Stõhr Lóránt |
1. Faszfejek Sixty Military Policemen. Keresztények. Géppisztoly mellükön keresztben" (Szilágyi Domokos: Missa Solemnis)
Ki hinné, barátom, hogy lehet ilyet csinálni, hogy létezik még politikus mûvészet? Hogy egyszercsak megjelenjen Gyõrben egy angol úr, hóna alatt társadalomkritikus animációs filmjeivel? Hogy kapitalista kizsákmányolásról és eszeveszett fogyasztásról durván, nyersen, egyszerûen merjen beszélni manapság egy magára adó filmkészítõ? Hogy magyar filmesek a Szomszédok népmûvészeténél" némileg szofisztikáltabb formában, de mégis a maga közvetlenségében érintsék azt a kupacot, ami ma a nagyvilágban vagy hõn szeretett kis Magyarországunkon van, arra Jancsón kívül nincs is példa. Bár Jancsó irigylésre méltó bátorsággal cserélte le korábbi, hasonlóan politikus filmjeinek fárasztó stilizációját a röhejesen közvetlen pikareszk formára, a laza történetszövés még mindig tanácstalanságot okoz a hollywoodi és Sao Paulo-i narratív sémákhoz kondicionálódott magyar közönség számára. Szerintem ugyan nincs mit magyarázni olyan jeleneteken, amelyben Kapa és Pepe összerogyásig rohangászik egy asztal körül tálcával a kezében, és azt hajtogatja, hogy isten vagyok, király vagyok, vigyázz, mert eltaposnak, de meglehet, hogy tévedek, s kézhezállóbb sorvezetõt kell adni a képekhez. Nem csoda, hogy szegény Buharovok (illetve a 40 Labor) szürrealizmusával nem tud mit kezdeni a közönség néhány rajongójukon kívül, pedig szerintem Jancsó mellett nekik sikerül ma Magyarországon a filmbõl politizálásra is alkalmas formanyelvet kialakítaniuk. Ha eljutottál volna a programban addig, amikor egy munkásember szétveri a tévét, miközben azt üvöltözi részegen, hogy minek ez a fejlesztés?, akkor bizonyára egyetértenél velem. Látod, ezért is érdemes a Mediwave-t
látogatni, mert a Rómer ház batyus reggelijén vagy
koncert után a Zsinagóga kertjében könnyen
megismerkedhetsz magukkal a zseniális mûvészekkel
is, akik rövid társalgás erejéig megosztják
veled tálentumukat. Valószínûleg ezért vette
körül mindig lányok szoros gyûrûje a
latin-amerikai dzsesszzenészeket. Bezzeg a zárkózott angol
úr fémkeretes szemüveggel és ironikus
félmosollyal arcán hajnalig magányosan bolyonghatott
volna az asztalok között, ha kedves ismerõsöm
nem állítja meg egy beszélgetésre, aminek
gyümölcseit késõbb én is élvezhettem. Pedig
Phil Mulloy filmjei igazán népszerûek voltak a
fesztiválon, azt hiszem, senki nem panaszkodhatott
rá, még a nagyterem rossz hangosítása miatt és
a szinkrontolmácsolás hiányában sem hogy
nem értette õket. Az egyszerû, határozott
mondanivaló, morbid humor, brutálisan nyers rajzok és szenvedélyes vonószene
egységes kompozíciója nem különösebben erõlteti meg az agyat, ám annál
közvetlenebb érzéki élményt okoz.
| ||
Itt van mindjárt A zene hangja címû 1993-as animációja, amely valószínûleg kiérdemelhetné a Mediawave 2002 legsötétebb és legkilátástalanabb filmje címet. A zene hangja egy szaxofonosról szól, aki nappal ablakot mos egy felhõkarcolóban, éjszaka gazdagok partiján fújja hangszerét. Egy normális ablakpucoló feltehetõen számos vicces anekdotával ajándékozhatja meg barátait, kit hogyan ért tetten kintrõl befelé kukucskálva, nem így Mulloy szaxofonosa, akinek munkáját kizárólag magányos öregek szomorú végnapjai, több napja oszló hullák, gyilkosságok és öngyilkosságok kísérik. Az éjszaka még ennél is rosszabb: nyugtató és alkohol ordít a szaxofonból a szegények javára rendezett jótékonysági bálon, amelyen a szakácsok futószalagszerûen fejezik le a szárnyasokat, a pincérek lapáttal hányják az úri társaság torkába a falatot, amellyel elõzõleg minden ocsmányságot elkövettek, az adakozó kedvû" urak szétszopatják az éhes gyereknek gyûjtõ aktivistákat, végül a fogyasztás és ürítés megállíthatatlan körforgásában tökéletes megoldásként magukat a szegényeket falják fel az elit csillapíthatatlan étvágyú tagjai. How are you? kérdezte valaki ennek a kedélyes kis filmnek láttán a
közönségtalálkozón megjelent Mulloy-t. A hidegvérû angol erre azt válaszolta, hogy
nagyszerûen, számára animációs filmet készíteni örömteli feladat, mert óriási
szabadsággal jár: mindössze papír és ceruza kell hozzá, és ami az eszébe jut, rögtön le is
rajzolhatja. Mondjuk, ez az impulzív szabad(os)ság meg is látszik Mulloy rajzstílusán.
