Muladi Brigitta |
Könnyebb a magányról beszélni, mint arról, hogy valakivel megismerkedtünk, mert a magányt mindig magunkban hordozzuk, az ember beszél magától... A találkozás mágikus és megfoghatatlan... az valami más... az ég szürke és komor. Aztán az ember felemeli a fejét és ott áll valaki... Minden kék lesz hirtelen... Klisének látszik, de nem az. Valójában olyan, amilyennek egy találkozásnak lennie kell..." Eulália Valldosera installációjának szövegét WC ülõkén ülve olvashatjuk, miközben a fejhallgatón egy tétova ismerkedés dialógusát hallhatjuk. A kád és a kézmosó függõlegesen a falra erõsítve, a padlón elszórva szépítõszerek hevernek. A személyes találkozásokra kihegyezett" buli mozgóképeit a padlóra és a falra vetítve láthatjuk. Mi is találkozhatunk ezen a bevallottan reprezentatívnak szánt tárlaton az új spanyol mûvészet azon kiválasztottjaival, akik bizonyítani hivatottak, hogy a megkövesedett kliséirõl ismert Nagy Dél"-i kultúra mély és önmagával szemben igényes mûvészetet tud létrehozni. Spanyolország, a hatalmas déli ország amelyhez olyan nagy mûvészek neveit kötjük, mint Goya, Velázquez, Picasso, Dali, Miró, Tapies kortárs mûvészeit alig ismerjük. Pedig a spanyol kilencvenes évek mûvészete különösen gazdag, sokféle irányzatot képviselõ, az ország számos tartományából származó alkotók játszanak benne vezetõ szerepet. A képzõmûvészek alkotásai a globalizációs hatások ellenére eredetiséget, egyedi és jellemzõ stílust mutatnak fel" fogalmaz a kiállítás prospektusa sokat ígérõen. Friss a válogatás mind a mûvek, mind az alkotók szempontjából: a berlini Nationalgalerie és a madridi Museo National Reina Sofia madridi közös tárlatán szereplõ 17 mûvész elõször mutatkozik be Németországban a Hamburger Bahnhof termeiben. (Kettõjükre, nem is olyan régrõl a magyar kiállításlátogatók is emlékezhetnek: Ana Laura Alaéz és Carles Congost igaz, egy másik installációval, illetve színes fotósorozattal szerepelt a Trans Sexual Express Budapest 2002 kiállításán, ez év elején a Mûcsarnokban*.) A kiállítás anyagára fokozott polaritás
jellemzõ, vagyis a mûvek olyan túlfeszített
ellentételezése, amely egyszerre magával ragadó és
elbizonytalanító. A bizonytalanságérzetet fokozza a
többnyire installációként elõvezetett mûvek
monumentalitása: a kiállítóterek többségét csak
egyetlen alkotás foglalja el. Már a bejáratnál az
emberi találékonyság határtalanságának érzetével
és zeneszóval" hangol a tárlat
befogadására Javier
Pérez installációja. Varázslatos
hangtornyának belsejében a nézõ a monumentális
fém-modul polcra helyezett, változatos formájú és
méretû, átlátszó üvegedények, vázák egymáshoz
ütközõ testeibõl mint sajátos hangszerekbõl, saját
lépteivel csalogatja elõ a hangokat
(La torre de sonido, 1999). A következõ nagy térben
egyetlen mûként a kiállítás másik meghatározó
fogalmát betûzhetjük ki: Antoni
Abad projektorral
elõállított, szálldosó, zümmögõ legyei az EGO szót
rajzolják ki falnyi méretekben.
| ||
Továbbhaladva a monumentális méretû és
hatású mûvek között Susy
Gómez melodramatikus videofilmmel homokba rajzoló nõi kézzel
kísért installációja következik
(Vientos en los dedeos, 19992000). A hatalmas, virágzó,
galvanizált fém almafaág egyes hangzásoktól
meg-megrezdülõ szirmai közül hirtelen egy
fekete alapon emberi koponyákkal és
szárkapocs-csontokkal kitapétázott szobában találjuk
magunkat, ahonnan beteg növényi szervezetek
szövevényesen kivetített mikroszkopikus képei közé
kerülünk (Daniel Canogar: A sötétség
lüktetése;
Teratológia /2001/). A kísértetiesség érzése
csak fokozódik, amikor a falakon Marina
Núnez olajképei, az
Ördögûzõt idézõ lebegõ-vergõdõ nõi
testei vesznek körül. A mûvész a nõi
szörnyetegségrõl beszél, mutáns nõalakjai szerepüket
tévesztett nõnemû vámpírokat, megszállott
élõhalottakat formálnak. A nõ másképpen torzult az
amerikai, és már az európai fogyasztói-kultúrába is
beépülõ klisé-figurájával találkozunk a
Popcorn Love-ban (2001), Carles Congost mûvében. A
napszemüveges, émelyítõen lilás-rózsaszínes ködbe
burkolózó és azt a fiúk felé bûverõként árasztó
nõalak szerepelt a kiállítás jelképeként a
plakátokon és szóróanyagokon is. A mûvész a
moziszerû teret hatalmas atlétikai ugrószivaccsal
rendezte be összetett jelentést sugalló, videóra
rögzített jelenete egyébként is egy öltözõben játszódik
, utalva talán a reklámok által sulykolt
fittness-kultúra negatív hatásaira is. Rokon
felfogást tükröz Ana Laura
Aláez a Mûcsarnokban látotthoz sok elemében hasonló installációja is.
