozícióba rendezi a látványt. Ezt tagadja az élõkép mûfaja, amennyiben a formai megjelenésre redukálja a mûalkotást. Amit az élõképek esetében a szerepjátszás jelent, az fontos része a mítoszok hatásának is: az ember beleéli magát egy-egy történetbe, azonosul egy-egy szereplõvel. De ugyanígy van ez a vallásban, az irodalomban és a képzõmûvészetben is. Ha a vallási rítus az ima, a bûnbánás, az istentisztelet nem hat az emberre transzcendentális élményként, ha valaki tehát nem `hisz', akkor az egésznek legfeljebb társadalmi eseményként lehet jelentõsége; ha egy mûalkotás nem ragadja magával a nézõt, ugyanez a helyzet. Mit árulnak el ezek a képi hagyományok a mûvészeti élet egyes résztvevõinek a személyes attitûdjérõl? Errõl a kérdésrõl eddig a mûvészek és a közönség szempontjából volt szó. Ugyanígy feltehetõ azonban ez a kérdés a kiállítások, és konkrétan ennek a kiállításnak a szervezõivel kapcsolatban is. Ez a kiállítás Gerald Mattnak, a Kunsthalle jelenlegi igazgatójának legalább annyira személyes ügye, mint elõdjének, Kathrin Pichlernek az 1997-es Angyalok címû volt. Pichler az eltûnést, a betegség sorvasztotta testek látványát, az aszexualitást állította egy kiállítás középpontjába. Matt pózai, viselkedése, öltözködése a helyi sajtóban elterjedt vélemény szerint nem mentes a képzõmûvészet hagyományából származó idézetektõl, így többek között megjelentek róla fotók, amelyek Szent Sebestyén alakjában ábrázolják. De a színészkedésre, a szerepjátszásra utal a kiállítás helyszíne is. A Kunsthalle új helye, a barokk
udvari istállók épületkomplexuma egy ünnepi építészeti együttes. Itt van ma
a Museumsquartier, amely legalább annyira reprezentálja Bécset és Ausztriát,
mint amennyire szolgálja a kultúrát és mûvészetet. A Wiener Festwochen, a
bécsi ünnepi hetek, az osztrák fõváros tavaszi kulturális fesztiválja is évek óta itt
kap helyet, többek között a Kunsthalléval osztozva a középsõ épületben. A
Kunsthalle tavalyi megnyitó kiállítása a
Barocke Party nevet viselte, a megnyitó
eseménysorozatában többek között
Vanessa Beecroft egy akciója is látható volt: mindezek
az események a jelenlegi kiállítással egy sorba állíthatók.
Mi a különbség valóság és mûalkotás között, mitõl válik mûalkotássá valami ez az elsõ kérdés, amit e kiállítás feltesz. Mitõl hat egy mûalkotás, mitõl telik meg élettel, mitõl válik elevenné ez a második. A harmadik pedig a képzõmûvészet körüli cirkusz lényegére vonatkozik, az ebben a cirkuszban fellépõ mûvész-szakértõ-nézõ hármasára. Lehet, hogy itt az derült ki a képzõmûvészetrõl, hogy az egész egy többé-kevésbé átlátható játék? Lehet, hogy a mûvészet csak egy többé-kevésbé üres póz? |