Az expresszionistákat idézõ vastag, belsõ nyugtalanságot eláruló fekete
vonalakból állnak össze Mulloy leegyszerûsített formavilágú rajzai. Csupa impulzív
fekete vonal a fehér háttér elõtt, amitõl tényleg az az érzése támad az embernek, hogy
a kézmozdulat a lehetõ legszorosabban követi a gondolat megfoganását. Pedig
már a történet kitalálása sem tûnik hihetetlenül hosszadalmas mûveletnek az angol
úr munkáiban. Amikor a munkáscsaládból származó, festõként végzett Mulloy
az állókép arisztokratizmusát az animációs film popularitására cserélte,
egyúttal saját magát is felszabadította a festés mérhetetlenül koncentrációigényes
munkája alól. Az újra meg újra a szex és az erõszak felé kanyarodó filmek
brutalitásában és nyers fogalmazásmódjában a punk-kultúra vívmányai köszönnek vissza. Ami egyébként, köszöni szépen, él és virul, amint arról a Mediawave
leglátogatottabb blokkjai tanúskodnak. Sajnos csak kevés animációs filmet tudtam
végignézni a fesztiválon tett négy napos látogatásom során, ám rövid idõ alatt kiderült, hogy
a mûfaj a fikciós kisfilmet nemcsak népszerûségben, hanem
formagazdagságban és szellemességben is könnyedén veri. A japán festmények légiességét idézõ
észt Mont Blanc, a Matisse-osan vad kolorittal bíró, szertelenül áradó francia
Nyár esti randevú, a betegesen megtört, nyomasztóan sötét brit bábanimáció, az
Eb egyaránt markáns képet hagyott emlékezetemben. A hazai animátorok a képek
kidolgozottsága és érzékisége helyett inkább humorukkal arattak (Hegedûs Márton:
A mesterlövész, Igor Lazin:
Kis tehén, Hilda
története, Pál Balázs:
Vili, az elefánt). Kispál Éva és Lévai Dóra a legjobb magyar animáció díját elnyerõ szellemes
mesefeldolgozásai (Aranyalmafa, Három
nyulak) a gyermeki képzelet csapongását
utánzó rajzstílusukkal és naivan szókimondó fogalmazásmódjukkal tûntek ki. A
teljes mezõny ismerete nélkül kerülnöm kéne az általánosításokat, annyit azonban meg
kockáztatok, hogy a mûfaj a Mediwave-n
két pólus köré rendezõdött: a könnyed,
humorban bõvelkedõ déli" (magyar, francia, cseh)
valamint a magányt és elidegenedettséget sugalló
északi" (észt, brit, finn) pólus köré. S bár a
látszat csalhat, hiszen egy retrospektív vetítésnek
óhatatlanul nagyobb súlya van, mint a
versenyprogramba bekerült alkotásoknak, Phil Mulloy
alakját azért érzem figyelemre méltónak a kortárs
animációban, mert fölötte áll ezeknek a
fesztiválról fesztiválra visszaköszönõ pólusoknak és
jobb munkáiban összehasonlíthatatlanul
egyéni rajzstílust és hangvételt sikerült megvalósítani.