| ||
A rózsaszínû szivaccsal kitapétázott, csábításra berendezkedett lányszobában" a mûvésznõ falra vetített, némafilmes emlékeket ébresztõ, túlsminkelt, egyszerre önironikus és patetikus portréival, félmeztelen önarcképeivel ismerkedhetünk. Alkotásával mintha a divatvilágnak és a fiatalok szubkultúrájának felszínességére, sokakat magába szippantó útvesztõire is figyelmeztetne. Míg a magyar kilencvenes éveket szinte jellemzõen a festészet klasszikus értelemben vett érzéki felfogása határozza meg, addig itt a tizenhét kiállító közül csupán csak ketten, Ángel Mateo Charris és José Manuel Ballester választották a festészet eszközeit. Az utóbbi mûvész Köves Éva témáit és megközelítésmódját felidézõ, fotószerû festményein konstruktív építészeti folyamatok, a nagyváros építkezései, rácsok, állványok tûnnek fel. Realizmusa látomásos festészettel párosul, képeinek épületeit különleges feszültséggel ruházza fel. A némiképp Szûcs Attila szellemi rokonának tûnõ Ángel Mateo Charris festményei metafizikus ihletettséget árulnak el, valóságos elemekkel elõállított meghökkentõ viszonylatokat ábrázolnak. Monserrat Soto fotóin, fotóinstalláción a mûvészet pszichológiai terei konkrét fizikai terekben nyernek kifejezést: alagutak, labirintusok, völgyek, elérhetetlen horizontok képében. Itt egy végeláthatatlan, az elemek ismételt, monoton egymás mellé helyezésével a kilátástalanság érzését keltõ kerítést állított ki. A résztvevõ képzõmûvészek mindannyian a
kilencvenes évek részben nemzetközi
sikereket is elért spanyol mûvészetének
reprezentánsai, akiknek egy világvárosban, Berlinben kell
bizonyítaniuk életképességüket a világ kortárs
mûvészetében (olyan gyûjteménnyel egy
térben, amelybe R. Rauschenberg, J. Beuys, Cy
Twombly, D. Judd, G. Richter, A. Kiefer, stb.
mûvei kerültek), és ez úgy tûnik sikerült is nekik. A
mûvészet földrajzi meghatározottsága a
kilencvenes években ugyan nem játszik
központi szerepet, de a globalizáció idõszakában
egyre érdekesebbé válhat. A nyolcvanas évek volt
a legfontosabb idõszaka a nemzeti
jelenségek gyakran propagandisztikusan,
programszerû megfogalmazásának: az olasz
transz-avantgárd, az amerikai minimalizmus, a madridi figuráció,
a német neoexpresszionizmus, a
katalán konceptualizmus. A Big Sur (Nagy Dél) az érett író 1962-ben
kiadott kisregényének
címe**, amelynek témája a saját mítoszával szembetalálkozó
mûvész belsõ monológja.
...mikor azt hallom, hogy 'Á, Big Sur biztosan
gyönyörû', elbambulok, hogy vajon miért pont a szépsége miatt csodálják, amikor
mindenekelõtt félelmetes, a nyöszörgõ, sziklakemény Blake-i haláltusa-fájdalma, a
föltáruló panorámák, mikor napfényben ázó napokon végighajtasz az óceáni utakon, s
szemed rányílik ezer mérföldnyi szörnyûséges, fûrészfog hátú
hullámzásra." Big Sur
a Csendes-óceán partján, Kaliforniában fekszik, valójában szimbolikus hely, ahol A kiállítás egészére jellemzõ az önelemzõ, magán felülemelkedni, a saját személyét, személyiségét felhasználni és feltárni képes alkotói attitûd, amely egyáltalán nem foglalkozik képzõmûvészeti formaproblémákkal, csak a kifejezést, a kommunikációt tartja fontosnak. Mindezt pedig meglehetõsen meglehetõsen látványosan, nagy méretekben, széles érzelmi skálán játszva s az öniróniát sem nélkülözve teszi. A globalizáció magával hozza az egyre erõsödõ, homogenizáló multikultúrát, amely a helyi hagyományok fellazulását eredményezi. Az ennek nyomán meginduló uniformizálás, a folklór, a külvilág felé mutatott kép hamis képzeteket keltenek. A spanyol mûvészeknek ezen a kiállításon sikerült országukat kiemelni a turisztikai látványosság kategóriájából.
|
||
|
||
* Trans Sexual Express Budapest 2002 Egy klasszikus a harmadik
évezredbõl, Mûcsarnok,
Budapest, 2002. január 18 február 24. ** Jack Kerouac: Mûvésztelep, Bp., 1995. |