| ||
2. Szarevõk BURN, BABY BURN" (Szilágyi Domokos: Missa Solemnis)
Amikor az elõbb példákat soroltam Mulloy brutális humorára, még nem sejthetted, hogy a tisztelt publikumot érte ennél sokkal felkavaróbb és altestibb élmény is a vetítéseken. Igaz, kevesen voltak kíváncsiak Mike Hoolboom filmjeire az idõ múlásával egyre kevesebben. No, persze melyik rendezõnek ne jelentett volna David Murray koncertje konkurenciát? És a maradék megszállott filmnézõ közül ki az, aki éjjel 11-kor a fesztivál sztárjaként kezelt, a zsûribe is beválasztott Jos Stelling burleszkjei helyett egy ismeretlen kanadai kísérleti filmes Fájdalom háza és Szörnyû testek címen futó alkotásait választja? Sajnos, ez az utóbbi film, amely Hoolboom munkái közül talán a legnagyobb sajtóvisszhangot kapta, mint az AIDS-rõl szóló mozgóképes önvallomások egyik legizgalmasabb darabja, elmaradt akárcsak az AIDS-beteg rendezõ, aki inkább Oberhausent választotta. Kárpótlásul Hoolboom nem videón, hanem 16 mm-es szalagon küldte el a többi beígért filmjét, ami a képpel oly' sokat szöszölõ kísérleti filmestõl elég fair húzás. Hála Hoolboom nagylelkûségének, a Szörnyû testek hiányában kissé szegényesre sikeredett retrospektív vetítés így legalább maradéktalan vizuális élményt nyújtott. Kezdem a botrányossal, mert aki látta az
összeállítást, baráti körben úgyis a
Fájdalom házát fogja emlegetni. A fekete-fehér nyersanyagra
fényképezett, színesre nyomott képeken
szépiaszínben tündökölnek az önmagukkal és egymással
mindenféle perverz kísérletbe bocsátkozó
emberi testek. A kép elegáns tónusa és gondos
kompozíciói éles ellentétben állnak a képek tárgyával.
Ez az ellentmondás adja az alapját a narratív
szerkezetnek, amire a négy részbõl álló mû
minden egyes epizódja felépül. A
Fájdalom háza a keresztény megváltáseszme materiális-testi
variációját nyújtja: minél jobban le kell alacsonyodnia
az embernek és az emberi testnek, hogy végül
annál inkább felmagasztosulhasson. Immár
negyven éve, hogy egy másik homoszexuális
filmrendezõ, Pier Paolo Pasolini a római külvárosok
piti szélhámosának történetében botrányos
következetességgel végigvitte ezt az alapvetõen
keresztény gondolatot, ezért aztán sokkoló képei
ellenére nem hat különösebben eredetinek Hoolboom 1995-ös alkotása. Nem
tudom átélni
a pátoszt, amely a hüvelyébe golyót tömködõ és mûfasszal a temetõ földjét
megtermékenyítõ nõt, a szadista játékokba bonyolódó heteroszexuális és
homoszexuális párost, a magányos rituáléként szart habzsoló férfit körbelengi. A
Hoolboom által bemutatott rítusok, amelyeket
a szereplõk saját testükkel folytatnak, számomra nem szakralizálják a testet,
nem emelik ki a profán hétköznapok világából. Hogyan is tehetnék, amikor a
szexuális perverziók a fogyasztói társadalom elfogadott és üzletileg is kifizetõdõ
szórakozásává közhelyesedtek? Az elmúlt negyven év kísérleti filmjének egyik fontos
vonulata, kezdve a 60-as évek elején Jack Smith
Lángoló
teremtményeivel, amely az emberi testet és a szexuális viselkedést vonta ki a mozgóképes tabutémák
körébõl, mára elérte célját, így aztán a
Fájdalom házában egy buzgó
pornófilmnézõ szerintem semmi új motívumot nem talál. Érdekes képeket, meglepõ
látószögeket annál inkább, ugyanis a pornófilm csak témájában használta fel a kísérleti
film innovációit, de mondjuk, hogy egy merev hímvesszõt a tulajdonos
szemszögébõl láttassanak a szexiparban, szinte elképzelhetetlen. A filmtörténeti reflexió többször visszaköszönt a kísérleti filmek versenyprogramjában. Az iráni Visszacsatolás a Bolond Pierrot-t, a Tiétek vagyok a Tavaly Marienbadbant idézte meg, de a leginvenciózusabb a japán Ippei Harada volt ezen a téren, aki Oz mix címû kisfilmjét divatos DJ-ként Ozu Tokiói történetének képsoraiból és gitárhangokból mixelte össze. A kísérleti filmes szekció, amely egyébként ismét a legheterogénebb társaságnak számított, éppúgy volt közte táncfilm (Rozsdatónus), mint aktfestményeket megmozgató animáció (Képek és idõk) valamint városfilmetûd Budapestrõl (Kis nagy város) és New Yorkról (911 Emlék... Jelkép... Emlék), legkorszerûbb darabjai a különbözõ médiumok egymásra hatását próbálgatták. Sarah Cox a Kedves Nelsonban a dokumentumon alapuló fikciós filmet variálta az animáció eszközeivel, míg a Buharovok a Hotel Tububan a bábanimáció és az élõ szereplõs film szürreális keverését folytatták a svankmajeri példa nyomán. Ha ebben a mezõnyben akarom elhelyezni Mike Hoolboomot, akkor azt mondhatom, hogy a kanadai rendezõ a kísérleti film klasszikussá nemesedett hagyományát követi: a videóval és a számítógépes technikával szemben a celluloid kézmûves megmunkálását részesíti elõnyben, az (elektronikus) médiumok közti sokirányú átjárások-áthallások helyett (fény)kép és hang dichotóm viszonyát kutatja. A filmszalag anyagával való foglalatoskodás így felesel az emberi testet érintõ kitartó vizsgálódásra. Hoolboom nem a virtuális térben megszerezhetõ, felcserélhetõ és kitörölhetõ digitális testek mixere, hanem az ürítõ, párzó, nedvedzõ, szétbomló anyagi testek utóvédharcos filmköltõje.
3. Bolondok Bírják Magyarországot a hollandok. Nemcsak
az elhagyott falusi parasztházakat és a
Balatont kedvelik, hanem a Mediwave-t is: jönnek a
filmek özönnel a zsúfolt kis országból, kísérik õket
a zenészek nagy számban, és ezt most úgy is
értheted, hogy a muzsikusok fújják, húzzák a kép
alá valót: Joris Ivens két korai rövidfilmjéhez
a Willem Breuker Kollektief játszotta a zenét
a fesztivál megnyitóján. A Mediawave
2002 tiszteletbeli vendégei között kiemelt helye
volt Ivensnek, az õ képe volt a fesztivál idei
plakátján, pedig õ már csak a felhõkön túlról
figyelhette, hogy rendben zajlik-e a vetítés. A sokfelé
bolygó hollandus, aki végigfilmezte az elmúlt
századot, egyszerre volt a kísérleti film és az
elkötelezett dokumentumfilm jelentõs alakja, ami nem
olyan elképzelhetetlen, mint ahogy elsõre
hangzik, gondolj csak az Ivensnél alig valamivel
korábban indult példaképre, Dziga Vertovra. A
kilencvenegy évet megélt rendezõ hosszú élete során
rengeteg filmet készített, így a hét darabból álló
retrospektív sorozat az ouevre vékonyka
szeletébe engedett csupán bepillantást. Azt is csak
annak, aki idejében érkezett. Velem sem
gyakoroltak különös kegyet a készséges szervezõk,
maradt hát, ami maradt, a legutolsó Ivens-film,
A szél meséje, amit halála elõtt egy évvel fejezett be
a fáradhatatlan rendezõ. Az illuzionista túl közel került volna szívemhez, ahhoz picit sok a bûvésztrükk Stelling tarsolyában, de azért kellemesen szórakoztató volt ez az 1983-ban készült munka. Stelling késõbbi filmjei viszont kifejezetten
untattak, mert 90-100 percben fejtettek ki egy
rövidfilmre való ötletet. Az 1986-os
A váltóõrben
még sok a burleszkelem és kevés a beszéd, de a
film humora egy rugóra jár. Egy csinos és
elegáns francia nõ tévedésbõl leszáll egy isten háta
mögötti holland vasútállomáson, aztán a
körülmények furcsa együttállása úgy hozza, hogy
egy évig ott marad a váltóõr házában. A
magának való, félénk suttyó és a rámenõs vamp
kommunikációs zavarainak és beteljesületlen
szerelmének egyhangú történetét az ötletesen
felépített mesterséges világ furcsa tárgyai és zörejei
sem varázsolták élvezetessé. Stelling a
leghagyományosabb játékfilmjében, a
Nincs vonat, se repülõben hódol legteljesebben annak a
szenvedélyének, hogy a történetet zárt világban játszassa. No, de nincs is fesztivál rossz filmek nélkül. Pont a várakozás az izgalmas ebben, hogy mikor toppan be a nagy Õ, az ismeretlen film, amely levesz a lábadról, miközben sorra nézed az unalmas és középszerû alkotásokról. Ez utóbbiakról még keveset meséltem neked, de már nem is fogok. Mint ahogy a koncertekrõl, a kiállításokról, az emberekrõl, a városról sem írok semmit. Tudod mit? Gyere el legközelebb Gyõrbe, és akkor megspórolod nekem ezt a munkát. Jöjj és lásd! |